Weet iemand...

17-08-2009 10:48 56 berichten
Alle reacties Link kopieren
Weet iemand hoe wij iets in het openbaar kunnen brengen? Behalve dan op dit viva forum?

Wij hebben nogal een gedoetje met onze zoon (zie mijn topic) en lopen overal met onze kop tegen muur, bij jeugdhulpverlening, politie, jeugdzorg.

Ik denk dan aan de krant of van mij part het SBS nieuws.

We moeten iets doen. We zijn zo rusteloos, het gaat niet goed met onze zoon. Ook al denkt hij daar heel anders over.

Bedankt alvast voor het meedenken.
Tjee yourguide, wat een situatie! Lees nu dan net ook het andere topic over je zoon. Denk persoonlijk ook dat je met media aandacht je zoon nog verder tegen je in het harnas jaagt.

Mijn zus heeft vroeger iets vergelijkbaars mee gemaakt. Ze zat bij een vriendin van wie de ouders hetzelfde reageerde/uithaalde. Het verschil alleen was dat Ik wel contact met haar heb (kunnen ) behouden. Mijn zus vertelde echter dingen die totaal niet waar waren over mijn ouders, verkeerde vrienden. Eerst hadden we alleen opervlakkig contact later gingen we echt afspreken en langzaam begon door te dringen dat ze zelf fout zat. Kort om na een lastige tijd wel weer helemaal goed gekomen. Is er bij jullie niet een broer of zus die contact kan houden?!
quote:Joyce48 schreef op 17 augustus 2009 @ 11:31:

En vooral: laat je zoon weten dat je van hem houdt, wat hij ook doet, waar hij ook is, met wie hij ook is. Dat hij altijd en altijd welkom is, wat er ook is gebeurd.

Precies! Heel goed gezegd, maar niks op dwingen. Weet niet of de "schoonmoeder" ook zijn post onderschept, dus af en toe een sms ofzo.
quote:Caro127 schreef op 17 augustus 2009 @ 11:50:

[...]

Precies! Heel goed gezegd, maar niks op dwingen. Weet niet of de "schoonmoeder" ook zijn post onderschept, dus af en toe een sms ofzo.

Ik heb de afgelopen 27 weken, gemaild naar hem, zijn vader heeft gesmst.

In het begin kwam er af en toe een antwoord terug, later niet meer.

Geen verwijt is er over mijn lippen gekomen, ik praatte over van alles en nog wat en ik heb hem op de hoogte gehouden van zijn broer en zusjes. Ook stuurde ik wat foto's van hem, vroeg hem of hij iets nodig had. Maar helaas....dat heeft dus ook niet gewerkt!

Hij hoeft niet thuis te wonen, dat zal niet eens meer gaan werken. We willen hem helpen om het financieel rond te breien, om dan op kamers te gaan. Zolang hij zelf maar kan gaan nadenken over alles. Dit is hem (en schoonloeder) geadviseerd door jeugdzorg en door een kinderpsychiater. Op kamers en onder invloed van schoonloeder vandaan.

En een sterke wil? Denk het niet, deze vrouw is mentaal veel sterker dan zijn eigen wil!!!
Maar oke, ik haal nu 2 topics door elkaar heen! Sorrie....

Netwerk is idd een slim plan, bedankt voor het meedenken!
YourGuide, ik snap je wanhoop, maar doordenk even goed wat voor consequenties deze stap zou kunnen hebben voor je zoon en jullie en of het wel een gewenst effect zou kunnen hebben op jeugdzorg. Heb je al eens naar jeugdzorg gedreigd naar de media te stappen en wat was hun reactie hierop? Je hebt er niets aan als dit in de media komt, JZ vervolgens komt uitleggen dat ze niets kunnen doen in dit soort situaties en iedereen weer overgaat tot de orde van de dag. Dat kan meer kwaad dan goed doen.

Ik zou het eerst ook zoeken bij controlerende instanties/kamerleden. Bijvoorbeeld:

- Inspectie Jeugdzorg http://www.inspectiejeugdzorg.nl/

- Programmaministerie Jeugd en Gezin http://www.jeugdengezin.nl/ . Vraag naar de beleidsmedewerker die 'jeugdzorg' in zijn/haar portefeuille heeft. En vraag welke instanties zich allemaal nog meer bezig houden met situaties zoals die van je zoon. Wellicht krijg je nog nuttige info die je nog niet had.

- Kamerleden die woordvoerder jeugdbeleid zijn:

CDA: Coskun Çörüz C.Coruz@tweedekamer.nl

Madeleine van Toorenburg m.vtoorenburg@tweedekamer.nl/070 3183584

ChristenUnie: Joël Voordewind j.voordewind@tweedekamer.nl

D66: Fatma Koser-Kaya f.koserkaya@tweedekamer.nl

Fractie Verdonk: Rita Verdonk r.verdonk@tweedekamer.nl

GroenLinks: Tofik Dibi

Partij voor de Dieren: Esther Ouwehand

Partij voor de Vrijheid: Fleur Agema

PvdA: Samira Bouchibti s.bouchibti@tweedekamer.nl

SGP: Bas van der Vlies b.vdvlies@tweedekamer.nl

SP: Marianne Langkamp m.langkamp@tweedekamer.nl

VVD: Ineke Dezentjé Hamming-Bluemink i.dezentjehamming@tweedekamer.nl
Joyce heeft een aantal belangrijke punten.

Yourguide, wanhoop is een verkeerde motivator bij het inschakelen van media. Begrijpelijk dat het een rol kan spelen, maar het mag niet de hoofd'bron' zijn, tenzij je zin hebt in alleen maar méér problemen. Dit soort stappen wil je weloverwogen maken. Voordelen afwegen tegen nadelen. Want die laatste, die zijn er genoeg! Belangrijkste daarin is absoluut dat je met een 17-jarige van doen hebt. Media inschakelen is ongeveer net zoiets als als moeder met jouw puber mee gaan naar een groot feest en daar in je nakie op de tafel gaan staan dansen voor alle vrienden. Dodelijk voor de manier waarop de puber naar je zal kijken en de relatie onderling.

Daarnaast; wil jij járen later hier nog mee geconfronteerd worden? Zodra je iets in de media gooit is het openbaar. Niet alleen nu, maar ook volgend jaar, over 3 jaar, over 10 jaar.

Media inschakelen is leuk en aardig, maar wat beréik je er mee? Wat wíl je er mee bereiken? Is dat wel realistisch? Welke media je contacteert is daar ook direct aan gelinkt.

De kans is bepaald niet ondenkbaar dat je naast de puber ook de instanties enorm tegen je in het harnas jaagt. Is dat het je op lange termijn alles waard?

Heb je daadwerkelijk álle andere paden die er zijn volledig bewandeld? Zo niet, dan is de media inschakelen vaak recept voor het jezelf in de voeten schieten.

Persoonlijk zou ik in deze situatie NIET de media inschakelen. Waarom? Omdat het gestoeld is op pure wanhoop en niet doordacht klinkt. Omdat de media hierin niet realistisch als oplossing of doorbraak gezien kan worden imho. Omdat imho de nadelen groter zijn dan de nadelen.

En ja, ik weet wat wanhoop kan doen. En de overweldigende neiging om mensen en/of instanties aan de hoogste publieke spreekwoordelijke boom op te willen hangen. Ik heb ook ervaring met het inschakelen van de media. En van daaruit kan ik je brommen dat het hebben van wanhoop als hoofdmotief en het niet rustig afwegen van wat je wilt bereiken en óf je dat op die wijze kunt, je vroeg of laat in de kont zal bijten. Net zo goed als dat media niet garant staat voor kant-en-klare oplossingspakketten.

In de politiek werkt het overigens niet anders.
vandaag ga ik van alles kunnen
In het andere topic heb ik gezegd dat het sekte achtig lijkt, die schoonouders.

Ik zou er geen media bijhalen. Dat drijft hem nog verder van jullie weg.

Ik wil je bij deze veel kracht toewensen.
THX roosvrouw

Ik las op dit forum trouwens een stelling die ik vaak gebruik, weet niet meer van wie hij is. Maar hij ging als volgt

Bij twijfel niet oversteken!

Geen media dus, had er al mijn twijfels over.
quote:Visotsky schreef op 17 augustus 2009 @ 12:01:

YourGuide, ik snap je wanhoop, maar doordenk even goed wat voor consequenties deze stap zou kunnen hebben voor je zoon en jullie en of het wel een gewenst effect zou kunnen hebben op jeugdzorg. Heb je al eens naar jeugdzorg gedreigd naar de media te stappen en wat was hun reactie hierop? Je hebt er niets aan als dit in de media komt, JZ vervolgens komt uitleggen dat ze niets kunnen doen in dit soort situaties en iedereen weer overgaat tot de orde van de dag. Dat kan meer kwaad dan goed doen.

Ik zou het eerst ook zoeken bij controlerende instanties/kamerleden. Bijvoorbeeld:

- Inspectie Jeugdzorg http://www.inspectiejeugdzorg.nl/

- Programmaministerie Jeugd en Gezin http://www.jeugdengezin.nl/ . Vraag naar de beleidsmedewerker die 'jeugdzorg' in zijn/haar portefeuille heeft. En vraag welke instanties zich allemaal nog meer bezig houden met situaties zoals die van je zoon. Wellicht krijg je nog nuttige info die je nog niet had.

- Kamerleden die woordvoerder jeugdbeleid zijn:

CDA: Coskun Çörüz C.Coruz@tweedekamer.nl

Madeleine van Toorenburg m.vtoorenburg@tweedekamer.nl/070 3183584

ChristenUnie: Joël Voordewind j.voordewind@tweedekamer.nl

D66: Fatma Koser-Kaya f.koserkaya@tweedekamer.nl

Fractie Verdonk: Rita Verdonk r.verdonk@tweedekamer.nl

GroenLinks: Tofik Dibi

Partij voor de Dieren: Esther Ouwehand

Partij voor de Vrijheid: Fleur Agema

PvdA: Samira Bouchibti s.bouchibti@tweedekamer.nl

SGP: Bas van der Vlies b.vdvlies@tweedekamer.nl

SP: Marianne Langkamp m.langkamp@tweedekamer.nl

VVD: Ineke Dezentjé Hamming-Bluemink i.dezentjehamming@tweedekamer.nl

Bedankt, ga er mee aan de slag.

Wij willen alles te netjes doen, volgens de regels van de instanties.

Maar kijk nu eens hoe ver het ons heeft gebracht?
quote:YourGuide schreef op 17 August 2009 @ 12:06:

[...]

Bedankt, ga er mee aan de slag.

Wij willen alles te netjes doen, volgens de regels van de instanties.

Maar kijk nu eens hoe ver het ons heeft gebracht?

Ja, dat is heel frustrerend. Denk dat Roosvrouw's posting echter heel goed is en dat de kans dat je met een stap naar de media meer schade aanricht dan positieve effecten.

Je zult het spel nu tactisch moeten spelen. Je moet proberen om Jeugdzorg ook als één van je bondgenoten te blijven zien, want je zult ze nog nodig hebben. Ik zou nu eerst proberen om zo veel mogelijk info te verzamelen over manieren om ze onder druk te zetten om iets te gaan doen. Info die wellicht voorhhanden is bij de Inspectie Jeugdzorg en het Ministerie. (zal zo nog even kijken of er nog meer aanknopingspunten zijn).
Ik begrijp echt hoe radeloos jullie moeten zijn. Maar niet stoppen met af en toe een mailtje en een sms hoor. (Hoop alleen dat hij niet alles gewijzigd heeft..)

Is er wel iemand die hem een soort in de gaten houdt voor jullie? Ik bedoel, dat je weet hoe het met hem is en wat hij uitspookt? Of is er totaal geen signaal van zijn kant? (Sorry heb niet de hele andere topic gelezen..)

Tja heb verder denk ik ook geen nuttige tips meer. Zal het wel keurig blijven spelen. En bij de eerste misstap van hun ( je zoon en z'n schoonloeder) vooraan staan. Dat zou de enige mogelijkheid zijn hem te dwingen.

Heel veel sterkte!!
Inderdaad, blijven mailen en sms'jes sturen. Dat hij jullie dan nooit kan verwijten dat jullie het contact stop hebben gezet.

Heb het erg met je te doen.
.
YouGuide; wijs besluit. En zoals hier al meer aangegeven is; blijf tonen dat wat jou betreft de deur altijd op staat. Succes!

Star, betreft het een WMO-aangelegenheid? Dergelijke zaken mogen namelijk niet uit ambtelijk gemak over verkiezingen etc. getild worden. Daar zijn ook de nodige wegen voor om dat -binnen het nette en wettelijke- aan te kaarten.
Andere plekken om informatie in te winnen/steun te vragen:

Stichting Kinderen-Ouders-Grootouders (KOG):

Koninginneweg 90

2012 GR Haarlem

T. 023 – 5 32 12 23

http://stichtingkog.wordpress.com/

Stichting De Noodkreet

Wolfstraat 99

Helmond

5701JC

info@denoodkreet.nl

0492 54 69 18

0492 84 23 67

www.denoodkreet.nl

http://www.ouderverstoting.nl/
.
Star, snap dat je geen herkenbare zaken wilt posten. Groot gelijk! Voor wat betreft het overtillen, dat is in veel gemeenten gaande maar betreft vooral zaken die politiek gevoelig liggen.

Voorzieningen etc. kan men niet overtillen. Daar heeft de raad ook weinig in te brokkelen, qua normale procedure. Ambtenaar peilt een aanvraag aan de liggende verordeningen en komt daarbij tot een besluit. Dat moet vervolgens welliswaar officieel door de raad en/of B&W, maar dat laatste is bijna altijd een formaliteit. Mits er hiervoor een verordening ligt, zou er van overtillen geen sprake hoeven/kunnen/mogen zijn. Betreft het een uitzonderingspositie, dan zou dat spel gepoogd gespeeld te worden.

En ook daarin heb jij allerlei opties. Inspreken in desbetreffende commissievergadering en/of raadsvergadering. Klinkt niet alsof je met de wethouder leuk kunt babbelen maar je kunt ook kijken of je een goede medestander kunt vinden binnen een van de politieke partijen binnen jullie gemeente. Kan ook wonderen doen.

En daarnaast heb je altijd de optie om MEE in te schakelen. Geloof dat jij ze al kent, nietwaar? Die hebben een leuke juridische afdeling die precies kunnen aangeven wat wel en niet mag en hoe je dat het beste kunt aanpakken. Ideaal.
Ik snap dat je graag een doorbraak wilt forceren, maar ik vraag me af of de media de juiste manier is daarvoor.

Je zoon komt ook op het nieuws, met alles erop en eraan. Wordt dus de volgende dag herkend bij de supermarkt. Vriendjes van de sportclub of uit de buurt hebben hem op televisie gezien. Zou je er nog een keer over na willen denken of er echt geen andere oplossing is?
Your Guide is een vriendin van mij en heeft haar zoon altijd alleen maar liefde getoond via mail en SMS. Ze pusht niet, heeft ze nooit gedaan, ze is een fantastische vrouw en een liefhebbende moeder van een zoon die zich zonder aanwijsbare redenen van zijn familie heeft afgekeerd en die onder invloed staat van mensen die hem helemaal inpalmen.

Ze is alleen wanhopig nu en geef haar eens ongelijk.
Tuurlijk, ik zou ook wanhopig zijn.

Je minderjarige kind wat wegloopt en onder invloed van derden staat.

Ik zou rijp zijn voor de funnyfarm.
.
.
Het zou ook een domme actie zijn, om de media in te schakelen. Nuchter nagedacht zou het ook niets oplossen.

Maar er moet toch iets zijn, wat ons zou kunnen helpen?

Ik weet niet wie het schreef, maar IK voel me geen slachtoffer hoor, De enige slachtoffer in dit verhaal is mijn zoon, ook al ziet hij het zelf totaal anders.

Ik ga aan de slag met alle tips, bedankt!

@Roosies...ik ga het even laten bezinken en mail je!
okidoki en je hebt een lieve vriendin zie ik dus overleg ook met haar, 2 weten meer dan 1. Sterkte gewenst!
Your Guide, ik wil jullie heel veel sterkte wensen, wat fijn dat je hem toch steeds maar weer laat merken dat jullie van hem houden. (Al zou je hem denk ik het liefste eigenhandig terugkapen)

Veel wijsheid gewenst

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven