Waarom blijven zoveel mensen onnodig links rijden?

19-02-2019 13:47 158 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gisteravond reed ik terug naar huis en haalde ik nota bene een lesauto in die op de middelste baan reed terwijl de rechterbaan helemaal leeg was. Dus ik moest 2x naar links opschuiven en daarna weer 2x naar rechts. :@
Diegene zat alleen in zijn auto en zat ook nog te appen! Als rij-instructeurs al zo rijden, begrijp ik wel waarom opeens het halve verkeer op de middenbaan of linkerbaan blijft plakken en een fuik creëert voor al het achterop komend verkeer. Leren ze dat zo tegenwoordig?? Ik dacht dat het juist verboden was om onnodig links te rijden?

Waar komt deze irritante mode opeens vandaan? Het is zo onnodig en zo gevaarlijk. Want vaak ontstaan daardoor allerlei lastige situaties achter die fuik, mensen die willen inhalen komen klem te zitten omdat er ook al sneller verkeer reed op de uiterst linkse baan. Of op een tweebaans weg blokkeer je gewoon het hele verkeer, of dwing je mensen om rechts in te halen. Het zijn ook altijd mensen die nooit eens in hun achteruitkijkspiegel kijken tijdens het rijden.

o_o WAAROM? :-? Wat is het nut? Waarom ga je niet gewoon terug naar rechts na een inhaalactie? Echt, ik begrijp het niet. :cry:

Lees je dit en herken je het: alsjeblieft, hou ermee op. Kijk voor de grap eens in je spiegel wat voor conflictsituaties en gevaren en ergernissen je allemaal veroorzaakt achter je. En schuif op naar rechts als dat leeg is.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Ik zou ze gewoon rechts inhalen hoor TO.
nessemeisje schreef:
19-02-2019 14:33
Iedereen die zich niet met je mee-ergert is een egoïst die ook vast wel links blijft rijden. :lol:
Ik blijf nooit links rijden, heb het prima naar mijn zin op de rechterrijbaan. Maar ik snap niet waarom je je zo vreselijk gaat ergeren. Je weet niet wat de ander beweegt om die handeling uit te voeren. En de mensen die zich het meest ergeren in het verkeer zijn in mijn ervaring de grootste aso's.

Omdat ik weer extra handelingen moet uitvoeren omdat die caravan (opvallend vaak ;-)) per se op de middenbaan moet rijden en rechts inhalen nog steeds niet mag ;-)
Alle reacties Link kopieren
Ik herken het wel hoor, alsof de rechterbaan van lava is. Vooral op tijden dat er minder vrachtverkeer is zie je nauwelijks personenauto’s rechts rijden. Ja, ik rij er dan en als ik die vrachtwagen toch tegen kom moet ik minimaal 2 banen naar links en weer terug.

Klemrijden achter een vrachtwagen vind ik maar een slecht excuus, dat gebeurd mij ook niet en zo’n ding is in de verte niet echt te missen. Ben je toch te laat dan heb je waarschijnlijk verkeerd geanticipeerd.

Bij vierbaans wegen zie ik ook te vaak dat de baan naast de vrachtwagens nauwelijks gebruikt wordt.
Just when the caterpillar thought the world was over, it became a butterfly
Alle reacties Link kopieren
nessemeisje schreef:
19-02-2019 14:33
Iedereen die zich niet met je mee-ergert is een egoïst die ook vast wel links blijft rijden. :lol:
Ik blijf nooit links rijden, heb het prima naar mijn zin op de rechterrijbaan. Maar ik snap niet waarom je je zo vreselijk gaat ergeren. Je weet niet wat de ander beweegt om die handeling uit te voeren. En de mensen die zich het meest ergeren in het verkeer zijn in mijn ervaring de grootste aso's.
Eh nee, ik erger me omdat het gevaarlijk is, en 100% onnodig. Vooral als ik samen met ander verkeer achterop kom rijden op zo'n sloompie die onnodig 2/3 van de weg blokkeert. Dan moeten wij met zijn allen toeren gaan uithalen om diegene allemaal over dat ene resterende baantje te gaan inhalen, dus onnodige rits-acties en afstemming nodig, allemaal door die ene egoïst.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Ik kies ook vaak de gulden middenweg en anders de weg van de minste weerstand.
MarvelousMrsMaisel schreef:
19-02-2019 14:34
Of gewoon: een andere rijstijl. Als je er langs kunt, waarom dan zo miepen? Als het nou iemand was op een tweebaans weg, vooruit. Dan is het ook strafbaar.

Heeft weinig met andere rijstijl te maken. In Amerika hou je je baan aan, hier niet. Zo hebben we het toch echt allemaal geleerd hoor. Net als ruimte maken voor invoegers, wat ook erg moeilijk blijkt te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Curley schreef:
19-02-2019 14:35
Ik herken het wel hoor, alsof de rechterbaan van lava is. Vooral op tijden dat er minder vrachtverkeer is zie je nauwelijks personenauto’s rechts rijden. Ja, ik rij er dan en als ik die vrachtwagen toch tegen kom moet ik minimaal 2 banen naar links en weer terug.

Klemrijden achter een vrachtwagen vind ik maar een slecht excuus, dat gebeurd mij ook niet en zo’n ding is in de verte niet echt te missen. Ben je toch te laat dan heb je waarschijnlijk verkeerd geanticipeerd.

Bij vierbaans wegen zie ik ook te vaak dat de baan naast de vrachtwagens nauwelijks gebruikt wordt.
Ja precies!

Maar de reacties geven me wel een antwoord op de vraag: al die ontkenners van het probleem zijn dus juist zelf die gevaren op de weg, die uit egoïsme niet rechts gaan rijden. Nu weet ik dus waarom... niet kunnen anticiperen en dus uit angst en egoïsme dan maar 'veilig' alvast links gaan rijden.

Hoog tijd dat er eens op gehandhaafd gaat worden want het is verboden, en terecht.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
MarvelousMrsMaisel schreef:
19-02-2019 14:30
Apart dat je niet even naar jezelf kunt kijken en meteen aanvallend reageert op mensen die dat suggereren. Laat jij iedereen die achter en vrachtwagen klemt dreigt te komen ertussen, bijvoorbeeld? Ik noem maar wat. Er zijn genoeg automobilisten die dat niet doen.

Ik haat het als anderen me klem rijden achter een slomerd omdat ze te beroerd zijn om aan de kant te gaan. En als het vierbaans is dan wil ik ook nog wel eens een abonnement nemen op de tweede baan van rechts. Rijdt veel rustiger en er is genoeg ruimte om mij in te halen.

Waarom erger je je zo aan anderen? Dat ligt toch echt bij jezelf. Misschien is het boek 'The subtle art of not giving a fuck' wat voor je. Want hoe dramatisch is het nou helemaal om twee banen op te schuiven?
Ik ben eigenlijk wel benieuwd, (want rijlessen inmiddels al wel lang geleden,) maar is er regel voor wat te doen als je iemand die zich klem rijdt achter een vrachtwagen er voor wil laten? Ik minder ooit wat snelheid (alleen als er geen verkeer dicht op me riijdt) maar 9 van de 10 keer blijft diegene dan toch plakken en kan ik weer gas bijgeven om de boel in te halen.... kipper je met je licht? mag dat? hoe doen jullie dat?
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
19-02-2019 14:35
Omdat ik weer extra handelingen moet uitvoeren omdat die caravan (opvallend vaak ;-)) per se op de middenbaan moet rijden en rechts inhalen nog steeds niet mag ;-)
Rechts inhalen mag inderdaad niet. We hadden hierover laatst een discussie met vrienden. Stel dat er erg druk verkeer is op een snelweg met 3 of 4 rijbanen. Vertragingen tot stapvoets en dan weer een stukje iets doorrijden. Ik rij helemaal rechts. Mijn 'baantje' begint te rijden maar de baan links naast me staat stil. In principe mag ik dus niet rechts voorbijsteken. Dat zou willen zeggen dat ik dus links in moet halen en dat uiteindelijk iedereen achter elkaar op de uiterst linkse rijbaan belandt....
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Dankzij dit topic kan ik weer een woordje aan mijn vocabulaire toevoegen: deïndividuatie, opgaan in de menigte, het proces waardoor men zich tot een aso ontpopt. Zie je op internet ook vaak.
Alle reacties Link kopieren
Wat reageer je opgefokt? Is dat ook je rijstijl? Te hard rijden en bumperkleven heb ik dus weer een hekel aan ;-)
...
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp je irritatie TO. Ik denk dat veel mensen gemakzuchtig zijn en dat er ook een deel is die het gewoon niet door heeft.

Ik rijd regelmatig op stukken waar de invoegstrook een derde rijbaan wordt en invoegers dus niet per se hoeven in te voegen omdat de rijbaan toch doorgaat. Dat staat ook duidelijk gecommuniceerd op het bord. En toch zie ik iedere dag bijna al die mensen invoegen. Dan rijd ik alleen op de rechter baan en die invoegers in het midden rijden dan niet eens maximum snelheid. En aangezien ik niet rechts mag inhalen, levert dat inderdaad irritatie op. Ik denk dat veel mensen slecht kijken. En sommigen zijn gewoon dom.
Alle reacties Link kopieren
Ik rijd vaak 's avonds om 22 uur naar huis en het is zelfs zo erg dat sommigen waar 4 banen zijn op de derde baan (dus bijna helemaal links) rijden, terwijl rechts gewoon vrij is. Veel mensen ook op de tweede baan. Ik snap dat niet, ga gewoon rechts rijden denk ik dan. Ik rijd dan wel rechts en heb soms geen zin om 4 banen over te gaan om in te halen, dan rijd ik dus rechtdoor erlangs en ben ik nog fout ook.
Alle reacties Link kopieren
Rij je in het verkeer net zo opgefokt als je hier reageert?
Oudblond schreef:
19-02-2019 14:42
Rechts inhalen mag inderdaad niet. We hadden hierover laatst een discussie met vrienden. Stel dat er erg druk verkeer is op een snelweg met 3 of 4 rijbanen. Vertragingen tot stapvoets en dan weer een stukje iets doorrijden. Ik rij helemaal rechts. Mijn 'baantje' begint te rijden maar de baan links naast me staat stil. In principe mag ik dus niet rechts voorbijsteken. Dat zou willen zeggen dat ik dus links in moet halen en dat uiteindelijk iedereen achter elkaar op de uiterst linkse rijbaan belandt....

Als er file/stapvoets rijden is, dan gelden er andere regels.
Alle reacties Link kopieren
Ik erger me er ook dood aan. Meestal zijn het net van die madame Tussauds poppen die stoïcijns voor zich uit kijken.
Ooit in een grijs verleden met een nicht meegereden. Na een geruime tijd op de middelste baan zonder enige reden zei ik dat de rechterbaan ook vrij was. Hel hel, dat had ik beter niet kunnen zeggen. Zij reed PRIMA op de middelste baan. Ik werd nog net niet op de snelweg uit de auto gezet :bonk:
Alle reacties Link kopieren
snorriemorrie schreef:
19-02-2019 14:34
Ik zou ze gewoon rechts inhalen hoor TO.

Dat is dom want behalve dat dat niet mag, is het ook nog eens gevaarlijk. Dat iemand anders dom bezig is, betekent niet dat jij je ook zo moet gedragen.
Jeej, To. Wat een agressie. Maar het voelt vast lekker, om je hele probleem op andere stomme aso's af te kunnen schuiven.

Wat betreft mensen achter een vrachtwagen:

Als ik op de tweede baan van rechts rijd, en ik zie dat iemand op helemaal rechts op snelheid rijdt en moet gaan remmen doordat ie niet bij mij ervoor kan, dan ga ik eentje extra naar links als dat kan. Dan hoeft niemand te remmen.
Dat vind ik galant rijden. Ik ben ook altijd heel aardig voor invoegende vrachtwagens en zo. Ik ga ook op zij voor invoegers. Mits het allemaal kan natuurlijk.

Ik erger me vooral aan bumperklevers terwijl ik al 10km boven de max rijd en niet naar rechts kan. Dan ga ik altijd (zodra het wel kan) hééél extra langzaam naar rechts. Maar daar zal TO vast ook wel agressief van worden ;).
Ik vind je vrij heftig reageren. Zo´n enorm probleem is het toch niet, mits er daadwerkelijk nog een linkerbaan vrij is om in te halen?
En nee, ik ben zelf geen links hanger.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het wel weer typerend dat er reacties zijn dat de TO wel opgefokt en agressief zou rijden. Ze geeft aan dat ze op de rechterbaan rijdt he? Niet echt de baan waar opgefokte en agressieve mensen doorgaans rijden…
Just when the caterpillar thought the world was over, it became a butterfly
Alle reacties Link kopieren
azrielle schreef:
19-02-2019 14:42
Ik ben eigenlijk wel benieuwd, (want rijlessen inmiddels al wel lang geleden,) maar is er regel voor wat te doen als je iemand die zich klem rijdt achter een vrachtwagen er voor wil laten? Ik minder ooit wat snelheid (alleen als er geen verkeer dicht op me riijdt) maar 9 van de 10 keer blijft diegene dan toch plakken en kan ik weer gas bijgeven om de boel in te halen.... kipper je met je licht? mag dat? hoe doen jullie dat?
Wat is klemrijden achter een vrachtwagen?!?! Bedoel je dat je achter een vrachtwagen rijdt? Natuurlijk ga je geen vaart minderen om mensen die achter een vrachtwagen rijden er tussen te laten. Zo veroorzaak je files. Je rijdt op de snelweg, niet in de bebouwde kom waar je een paar overstekende ganzen voor laat gaan.
Ook kan het zijn dat er een oud opaatje in zit die het heerlijk vindt om 90 tussen vrachtwagens te rijden. Ik zou ook zeker niet gaan seinen.
Alle reacties Link kopieren
handigmetgeld schreef:
19-02-2019 14:07
Omdat elke verkeersdeelnemer zich ergert aan anderen, nooit aan zichzelf. En meestal ook aan andere dingen. De een zit te bellen achter het stuur, de volgende geeft geen richting aan, de derde rijdt te hard en de vierde blijft links hangen. En allemaal schelden ze op elkaar in plaats van hun eigen gedrag te verbeteren.Als je er wat aan wil doen, kijk naar wat je zelf fout doet, en probeer voortaan netter te rijden.
.....en nog een toevoeging: in de topic staat onnodig, maar da's natuurlijk ook subjectief en aan 'mening' onderhevig.....
jouw leven is een keuze
Alle reacties Link kopieren
Rosalind schreef:
19-02-2019 14:51
Ik vind je vrij heftig reageren. Zo´n enorm probleem is het toch niet, mits er daadwerkelijk nog een linkerbaan vrij is om in te halen?
En nee, ik ben zelf geen links hanger.

Het gaat er toch niet om of het een probleem is? TO kan vast wel links inhalen over 2 banen heen. Waar het om gaat is dat de midden rijder verkeerd bezig is. Daar krijg je ook gewoon een bekeuring voor als ze dat zien. Kun je wel zeggen dat je om het probleem heen kan manoeuvreren, maar dat maakt de situatie onnodig gevaarlijk. Snap je dat dan niet?
chocolol schreef:
19-02-2019 14:55
Het gaat er toch niet om of het een probleem is? TO kan vast wel links inhalen over 2 banen heen. Waar het om gaat is dat de midden rijder verkeerd bezig is. Daar krijg je ook gewoon een bekeuring voor als ze dat zien. Kun je wel zeggen dat je om het probleem heen kan manoeuvreren, maar dat maakt de situatie onnodig gevaarlijk. Snap je dat dan niet?
Gewoon inhalen is tegenwoordig al gevaarlijk?

En ik snap de situatie prima hoor, maar vind het zelf niet zo´n enorme opwinding waard. Dat mag, lijkt me.
patsy--stone schreef:
19-02-2019 14:21
Weer zo een die over vrachtwagens begint. Ik heb het over een LEGE rechterbaan. Zo ver het oog kan reiken, geen verkeer. En dan toch op die middenbaan gaan plakken waardoor ik 2x2x van baan moet wisselen om jou in te halen met je 90 km/u op een 100km weg.
Ik doe dat wel eens als er auto's op het punt staan in te voegen, dan laat ik ruimte voor hen in de rechterbaan. Wel zo netjes.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven