Wat nou: "me vriend"? Waarom niet gewoon trouwen?

12-07-2007 05:32 290 berichten
Alle reacties Link kopieren
Altijd lees ik maar van "me vriend dit" en " me vriend dat". Waarom ga je niet gewoon trouwen? Zeker als je al een kind hebt, of zelfs meerdere.

Je koopt een huis, je krijgt kinderen samen, maar je vind trouwen teveel commitment? Of begrijp ik het dan gewoon verkeerd?
Ik vind trouwen niet noodzakelijk, het zou mijn gevoel voor hem en onze relatie niet veranderen. Het lijkt me wel heel leuk om het ooit een keer te doen, gewoon om het met elkaar te beleven.Tja het heeft natuurlijk iets heeel romantisch, mooie jurk, elkaar voor altijd trouw beloven, mooie jurk, bijzondere dag om met je familie en vrienden te delen, mooie jurk hahaha  En om aan de rest van de wereld te laten zien dat we echt bij elkaar blijven totdat we oud en verschrompeld zijn.
Ben getrouwd geweest op huwelijkse voorwaarden. Het trouwen was zijn initiatief, de huwelijkse voorwaarden die van mij. Gelukkig wel zo gedaan, want op 't einde van het huwelijk had meneer z'n eigen zaak ver in de schulden zitten (ook dankzij zichzelf) en zonk ik niet met de kinderen mee in zijn zinkende schip. Nu bijna 3 jaar later ontvang ik geen partner- en kinderalimentatie. Meneer is vrolijk in de bijstand gaan zitten en werkt zwart waardoor hij niks verplicht is. Ik werk zelf wel en heb zelfs de pech dat als ik ooit meer ga verdienen of zou gaan samenwonen dat ik ex moet betalen. Kan je wel vertellen dat ik never nooit aan dat stuk vreten 1 cent zal geven.

Het trouwen zou ik nooit meer doen, zag dat toen al niet zitten, het voegt absoluut niks toe en voor het geld dat ik toen heb uitgegeven aan die trouwdag had ik een mooie vakantie kunnen boeken.
quote:Ik vind "mijn vriend" ook niet klinken eigenlijk.Haha, ik vind juist "m'n man" niet klinken :D

Klinkt zo oud en volwassen en serieus.

Ik houd het lekker op mn vriend en voor mijn part wordt het niet mijn man want ik houd niet zo van trouwen...
quote:

Waar slaat dat nou op....???

Een trouwring zegt geen ene moer. Niet om de romantiek de grond in te stampen, maar ik vind het wat hautain klinken om te zeggen dat je ongetrouwde stellen niet serieus neemt....

Man man je hebt er een hoop schijnheiligerds tussen zitten, die met een uitgestreken smoel "Ja" staan te beloven.....

En bovendien vind ik het woord "vriend" veel veelzeggender, als je kijkt naar de letterlijke betekenis. Iemands "man" word je door een handtekening. Iemand's vriend worden, dat moet je verdienen.

Je hebt helemaal gelijk. Het is ook onzin om ongetrouwde stellen niet serieus te nemen. Het is alleen gewoon zo dat als ik iemand hoor over "m´n vriend", dat ik die relatie in eerste instantie inschat als vrijblijvend. Als vervolgens blijkt dat men al 80 jaar bij elkaar is, of 3 kinderen heeft ofzo, dan weet ik natuurlijk ook wel dat het serious bisnis is.

Het is gewoon de eerste indruk die ik ervan krijg altijd.

En die ring zegt mij wel degelijk wat hoor. Voor mij betekent het dat we op een bepaald moment helemaal voor elkaar gekozen hebben. Het is puur symbolisch want ik wil  het niet eens begínnen te hebben over alimentatie of zoiets. Dat speelde iig geen rol in mijn wens om te trouwen. Zoals al gezegd wordt; die dingen kan je ook allemaal regelen als je samenwoont.
Nijntje, ik heb ook een ring en mijn vriend ook. Een vriendschapsring dus.
Tja ik geloof toch nog in die romantiek van een mooi huwelijk. Gelukkig wil mijn vriend dat ook wel maar het hoeft niet nu en ook niet binnen 10 jaar. Als we het doen wil ik het wel kunnen doen zonder in de geldproblemen te komen enzo.
quote:Nijntje, ik heb ook een ring en mijn vriend ook. Een vriendschapsring dus.
:(
Oeps, Kleine Nijn had met d´r tengeltjes aan de pc gezeten, ik kon ineens m´n toetsenbord niet meer gebruiken.

Anyway. Steph, wat ik zeggen wilde; dat is dus ook een soort van speciaal commitment, zo´n vriendschapsring.

Ik mag dan overkomen alsof ik een zeer uitgesproken mening over het onverwerp heb, maar eigenlijk vind ik dat iedereen maar lekker moet doen wat haar of hem goeddunkt. :D
quote:

wat?? verdorie... ik verdien meer dan hij verdient... grrrr

geldt dat ook voor samenwonen + samenlevingscontract??

Als je getrouwd bent en je gaat scheiden dan kunnen ze ook als je ex de bijstand in gaat dat op jou verhalen. En dan volgens mij ook max 12 jr en anders zo lang als het huwelijk heeft geduurd. Bij samenlevingscontract kun je zelf van alles afspreken.

Volgens mij kun je een samenlevingscontract toch gewoon beëindigen? Als beide partners ermee akkoord gaan.
Wij hebben toen we een huis samen kochten ook trouwringen gekocht, alleen in de functie van 'vriendschapsringen'. Kan ook.
Klopt beide partners moeten het samenlevingscontract beïndigen.

@Nijntje: ik val je ook niet aan hoor. Op dit vlak hebben we gewoon een andere mening, behalve als het om kinderen gaat. Dan wel trouwen.
quote:Nouja, ieder z´n meug. Ik vind het onwijs leuk om getrouwd te zijn met mijn man. Als ik mensen over hun vriend hoor praten, neem ik de relatie op de 1 of andere manier toch minder serieus.

En iemand met een dergelijke achterlijke mening moeten wij wel serieus nemen?

Sorry, niet terecht, ik weet het. :$ 

Maargoed, het klinkt mij in de oren alsof je de opties open wilt houden om er any moment bij weg te rennen als het zo uitkomt. Dat klinkt mij alsof je óf doodsbang bent dat je je eigen man niet 'vast kan houden' of dat je jezelf niet vertrouwd en daarom maar getrouwd bent
Zuss duimt zich suf voor Bambi. Het gaat helemaal goed komen, dat weet ik zeker!
Ik ga over een jaar trouwen...

Trucker en ik zijn een al ruim 7 jaar samen waarvan 2 jaar samenwonend, en het idee was eigenlijk om gewoon een keer op een ochtend (gratis) te trouwen, omdat het makkelijk is in verband met de gevolgend van zwangerschap. (ben niet zwanger hoor, komt nog in de planning)

Maar toen we er eens echt over na gingen denken, vonden we het toch wel een heel mooi idee om in het bij zijn van de mensen die ons dierbaar zijn, elkaar trouw te beloven.

In principe voegt trouwen niet direct iets toe aan onze relatie, (behalve dat het onze bankrekening plundert, dus het neemt ons eigenlijk iets af ;)) maar ik vind het toch wel een mooi idee.

Aan de andere kant heb ik een vriendin die ook al heel lang een relatie heeft, én samen woont, en ik neem haar relatie echt niet minder serieus...

Al heb ik wel het idee dat je serieuzer wordt genomen als je het over je man hebt. Ik moet nu wel eens iets regelen voor mijn verloofde (haha, best leuk om te zeggen) via de telefoon, en als ik het dan over mijn vriend heb kan het niet, moet ie zelf bellen. Begin ik van te voren met "met mevr. Trucker, wil dit en dit regelen voor mijn man" kan het vaak wel... Ondanks regeltjes...
Nog geen half jaar nadat mijn man en ik elkaar leerde kennen bleek ik onverwacht zwanger te zijn. Mijn schoonfamilie had ik nog nooit ontmoet en om zwanger daar aan te komen terwijl zijn vader dooziek was leek mijn man geen prettig idee. Toen schoonvader overleden is was ik zeven maanden zwanger en de eerste ontmoeting en het daarop volgende inwonen bij schoonmoeder was nogal een turbulente tijd.

Schoonmoeder wilde graag dat wij gingen trouwen. Zij heeft het er vooral de eerste jaren vaak genoeg over gehad. Maar elke keer als mijn man en ik het er onderling over hadden raakte ik, ondanks dat ik het leuk vond en een groot feest wilde, in paniek met ruzie als gevolg. Ik heb heel veel boeken met de mooiste bruidsjurken gehad en van alles bedacht en steeds opnieuw die paniek.We kenden elkaar voor mijn gevoel veel te kort om zo'n verbinding voor het leven aan te gaan, ondanks dat we een kind hadden.

Als tussen oplossing hebben we ons wel verloofd. Deels voor schoonmoeder en deels omdat we toch wel behoefte hadden te laten zien dat we voor elkaar kozen. Getrouwd zijn we nooit, ondanks de ruzies nooit gescheiden en er zijn nog vier kinderen achteraan gekomen.

Over anderhalf jaar ongeveer zijn we vijfentwintig jaar verloofd! Menig getrouwd koppel van onze leeftijd houdt het niet zo lang met elkaar uit.:P
Da's knap al 25jaar verloofd. Wel jammer dat je schoonma zo is.
Ach,hangt er vanaf toch.

Als schoonma het dwingend brengt kan ik me voorstellen dat het irriteerd.

Maar het heeft toch ook wel wat als je schoonma je graag ziet trouwen met haar zoon lijkt mij.

Mijn vriend en ik zijn nooit getrouwd maar mijn schoonmoeder had het fantastisch gevonden,dat weet ik zeker.

Ik heb het gezien toen mijn vriend zijn broer ging trouwen,dat maakte heel veel emoties los bij mijn schoonouders.

De glimmende koppies,hoe trots ze waren,op hun paasbest gekleed en hoe ze naar het stel keken,de eerste dans.

Het was voor mijn schoonouders één van de mooiste dagen van hun leven,zeker weten.

Voor het stel zelf was het meer een formaliteit met een leuk feest erachteraan omdat ze een kindje verwachtten maar voor mijn schoonouders betekende het heel veel.Mooi toch.
quote:

mijn vriend drukt ook niet uit wat het wél is ............... noem dan iemand je partner ofzo ........

Partner vind ik echt een woord om te verhullen dat de persoon die je bedoelt homo of lesbo is. Niet duidelijk "vriend" of "vriendin" maar een soort neutraal woord dat "partner". Als ik zoiets lees van ".......  met partner" denk ik altijd dat die man of vrouw gay is. (zolang er geen foto bijstaat tenminste)
Mijn schoonmoeder vraagt er al een hele tijd niet meer om. Waarschijnlijk omdat mijn man op een gegeven moment steevast antwoordde dat we zouden gaan trouwen als de kinderen het zich konden veroorloven.:D

Ik hoop dat ze nog leeft en in goede gezondheid verkeerd als wij vijfentwintig jaar verloofd zijn. Het plan is om er een groot feest van te maken en ik wil haar er graag bij hebben.

De wrijvingen die er geweest zijn liggen al achter ons. En nu ze toch wel echt oud begint te worden wordt ze alleen maar leuker en liever.
quote:

quote: Nijntje reageerde

Nouja, ieder z´n meug. Ik vind het onwijs leuk om getrouwd te zijn met mijn man. Als ik mensen over hun vriend hoor praten, neem ik de relatie op de 1 of andere manier toch minder serieus.

En iemand met een dergelijke achterlijke mening moeten wij wel serieus nemen?

Sorry, niet terecht, ik weet het. :$ 

Maargoed, het klinkt mij in de oren alsof je de opties open wilt houden om er any moment bij weg te rennen als het zo uitkomt. Dat klinkt mij alsof je óf doodsbang bent dat je je eigen man niet 'vast kan houden' of dat je jezelf niet vertrouwd en daarom maar getrouwd bent

"Wij" pluralis majestatis, Zussie?

:P
Ja hoor Nijn, ik ben hier de enige die jouw mening behoorlijk achterhaald vind. Tuurlijk.
Zuss duimt zich suf voor Bambi. Het gaat helemaal goed komen, dat weet ik zeker!
Nou Nijntje, ik neem mijn relatie toch giga serieus. Zou niet goed zijn als ik dat nadat is Stephvriend al 16jaar ken en ik er 14 jaar mee samenwoon om dan te zeggen, ik neem mijn relatie niet serieus.
quote: Het is alleen gewoon zo dat als ik iemand hoor over "m´n vriend", dat ik die relatie in eerste instantie inschat als vrijblijvend. Als vervolgens blijkt dat men al 80 jaar bij elkaar is, of 3 kinderen heeft ofzo, dan weet ik natuurlijk ook wel dat het serious bisnis is.

Het is gewoon de eerste indruk die ik ervan krijg altijd.

Dit is nou precies de reden waarom ik never nooit zal trouwen. Dit soort aannames. Het etiket dat er door de buitenwereld opgeplakt wordt. (Ik was van plan me buiten dit topic te houden, maar dit is zo'n duidelijk voorbeeld.)

Ik vind mijn relatie een zaak tussen mijn vriend en mij. De overheid, de ambtenaar van de burgerlijke stand, de dominee, en zelfs de rest van mijn familie hebben er niets mee te maken hoe wij dat in willen vullen. Ze hebben ook niet te oordelen wat wel en wat niet serieus is. Als wij 1 jaar bij elkaar willen blijven in plaats van 80, dan maken wij zelf wel uit of dat serieus is of niet. Als ik 0 kinderen wil in plaats van 3, dan zegt dat ook echt geen moer over de relatie tussen mijn vriend en mij.

Zodra je trouwt, wordt je geacht het te regelen zoals anderen bedacht hebben, of dat nou bij je past of niet. Wij hadden goddomme al moeite om de notaris duidelijk te maken dat we het samenlevingscontract een beetje anders wilden dan het standaardcontract.

Als dit nogal boos klinkt, dan klopt dat. Ik word er ook flink giftig van hoe mensen je in een keurslijf willen duwen. Met zachte hand, verhullende woorden en een romantisch sausje, maar het blijft een keurslijf.
Hoho KW en Zuss, hou je broek aan.

Ik zal even herhalen wat ik gisteren ook al zei. "Je hebt helemaal gelijk. Het is ook onzin om ongetrouwde stellen niet serieus te nemen." En "Het is gewoon mijn (persoonlijke) eerste indruk".

Dus niks keurslijf. Ik zit niet in de Tweede Kamer te proberen een motie erdoor te krijgen om trouwen te verplichten en te verbieden mensen die vriend en vriendin blijven serieus te nemen. Snappie het verschil?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven