Vooroordelen......terwijl het anders blijkt te zijn

07-12-2009 10:36 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
Omdat ze het in het kannieslapetopic van Eleonora vannacht een mooi onderwerp voor een topic vonden, bij deze. Ik ben benieuwd of jullie je erin herkennen.

Ik woon in Amsterdam en elke keer als er een akkefietje is (zwartrijders, als ik word lastiggevallen, ruziezoekers), zijn het allochtone jongens. Ik word er soms wel moedeloos van. Juist omdat ik het zo graag anders zou willen zien.

Gisteravond ben ik met mijn vader uit eten geweest. Na het eten wilde hij net de snelweg oprijden. Voor ons draaide een auto om zijn as, tegen ons aan aan de kant van mijn vader. De voorkant van de auto heeft flinke schade, maar wij hadden gelukkig niets.

Ik was eerst bang voor iemand die dronken was, maar dat bleek niet het geval. Wel stopten er drie andere auto's en stonden er binnen een minuut 10 Turkse jongens om ons heen. Druk praten in het Turks. Dat kwam nogal bedreigend over.

De bestuurder zei dat het de auto van zijn opa was, dat hij zijn rijbewijs niet bij zich had en dat hij het onderhands wilde regelen. Of we maar mee wilden komen naar zijn huis? Hij wilde er geen politie bij. Ik was eerst vooral bang, maar werd daarna ongelofelijk boos. Ik zal niet herhalen wat ik dacht, maar het kwam neer op het volgende: weer zo'n allochtoon, die met een kutsmoes, z'n verantwoordelijkheden wil ontlopen. En toen kwam de bitch in me los. Ik zei dat hij daar naar kon fluiten. Dat ik de politie ging bellen. Heb ik ook gedaan. Ik wilde gewoon dat het juridisch goed geregeld was. Ook voor mijn vader. De bestuurder vond het niet leuk en was behoorlijk pissig op me. En ik kwaad terug. Dat hij toch echt zelf fout zat, en dat hij het niet op een ander moet afschuiven.

En toen nam het een rare wending. We moesten nogal lang op de politie wachten. Ondertussen kwam zijn broertje snel zijn rijbewijs brengen. Omdat we zo lang moesten wachten, raakten we aan de praat. En toen bleek dat de auto dus inderdaad van zijn opa was. En dat hij inderdaad te goeder trouw was. Hij zat 'm gewoon te knijpen en wilde niet dat zijn opa last met de verzekering zou krijgen omdat die man al veel had meegemaakt.

En achteraf heb ik dus spijt van mijn felle actie (gevolg van combinatie van angst en boosheid). Ik heb er ook spijt van omdat ik me heb laten leiden door mijn vooroordelen. Ik heb echt gedacht: weer zo'n criminele allochtoon. Niet dus.

Ik heb aangegeven dat ik geen spijt heb van het feit dat ik het juridisch goed wilde oplossen en dat ik daarom de politie belde, maar wel dat ik spijt heb dat ik me heb laten leiden door mijn vooroordelen. Namelijk dat een groep Turkse jongens wel niet veel goeds in zin zouden hebben. Ze snapten mijn kant van het verhaal gelukkig ook.

Afijn, na de afhandeling hebben we nog een kwartier gezellig staan keuvelen. Over onze studies, over de islam en zeiden ze - na een hele avond jij en jou - ineens u tegen me toen ze erachter kwamen dat ik net zo oud was als hun moeder (bijna 35). We gingen nog net geen baklava met elkaar eten...

En ik vind het dus ook zo erg dat ik het slechtste over hen dacht. Nu ben ik daar sowieso wel geneigd toe om mensen pas te vertrouwen als ik ze langer ken, maar met allochtonen heb ik dat nog veel meer. En dat vind ik eigenlijk erg verdrietig. Dat is zo ben en zo denk. Vind ik geen mooie eigenschap. Ik wil heel graag weten jullie dat herkennen. Dat de vooroordelen die je hebt niet altijd opgaan. En zo ja, ben je ook bereid om dat toe te geven?
quote:druifje76 schreef op 07 december 2009 @ 13:31:

Ik werk in het onderwijs en heb vorige jaar ook wel iets leuks meegemaakt.

'S middags wilde ik met mijn groep 3 buiten spelen op het openbare plein dat wij als school mogen gebruiken. Buiten aangekomen was er geen enkele klas. Wel zag ik op het plein een stel jongeren hangen... je kent ze wel; zwarte jassen, grote mutsen, grote zonnenbrillen, roken... Oh jee, dacht ik. Wat nu? Zal ik weer naar binnengaan, zal ik de jongens aanspreken? Ik besloot het even aan te kijken.

En terwijl de kinderen lekker aan het spelen waren, besloten de hangjongeren met de liefhebbers uit mijn klas een potje te gaan voetballen. Het was zo ontzettend leuk! Zoals gewoonlijk met voetballen, gebeurde er kleine ongelukjes, maar dat werd door 'de jongeren' prima opgelost; vragen wat er aan de hand is, aai over de bol en weer verder voetballen.

Toen we weer naar binnen gingen heb ik de jongens bedankt. Ze hadden het als leuk ervaren. Ik blij dat ik er niets van gezegd heb.

Mooi he

Vorige week was ik met 2 van mijn kinderen in de tram. Ze waren als zwarte piet verkleed.

Een paar Marokkaanse jonge mannen kwamen de tram in en maakten tegen mijn dochter wat leuke opmerkingen over zwarte piet. En ze zongen een liedje voor haar.

Gekscherend zei ik tegen mijn dochter: "Nou, maar hopen dat ze dit jaar Wel lief geweest zijn.

Met dat ik het zei schoot vooroordeel 1 door mijn hoofd: "Nu worden ze boos en agressief omdat ze vast vinden dat ik discrimineer.

Maar nee, deze jongens konden er hartelijk om lachen, maakte nog wat heen en weer grapjes over de kut minder fijne Marokkaan en wenste ons bij het uitstappen nog veel plezier de komende sint tijd.

Een ander verhaal.

Hier in de wijk is een pinautomaat. Bij die pinautomaat hangen van die wannabe Gangsta negers rond. ( Zo noem ik ze altijd Type scooter, veel goud, blingbling, soort boerenzakdoek omgeknoopt als zijnde uniform, nou ja, je kent het mss wel) De wildste verhalen doen de ronde over deze groep hangjongeren. Ik moest pinnen, s avonds in het donker.

Toen ik aankwam lopen stonden ze daar met een groepje te battelen ( tegen elkaar oprappen ) "Oh, Kut" dacht ik. "Ik moet er echt bij, maar nu gaan zij natuurlijk moeilijk doen."

Toen ik op de automaat afliep, stapten ze zonder moeite een fiks eind aan de kant, "Om die mevrouw even rustig te laten pinnen"

Zo stom voel ik me dan achteraf, dat ik me weer eens door al die bangmakerij heb laten beïnvloeden....
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....
@ Tyche: Hmmm, in mijn oude wereldatlas uit de jaren zestig was op de pagina met alle wereldreligies al te zien dat de islam bij verre de meeste aanhangers had. Even een paar slordige werelddelen: Arabische landen/Irak/Iran, Turkije, een flink stuk Sovjet-Unie, heel Indonesië en inmiddels ook veel grote Afrikaanse landen, oja incl Marokko natuurlijk! Maakt verder niet uit, maar de christenen zijn allang in de minderheid hoor!

Misschien moet ik hier een nieuw topicje over openen, omdat ik TO niet wil irriteren, maar gisteren in Netwerk was er een discussie over een GVB-medewerker (openb vervoer in Amsterdam) die zijn ketting met kruis niet zichtbaar mag dragen. Maar het GVB heeft wel de hoofddoek opgenomen in het GVB uniform. Dit zijn van die dingen die ik scheef vind, en waardoor ik bang word dat de islamitische religie in de nederlandse staat doordringt.

Heel huichelachtig wordt er dan gezegd dat je als GVB-medewerker geen kettingen/sieraden mag laten zien, maar misschien wel als het een "uiting van je religie" is. Dat gaat de rechter nu bepalen, want de man in kwestie (wel grappig omdat hij volgens mij uit een islamitisch land komt, maar christen is) vindt dat hij in Nederland vrij moet zijn om zijn religie uit te kunnen dragen met een kettinkje, en zeker als een andere uiting van religie (de hoofddoek) als onderdeel opgenomen is in een overheids uniform! (dit laatste zal misschien ontkracht worden omdat het GVB geen staatsbedrijf meer is.... leve de privatisering)
Er zijn genoeg topics (op actueel vooral) over het al dan niet aanwezig en gevaarlijk zijn van islamisering, dat past hier idd niet.

Maar het is toch echt waar dat het christendom de grootse religie(groep) ter wereld is, ruim 2 miljard, en de islam 1,3 miljard. Ik weet verder niet hoe dat voor jouw punt van belang is, maar ik ken mijn cijfers wel hoor.

Ik zit toevallig nu te kijken naar Jan Jaap van der Wal in gesprek met Maurits Berger, als je wat wilt weten over islam is dat misschien wel leuk.
This is an unacceptable timeline

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven