wedstrijdzenuwen
woensdag 6 oktober 2010 om 11:19
Van mijn sport heb ik best wedstrijden maar ik verknal het vaak doordat ik zenuwachtig ben.
Iemand een tip om er van af te komen / om het te verminderen?
Ik heb al rustgevende muziek op mijn mp3-speler staan.
Voorbereiding is ook prima. (geen haast en netjes al mijn spullen bij me)
maar toch. als ik bezig ben slaan mijn hersens op hol en kan ik me niet goed concentreren. (ow ritalin helpt niet)
Iemand een tip om er van af te komen / om het te verminderen?
Ik heb al rustgevende muziek op mijn mp3-speler staan.
Voorbereiding is ook prima. (geen haast en netjes al mijn spullen bij me)
maar toch. als ik bezig ben slaan mijn hersens op hol en kan ik me niet goed concentreren. (ow ritalin helpt niet)
woensdag 6 oktober 2010 om 11:27
http://monica.climbing.nl/_content/weds ... nuwen.html
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
woensdag 6 oktober 2010 om 11:28
WORKSHOP:
Beter presteren kun je leren
Cursus 1
Voor wie?
• wil jij je (wedstrijd)prestaties verbeteren?
• Eindelijk van die wedstrijdzenuwen afkomen?
• Gerichter trainen en sneller verbeteren?
• De zenuwen van je paard onder controle krijgen?
Dan is deze workshop voor jou!
Hoe en wat?
In drie avonden krijg je mentale vaardigheden aangeleerd om je sportprestaties te verbeteren en meer plezier uit je sport te halen. Per avond zal één thema centraal staan. Dit thema zal door middel van een interactieve lezing worden uitgediept. Tijdens elke avond krijg je tips waarmee je in de praktijk aan de slag kunt.
De workshops zijn interactief, hetgeen inhoudt dat er gevraagd zal worden naar inbreng van de deelnemers.
In cursus 1 staan de onderwerpen doelen stellen, aandacht en concentratie en wedstrijdvoorbereiding in de workshops centraal.
Wanneer?
De avonden staan gepland op de volgende data:
• donderdag 14 oktober 2010
• donderdag 28 oktober 2010
• donderdag 11 november 2010
•
De avonden starten om 19.30 en zullen tweemaal drie kwartier duren met daar tussen een pauze van circa 20 minuten.
Waar
Bij een groepsgrote van 4-6 personen zullen de workshops plaatsvinden bij ruitersportcentrum West Brabant te Wouwse Plantage (http://www.ruitersportcentrumwestbrabant.com). Bij een groepsgrote van 7-12 personen zullen de workshops op een nader te bepalen locatie plaatsvinden.
Kosten
De kosten voor deelname aan deze workshops bedraagt 75 euro incl. BTW voor alle drie de avonden tezamen. Voor de workshop geldt een minimum van vier deelnemers en een maximum van twaalf deelnemers.
Aanmelden
Je kunt je aanmelden via info@mbsportpsychologie.nl of per post:
MB Sportpsychologie
Emmastraat 41G
4701 GE Roosendaal
Beter presteren kun je leren
Cursus 1
Voor wie?
• wil jij je (wedstrijd)prestaties verbeteren?
• Eindelijk van die wedstrijdzenuwen afkomen?
• Gerichter trainen en sneller verbeteren?
• De zenuwen van je paard onder controle krijgen?
Dan is deze workshop voor jou!
Hoe en wat?
In drie avonden krijg je mentale vaardigheden aangeleerd om je sportprestaties te verbeteren en meer plezier uit je sport te halen. Per avond zal één thema centraal staan. Dit thema zal door middel van een interactieve lezing worden uitgediept. Tijdens elke avond krijg je tips waarmee je in de praktijk aan de slag kunt.
De workshops zijn interactief, hetgeen inhoudt dat er gevraagd zal worden naar inbreng van de deelnemers.
In cursus 1 staan de onderwerpen doelen stellen, aandacht en concentratie en wedstrijdvoorbereiding in de workshops centraal.
Wanneer?
De avonden staan gepland op de volgende data:
• donderdag 14 oktober 2010
• donderdag 28 oktober 2010
• donderdag 11 november 2010
•
De avonden starten om 19.30 en zullen tweemaal drie kwartier duren met daar tussen een pauze van circa 20 minuten.
Waar
Bij een groepsgrote van 4-6 personen zullen de workshops plaatsvinden bij ruitersportcentrum West Brabant te Wouwse Plantage (http://www.ruitersportcentrumwestbrabant.com). Bij een groepsgrote van 7-12 personen zullen de workshops op een nader te bepalen locatie plaatsvinden.
Kosten
De kosten voor deelname aan deze workshops bedraagt 75 euro incl. BTW voor alle drie de avonden tezamen. Voor de workshop geldt een minimum van vier deelnemers en een maximum van twaalf deelnemers.
Aanmelden
Je kunt je aanmelden via info@mbsportpsychologie.nl of per post:
MB Sportpsychologie
Emmastraat 41G
4701 GE Roosendaal
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
woensdag 6 oktober 2010 om 11:34
woensdag 6 oktober 2010 om 11:37
woensdag 6 oktober 2010 om 11:43
quote:Tia Dalma schreef op 06 oktober 2010 @ 11:34:
Kijk wel even naar de aard van je sport, dat je niet bv je adrenaline-niveau oid te veel verlaagd waardoor je sprintvaardigheden te vertraagd raken. Zoek iets dat specifiek bij jouw (soort) sport past: een schaker zal zich anders voorbereiden dan een sprinter.Alles wat mijn mentaal en fysiek lichaam druk maakt moet eigenlijk naar standje 0 geschroeft worden. Ik hoef bijna geen lichamelijke inspanning te leveren.
Kijk wel even naar de aard van je sport, dat je niet bv je adrenaline-niveau oid te veel verlaagd waardoor je sprintvaardigheden te vertraagd raken. Zoek iets dat specifiek bij jouw (soort) sport past: een schaker zal zich anders voorbereiden dan een sprinter.Alles wat mijn mentaal en fysiek lichaam druk maakt moet eigenlijk naar standje 0 geschroeft worden. Ik hoef bijna geen lichamelijke inspanning te leveren.
woensdag 6 oktober 2010 om 12:21
quote:NevankaLetonja schreef op 06 oktober 2010 @ 12:10:
Om welke sport gaat het? En waarom ben je nerveus? Puur uit prestatiedrang, of vanwege andere zaken?
Sport kan ik net zeggen vanwege herkenbaarheid. Denk maar aan bowlen ofzo.
Ik ben puur nerveus omdat ik weet dat ik het goed kan maar het vaak verknal op wedstrijden.
Door de zenuwen let ik niet op alles waar ik op moet letten. Ik heb in mijn hoofd wel een lijstje wat ik af loop wat ik moet doen. Maar als het dan een keer mis gaat schiet de stress er echt in en gaat het daarna vaak weer fout.
Mis een soort van relativeringsvermogen op zo'n moment.
Om welke sport gaat het? En waarom ben je nerveus? Puur uit prestatiedrang, of vanwege andere zaken?
Sport kan ik net zeggen vanwege herkenbaarheid. Denk maar aan bowlen ofzo.
Ik ben puur nerveus omdat ik weet dat ik het goed kan maar het vaak verknal op wedstrijden.
Door de zenuwen let ik niet op alles waar ik op moet letten. Ik heb in mijn hoofd wel een lijstje wat ik af loop wat ik moet doen. Maar als het dan een keer mis gaat schiet de stress er echt in en gaat het daarna vaak weer fout.
Mis een soort van relativeringsvermogen op zo'n moment.
woensdag 6 oktober 2010 om 12:24
Zorg ervoor dat je je kan ontspannen voor de wedstrijd (de aanloop er naartoe dus). Hoe dat bij jou het beste kan (stukje hardlopen, een half uurtje zwemmen, iets fysieks in elk geval) of juist een massage of iets dergelijks, dat zul je zelf moeten uitproberen. Of zoek naar een andere manier om om te gaan met je zenuwen, zodat ze niet je westrijd beinvloeden.
woensdag 6 oktober 2010 om 12:52
Leren om in het moment te zijn, dus gaan mediteren en eventueel ook mediteren vlak voor je wedstrijd. Het zorgt ervoor dat je niet bezig bent met wat als, maar met wat er gebeurt, wat er nu is.
Ook kun je nadenken of met iemand praten over waarom je zo zenuwachtig bent: mag je niet falen van jezelf, wat voor druk leg je op jezelf? Ik herken de zenuwen, die ik in mijn hockeycarriere in de hele jeugd heb gehad. Toen ik ouder werd werd ik zelfverzekerder en verdwenen de zenuwen. Daardoor had ik meer plezier in de wedstrijden en werden mijn prestaties ook beter. Gerichte training hielp overigens ook, daardoor had ik ook meer zelfvertrouwen.
Ook kun je nadenken of met iemand praten over waarom je zo zenuwachtig bent: mag je niet falen van jezelf, wat voor druk leg je op jezelf? Ik herken de zenuwen, die ik in mijn hockeycarriere in de hele jeugd heb gehad. Toen ik ouder werd werd ik zelfverzekerder en verdwenen de zenuwen. Daardoor had ik meer plezier in de wedstrijden en werden mijn prestaties ook beter. Gerichte training hielp overigens ook, daardoor had ik ook meer zelfvertrouwen.