welke gitaar voor beginner?

25-07-2010 18:26 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
ik wil graag leren gitaar spelen, en ik zoek daarvoor een simpele akoestische gitaar die niet teveel kost. maar ik heb er de ballen verstand van waar ik nou op moet letten, ik zag bijvoorbeeld een gitaar voor 30 euro op marktplaats en ik vraag me af of dit iets is?

wie helpt me :-)
Het is op zich niet erg om te beginnen met een tweede hands gitaar. Je loopt alleen wel het risico van een kromgetrokken hals en dat maakt het heel moeilijk om hem te stemmen en als je eenmaal de verkeerde stemsleutel in je oren hebt zitten, kom je daar weer heel moeilijk van af.

Er zijn in de winkel genoeg gitaren te koop die niet zo duur zijn en waar je prima mee kunt beginnen.

Kies voor jezelf gewoon een eenvoudige gitaar waarvan jij vind dat daar de mooiste klank uit komt. Kijk anders eens in een muziekwinkel of zij iets tweede hands hebben staan, dat komt ook nog wel eens voor en daar kan je meestal van uit gaan dat ze nog goed zijn.

Succes met je voornemen.
Als je naar een muziekwinkel gaat, dan hebben ze daar ook 'beginnersgitaren', die zijn niet zo duur en als je even zoekt zijn er ook best wel wat waar een mooie klank inzit.
Er zijn momenten waar je intens van geniet, tel die momenten en je leeft!
Als je doorklikt naar de site van de winkel van die marktplaats giotaar zie je dat ze allemaal uitverkocht zijn en dat het een zaak is die ook bureaustoelen verkoopt. Waarschijnlijk dus ergens een goedkope partij op de kop getikt.

Ik zou eerst je eens laten adviseren in een muziekwinkel. Het hoeft niet meteen een hele dure gitaar te worden, maar lijkt me handiger dan zonder vergelijkingsmateriaal eentje van marktplaats halen.
Wanneer je bedenkt dat akoestische nylonsnarige gitaren tot over de 1000 euro kunnen kosten, zul je snappen dat een gitaar van 30 euro helemaal niets is. Ik zou zelf iets meer uitgeven. Kijk op de website van een zaak als Feedback. Daar staan ze vanaf 69 euro.

En voor 100 - 150 euro heb je een mooie staalsnarige. Die spelen wat anders. Hals is smaller en je kunt wat makkelijker hoger op de hals spelen.
Luister naar Willem!...
Aha, dus dan kunnen we je binnenkort met je eigen uitvoering van de Danza Espagnola nr 5 bewonderen op YouTube.
http://www.onlinemuziekschool.nl/muziek ... kopen.html

Over wat voor een gitaar bij je past

Willem je hebt helemaal gelijk! Als je de akk. concertgitaren mee rekent, dan kom je zelfs nog op een veelvoud van 1000E uit.
De beste akoustische nijlonsnarige gitaar is een Alhambra en die zijn nu zo'n 250 tot 300 euro, dus dat valt op zich wel mee.

Luister en bedenk goed wat voor muziek je wilt gaan maken er is nogal een verschil in klank tussen de nijlonsnarige en metaalsnarige gitaren.

Persoonlijk vind ik, om te leren, een nijlonsnarige het prettigst voor je vingers en de klank is dieper, maar dat moet je zelf uitvinden.
koop n tweedehands gitaar voor n paar tientjes, en als je eenmaal wat kunt spelen ga je naar n goeie akoestische gitarenwinkel (meer keus en meer verstand van zaken aanwezig) en neem je er n paar die binnen je budget passen mee het oefenhok in.

Zo heb ik het iig gedaan, duurde echt ff voor ik wist wat ik zocht in n gitaar, je kan wel lezen over houtsoorten enzo maar je moet toch op klank en speelgevoel afgaan, net als met snaren.
Cateautje, ook Alhambra gitaren zijn er in verschillende prijsklassen. Tot wel 9000E ;)

Overigens, over smaak, dus ook gitaarsmaak, valt niet te twisten. Ik heb een Kantare en een Otto Vowinkel. De Kantare speelt enorm licht, voor de Otto Vowinkel moet ik wat meer mijn best doen, maar uit beiden komt een prachtig vol geluid. (Vind ik dan , maar het zijn beide geen beginnersgitaren.)
Hangt er een beetje vanaf wat je wil, stalen snaren of een klassieke gitaar met nylon snaren? Laatste is in het begin makkelijker en minder pijn aan je vingers en goedkoper. Ik heb er bij muziekwinkel in de stad een gekocht, tweedehands. Ze hadden ze daar vanaf c.a. 50 euro. Die van mij was 100, want bovenblad uit een stuk ipv gelamineerd. Mijn stealstring is een Crafter en was 2e hands 150 euro. Partner is serieuzer met leren en oefent elke dag minstens een uur en heeft een Martin van 1500 en een Larrivee van zelfde prijs. Je hebt ze in elke prijsklasse, want die twee van partner zijn zelfs nog goedkoop vergeleken bij wat er nog meer op de markt is.

Ik zou dus in eerste instantie voor een klassieke, tweedehands gaan. Leuk, succes
Wat Supersmollie zegt vind ik ook :)
quote:noanne schreef op 25 juli 2010 @ 19:35:

Cateautje, ook Alhambra gitaren zijn er in verschillende prijsklassen. Tot wel 9000E ;)

Overigens, over smaak, dus ook gitaarsmaak, valt niet te twisten. Ik heb een Kantare en een Otto Vowinkel. De Kantare speelt enorm licht, voor de Otto Vowinkel moet ik wat meer mijn best doen, maar uit beiden komt een prachtig vol geluid. (Vind ik dan , maar het zijn beide geen beginnersgitaren.)Ik ga iemand die wilt beginnen met gitaarspelen geen Alhambra van 9000E aanraden ;)
Thanks voor de tips! Ik ga een tweedehands nemen en het daarop leren, daarna zie ik wel! En idd met nylon snaren, ik kan me nog herinneren hoe zeer de stalen snaren deden!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven