Vraag het de mods, 2026

29-08-2026 13:11 704 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Beste forummers,

In dit topic kunnen jullie terecht met al jullie vragen aan ons over beleid, bannen, topics en aan ons.

Onderlinge discussies kunnen in een van de Napraattopics!

Vragen aan ons worden door ons beantwoord, maar dit kan even duren.
Wij proberen om minimaal 1 x per dag te modereren dus soms moeten jullie even geduld hebben.

Alle mededelingen zijn te lezen in het Centraal Moderatortopic:
https://forum.viva.nl/overig/centraal- ... s/512215

Napraten kan hier met geklets:
overig/napraattopic-2026-3-met-geklets- ... /515730/2#

en zonder geklets:
https://forum.viva.nl/overig/napraat-z ... p35907716

Bugs kunnen hier gemeld worden:
https://forum.viva.nl/overig/het-nieuw ... 35895576

En blokkade- en anonimisatieverzoeken hier:

https://forum.viva.nl/overig/verwijde ... es/512213

Met vriendelijke groet,

Moderators Vivaforum.

"I'm busy holding myself together with tape and glue", dr. Miranda Bailey.
Verschrikkelijk dit. Echt alles is fout hieraan, wat een incompetentie. Ik vind het zo knap hoe Almostdone in dat topic schrijft en hoe er gereageerd wordt op zo'n heftig onderwerp, en dan dit. En dan wil je ook nog een sticker omdat je zo coulant bent.

Wauw.
Tjezus, wat vals
S-Groot schreef: ↑
17-09-2026 22:50
Wat ongelofelijk slecht om op een site die zogenaamd voor en door vrouwen is vrouwen de mond te gaan snoeren die vertellen dat ze verkracht zijn en daar enorm onder lijden. Ik heb er eigenlijk gewoon geen woorden voor, wat een ontzettend triest dieptepunt. Hoe krijgt iemand het bedacht?!

En dan met die toon ook nog eens. Wat CC al zegt: echt compleet van de pot gerukt. Ik vraag me echt af wie je dan wel denkt dat je bent om zó met je opgeheven vingertje te gaan wijzen als een schooljuf.

En klap op de vuurpijl is nog de arrogantie om te zeggen dat het topic uit coulance mag blijven staan. Wauw. Echt ongelofelijk.

En maar grote woorden hebben, dat alle onderwerpen besproken mogen worden... Ik zie er in deze ongelofelijk slechte acties weer eens niets van terug. De vrouwtjes kunnen het maar beter over make-upjes en jurkjes hebben want verkrachting is toch ZO ONGESCHIKT om te vermelden als je dat overkomen is, lekker de mond over houden hoor, iew.
Jij omschrijft denk ik precies hoe iedereen denkt over deze idiote actie.

Opvallend ook weer hoe angstvallig stil het blijft.
Dat blijf ik zo maf vinden. Als zij vinden dat iets helemaal fout is, is er in no time actie. Omdat zij het vinden, niet omdat er een regel voor is. Maar als ze erop aangesproken worden zijn ze in geen velden of wegen meer te zien.

Mods, zien jullie nou echt niet hoe ontzettend fout dit is?

Kennelijk heeft LV een punt. Alles kan kapot, dus waarom dit forum niet ook.
There is always something happening, and it's usually right now
Paradise schreef: ↑
17-09-2026 23:10

Ik vind eigenlijk dat betreffende mod moet opstappen.
Dat vind ik ook.
S-Groot schreef: ↑
17-09-2026 22:50
Wat ongelofelijk slecht om op een site die zogenaamd voor en door vrouwen is vrouwen de mond te gaan snoeren die vertellen dat ze verkracht zijn en daar enorm onder lijden. Ik heb er eigenlijk gewoon geen woorden voor, wat een ontzettend triest dieptepunt. Hoe krijgt iemand het bedacht?!

En dan met die toon ook nog eens. Wat CC al zegt: echt compleet van de pot gerukt. Ik vraag me echt af wie je dan wel denkt dat je bent om zó met je opgeheven vingertje te gaan wijzen als een schooljuf.

En klap op de vuurpijl is nog de arrogantie om te zeggen dat het topic uit coulance mag blijven staan. Wauw. Echt ongelofelijk.

En maar grote woorden hebben, dat alle onderwerpen besproken mogen worden... Ik zie er in deze ongelofelijk slechte acties weer eens niets van terug. De vrouwtjes kunnen het maar beter over make-upjes en jurkjes hebben want verkrachting is toch ZO ONGESCHIKT om te vermelden als je dat overkomen is, lekker de mond over houden hoor, iew.
Dit dit dit dit dit!
Ga je maar gauw schamen voor wat je overkomen is slachtoffer! Niet meer over schrijven hoor, zo ongezellig.
Gatverdamme.
Wat loopt ‘s ochtends op vier benen, ‘s middags op twee benen en ‘s avonds op twee benen en nog wat wielen?
En laten we ook niet vergeten dat Almostdone ook nog toegevoegd werd dat ze die zaken maar moet bespreken met haar hulpverleners en niet op Viva. Weet je wel, dat forum voor vrouwen.

Je zou bijna denken dat deze moderator een man is, want ik ken verdomd weinig vrouwen die dit soort teksten uitslaan in deze tijd van me-too en vrouwen die eindelijk durven vertellen dat ze verkracht zijn. Ik heb de verwijderde zin gelezen, het was slechts een mededeling met geen enkel detail. In een topic over euthanasie wegens ondraaglijk en uitzichtloos psychisch lijden, godbetert. Op de dag nadat TO het groene licht voor euthanasie heeft gekregen en dus de bevestiging heeft gekregen van een psychiater dat haar lijden inderdaad onbehandelbaar en uitzichtloos is.

Als ik het niet zelf had zien gebeuren, zou ik denken dat het een slechte grap is. En dit is al de 2e uitglijder van Viva richting Almostdone in korte tijd over dit onderwerp, laten we dat ook niet vergeten.

Je kunt ook alvast uittekenen wat de reactie van Viva gaat zijn: praten over verkrachting mag wel, maar niet in een gevoelig liggend topic over euthanasie wegens psychisch lijden, dat sowieso al uit coulance gedoogd werd. Niet dat dat ergens op slaat en ook niet dat dat ergens in de regels staat, maar dit gaat wel de bullshit-reactie zijn. Over de toon van de reactie van de mod naar Almostdone (met dat "bespreek maar met je hulpverleners") zal wel weer iets gewauweld worden over druk en verhuizen en jonge kinderen en weinig tijd.

Deze moderator heeft zich gediskwalificeerd en zal wat mij betreft moeten opstappen. Laten we hopen dat Viva ons eens een keer positief verrast en iets gepasts doet in deze situatie. Ik ga mijn adem er niet voor inhouden, trouwens.
Dit kun je ook al zien aankomen:
Overleggen (bij voorkeur lang).
Een 'oh oepsie, hadden we niet zo moeten doen, maar...'
Verder geen discussie hierover meer op dit topic want niet voor bedoeld.
Doorverwijzing naar Napraat als het dan zonodig moet.
There is always something happening, and it's usually right now
Die Wieke vroeg toch pas tips over hoe ze het hier aantrekkelijk konden maken?

Nou door hier een veilige plek te maken waar vrouwen alles, werkelijk alles, wat hun bezig houd met elkaar kunnen blijven bespreken. Dat is voor zover ik weet altijd de kracht van deze community geweest. Dat is wat dit platform uniek maakt. Dat is de reden dat dit forum Cultureel Erfgoed is.

Het monddood maken van vrouwen wat team Wieke nu doet is het tegenovergestelde daarvan. Gênant.
En welke regel zou er dan überhaupt overtreden zijn? Het is me een raadsel.
Wat loopt ‘s ochtends op vier benen, ‘s middags op twee benen en ‘s avonds op twee benen en nog wat wielen?
Ik kan eigenlijk niet geloven dat het een van onze oude mods was die deze belachelijke ingreep gedaan heeft. Okee, de oude mods sloegen ook regelmatig de plank helemaal mis, maar ze werden nooit zo grof. En als het wel een van hun is moet ze echt per kerende post een andere bezigheid gaan zoeken. Als het niet een van hun is trouwens ook.
Niet quoten ajb
Hi,

Op mijn mobiel klik ik tijdens het lezen steeds per ongeluk op de knop om een reactie op te slaan. Daardoor staan er nu allerlei topics in mijn bookmarklijst waar ik verder niks mee wil.

Zou die knop misschien ergens anders geplaatst kunnen worden, mochten meer mensen hier last van hebben?
♥
Lady*Voldemort schreef: ↑
18-09-2026 09:11
Ik kan eigenlijk niet geloven dat het een van onze oude mods was die deze belachelijke ingreep gedaan heeft. Okee, de oude mods sloegen ook regelmatig de plank helemaal mis, maar ze werden nooit zo grof. En als het wel een van hun is moet ze echt per kerende post een andere bezigheid gaan zoeken. Als het niet een van hun is trouwens ook.
Ik gok echt op een jonge stagiaire die van toeten nog blazen weet.

En dan zijn er legio vrouwen die de mond maar houden over verkrachtingen en anderszins grensoverschrijdend gedrag. Viva helpt daar aan mee.

Viva, Voor Vrouwen met mening sleept je terug naar de jaren 50.
Jankerd
Grobbekuiken_ schreef: ↑
18-09-2026 07:07
Dit kun je ook al zien aankomen:
Overleggen (bij voorkeur lang).
Een 'oh oepsie, hadden we niet zo moeten doen, maar...'
Verder geen discussie hierover meer op dit topic want niet voor bedoeld.
Doorverwijzing naar Napraat als het dan zonodig moet.

Dit.
En deze commotie hebben ze echt wel in de gaten hoor, want ze kunnen héél snel zijn als het ze uitkomt.
Het fijne gaan we er nooit van weten, hooguit het verschuilen achter een al dan niet bestaande nieuwe mod.
Yasmijn schreef: ↑
18-09-2026 09:31
Ik gok echt op een jonge stagiaire die van toeten nog blazen weet.

En dan zijn er legio vrouwen die de mond maar houden over verkrachtingen en anderszins grensoverschrijdend gedrag. Viva helpt daar aan mee.

Viva, Voor Vrouwen met mening sleept je terug naar de jaren 50.

Ik moet de eerste jongere nog tegenkomen die het woord coulance gebruikt.
Klopt, op dat vlak is dit forum echt geen veilige plek.
Veel gedachtes maar het doet me goed dat de terechte verontwaardiging luid en duidelijk is.
Het zijn fijne en wijze forummers waarom ik toch steeds terugkom.
Lilith schreef: ↑
18-09-2026 09:32
Ik moet de eerste jongere nog tegenkomen die het woord coulance gebruikt.
Dat is ook weer waar :proud:
Jankerd
Lilith schreef: ↑
Het fijne gaan we er nooit van weten, hooguit het verschuilen achter een al dan niet bestaande nieuwe mod.
Inderdaad.
"Maar we zijn van jullie gaan houden hoor"
Dinges
Beste forummers,

Vanuit ons een verklaring voor het wissen van de laatste alinea uit het topic. Bij het toestaan van het topic hebben we duidelijke "spelregels" opgesteld en dit valt onder de niet toegestane teksten. Het komt niet zomaar uit de lucht vallen dat we in DIT topic dit niet toestaan.

Viva moet een veilige plek zijn voor iedereen, en dat proberen wij ook voor iedereen te waarborgen. Daarbij horen ook op een veilige wijze suïcide/suïcidale gedachten bespreken, verkrachting, aanranding, mishandeling, huiselijk geweld etc.

We zullen de reden van wissen aanpassen, dit was inderdaad te hard beschreven. De waarschuwing en het wissen van de tekst zullen we echter niet terugdraaien.

We wensen iedereen de wijsheid toe om zorgvuldig om te gaan met de verschillende topics, geschreven teksten, pb en forummers op het Viva forum.

Met vriendelijke groet,

Moderators Vivaforum

"I'm busy holding myself together with tape and glue", dr. Miranda Bailey.
ModeratorViva schreef: ↑
18-09-2026 11:25
Beste forummers,

Vanuit ons een verklaring voor het wissen van de laatste alinea uit het topic. Bij het toestaan van het topic hebben we duidelijke "spelregels" opgesteld en dit valt onder de niet toegestane teksten. Het komt niet zomaar uit de lucht vallen dat we in DIT topic dit niet toestaan.

Viva moet een veilige plek zijn voor iedereen, en dat proberen wij ook voor iedereen te waarborgen. Daarbij horen ook op een veilige wijze suïcide/suïcidale gedachten bespreken, verkrachting, aanranding, mishandeling, huiselijk geweld etc.

We zullen de reden van wissen aanpassen, dit was inderdaad te hard beschreven. De waarschuwing en het wissen van de tekst zullen we echter niet terugdraaien.

We wensen iedereen de wijsheid toe om zorgvuldig om te gaan met de verschillende topics, geschreven teksten, pb en forummers op het Viva forum.

Met vriendelijke groet,

Moderators Vivaforum
Hoe wil je dat men ‘op een veilige wijze’ over verkrachting spreekt als je niet mag benoemen dat je verkracht bent en dat je dat blijft herbeleven bv.?
Where is my mind?
" We wensen iedereen de wijsheid toe om zorgvuldig om te gaan met de verschillende topics, geschreven teksten, pb en forummers op het Viva forum."

Wil je dit toelichten? Waarom schrijf je dit? Wat ligt aan die regel ten grondslag?
Jankerd
Heel veilig ja, als nota bene de TO wordt gecensureerd in haar eigen topic op onbeschofte wijze en daar een slechte nacht van heeft gehad.

En kan je anders even uitleggen WAT er dan precies zo onveilig aan was?

Ik ben echt flabbergasted door de manier van doen o_o
Beste forummers,

Met vriendelijke groet,

Moderators Vivaforum

Wat een vreselijk ongeschikt, kansloos clubje zijn jullie geworden zeg. En jezelf maar blijven zien als hoeders van dit forum. Heel vaak 'veilig' zeggen maakt het niet veilig hoor. En dan nog een sneer aan het eind toevoegen. Ga alsjeblieft weg, iedereen die onder de "we" van dit bericht valt.
Tjezus, wat vals
Beste forummers,

Met vriendelijke groet,

Moderators Vivaforum
Begrijp ik nu goed dat een vrouw voor wie het leven zo zwaar is dat ze voor euthanasie moet kiezen, in een topic dat daar over gaat en waar ruimte is om over dat loodzware proces te delen, niet mag benoemen dat die pijn onder andere herbelevingen van verkrachting en mishandeling inhoudt?

Welke spelregels breekt ze met het benoemen daarvan, nota bene zonder enig detail?
Voor wie is het onveilig dat ze dit benoemt?

En, voor mij totaal onbegrijpelijk: aan de reacties kun je duidelijk zien dat juist deze maatregel zorgt voor extra pijn en onveiligheid. Bij TO in de eerste plaats. Maar ook bij de mensen die meeschrijven, bij vrouwen die haar pijn en ervaring herkennen. Hoe zit het met hun veiligheid? Hoe zit het met jullie verantwoordelijkheid als mods?

Ik vind deze reactie echt stuitend, onverantwoordelijk, en onprofessioneel.
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
"Viva moet een veilige plek zijn voor iedereen."

Eens, maar in hoeverre geldt dat voor deze schrijver? Die in een zeer persoonlijk topic schrijft, waarvan al in de openingspost is aangegeven dat het triggers kan geven. Waarvan Viva heeft besloten dat dit topic er mag zijn.

Die gang van zaken raakt mij. Ik vind het erg voor haar en voor al degenen die zich open durven te stellen. En dat dit blijkbaar niet mag?
Ik begrijp het nog steeds niet.
18-09-2026 11:30
" We wensen iedereen de wijsheid toe om zorgvuldig om te gaan met de verschillende topics, geschreven teksten, pb en forummers op het Viva forum."

Wil je dit toelichten? Waarom schrijf je dit? Wat ligt aan die regel ten grondslag?
Waarschijnlijk bedoelen ze zichzelf.
Delulu

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven