waarom 'me' ipv mijn of m'n?

19-04-2011 08:38 262 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zomaar even een vraag op de dinsdagochtend. Waarom schijven steeds meer mensen 'me' ipv mijn of m'n? Zoals me man of me fiets? Heb ik iets gemist qua nieuwe spelling? Is het iets van jongeren (en word ik dus oud)? Of kunnen steeds minder mensen spellen?

Ik erger me er eerlijk gezegd enorm aan. Ik heb dan gelijk het idee dat mensen niet zo slim zijn...



Of ligt het nu aan mij?
Alle reacties Link kopieren
quote:eefjewentelteefje schreef op 19 april 2011 @ 11:23:

@nessemeisje, Ik snap dat als je ergens een baan wilt krijgen het van belang is dat je sollicitatiebrief er zo goed mogelijk uit moet zien.Die zou ik altijd laten nakijken door iemand die wel verstand van taal heeft. Maar op dit fors doe ik me ;) best, ik weet dat ik veel taalfouten maak, maar het weerhoud me niet om gewoon te posten.Als ik me er zoveel van aan zou trekken als sommige van de taalpuristen kwam ik hier niet meer. Em zo kijk ik dus niet neer op mensen die het nog slechter doen. Ik vind juist dat neerkijken nogal dom.Dat mag jij vinden. En je bent vrij om te posten. Maar als iemand op een forum bepaald taalgebruik bezigt zoals hierboven al meerdere malen beschreven is, krijg ik geen goede indruk van die forummer. Maar hey, dat zal die forummer een rotzorg wezen. Zoals het mij mijn derriere zal oxideren of iemand mij 'dom' vindt omdat ik taal wel belangrijk vind.
.
Alle reacties Link kopieren
Derrière dus. Maar dat is Frans, dus het is je vergeven
Alle reacties Link kopieren
quote:Lizzl schreef op 19 april 2011 @ 11:32:

Derrière dus. Maar dat is Frans, dus het is je vergeven I know, maar ik kan die streep nooit vinden! En in brieven (laat staan solllicitatiebrieven) gebruik ik het nooit.
Ik heb lang niet alles gelezen maar gooi gewoon nog wat ergernissen ertussen:



'is' in plaats van 'eens'. Ik dacht toch dat dat een werkwoordsvorm is.



'this' in plaats van 'het is'. 'tis' zou ik dan nog wel begrijpen, dat is samengetrokken, maar wat doet die H daar? Dan is het toch een Engels woord.



Zo, en nu maar hopen dat ik zelf geen stomme fout heb gemaalt, daar ben ik altijd bang voor op een topic als dit
Alle reacties Link kopieren
Het is dyslexie, en niet dyslectie. Iemand die aan dyslexie lijdt, is dyslectisch. Net zoals iemand die aan anorexia lijdt, anorectisch is.
Am Yisrael Chai!
Ik vraag me af of er op het voortgezet onderwijs nog wordt gedaan aan zins- en woord-ontleding in het Nederlands.

Ruim in de vorige eeuw vond ik het heerlijk om dat te doen, en om ook alles goed te hebben. Wanneer je de basis beheerst, is de toepassing ook een stuk eenvoudiger.



Voorbeeldje uit Duitsland: "onze" Sylvie had het lef om op tv iemand aan te spreken met "du" in plaats van "Sie" . . . . . ze heeft geloof ik een revolutie ontketend daar . . . . . . Ze zal heel gewetensvol woordjes hebben gestampt maar maakte toch een inschattingsfoutje? Maar het schijnt haar vergeven te zijn!



Het veel-gebruikte "der" of "d'r" voor "haar" is mij ook een doorn in het oog!



Vraag me af of er nog onderscheid is tussen vmbo-nederlands en havo/vwo-nederlands, of er daar beter op gelet wordt op dit soort vreemde verschijnselen.

Het hangt waarschijnlijk ook af van de leeftijd van de docent. Heb je iemand van boven de 50, dan wordt je misschien eerder gecorrigeerd. Of je hebt pech en je hebt een docent die denkt:

"laat maar, ik krijg het er toch niet meer in" . . . . . . .



Waar ik ook van schrik: verfen ipv verven, liefe ipv lieve, ik zij ipv ik zei . . . . . het boek licht op tafel, ipv het boek ligt op tafel . . . . .



Overal "kan" gebruiken waar kennen en kunnen gebruikt moeten worden . . . . . . .
Alle reacties Link kopieren
On topic:



Mensen die me gebruiken als ze mijn bedoelen, het verschil tussen een f en een v niet kennen, niet weten wanneer ze een d, t, of dt moeten gebruiken, categorisch ch en g omwisselen, ei en ij niet van elkaar kunnen onderscheiden, en al die andere dingen die hier vast al genoemd zijn (heb alleen de laatste pagina gelezen), vind ik zonder uitzondering dom en ook enigszins ordinair. Dergelijk taalgebruik wijst niet alleen op een gebrek aan intelligentie, maar ook op een gebrek aan beschaving.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
quote:fashionvictim schreef op 19 april 2011 @ 11:47:

On topic:



Mensen die me gebruiken als ze mijn bedoelen, het verschil tussen een f en een v niet kennen, niet weten wanneer ze een d, t, of dt moeten gebruiken, categorisch ch en g omwisselen, ei en ij niet van elkaar kunnen onderscheiden, en al die andere dingen die hier vast al genoemd zijn (heb alleen de laatste pagina gelezen), vind ik zonder uitzondering dom en ook enigszins ordinair. Dergelijk taalgebruik wijst niet alleen op een gebrek aan intelligentie, maar ook op een gebrek aan beschaving.En dat zijn nou net weer wel dingen die mensen met dyslexie lastig vinden. Dan ben je nog niet dom.
Alle reacties Link kopieren
quote:fashionvictim schreef op 19 april 2011 @ 11:47:

On topic:



Mensen die me gebruiken als ze mijn bedoelen, het verschil tussen een f en een v niet kennen, niet weten wanneer ze een d, t, of dt moeten gebruiken, categorisch ch en g omwisselen, ei en ij niet van elkaar kunnen onderscheiden, en al die andere dingen die hier vast al genoemd zijn (heb alleen de laatste pagina gelezen), vind ik zonder uitzondering dom en ook enigszins ordinair. Dergelijk taalgebruik wijst niet alleen op een gebrek aan intelligentie, maar ook op een gebrek aan beschaving.Ja, eens. Vooral omdat het vandaag de dag niet nodig is. Het is ook gewoon desinteresse. En dat vind ik ook storend.
Alle reacties Link kopieren
quote:_yellowlove_ schreef op 19 april 2011 @ 11:53:

[...]





En dat zijn nou net weer wel dingen die mensen met dyslexie lastig vinden. Dan ben je nog niet dom.Iemand die de meest basale Nederlandse woorden die iedereen in Nederland zo rond basisschool groep 3 leert schrijven niet kan spellen, kan maar 2 dingen zijn: te dom om dergelijke woorden te onthouden, of zo'n Neanderthaler dat hij/zij sinds groep 3 geen boek, tijdschrift of krant meer heeft aangeraakt.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
quote:_yellowlove_ schreef op 19 april 2011 @ 11:53:

[...]





En dat zijn nou net weer wel dingen die mensen met dyslexie lastig vinden. Dan ben je nog niet dom.D en t wordt lastig maar dan haal je de spellingscheck er even over toch. Of forum met FF, gaat het automatisch.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
.
Alle reacties Link kopieren
quote:fashionvictim schreef op 19 april 2011 @ 12:00:

[...]





Iemand die de meest basale Nederlandse woorden die iedereen in Nederland zo rond basisschool groep 3 leert schrijven niet kan spellen, kan maar 2 dingen zijn: te dom om dergelijke woorden te onthouden, of zo'n Neanderthaler dat hij/zij sinds groep 3 geen boek, tijdschrift of krant meer heeft aangeraakt.



Ik ben het gewoon niet met je eens, ik kan er niet meer van maken.

Ik probeer zelf altijd goed op te letten op mijn spelling, ga zelfs nog een vak volgen bij de universiteit in Nederlandse spelling en grammatica (want je moet het altijd een beetje bijhouden vond ik) maar om mensen die iets niet weten dom te noemen vind ik te ver gaan.

En natuurlijk bestaat er spellingscheck maar er wordt ook nog wel op papier geschreven
Alle reacties Link kopieren
quote:fashionvictim schreef op 19 april 2011 @ 11:38:

Het is dyslexie, en niet dyslectie. Iemand die aan dyslexie lijdt, is dyslectisch. Net zoals iemand die aan anorexia lijdt, anorectisch is.Kijk...... met uitleg! Zo heb ik het graag
Alle reacties Link kopieren
[quote]_yellowlove_ schreef op 19 april 2011 @ 12:04:

[...]





Ik ben het gewoon niet met je eens, ik kan er niet meer van maken.

Ik probeer zelf altijd goed op te letten op mijn spelling, ga zelfs nog een vak volgen bij de universiteit in Nederlandse spelling en grammatica (want je moet het altijd een beetje bijhouden vond ik) maar om mensen die iets niet weten dom te noemen vind ik te ver gaan.

En natuurlijk bestaat er spellingscheck maar er wordt ook nog wel op papier geschreven :)[/quote]





Daar hebben we hier dan weer niets mee te maken
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Wat ik niet snap, is dat degene die wordt aangesproken op verkeerde spelling zich vaak verdedigt met "in officiële brieven ed. doe ik het wel goed.



Oh en waar ik me ook mateloos aan kan ergeren, is de slechte uitspraak van veel nieuwslezers tegenwoordig.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
quote:_yellowlove_ schreef op 19 april 2011 @ 12:04:

[...]





Ik ben het gewoon niet met je eens, ik kan er niet meer van maken.

Ik probeer zelf altijd goed op te letten op mijn spelling, ga zelfs nog een vak volgen bij de universiteit in Nederlandse spelling en grammatica (want je moet het altijd een beetje bijhouden vond ik) maar om mensen die iets niet weten dom te noemen vind ik te ver gaan.

En natuurlijk bestaat er spellingscheck maar er wordt ook nog wel op papier geschreven





Ik vind iemand ook dom of ontzettend Tokkie als hij of zij als volwassene niet met mes en vork kan eten. Of als hij of zij als volwassene nog steeds niet zindelijk is.

Als ik zo iemand tegen zou komen, zou ik ervan uitgaan dat zo iemand geestelijk gehandicapt of zwakzinnig is.



Een woord als verven niet kunnen schrijven, of "hij loopt" niet kunnen schrijven, vind ik echt net zoiets als niet met mes en vork kunnen eten. Als je ouder bent dan zes, dan zijn dat gewoon woorden die je foutloos zou moeten kunnen spellen, tenzij je bent opgevoed door wolven of een IQ hebt dat lager is dan 60.
fashionvictim wijzigde dit bericht op 19-04-2011 12:11
Reden: mes EN vork, mes of vork eet een beetje lastig...
% gewijzigd
Am Yisrael Chai!
Vroeger was het een uitzondering als er een leerling was met dyslexie. Het gaat er bij mij niet in, dat iedereen tegenwoordig dyslectisch is, het is voor het merendeel gewoon onwil/desinteresse om de taal goed onder de knie te krijgen.

Dat is waar ik me aan erger, ik erger me zeker niet aan mensen met dyslexie, bij wie iets in de hersenen ervoor zorgt dat het niet lukt met de taal.

Het is ook een bezuinigingsprobleem: als de leraar geen goede opleiding heeft gehad, hoe moeten de leerlingen dan goed voor de dag komen???

En zelfstudie zou verminderd moeten worden, niet iedereen kan daarmee omgaan! Grofgezegd: het onderwijs is volledig naar de kl*ten geholpen!!!!
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me af of er vroeger minder mensen waren met dyslexie, volgens mij werden mensen toen gewoon dom genoemd.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
quote:fashionvictim schreef op 19 april 2011 @ 12:08:

[...]





Ik vind iemand ook dom of ontzettend Tokkie als hij of zij als volwassene niet met mes of vork kan eten. Of als hij of zij als volwassene nog steeds niet zindelijk is.

Als ik zo iemand tegen zou komen, zou ik ervan uitgaan dat zo iemand geestelijk gehandicapt of zwakzinnig is.



Een woord als verven niet kunnen schrijven, of "hij loopt" niet kunnen schrijven, vind ik echt net zoiets als niet met mes of vork kunnen eten. Als je ouder bent dan zes, dan zijn dat gewoon woorden die je foutloos zou moeten kunnen spellen, tenzij je bent opgevoed door wolven of een IQ hebt dat lager is dan 60.



Ok ik moest wel even lachen





Ik denk er gewoon anders over, het ligt ook aan de opvoeding. En ik had bijvoorbeeld een liberale lerares op de basisschool als het ging om als en dan (volgens mij snapte ze het gewoon zelf niet) het duurde echt heel lang voor ik het juist toepaste, juist omdat het vastgeroest was bij mij. Ik dacht echt omdat zij dat gezegd had dat het mocht. Kreeg ik toch op m'n duvel op de middelbare school (onderbouw, want in de bovenbouw gingen ze los met die tweede fase) . Nou ja, ik denk dus dat je niet per se dom bent als je niet kun spellen. Maar goed, ik verbaas me over mezelf hier , want ik heb altijd discussies met een vriend dat ik 80% van de Nederlanders onder de noemer dom schaar omdat ik het idee heb dat iedereen maar wat aanleeft en doet alsof ze nog nooit onderwijs hebben gehad en kinderen baren om die daarna te laten opvoeden door de kinderen die ze 3 jaar daarvoor hebben gehad etc.
Alle reacties Link kopieren
Wat denk je van deze:



een jurist die zegt: 'hun zeggen'



Waargebeurd En niet 1x per ongeluk ofzo... nee, standaard 'hun' gebruiken.



Verder dus wel intelligent, prima IQ, maar waarschijnlijk opgevoed door wolven
Alle reacties Link kopieren
1x is genoeg
Alle reacties Link kopieren
quote:Biekkie schreef op 19 april 2011 @ 08:49:

Ik snap dat na niet.Ik ga na de stad.Ja,wat ga je na de stad?Oh je bedoelt NAAR.Oh.Me vind ik zo zo stom staan,met d-tjes en t-tjes enzo heb ik dan weer minder moeite,als dat verkeerd staat.Van deze post gaan mijn nekharen overeind staan. GEBRUIK SPATIES!
Alle reacties Link kopieren
Ik houd ook van spaties....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven