Vraagje grafsteen

04-05-2018 21:31 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Ik woonde vroeger naast twee oude mensen en vroeg me af of ze nog leefden. Dus ik keek op de site van de begraafplaats en zag dat ze helaas zijn overleden.

Ik ging daarna naar de begraafplaats in Leiden om een bloemetje bij hun graf te leggen en zag bij een ander graf dit: https://i.imgur.com/dNzFFXm.jpg

Kan iemand mij dit uitleggen? Dat klopt toch niet? Hij moet toch andersom?
die duifje kijkt wel naar de goede kant :)
Hetismogelijk schreef:
04-05-2018 23:42
Uhm.. De dode is niet de eigenaar van het graf. Dat zijn de nabestaanden die het graf gekocht hebben.
De nabestaanden kopen het graf niet, dat doe je zelf (daarvoor heb je als het goed is dan bij leven een verzekering afgesloten. De overledene komt als eigenaar van het graf in de boeken. Tenzij de nabestaanden op hun eigen naam het graf kopen met de bedoeling er zelf tzt ook in te gaan liggen. Of als zij het graf overnemen nadat de grafrechten verlopen zijn. Helaas kwamen wij hier recentelijk allemaal net te laat achter bij het graf van mijn voorouders...
iets_perzik schreef:
Mensen die zo'n steen daadwerkelijk gaan ophalen, wat doen die daar dan mee? Ik kan me niet voorstellen dat ik een grafsteen zou gaan ophalen (ook niet van overledenen die me zeer dierbaar zijn) want wat moet ik ermee? Leuk ter decoratie in de voortuin? :O
Hergebruiken voor de nieuwe generatie aanstaande overledenen. Gewoon laagje eraf bijtelen en hoppa :thumbsup:
De meeste stenen worden niet opgehaald en vermalen tot puin voor wegen.
Mensen die het wel ophalen gebruiken het dure natuursteen vaak voor iets anders. Een tuintafel bijvoorbeeld. Of een kunstwerk.

Ik ben voorstander van recyclen,maar omdat die dingen loodzwaar zijn is het vervoer een kostbare zaak. Daarom is doorgeven aan iemand met weinig budget ook lastig.
Labalade schreef:
04-05-2018 23:56
De nabestaanden kopen het graf niet, dat doe je zelf (daarvoor heb je als het goed is dan bij leven een verzekering afgesloten. De overledene komt als eigenaar van het graf in de boeken. Tenzij de nabestaanden op hun eigen naam het graf kopen met de bedoeling er zelf tzt ook in te gaan liggen. Of als zij het graf overnemen nadat de grafrechten verlopen zijn. Helaas kwamen wij hier recentelijk allemaal net te laat achter bij het graf van mijn voorouders...
Ik heb de steen voor mijn moeders graf anders echt gewoon zelf gekocht. En niet met de gedachte om er zelf bijgezet te worden. Het hoeft dus niet altijd zo te gaan.
Hetismogelijk schreef:
05-05-2018 00:08
Ik heb de steen voor mijn moeders graf anders echt gewoon zelf gekocht. En niet met de gedachte om er zelf bijgezet te worden. Het hoeft dus niet altijd zo te gaan.
Dat zou natuurlijk kunnen idd. Toen wij voor het graf van onze voorouders kwamen, werd ons verteld dat het op hun eigen naam stond. En dat de nabestaanden onbekend waren (heel raar, want er hadden ons bij hen geregistreerd als nabestaanden. En er liggen meerdere andere graven ook van onze familie, dus we waren via hen ook te vinden geweest). Maar goed, helaas is alles geruimd en verdwenen..
Labalade schreef:
05-05-2018 00:14
Dat zou natuurlijk kunnen idd. Toen wij voor het graf van onze voorouders kwamen, werd ons verteld dat het op hun eigen naam stond. En dat de nabestaanden onbekend waren (heel raar, want er hadden ons bij hen geregistreerd als nabestaanden. En er liggen meerdere andere graven ook van onze familie, dus we waren via hen ook te vinden geweest). Maar goed, helaas is alles geruimd en verdwenen..
Oh dat is zeker raar. En verdrietig. Kwam je er vaak?
De dichter in dit graf
lacht niet meer hij ligt
dicht niet meer hij dacht
Ligt er wel iemand onder?
Kan zijn dat ze met het graf bezig zijn en de bovenkant daar even geparkeert hebben.
Hetismogelijk schreef:
05-05-2018 00:17
Oh dat is zeker raar. En verdrietig. Kwam je er vaak?
Elk jaar. We waren wel in shock toen het graf weg was ja. Stonden we daar met onze bloemen.. de begrafenisondernemer beweert dat er op het bord bij de deur een aankondiging heeft gestaan, en de steen nog een jaar bewaard is gebleven. Maar dat lijkt ons sterk want dan hadden we het gezien. Hij beweert dus ook dat we onbekend zijn. Geeft een naar gevoel. En heel toevallig is dat oude deel vrijwel helemaal geruimd, liggen er nu nieuwe graven. Dus we denken er zo het onze van...
Overigens laten we het hier niet bij. Het betrof een eeuwigdurend graf dat door ons werd onderhouden. En niet vervallen was, hoewel het wel op een wat vervallen deel van de begraafplaats lag (want heel oud). De begrafenisondernemer beweert dat sinds de jaren 70 alle rechten voor eeuwigdurende graven zijn vervallen. En aangezien het graf ouder is dan 30 jaar (duh!) zij dan het recht hebben om te ruimen. En aangezien er geen nabestaanden bekend waren...(beweert hij). We hebben om eerlijk te zijn nu juridisch advies ingeschakeld.
Labalade schreef:
04-05-2018 23:56
Wij als nabestaanden hebben wel degelijk het "graf" steen en ornament gekocht voor mijn ouders. In onze woonplaats kun je geen eigen graf meer kopen maar betaal je graf rechten voor 30 jaar. Mijn groot ouders hebben wel een eeuwig durende graf. Kon toen nog wel.
Labalade schreef:
05-05-2018 09:22
Elk jaar. We waren wel in shock toen het graf weg was ja. Stonden we daar met onze bloemen.. de begrafenisondernemer beweert dat er op het bord bij de deur een aankondiging heeft gestaan, en de steen nog een jaar bewaard is gebleven. Maar dat lijkt ons sterk want dan hadden we het gezien. Hij beweert dus ook dat we onbekend zijn. Geeft een naar gevoel. En heel toevallig is dat oude deel vrijwel helemaal geruimd, liggen er nu nieuwe graven. Dus we denken er zo het onze van...
Zoals de begrafenis ondernemer uitlegt gaat het wel. Het wordt aangekondigd bij de ingang van het kerkhof welke geruimd gaan worden. Soms wordt er bij het betreffende graf een bordje gezet. En naar de contactpersoon wordt een brief gestuurd dat de graf rechten ed verlopen. Maar wat er gebeurd als die contactpersoon niet meer leeft?
Labalade schreef:
05-05-2018 09:22
Zoals de begrafenis ondernemer uitlegt gaat het wel. Het wordt aangekondigd bij de ingang van het kerkhof welke geruimd gaan worden. Soms wordt er bij het betreffende graf een bordje gezet. En naar de contactpersoon wordt een brief gestuurd dat de graf rechten ed verlopen. Maar wat er gebeurd als die contactpersoon niet meer leeft?
Labalade schreef:
05-05-2018 09:36
Overigens laten we het hier niet bij. Het betrof een eeuwigdurend graf dat door ons werd onderhouden. En niet vervallen was, hoewel het wel op een wat vervallen deel van de begraafplaats lag (want heel oud). De begrafenisondernemer beweert dat sinds de jaren 70 alle rechten voor eeuwigdurende graven zijn vervallen. En aangezien het graf ouder is dan 30 jaar (duh!) zij dan het recht hebben om te ruimen. En aangezien er geen nabestaanden bekend waren...(beweert hij). We hebben om eerlijk te zijn nu juridisch advies ingeschakeld.
Toen bij ons in de familie de eerste contactpersoon overleden was kreeg een directe erfgenaam een brief en toen die niet snel genoeg reageerde kreeg een erfgenaam daarvan een brief. Maar dit ging nog niet om ruimen van het graf maar om het overnemen en betalen van de grafrechten. Lijkt me dus sterk dat ze jullie als familie niet konden vinden en idd. een reden om te onderzoeken of dit wel volgens de regels verlopen is. op deze begraafplaats komen ook stickers op een graf wanneer er geen familie reageert en word er naar verloop van tijd geruimd maar als je er jaarlijks komt kun je dat bijna niet missen. ben ook bang dat ze er zelf belang bij hadden jullie "niet" op de hoogte te kunnen stellen.
iets_perzik schreef:
Mensen die zo'n steen daadwerkelijk gaan ophalen, wat doen die daar dan mee? Ik kan me niet voorstellen dat ik een grafsteen zou gaan ophalen (ook niet van overledenen die me zeer dierbaar zijn) want wat moet ik ermee? Leuk ter decoratie in de voortuin? :O
Dat vroeg ik mij toevallig ook af laatst. vraag me niet hoe ik erop kwam hoor :facepalm:
het was in een gesprek met iemand en wij vroegen ons toen af of daar misschien 2e hands handel in zou zitten, aangezien die nieuwe stenen heel duur zijn.....
niet om zelf mee te starten hoor maar ook omdat wij niet wisten wat je nou zou moeten met zo’n steen
Don't cry, buy a bag and move on.
Ben ik de enige die het wat raar of zelfs een beetje respectloos vind dat iemand zomaar een foto van een graf op internet gooit?
'I don't need an inspirational quote. I Just need coffee.
Yasmeenah82 schreef:
05-05-2018 13:34
Ben ik de enige die het wat raar of zelfs een beetje respectloos vind dat iemand zomaar een foto van een graf op internet gooit?
Ik vind dat ook hoor.
Christiana schreef:
05-05-2018 10:40
Dat zou kunnen. Alleen komen wij er elk jaar weer, dus hadden we de aankondiging dan moeten zien. En hij ontkent glashard dat hij onze gegevens had. Zo lust ik er nog wel een paar...
anoniem_364573 wijzigde dit bericht op 05-05-2018 14:13
1.42% gewijzigd
Gromm schreef:
05-05-2018 10:52
Toen bij ons in de familie de eerste contactpersoon overleden was kreeg een directe erfgenaam een brief en toen die niet snel genoeg reageerde kreeg een erfgenaam daarvan een brief. Maar dit ging nog niet om ruimen van het graf maar om het overnemen en betalen van de grafrechten. Lijkt me dus sterk dat ze jullie als familie niet konden vinden en idd. een reden om te onderzoeken of dit wel volgens de regels verlopen is. op deze begraafplaats komen ook stickers op een graf wanneer er geen familie reageert en word er naar verloop van tijd geruimd maar als je er jaarlijks komt kun je dat bijna niet missen. ben ook bang dat ze er zelf belang bij hadden jullie "niet" op de hoogte te kunnen stellen.
Ja, dat is precies zoals het eigenlijk hoort te gaan. En we hebben daar meerdere graven dus ze konden ons prima vinden, mocht hun administratie ons per ongeluk niet bij dit graf hebben geregistreerd. Sterker nog, we zouden het graf met alle liefde hebben overgenomen en grafrechten willen betalen. Maar dan zou er nu geen mooi nieuw gazonnetje liggen natuurlijk...
Als het geruimd of opgeknapt gaat worden, kan je je afvragen waarom er moeite wordt gedaan om de steen om te draaien. Als je kijkt naar wat voor soort machine de steen optilt had die eerst moeite moeten doen in de zin van de steen ergens neerleggen, eromheen rijden en dan weer optillen.

En de steen heeft groene aanslag dus die staat er al een tijd, het is geen nieuwe steen die net perongeluk fout is geplaatst.
Rhijnhof heeft trouwens veel grafkelders las ik ergens. Dus verzakking en zo zou zomaar niet kunnen spelen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven