Wanneer is genoeg genoeg? ( oude hond )
dinsdag 31 juli 2018 om 23:05
Mijn oudste hond is inmiddels dik 13 jaar. Een paar maanden terug in maart kon hij twee dagen niet meer op zijn achterpoten staan.Het is best een grote hond en hij weegt 35 kilo, dus het was niet zo makkelijk hem toch te helpen zijn plasje te doen. Hij heeft toen anabolen gekregen en dat werkte wel goed. Alleen krijgt hij ook al sinds drie jaar prednison en moet daar veel van plassen, van de anabolen nog meer en ik geef hem regelmatig een pijnstiller die ook weer zijn blaas werken. Als hij alle drie samen krijgt, moet hij ongeveer elke drie uur plassen of het gaat mis. Zijn favoriete plek om tegen aan te plassen is de stoffen bank, dus slaap ik maar ik op de bank, zodat hij mij liefdevol keihard met een poot vol in mijn gezicht wakker kan maken als het nodig is.
De laatste maand kreunt hij weer veel als hij gaat verliggen, jankt soms kort zonder aantoonbare reden en likt zn pootjes of de vloer. Het is allemaal niet heel vaak, maar toch vaak genoeg dat ik mij zorgen maak dat hij echt pijn heeft. Hij zakt steeds vaker door een voorpoot buiten en wil sinds een maand liefst niet meer de "grote ronde" mee. Die ronde is ongeveer 20 min op normaal tempo. Ik liep pas heel vroeg in de ochtend en dwong hem toch het grotere rondje mee te gaan. Als beloning daarvoor bleef hij 20 meter uit mijn buurt slenteren en negeerde mij totaal. Zo erg dat een andere voorbijganger vroeg of het mijn hond was, want hij liep er zo verdwaald bij haha. Hij had de grootste lol en ging als een echte zweefteef door het "moeras". Ik riep hem weer, want verderop was nog een stuk half afgezet voor schapen, maar meneer slentert door en staat achter het gaas. Ik loop de helling af om hem te laten zien dat hij eruit kan lopen, maar ja hij was nog steeds boos kennelijk, negeerde mij en beukte twee keer met zijn hoofd tegen de afzetting, die viel om en hij kroop eronderdoor..... Kennelijk had ie daar dan wel de kracht nog voor.
Als hij niet meer de langere stukken meeloopt zal het niet lang duren voor hij weer door zijn achterpoten zakt zei de dierenarts de laatste keer. Zijn achterpoten zijn wat onderontwikkeld qua spieren ( van oud vrouwtje geweest, amper km gemaakt de eerste 8 jaar van zijn leven ).
Bij honden kun je pijn heel moeiijk zien. Ik sprak laatst iemand uit de buurt, die hond likte ook steeds zijn voorpoten. Daar bleek uiteindelijk de lever gescheurd, maar de hond liet afgezien van het poten likken niets zien. Ik weet nu niet zo goed wat ik moet doen. Hem toch dwingen mee te lopen als de temperatuur het toe laat ( 's nachts of heel vroeg) en nog een keer zo een anabolen spuitje met hem halen. Hem het zelf maar aan laten geven? Hij loopt de laatste week steeds vaker gewoon naar huis als hij merkt dat ik iets verder wil lopen dan het kortste rondje. Hij steekt nog net geen middelvinger op voordat hij wegloopt.
Ik had er al vrede mee dat hij deze winter niet zal halen qua artrose. Dus zag deze zomer en misschien hopelijk najaar als laatste genieten samen. Ik vind het maar moeilijke keuzes allemaal, maar als ik erachter zou komen later dat hij veel pijn heeft geleden, zou ik mijzelf dat niet kunnen vergeven.
Eigenlijk vraag ik mij dus gewoon af hoe anderen dat doen. Hoe maak je zulke afwegingen zonder te egoïstisch te zijn.
De laatste maand kreunt hij weer veel als hij gaat verliggen, jankt soms kort zonder aantoonbare reden en likt zn pootjes of de vloer. Het is allemaal niet heel vaak, maar toch vaak genoeg dat ik mij zorgen maak dat hij echt pijn heeft. Hij zakt steeds vaker door een voorpoot buiten en wil sinds een maand liefst niet meer de "grote ronde" mee. Die ronde is ongeveer 20 min op normaal tempo. Ik liep pas heel vroeg in de ochtend en dwong hem toch het grotere rondje mee te gaan. Als beloning daarvoor bleef hij 20 meter uit mijn buurt slenteren en negeerde mij totaal. Zo erg dat een andere voorbijganger vroeg of het mijn hond was, want hij liep er zo verdwaald bij haha. Hij had de grootste lol en ging als een echte zweefteef door het "moeras". Ik riep hem weer, want verderop was nog een stuk half afgezet voor schapen, maar meneer slentert door en staat achter het gaas. Ik loop de helling af om hem te laten zien dat hij eruit kan lopen, maar ja hij was nog steeds boos kennelijk, negeerde mij en beukte twee keer met zijn hoofd tegen de afzetting, die viel om en hij kroop eronderdoor..... Kennelijk had ie daar dan wel de kracht nog voor.
Als hij niet meer de langere stukken meeloopt zal het niet lang duren voor hij weer door zijn achterpoten zakt zei de dierenarts de laatste keer. Zijn achterpoten zijn wat onderontwikkeld qua spieren ( van oud vrouwtje geweest, amper km gemaakt de eerste 8 jaar van zijn leven ).
Bij honden kun je pijn heel moeiijk zien. Ik sprak laatst iemand uit de buurt, die hond likte ook steeds zijn voorpoten. Daar bleek uiteindelijk de lever gescheurd, maar de hond liet afgezien van het poten likken niets zien. Ik weet nu niet zo goed wat ik moet doen. Hem toch dwingen mee te lopen als de temperatuur het toe laat ( 's nachts of heel vroeg) en nog een keer zo een anabolen spuitje met hem halen. Hem het zelf maar aan laten geven? Hij loopt de laatste week steeds vaker gewoon naar huis als hij merkt dat ik iets verder wil lopen dan het kortste rondje. Hij steekt nog net geen middelvinger op voordat hij wegloopt.
Ik had er al vrede mee dat hij deze winter niet zal halen qua artrose. Dus zag deze zomer en misschien hopelijk najaar als laatste genieten samen. Ik vind het maar moeilijke keuzes allemaal, maar als ik erachter zou komen later dat hij veel pijn heeft geleden, zou ik mijzelf dat niet kunnen vergeven.
Eigenlijk vraag ik mij dus gewoon af hoe anderen dat doen. Hoe maak je zulke afwegingen zonder te egoïstisch te zijn.
dinsdag 31 juli 2018 om 23:33
Hier ook een oude hond van 13 met artrose.
Het is genoeg wanneer een hond geen hond meer kan zijn..
Wanneer hij de typische hondendingen niet leuk meer vind, doordat hij pijn heeft of als een hond zijn plas etc niet meer kan ophouden.
Als de kwaliteit van leven niet meer volstaat voor de hond om hond te kunnen zijn.
Dan ben je als baasje in mijn ogen verplicht om zsm in te grijpen.
Dus niet omdat je zelf bijv geen afscheid kan nemen je hond maar door laten lopen / lijden.
Hij is jou immers ook jaren tot trouwe dienst geweest.
Veel sterkte!!
Het is genoeg wanneer een hond geen hond meer kan zijn..
Wanneer hij de typische hondendingen niet leuk meer vind, doordat hij pijn heeft of als een hond zijn plas etc niet meer kan ophouden.
Als de kwaliteit van leven niet meer volstaat voor de hond om hond te kunnen zijn.
Dan ben je als baasje in mijn ogen verplicht om zsm in te grijpen.
Dus niet omdat je zelf bijv geen afscheid kan nemen je hond maar door laten lopen / lijden.
Hij is jou immers ook jaren tot trouwe dienst geweest.
Veel sterkte!!
dinsdag 31 juli 2018 om 23:37
Ja dat dilemma had ik ook iets neer dan 3 jaar geleden. Het ras wat ik heb wordt gemiddeld 13, hij was al 15 plus. Mijn teefje was ongeveer 8 maanden daarvoor onverwacht ingeslapen vanwege een gescheurde milt tumor. Hij kon niet zonder haar en zijn conditie holde per maand achteruit. De laatste 2 maanden kreeg ik hem niet meer mee voor welk uitlaatrondje dan ook. Het ging niet meer. Vooral ook door een erg zwakke achterhand wat oude honden krijgen. De spiermassa slinkt dan. En dan het dilemma van hij eet nog lekker en behalve het lopen lukt het nog. Maar er waren een paar momenten dat hij niet meer zelfstandig overeind kon komen en trof ik hem aan in een hopeloze situatie in zijn ontlasting. Toen heb ik toch maar die vreselijke knoop doorgehakt. Maar het is een zeer zware keuze van wikken en wegen, veel meer dan als er sprake is van een duidelijke ziekte, dus ik begrijp je helemaal.
woensdag 1 augustus 2018 om 00:33
[quote=Lady_Day post_id=28829349 time=1533072246 user_id=352070]
Ik denk dat je het antwoord wel weet, als het nog niet genoeg was, kwam die vraag denk ik niet bij je op
[/quote
Die vraag stel je jezelf echt wel eerder.
Het is niet iets wat van de één op andere dag gebeurt, ik stel mezelf al twee jaar deze vraag.
Je ziet dat je hond achteruit gaat, minder graag wil lopen, niet meer zo graag met zijn bal speelt en stokken links laat liggen.
Opeens zit je van nooit bij de dierenarts, drie of vier keer per jaar bij de dierenarts enz.
OT: Sterkte TO, ik kan je weinig advies geven, maar uit je verhaal maak ik op dat het misschien beter is om er een punt achter te zetten
Ik denk dat je het antwoord wel weet, als het nog niet genoeg was, kwam die vraag denk ik niet bij je op
[/quote
Die vraag stel je jezelf echt wel eerder.
Het is niet iets wat van de één op andere dag gebeurt, ik stel mezelf al twee jaar deze vraag.
Je ziet dat je hond achteruit gaat, minder graag wil lopen, niet meer zo graag met zijn bal speelt en stokken links laat liggen.
Opeens zit je van nooit bij de dierenarts, drie of vier keer per jaar bij de dierenarts enz.
OT: Sterkte TO, ik kan je weinig advies geven, maar uit je verhaal maak ik op dat het misschien beter is om er een punt achter te zetten
Het gaat goed tot het niet meer goed gaat...
woensdag 1 augustus 2018 om 01:32
Hier ben ik het mee eens.
Toen mijn vorige hond helemaal op was had hij in de zomer nog even een 'opleving' zonder dat hij echt ziek was, gewoon wat slomer en ook warm weer. Daarom dacht ik nog niet aan inslapen al zag ik hem hard achteruit gaan. Hij had de gemiddelde leeftijd voor een grote hond.
Op een zondag wilde hij niet meer graag naar buiten, lag maar naar me te staren en toen ik echt heel even weg was geweest, hooguit een uurtje kwispelde hij voor het eerst niet toen ik terugkwam maar bleef me triest aan staan kijken.
Daarom die zondag thuis gebleven en ik wist het gewoon, die blik in die ogen... die dag liet hij voor het eerst zijn bak brokken staan, alleen een eitje (waar hij een moord voor deed altijd) at hij langzaam op.
Zondagnacht gaan slapen, voor het eerst wilde hij niet naar zijn mand bij mijn voeteneind en om 4 uur 's nachts stuurde hij me echt weg hoe vreemd het moge klinken.
Maandagochtend vroeg werd ik wakker van 'iets' en liep snel naar hem toe: hij had net zijn laatste adem uitgeblazen. Alsof hjj wist dat ik de DA ging bellen om hem thuis een spuitje te komen geven, dat besluit had ik zondag genomen.
Maar het hoefde al niet meer, zelfs dat heeft hij ons beiden bespaard door zelf te gaan.
Maar zijn broertje (uit het nest) die ik ook nog weleens zag heeft m.i. té lang met artrose rondgesukkeld. Stapje voor stapje lopen, liever blijven liggen, kippig, niet meer bij de tijd....
Zijn baasje was stapelgek op het beest en ik was niet de enige die hem aanspoorde afscheid te nemen, je zag die hond strompelen, duidelijk met pijn de laatste paar maanden van zijn leven.. ook hij is een natuurlijke dood gestorven maar toen hij zo dof om zich heen keek en niet meer wilde lopen kortom geen lol meer in zijn leven had was het wel tijd om hem te laten gaan eigenlijk.
Als ik zo lees wat je schrijf zou ik ook zeggen kijk hem diep in zijn ogen en denk even terug aan een jaar geleden. Hoe hard is hij achteruit gegaan?
Onzindelijk zijn is echt heel akelig voor een hond... om de 3 uur moeten plassen.. ik denk dat hij liever voorgoed in slaap sukkelt
Ik wens je heel veel sterkte en hoop eigenlijk voor je dat hij vannacht gaat slapen en hij net als mijn hond toen stopte met ademen toen de zon opkwam. Alsof hij wilde zeggen: nog een dag: hoe mooi de zon ook opkomt ik doe niet meer mee.
woensdag 1 augustus 2018 om 08:11
Dit blijft natuurlijk heel lastig..op een bepaald moment zal je de keus voor inslapen maken en dan misschien denken dat je het ofwel twee weken eerder had moeten doen of dat je hond misschien nog twee goede weken had kunnen hebben..Dat dilemma blijft, maar bedenk voor jezelf of je hem niet wilt laten inslapen omdat hij nog “te goed” is of omdat je hem niet wilt missen (wat heel logisch is).
Oh, en bereid je er ook op voor dat je een afspraak gemaakt hebt bij de dierenarts en je hond dan dus ineens een opleving krijgt waardoor je toch weer gaat twijfelen..al twee keer meegemaakt, alsof ze het aanvoelen..
Oh, en bereid je er ook op voor dat je een afspraak gemaakt hebt bij de dierenarts en je hond dan dus ineens een opleving krijgt waardoor je toch weer gaat twijfelen..al twee keer meegemaakt, alsof ze het aanvoelen..
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen