wat is het maximale tijdverschil wat je kan hebben?
vrijdag 13 augustus 2010 om 09:20
Goedemorgen,
Van de week een discussie gehad met wat mensen over de vraag wat het maximale tijdverschil is wat mensen kunnen hebben ergens op de wereld. dit nav een opmerking van NIck ( van Nick en Simon) dat zij op 21 uur tijdverschil van elkaar vandaan zaten.
Volgens enkele was het maximale tijd verschil altijd 12 uur, of 12 uur vroeger of 12 uur later. Volgens andere was het maximale tijdverschil 23 uur.
beide kanten hadden argumenten waardoor ik echt twijfelde wat nu juist is.
weet iemand het misschien hier? is niks zeggend hoor maar toch weer iets wat me bezighoudt hahahah
Gr,
Goof
Van de week een discussie gehad met wat mensen over de vraag wat het maximale tijdverschil is wat mensen kunnen hebben ergens op de wereld. dit nav een opmerking van NIck ( van Nick en Simon) dat zij op 21 uur tijdverschil van elkaar vandaan zaten.
Volgens enkele was het maximale tijd verschil altijd 12 uur, of 12 uur vroeger of 12 uur later. Volgens andere was het maximale tijdverschil 23 uur.
beide kanten hadden argumenten waardoor ik echt twijfelde wat nu juist is.
weet iemand het misschien hier? is niks zeggend hoor maar toch weer iets wat me bezighoudt hahahah
Gr,
Goof

vrijdag 13 augustus 2010 om 09:40
Omdat Nederland vlakbij de nulmeridiaan ligt (die door Greenwich, UK loopt), is het maximale tijdsverschil dat je vanuit Nederland zult ervaren met welke plaats ter wereld dan ook inderdaad rond de 12 uur (afhankelijk van zomer- en wintertijden etc).
Echter, de vraag van TO was hoeveel tijdsverschil er op de wereld mogelijk is. Dit wordt volgens mij beantwoord in de situatie dat er twee personen dichtbij de datumgrens zitten, maar dus elk net aan een andere kant van die grens zijn.
Volgens de kaart die ik had opgezocht is het maximale verschil dan 24 uur, maar volgens de info van Mieomij is het dan zelfs 26 uur.
Echter, de vraag van TO was hoeveel tijdsverschil er op de wereld mogelijk is. Dit wordt volgens mij beantwoord in de situatie dat er twee personen dichtbij de datumgrens zitten, maar dus elk net aan een andere kant van die grens zijn.
Volgens de kaart die ik had opgezocht is het maximale verschil dan 24 uur, maar volgens de info van Mieomij is het dan zelfs 26 uur.
vrijdag 13 augustus 2010 om 09:41
Interessante vraag!
Op Honolulu is het nu nog donderdag 21.39 uur.
Dus dat is al 11 uur verschil met Nederland. Als je dan nog door rekent naar New Zealand, dan kom je al bij de 24 uur in de buurt.
Wil je elkaar bezoeken, dan vlieg je natuurlijk niet de hele wereld om, maar neem je de kortere route.
Dus ik denk wat betreft tijdzones dat je wel 24 uur tijdsverschil kan hebben.
Op Honolulu is het nu nog donderdag 21.39 uur.
Dus dat is al 11 uur verschil met Nederland. Als je dan nog door rekent naar New Zealand, dan kom je al bij de 24 uur in de buurt.
Wil je elkaar bezoeken, dan vlieg je natuurlijk niet de hele wereld om, maar neem je de kortere route.
Dus ik denk wat betreft tijdzones dat je wel 24 uur tijdsverschil kan hebben.
vrijdag 13 augustus 2010 om 09:43
Volgens mij precies een dag (24 uur dus).
In Honolulu is het precies 24 uur dan in Kiritimati.
Zie http://www.timeanddate.com/worldclock/c ... tml?sort=2
Wel leuk dit.
In Honolulu is het precies 24 uur dan in Kiritimati.
Zie http://www.timeanddate.com/worldclock/c ... tml?sort=2
Wel leuk dit.
vrijdag 13 augustus 2010 om 09:45
Zo hee, ik denk ik kijk even of er al reacties zijn en gelijk al 3 pagina's en ook hier de twijfel die er dus bij ons van de week ook was. Ik zei in 1e instantie ook 12 uur, maar rekende daarbij voornamelijk vanuit NL.
toen bedacht ik ook, wat als iemand in Australie zit en iemand anders in Los Angeles ( noem maar ns wat) dan is er toch meer tijdsverschil. maar toch kwam ik er niet uit.
ga de artikelen ns lezen die jullie gepost hebben, kijken of ik daar wijzer van word.
Leuke vraag he zo voor de vrijdag ochtend
toen bedacht ik ook, wat als iemand in Australie zit en iemand anders in Los Angeles ( noem maar ns wat) dan is er toch meer tijdsverschil. maar toch kwam ik er niet uit.
ga de artikelen ns lezen die jullie gepost hebben, kijken of ik daar wijzer van word.
Leuke vraag he zo voor de vrijdag ochtend
vrijdag 13 augustus 2010 om 11:25
Volgens mij is het heel simpel, meer dan 24 uur kan niet, als de aarde 1 keer om zijn as draait zijn we immers maar 24 uur verder. Je hebt ook de zogenaamde 'datum-grens', als je daaroverheen gaat, verspringt de tijd precies 24 uur, dus ben je 1 dag verder (of minder ver). Alleen ligt deze grens geloof ik midden in de oceaan. Dus, je kunt maximaal 24 uur tijdsverschil hebben... 26 uur lijkt mij erg raar, waar maak je anders die 2 uur weer goed?
*vraagt zich af of ze nu onzin aan het uitkramen is*
*vraagt zich af of ze nu onzin aan het uitkramen is*
Alle dieren -behalve de mens- weten dat het leven in de eerste plaats bedoeld is om ervan te genieten. ~Samuel Butler~
vrijdag 13 augustus 2010 om 11:28
Of vraag je je af hoeveel tijdsverschil er maximaal kan zijn vanuit Nederland? Wat dat maakt natuurlijk wel uit... Dan is het volgens mij maximaal 11 uur de ene kant op en maximaal 13 uur de andere kant op (omdat wij op 1 uur van de 0 meridiaan zitten). Maar opgeteld blijft het 24 uur... Toch???
Best een interessante vraag eigenlijk... Ik pak de atlas er eens bij.
Best een interessante vraag eigenlijk... Ik pak de atlas er eens bij.
Alle dieren -behalve de mens- weten dat het leven in de eerste plaats bedoeld is om ervan te genieten. ~Samuel Butler~

vrijdag 13 augustus 2010 om 11:47
Pffff.. ook de zomertijd maakt het nog lastiger, want die hebben ze niet overal. Maar goed, in wintertijd (de wereldtijd dus) gezien, is het in Nederland nu 10:47, het verst in de plus (bijv. Nieuw Zeeland) is het vrijdag 21:47 (11 uur later dus), het verst in de min (bijv. Eiland Eniwetok) is het donderdag 21:47 (13 uur eerder dus).
vrijdag 13 augustus 2010 om 11:49
vrijdag 13 augustus 2010 om 12:05
quote:jessy schreef op 13 augustus 2010 @ 11:53:
Het juiste antwoord is 23 uur.Verklaar u nader... Volgens mij is het namelijk toch echt 24 uur (zie mijn eerdere posts waarin ik het uitleg)
Het juiste antwoord is 23 uur.Verklaar u nader... Volgens mij is het namelijk toch echt 24 uur (zie mijn eerdere posts waarin ik het uitleg)
vrijdag 13 augustus 2010 om 12:08
quote:Star schreef op 13 augustus 2010 @ 09:30:
http://www.timeanddate.com/worldclock/
Blijkbaar 24 uur.
Als je de "Sort by time" aanzet.
Hololulu: Vri: 00:08
Kriritimati: Zat: 00:08
Blijkbaar 24 uur.
Als je de "Sort by time" aanzet.
Hololulu: Vri: 00:08
Kriritimati: Zat: 00:08
vrijdag 13 augustus 2010 om 12:14
quote:Star schreef op 13 augustus 2010 @ 09:30:
Volgens deze link (als je selecteert op 'time')is het nu in:
Honolulu vrijdag, en 00.12
en in Kiritimati zat en 00.12.
Dan zou het betekenen dat het maximale verschil 24 uur is!
(nu nog uitzoeken waar Kirimitati ligt)
Volgens deze link (als je selecteert op 'time')is het nu in:
Honolulu vrijdag, en 00.12
en in Kiritimati zat en 00.12.
Dan zou het betekenen dat het maximale verschil 24 uur is!
(nu nog uitzoeken waar Kirimitati ligt)