Vraag het de mods 2025

04-07-2025 09:20 1220 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Beste forummers,

In dit topic kunnen jullie terecht met al jullie vragen aan ons over beleid, bannen, topics enz.
Onderlinge discussies kunnen in een van de Napraattopics en hier gaan we ook meer op modereren.

Vragen aan ons worden door ons beantwoord, maar dit kan even duren.
Wij proberen om minimaal 1 x per dag te modereren dus soms moeten jullie even geduld hebben.

Alle mededelingen zijn te lezen in het Centraal Moderatortopic:
https://forum.viva.nl/overig/centraal- ... s/512215

Napraten kan hier met geklets:
overig/napraattop-2024-8-met-geklets-en ... ges/512711

en zonder geklets:
https://forum.viva.nl/overig/napraat-2 ... /504615

Bugs kunnen hier gemeld worden:
https://forum.viva.nl/overig/het-nieuw ... 35895576

En blokkade- en anonimisatieverzoeken hier:

https://forum.viva.nl/overig/verwijde ... es/512213

Met vriendelijke groet,

Moderators Vivaforum.
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Maar kunnen jullie ook nog even ingaan op het eerdere bericht van Lori? Want nu reageren jullie dan wel consequent maar in mijn ogen precies de verkeerde kant op.

Jullie beleid emotioneert mij zelden tot nooit, maar dit wissen van de naam van een alom gerespecteerde forumster zodat niemand haar hier openlijk kan herdenken vind ik wel zo ontzettend fout.
GriebusDus schreef:
14-11-2025 08:22
Maar kunnen jullie ook nog even ingaan op het eerdere bericht van Lori? Want nu reageren jullie dan wel consequent maar in mijn ogen precies de verkeerde kant op.

Jullie beleid emotioneert mij zelden tot nooit, maar dit wissen van de naam van een alom gerespecteerde forumster zodat niemand haar hier openlijk kan herdenken vind ik wel zo ontzettend fout.
Mee eens.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
GriebusDus schreef:
14-11-2025 08:22

Nou precies dit. Het voelt bijna alsof je de forummer zelf weg wist.
Toch snap ik wel waarom ze dit doen. Maar ik snap ook dat dat verkeerd valt bij sommige mensen.

Kortom, lastig.
ModeratorViva schreef:
14-11-2025 08:14
Alle namen zijn nu weg. Ik had niet meer gecontroleerd of er na het vorige wissen nog postings bij waren gekomen. Dat had ik wel moeten doen. Normaal gesproken zou ik een waarschuwing in een topic zetten, maar dat wil ik in dat topic niet doen.
Het was verdeeld en betrof niet alleen postings na een bepaalde periode. Als dat zo was geweest had ik de handelswijze nog wel begrepen.

Ter info: de naam staat er nog steeds in een post van woensdag 12 november 2025 om 13:33 waarin Solo OG quote. Ter info als je het belangrijk vindt de privacy te waarborgen.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Dan doe ik er ook nog maar even mijn plas overheen, aangezien het hier nog steeds over gaat.
Mods: volgens mij hadden jullie in dit geval het best tegen de staffer -staffers?- kunnen zeggen, dat de bezorgdheid om de privacy van xxx gewaardeerd wordt, maar dat ingrijpen objectief gezien -waar het over privacynormen gaat- niet nodig is, dat het waarschijnlijk meer onrust en emoties veroorzaakt dan wenselijk en dat dus het tegenovergestelde effect wordt bewerkstelligt.

In plaats daarvan zijn jullie er in meegegaan, met als gevolg dat een simpel bericht van Solo, nu alweer een hele tijd volop in de aandacht staat. Maar kennelijk zien jullie dat anders en houden jullie vast aan je eigen ‘gelijk’.
What would Patsy do?
Baggal schreef:
14-11-2025 09:30
Het was verdeeld en betrof niet alleen postings na een bepaalde periode. Als dat zo was geweest had ik de handelswijze nog wel begrepen.

Ter info: de naam staat er nog steeds in een post van woensdag 12 november 2025 om 13:33 waarin Solo OG quote. Ter info als je het belangrijk vindt de privacy te waarborgen.
Dank je wel, ik heb het weggehaald.
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.

ModeratorViva schreef:
Alle namen zijn nu weg. Ik had niet meer gecontroleerd of er na het vorige wissen nog postings bij waren gekomen. Dat had ik wel moeten doen. Normaal gesproken zou ik een waarschuwing in een topic zetten, maar dat wil ik in dat topic niet doen.
Sorry, maar dit is gewoon niet waar.
Er is op 12 nov om 21.50u gewist. Vandaag zijn er nog 8 posts van vóór 12 nov 21.50u gewist. Er is dus gewoon halverwege gestopt met wissen.

Kan gebeuren natuurlijk maar geef dat dan gewoon toe.
Het is in dit topic zelfs meerdere keren gezegd. Maar vandaag komen jullie pas tot actie, en met een smoesje.
Beste forummers,

Wij hebben gehandeld niet omdat anderen dat wilden, blijkbaar heerst er nog steeds het idee dat wij blind op stafjes reageren, maar om twee redenen: allereerst was en is het niet 100% zeker dat betreffende forummer is overleden en ten tweede omdat zij zelf meestal heel gesloten was over haar privé. Dat heeft niets te maken met de juridische term privacy.
We hebben met de beste intenties ingegrepen en vinden het heel vervelend dat we daarmee mensen hebben gekwetst, dat is nooit onze intentie geweest en daar willen we ook zeker onze excuses in maken.
Mocht er in de toekomst eenzelfde situatie zich voordoen, helaas, overleg dan even met ons voordat je het post.

Met vriendelijke groet,

Moderator Vivaforum.

Misschien ook alleen de gestafte berichten verwijderd?
Nova schreef:
14-11-2025 10:43
Sorry, maar dit is gewoon niet waar.
Er is op 12 nov om 21.50u gewist. Vandaag zijn er nog 8 posts van vóór 12 nov 21.50u gewist. Er is dus gewoon halverwege gestopt met wissen.

Kan gebeuren natuurlijk maar geef dat dan gewoon toe.
Het is in dit topic zelfs meerdere keren gezegd. Maar vandaag komen jullie pas tot actie, en met een smoesje.
Dan heb ik dat verkeerd gezien, excuses.

Rooss4.0 schreef:
14-11-2025 10:44
Misschien ook alleen de gestafte berichten verwijderd?
Dat heeft geen enkele zin als vervolgens hetzelfde bericht in een andere vorm wordt geplaatst. Dan wordt er, terecht, gezegd waarom wordt mijn bericht gewist en mogen anderen het wel posten.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 14-11-2025 10:46
Reden: aanvulling
17.65% gewijzigd

ModeratorViva schreef:
14-11-2025 10:44
Beste forummers,

Wij hebben gehandeld niet omdat anderen dat wilden, blijkbaar heerst er nog steeds het idee dat wij blind op stafjes reageren, maar om twee redenen: allereerst was en is het niet 100% zeker dat betreffende forummer is overleden en ten tweede omdat zij zelf meestal heel gesloten was over haar privé. Dat heeft niets te maken met de juridische term privacy.
We hebben met de beste intenties ingegrepen en vinden het heel vervelend dat we daarmee mensen hebben gekwetst, dat is nooit onze intentie geweest en daar willen we ook zeker onze excuses in maken.
Mocht er in de toekomst eenzelfde situatie zich voordoen, helaas, overleg dan even met ons voordat je het post.

Met vriendelijke groet,

Moderator Vivaforum.
Tja, betreffende forumster krijgt het niet meer mee, dus mss weegt het belang van de levende forummers ook nog mee.

David Dunning
ModeratorViva schreef:
13-11-2025 20:41
Dank je voor je bericht en zoals ik al zei, we hebben uitgelegd waarom gehandeld hebben zoals we hebben gehandeld en daar staan we nog steeds achter. Daar ga ik dus ook niet meer op in.
Een forum is geen democratie inderdaad. Maar toch zou ik als ik mod was wel even achter mijn oren krabben als niet alleen de usual suspects die altijd wat te zaniken hebben zich beklagen over een modingreep, maar ook mensen die hier al honderd jaar forummen en zich nog nooit met het modbeleid hebben bemoeid. Het is natuurlijk flauw om nu aan te komen met die mop over die spookrijder, maar het beeld dringt zich toch wel een beetje aan mij op.
Graftak!
Naast degene die ze in real life is/was, is natuurlijk ook onze medeforummer gestorven. Haar willen we graag herdenken, niet "Marietje Pietersen uit de Dapperstraat" of wie ze ook in het echte leven mocht zijn.
Ik (en blijkbaar velen met mij) wil haar graag hier even gedag zeggen. Jammer dat daar geen ruimte voor is, in jullie visie.
Ow, en dat het niet 100% zeker is, dat is mijn autistische wetenschappelijke instelling.
Naam klopt, zowel de volledige naam als de roepnaam, geen veel voorkomende naam.
Geboortedatum klopt.
Leeftijd klopt.
Geboorteplaats klopt.
Naam dochter klopt.
Zo op het oog klopt ook de leeftijd van de dochter.

Maar, heel exact kan ik natuurlijk niet uitsluiten dat er toevallig nog iemand is met die naam-geboortedatum-dochter-combinatie, die toevallig is overleden nadat betreffende forumster al een poosje gemist werd.

Tot zover de 'niet 100% zeker'.

David Dunning
ModeratorViva schreef:

En dat is dus het slordige werken/lezen waar ik over val. Ik val erover dat je dan maar de helft doet. Ik val erover dat als ik dat hier (in dit topic) meld daar gewoon niets mee gedaan wordt (wordt er dan alleen even vluchtig gescand ofzo? want ik heb dit toch echt heel duidelijk benoemd). Ik val erover dat meerdere mensen dit daarna óók benoemd hebben hier en er dan nóg geen reactie op komt. Wederom: in hoeverre worden onze berichten dan echt gelezen?
En ik val erover dat je het dan uiteindelijk toch doet en dan zegt dat het komt omdat die postings erbij gekomen waren na het wissen.

Foutje maken is menselijk, maar dat heeft hier toch niets meer mee te maken? Ik kan er met de pet niet bij. Zoveel slordigheid en dan met dít onderwerp.
Hai Mods,
Ik was aan het scrollen op mijn telefoon en volgens mij heb ik net per ongeluk een bericht gerapporteerd of gestaft. Was absoluut niet mijn bedoeling dus bij deze, negeer het!
Ik heb weer een mail gestuurd.
Baggal schreef:
14-11-2025 09:30

Nou potjandosie zeg, gelukkig is nu echt ALLES weg. Echt, waarom zo?
Such fun!1
Solomio schreef:
14-11-2025 12:46
Ow, en dat het niet 100% zeker is, dat is mijn autistische wetenschappelijke instelling.
Naam klopt, zowel de volledige naam als de roepnaam, geen veel voorkomende naam.
Geboortedatum klopt.
Leeftijd klopt.
Geboorteplaats klopt.
Naam dochter klopt.
Zo op het oog klopt ook de leeftijd van de dochter.

Maar, heel exact kan ik natuurlijk niet uitsluiten dat er toevallig nog iemand is met die naam-geboortedatum-dochter-combinatie, die toevallig is overleden nadat betreffende forumster al een poosje gemist werd.

Tot zover de 'niet 100% zeker'.

Ja, dat is iedereen wel duidelijk, behalve de mods. Maar wie weet komt ze nog terug hè, pffff.
Such fun!1
MarindaH schreef:
14-11-2025 16:30
Ja, dat is iedereen wel duidelijk, behalve de mods. Maar wie weet komt ze nog terug hè, pffff.
Daarom toch nog een poging.

David Dunning
Snap ik hoor.
Such fun!1
Ik ben nogal dol op kansberekening. ;)

David Dunning
MarindaH schreef:
14-11-2025 16:29
Nou potjandosie zeg, gelukkig is nu echt ALLES weg. Echt, waarom zo?
Als je een beleid hebt, dan consequent en consistent. Dat betekent niet dat ik het eens ben met het gekozen beleid trouwens, integendeel. Ik vind dat de naam wel genoemd had mogen worden.

En verder is het voor een ieder die hier even meeloopt volledig duidelijk over wie het gaat. Zie ook mijn post in dat topic en een op Napraat van een ander. Uit de context kun je ook een en ander opmaken. Laat ik het zo zeggen: toen ik het op napraat las, wist ik door een bepaalde opmerking meteen over wie het zeer waarschijnlijk ging. Dat zal voor anderen ook gelden…
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven