vertaalvraagje uit het engels

29-01-2014 14:53 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi, ik wil aankomende zaterdag met de kinderen van scouting zelf klei gaan maken. Op een Engelse site vind ik een vrij heldere uitleg, maar ik heb daarvoor een ingredient nodig wat ik niet ken:

cream of tartar

Ik heb de indruk dat het iets met tanden te maken heeft, want google translate zegt tandsteenroom

Het zal wel zoiets als tandpasta zijn, alleen vind ik het potje er dan weer vrij on-tandpasta-achtig uitzien.

Wie oh wie?

cream of tartar is:

Totaal aantal stemmen: 1

filet americain (100%)
mondwater Geen stemmen
floss Geen stemmen
gehaktkruiden Geen stemmen
tandpasta Geen stemmen
anders, nl.... Geen stemmen
Volgens mij is het wijnsteenpoeder.

Bij de natuurvoedingswinkel te koop.
Kaliumwaterstoftartraat
Het kaliumzout van wijnsteenzuur. Kaliumwaterstoftartraat geheten. Zit soms ook in tandpasta en in rijsmiddelen. Geen flauw idee of er makkelijk aan te komen is.
volgens mij is het wijnsteen, een stofje dat ook in bakpoeder zit. Het wordt vaker in culinaire zaken gebruikt.

Je zou in de natuurvoedingswinkel kunnen kijken of het daar te koop is.
Wijnsteenpoeder is anders dan wijnsteenzuur volgens een taartenbak-forum:

Let wel op ! wijnsteenpoeder en wijnsteenzuur zijn NIET hetzelfde !!!! De benamingen worden helaas door elkaar gebruikt en vaak verkeerd vertaald. Wijnsteenzuur is een zwak zuur (zoals citroenzuur) en komt voor in druiven. Wijnsteenpoeder is een zout dat neerslaat bij de wijnbereiding en wordt gebruikt als rijsmiddel samen met natriumbicarbonaat. Er wordt dan koolzuurgas gevormd tijdens het bakken en zo komt er lucht in het gebak en zal het rijzen. In Amerika wordt wijnsteen ook wel puur gebruikt voor het maken van o.a. Royal Icing en heet daar cream of tartar.
Kom ik aan met mijn tandpasta

Ok, wijnsteenzuur moet ik hebben (toch?). Ik hoop dat ik daar nog kan aankomen voor zaterdag. Iemand enig idee, naast de biowinkel? Blijkbaar is het hier geen veelvoorkomend product. Enig idee of baking soda hetzelfde effect heeft? Daar weet ik wel mee te werken en is gewoon bij de toko verkrijgbaar.
Nee, je moet wijnsteenpoeder hebben.
quote:schouderklopje schreef op 29 januari 2014 @ 15:04:

Kom ik aan met mijn tandpasta

Ok, wijnsteenzuur moet ik hebben (toch?). Ik hoop dat ik daar nog kan aankomen voor zaterdag. Iemand enig idee, naast de biowinkel? Blijkbaar is het hier geen veelvoorkomend product. Enig idee of baking soda hetzelfde effect heeft? Daar weet ik wel mee te werken en is gewoon bij de toko verkrijgbaar.Nee, juist niet. Het kaliumzout ervan. Is een poeder idd.
Of je het kan vervangen? klik

Online bestellen: klik
Bah
http://answers.yahoo.com/ ... qid=20081010191013AA7ckCM

dus vervangbaar door citroensap of azijn in
quote:Groenoog schreef op 29 januari 2014 @ 15:17:

http://answers.yahoo.com/ ... qid=20081010191013AA7ckCM

dus vervangbaar door citroensap of azijn inVeel te kort door de bocht. Het gaat daar over alternatieven voor bakpoeder, dat zegt niks over de toepassing in klei.
Hier ook te koop bij natuurvoedingswinkel.
Ik ken een recept met aluin, te koop bij de drogist, maar dat is in het duits.
Ok, wijnsteenpoeder dus. Dat heb ik volgens mij wel vaker gezien in (bio)winkels. Ga het eens even opsnorren waar ik het voor zaterdag gehaald kan hebben.
quote:schouderklopje schreef op 29 januari 2014 @ 18:26:

Ok, wijnsteenpoeder dus. Dat heb ik volgens mij wel vaker gezien in (bio)winkels. Ga het eens even opsnorren waar ik het voor zaterdag gehaald kan hebben.Volgens mij heeft de Tuinen het wel
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Ze hebben het ook bij de nu heel populaire bakwinkels, daar kun je ook online bestellen en laten bezorgen, bv de leukste taartenshop

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven