Vroeger had iedereen hetzelfde in huis ...
maandag 31 december 2018 om 14:19
Volgens mij was het aanbod van gebruiksvoorwerpen en etenswaren vroeger veel beperkter. Ik ben van begin jaren zeventig en meen me te herinneren dat tot halverwege de jaren tachtig er heel veel producten zo ongeveer bij iedereen in huis waren. Plak in dit topic de plaatjes van van alles wat bij je halve familie en kennissenkring te vinden was. Ook producten uit de supermarkt zijn welkom (bv slechts één soort bronwater)
dinsdag 15 januari 2019 om 21:00
Silas was Duits toch? Jongetje op zwart paard met een dik bontkleed op de rugSnoesje666 schreef: ↑15-01-2019 20:30Wie was ook verliefd op Silas?
https://www.youtube.com/watch?v=XrbA0F5vUd0

Mijn nichtje was er gek van, ik eigenlijk niet echt.

dinsdag 15 januari 2019 om 21:12
Ik heb echt tranen met tuiten gelachen om het telefoonvertier uit de steen en been show. Zulke humor wordt gewoon niet meer gemaakt. Jammer.
Deze vind ik echt briljant:
Met Van Dam Horlogerie.
Goedendag, u spreekt met Spijkerman van Firma Tijdmechaniek Instituut Firma b.v.
Dat is een hele mond vol.
Hoe weet u dat?
Nou, dat hoor ik toch.
O, op die manier.
Zegt u het eens, wat kan ik voor u doen?
Mag ik de afdeling veerwappers van u?
Ik denk dat u iets verkeerd doet.
Nee hoor, ik spreek toch met horlogerie Van Dam?
Ja zeker.
Dan ben ik goed hoor, het gaat namelijk om veerwappers. Ik ben naar u doorverwezen. het gaat om de zomertijd. Omdat in het komende weekend de klokken weer een uur vooruit moeten, heb ik drie veerwappers nodig van een uur.
Ja?
Het is voor de dimslagwerker op de onrust. Die moet je verlengen met een uur.
En wat zijn dat voor mechanieken?
Veerwappers? Die zitten voor het onruststandmechaniekoverhevelingsslagpennetje. Dat zijn die kleine strakke veerwappers die de tijd terug trekken als je hem voortijdig terughaalt. Het gaat om de schakeldimtechniek van de ouwe veerwapper.
Nee, nee, nee, nee, heb ik niet.
Maar er zullen toch wel meer mensen in verband met die zomertijdinstelling om veerwappers van een uur komen...?
Nou, daar is niet zoveel vraag naar, hoor. En dan moet je toch ook maar net dat merk in huis hebben, anders moet je eerst weer de importeur gaan bellen, want je hebt natuurlijk niet alles in voorraad.
Dat begrijp ik, maar zou je de veerwapper dan kunnen vervangen door secondenknuppeltjes?
Hoe zegt u?
Secondenknuppeltjes. Dus dat ik geen veerwapper plaats, maar de volle minuut van achtenvijftig seconden optrikker naar vierenzestig seconden, zodat je op die manier een zomertijdwinst maakt.
Achtenvijftig seconden? Ik spreek altijd over zestig seconden, dat is een minuut.
Dat begrijp ik, maar het gaat er bij de grote Friese dimslagwerker om dat je de onrust met de veerwapper optrekt, of vervangt door een secondenknuppel.
Aha, dat noemen wij de bokkepoot.
Ja, de bokkepoot, en daarachter zit bij de dimslagwerker de secondenknuppel.
De bokkepoot dus, en die wordt opgetild door het middenrad waar een pen op zit, en dat noemen wij de voorslag.
En die trekken wij bij de staande Friese dimslagwerker door met de veerwapper, of vervangen wij tegen de klik in met secondenknuppeltjes.
Aha, juist, nee, daar kan ik u niet meer aan helpen.
Voor alle duidelijkheid, het gaat mij om de oudhollandse veerwapper met de korte bek.
Nee, ik begrijp wat u bedoelt, maar ik kan u er op dit moment niet aan helpen. Bovendien weet ik niet of ze nog wel los te koop zijn, en of dat merk nog wel bestaat.
Ik heb helemaal nog geen merk genoemd.
Nou, dan wordt het helemaal moeilijk. Staat er op het binnenwerk ook geen merk?
Jawel, Slauerhof 1845.
Dus u weet het merk wel, begrijp ik.
Ja zeker.
En wat is het merk dan?
Nou, dat zeg ik net Snitse 1856.
Ja, dat is al heel oud he? Dat wordt niet meer gemaakt.
U kent ze wel, die ouwe Snitse klokken?
Ja hoor, maar naar die uurwerken is geen vraag meer. Het zijn tegenwoordig allemaal klokinstallaties met quartzbesturing.
Ook in die ouwe Friese staande hangklokken?
Ik denk het wel. Weet u wat het is mijnheer, de jeugd wil elektronica en quartzbesturing.
Dus die Fries staande klokken worden ook niet meer als polshorloge gebruikt?
Niet door de jeugd mijnheer, het spijt me voor u. Ik vind het ook jammer hoor, het was toch vakwerk.
Ja, en het klonk zo mooi, als je polshorloge twaalf sloeg. Dat dreunde door de hele school.
Tegenwoordig piept het allemaal mijnheer. Piep, piep en nog eens piep.
Maar alles bij elkaar betekent het wel dat ik mijn Friese hanger niet op de zomertijd kan instellen omdat veerwappers en secondenknuppels niet meer leverbaar zijn.
Tja, het spijt me voor u, mijnheer.
Nou ja, dan doe ik gewoon niet meer mee aan die zomertijd. Bovendien, hoe vaak schijnt nou hier in ons land de zon?
Niet veel, daar heeft u gelijk in.
Een laatste vraag: winterwijzers, heeft u die wel in voorraad?
Die krijg ik na de zomer wel weer binnen.
Goedemiddag.
Deze vind ik echt briljant:
Met Van Dam Horlogerie.
Goedendag, u spreekt met Spijkerman van Firma Tijdmechaniek Instituut Firma b.v.
Dat is een hele mond vol.
Hoe weet u dat?
Nou, dat hoor ik toch.
O, op die manier.
Zegt u het eens, wat kan ik voor u doen?
Mag ik de afdeling veerwappers van u?
Ik denk dat u iets verkeerd doet.
Nee hoor, ik spreek toch met horlogerie Van Dam?
Ja zeker.
Dan ben ik goed hoor, het gaat namelijk om veerwappers. Ik ben naar u doorverwezen. het gaat om de zomertijd. Omdat in het komende weekend de klokken weer een uur vooruit moeten, heb ik drie veerwappers nodig van een uur.
Ja?
Het is voor de dimslagwerker op de onrust. Die moet je verlengen met een uur.
En wat zijn dat voor mechanieken?
Veerwappers? Die zitten voor het onruststandmechaniekoverhevelingsslagpennetje. Dat zijn die kleine strakke veerwappers die de tijd terug trekken als je hem voortijdig terughaalt. Het gaat om de schakeldimtechniek van de ouwe veerwapper.
Nee, nee, nee, nee, heb ik niet.
Maar er zullen toch wel meer mensen in verband met die zomertijdinstelling om veerwappers van een uur komen...?
Nou, daar is niet zoveel vraag naar, hoor. En dan moet je toch ook maar net dat merk in huis hebben, anders moet je eerst weer de importeur gaan bellen, want je hebt natuurlijk niet alles in voorraad.
Dat begrijp ik, maar zou je de veerwapper dan kunnen vervangen door secondenknuppeltjes?
Hoe zegt u?
Secondenknuppeltjes. Dus dat ik geen veerwapper plaats, maar de volle minuut van achtenvijftig seconden optrikker naar vierenzestig seconden, zodat je op die manier een zomertijdwinst maakt.
Achtenvijftig seconden? Ik spreek altijd over zestig seconden, dat is een minuut.
Dat begrijp ik, maar het gaat er bij de grote Friese dimslagwerker om dat je de onrust met de veerwapper optrekt, of vervangt door een secondenknuppel.
Aha, dat noemen wij de bokkepoot.
Ja, de bokkepoot, en daarachter zit bij de dimslagwerker de secondenknuppel.
De bokkepoot dus, en die wordt opgetild door het middenrad waar een pen op zit, en dat noemen wij de voorslag.
En die trekken wij bij de staande Friese dimslagwerker door met de veerwapper, of vervangen wij tegen de klik in met secondenknuppeltjes.
Aha, juist, nee, daar kan ik u niet meer aan helpen.
Voor alle duidelijkheid, het gaat mij om de oudhollandse veerwapper met de korte bek.
Nee, ik begrijp wat u bedoelt, maar ik kan u er op dit moment niet aan helpen. Bovendien weet ik niet of ze nog wel los te koop zijn, en of dat merk nog wel bestaat.
Ik heb helemaal nog geen merk genoemd.
Nou, dan wordt het helemaal moeilijk. Staat er op het binnenwerk ook geen merk?
Jawel, Slauerhof 1845.
Dus u weet het merk wel, begrijp ik.
Ja zeker.
En wat is het merk dan?
Nou, dat zeg ik net Snitse 1856.
Ja, dat is al heel oud he? Dat wordt niet meer gemaakt.
U kent ze wel, die ouwe Snitse klokken?
Ja hoor, maar naar die uurwerken is geen vraag meer. Het zijn tegenwoordig allemaal klokinstallaties met quartzbesturing.
Ook in die ouwe Friese staande hangklokken?
Ik denk het wel. Weet u wat het is mijnheer, de jeugd wil elektronica en quartzbesturing.
Dus die Fries staande klokken worden ook niet meer als polshorloge gebruikt?
Niet door de jeugd mijnheer, het spijt me voor u. Ik vind het ook jammer hoor, het was toch vakwerk.
Ja, en het klonk zo mooi, als je polshorloge twaalf sloeg. Dat dreunde door de hele school.
Tegenwoordig piept het allemaal mijnheer. Piep, piep en nog eens piep.
Maar alles bij elkaar betekent het wel dat ik mijn Friese hanger niet op de zomertijd kan instellen omdat veerwappers en secondenknuppels niet meer leverbaar zijn.
Tja, het spijt me voor u, mijnheer.
Nou ja, dan doe ik gewoon niet meer mee aan die zomertijd. Bovendien, hoe vaak schijnt nou hier in ons land de zon?
Niet veel, daar heeft u gelijk in.
Een laatste vraag: winterwijzers, heeft u die wel in voorraad?
Die krijg ik na de zomer wel weer binnen.
Goedemiddag.
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt naast de Sarcastische zee.
dinsdag 15 januari 2019 om 21:15
Wauw!

Olijk, guitig, jofel, koddig, schrander, schalks en hip.

dinsdag 15 januari 2019 om 21:21
dinsdag 15 januari 2019 om 21:22

dinsdag 15 januari 2019 om 21:22
Ik kijk ook! Vind het ook niet erg dat 't gedateerd is, het is gewoon lekker jeugssentiment.
Ik was vroeger altijd gek op Geoff.
dinsdag 15 januari 2019 om 21:27
Ik sliep bij mijn oma op de kamer zonder kachel en de andere kamers hadden eigenlijk de kachel nooit aan, behalve beneden de achterkamer (waar de huiskamer was). Ik had daar wel een heel dik dekbed en een dikke pyjama met bedsokken.pejeka schreef: ↑15-01-2019 20:35In mijn jeugd hadden we op alle kamers een gaskachel. Dus in de huiskamer, in de keuken, in elke slaapkamer (gevelkachels noemden ze die toen, geloof ik, maar het waren gewoon gaskachels die je naar believen hoger of lager kon zetten) en ook in de badkamer e.d. Dus als ik op mijn kamer zat en het warmer wilde hebben, draaide ik de knop van de gaskachel van stand 2 naar stand 4 bijvoorbeeld, en dan was het binnen een minuut of 10 behaaglijk.
Mijn oma stookte de keuken in de ochtend ook warm met het gasfornuis.
mevrouw75 wijzigde dit bericht op 15-01-2019 21:28
3.53% gewijzigd

dinsdag 15 januari 2019 om 21:27
Glen Medeiros, nothings ginna chance my love for youSnoesje666 schreef: ↑15-01-2019 21:22Matthew Star, Bruno, Glenn Medeiros, Georgie Davis...
Zou ik op een bepaald type vallen?
Wat doet die kale 50'er eigenlijk bij mij thuis op de bank? Oh ja, daar heb ik mijn kind mee gemaakt.
![]()

Rick Ashley (oftewel Rick Ashole zoals wij hem ook wel noemden van de zoete songs.
Hoewel Ashley echt een goeie stem had, heeft.
dinsdag 15 januari 2019 om 21:33
redbulletje schreef: ↑15-01-2019 21:22Ik kijk ook! Vind het ook niet erg dat 't gedateerd is, het is gewoon lekker jeugssentiment.
Ik was vroeger altijd gek op Geoff.
Victor Charlie Charlie, Mike Sierra Foxtrot..
Geweldige serie, geweldige cast.
Ik vond Tom Callaghan wel aardig.
En Violet Carnegie vond ik ook een leuk karakter.

Olijk, guitig, jofel, koddig, schrander, schalks en hip.

dinsdag 15 januari 2019 om 21:40