Vroeger had iedereen hetzelfde in huis ...
maandag 31 december 2018 om 14:19
Volgens mij was het aanbod van gebruiksvoorwerpen en etenswaren vroeger veel beperkter. Ik ben van begin jaren zeventig en meen me te herinneren dat tot halverwege de jaren tachtig er heel veel producten zo ongeveer bij iedereen in huis waren. Plak in dit topic de plaatjes van van alles wat bij je halve familie en kennissenkring te vinden was. Ook producten uit de supermarkt zijn welkom (bv slechts één soort bronwater)

dinsdag 15 januari 2019 om 19:54
pejeka schreef: ↑15-01-2019 19:35Wat ik me vooral uit (met name tweede helft) jaren '70 herinner (toen was ik zelf 12-14 jaar oud) is de matigheid, in goede zin. Chips waren er alleen op zaterdagavond, met het hele gezin voor de buis om naar de Weekend-Kwis te kijken, of een spannende politieserie zoals Pepper of The Streets of San Francisco, en dan zomaar een gevulde koek bij de koffie en daarna een soepkommetje chips (1 zak gedeeld over 4 personen). Feest! Tegenwoordig (vr)eet men gewoon elke avond chips, elke avond wijn, elke avond luxe koeken, en vraagt men zich af waarom men dikker wordt.
Naar oma, naar de winkels, op koffievisite bij vrienden, dat deden we gewoon lopend of hooguit op de fiets als het wat verder weg was. Tegenwoordig rammelen de autosleutels al als men 2 straten verderop moet zijn. Want tjee, het miezert, en bah. Vroeger pakten we gewoon een paraplu desnoods en stapten de deur uit.
Wij keken naar de Wie-kent-kwis. Met Fred Oster.
Soms kregen we chips, soms ook niet. Wij kregen soms ook chips op dinsdag als we Dallas keken.
Chips waren er niet vaak, maar niet perse gekoppeld aan de zaterdag of aan leuke tv.
dinsdag 15 januari 2019 om 20:00
Was bij ons dus wel zo. De zaterdagavond was een soort gemeenschappelijke relaxavond, de doordeweekse verplichtingen even uit zicht, en je kon voor één keer wat later naar bed. En op TV waren toen meestal op zaterdag de meest populaire series of shows of kwissen. En daar keek je dan naar met het hele gezin, iets extra's bij de koffie en zomaar, rond 9 uur in de avond, dat bakje chips met een glaasje fris. En als dan om 10 uur of half elf (oei, dan was het écht laat in jouw beleving) het programma was afgelopen, dook je tevreden je bedje in.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
dinsdag 15 januari 2019 om 20:03
Wij keken volgens mij Sonja op zaterdag met het hele gezin.pejeka schreef: ↑15-01-2019 20:00Was bij ons dus wel zo. De zaterdagavond was een soort gemeenschappelijke relaxavond, de doordeweekse verplichtingen even uit zicht, en je kon voor één keer wat later naar bed. En op TV waren toen meestal op zaterdag de meest populaire series of shows of kwissen. En daar keek je dan naar met het hele gezin, iets extra's bij de koffie en zomaar, rond 9 uur in de avond, dat bakje chips met een glaasje fris. En als dan om 10 uur of half elf (oei, dan was het écht laat in jouw beleving) het programma was afgelopen, dook je tevreden je bedje in.
Ik kan mij ook nog herinneren dat mijn ouders en buren op oudejaarsavond naar Wim Kan keken. Ik snapte er niks van, maar vond het bijzonder dat ik dan grote mensen huilend van het lachen zag.

dinsdag 15 januari 2019 om 20:05
Dat verloor mijn vader al snel, met drie dochters en een vrouw die bijzonder geïnteresseerd waren in sport.
Van mijn schoonvader mocht je niet eens vragen of er nog iemand koffie wilde. Hij was echt boos op mij.
dinsdag 15 januari 2019 om 20:06
Was bij ons gelukkig nooit het geval, mijn vader gaf niks om voetbal e.d. en mijn moeder al helemaal niet. Wat ik me wél herinner is eindeloze zondagmiddagen met schaatsen, want dat vonden ze allebei helemaal top, en mijn vader zat dan alle standen bij te houden op een blad uit de krant, want toen kreeg je bij de krant zo'n scoreblad waar je zelf alle standen op kon invullen, en ik weet nog goed dat ik dat als kind gruwelijk vond, die eindeloze middagen met schaatsen op TV, en dan ging ik echt op de speelkamer wat anders doen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
dinsdag 15 januari 2019 om 20:07
Filmpje van het begin van Ron's Honeymoonquiz (maar engelen bestaan niet). 
https://youtu.be/hxpH7JBc4qo

https://youtu.be/hxpH7JBc4qo
Olijk, guitig, jofel, koddig, schrander, schalks en hip.
dinsdag 15 januari 2019 om 20:09
Dat bestaat nog
https://www.intertoys.nl/shop/nl/intertoys/das-klei-wit
Zelfs de verpakking is nauwelijks anders volgens mij.
dinsdag 15 januari 2019 om 20:09
Jaaa wij ook, ik hoor nu dat liedje in mijn hoofd, vreselijk saai vonden wij dat. Mijn vader schreeuwde dan ook nog naar de T.V. Als het spannend werd.
Waren mijn tanden maar zo wit als mijn benen

dinsdag 15 januari 2019 om 20:11
Gosh, weer een t.v. programma waar ik "aan mee gedaan heb." Aan het eind werd er altijd een knutselwerk uitgekozen van een klas en die mocht dan de volgende opname er bij zijn. Daar heeft mijn klas toen ook iets voor ingestuurd. En maar gillen voor de t.v. dat ze ons knutselwerk moest pakken. Maar helaas gebeurde dat niet, wat een teleurstelling........
dinsdag 15 januari 2019 om 20:12

dinsdag 15 januari 2019 om 20:12
Ik kan me nog herinneren dat ik bij mijn opa en oma logeerde en er toen op het nieuws was dat hij was overleden....

dinsdag 15 januari 2019 om 20:15
dinsdag 15 januari 2019 om 20:19
dinsdag 15 januari 2019 om 20:22

Dat was helemaal erg!
Ik smokkelde nog wel eens stomme projectjes mee naar huis. Dan maakte mijn moeder het snel af, want die was daar goed in en die vond het ook niet erg zinvol allemaal geloof ik.
Ik geloof nog steeds dat leren zagen nuttiger was geweest.

dinsdag 15 januari 2019 om 20:23
Bij ons thuis werd graag naar The Onedin Line gekeken, over een zeilschip/rederij.
Eén aflevering kan ik me nog goed herinneren, er was aan boord een dodelijke besmettelijke ziekte uitgebroken, waarbij behalve koorts de patiënt een hele zoete geur ruikt. Het schip moest dus in quarantaine, niemand mag van boord en sterft op het schip. Totdat het dochtertje van de kapitein besmet raakt, die wordt van boord gehaald om naar de dokter te gaan en zo komt de besmetting aan land. De besmettingshaard blijken vlooien van de cavia van dat dochtertje te zijn!
Ik was toen net zo oud als dat dochtertje en had een cavia.....
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/The_Onedin_Line
Eén aflevering kan ik me nog goed herinneren, er was aan boord een dodelijke besmettelijke ziekte uitgebroken, waarbij behalve koorts de patiënt een hele zoete geur ruikt. Het schip moest dus in quarantaine, niemand mag van boord en sterft op het schip. Totdat het dochtertje van de kapitein besmet raakt, die wordt van boord gehaald om naar de dokter te gaan en zo komt de besmetting aan land. De besmettingshaard blijken vlooien van de cavia van dat dochtertje te zijn!
Ik was toen net zo oud als dat dochtertje en had een cavia.....

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/The_Onedin_Line

dinsdag 15 januari 2019 om 20:26