Welke kattenbrokken geven jullie?

18-11-2025 00:06 77 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vraag dit voor een vriendin die sinds kort kittens heeft. Ze wilt graag goede kwaliteit brokken.
gonniegijsje schreef:
18-11-2025 09:37
Tja, de kat eet wat ze wil eten. En na 3 of 4 dure zakken weggegooid te hebben na een paar sneue hapjes, heb ik me erbij neergelegd dat madam alleen purina blieft.

Ik gok dat als je start met goed voer en ze niet beter weten het wel willen (mijn kat is bij mij gekomen als volwassen dier).

Het is een beetje alsof je een kind dat alleen cola kent wilt aanwennen om water te drinken. En dat je dat kind ook niet kan uitleggen dat het echt veel veel gezonder is.

Toen ze een blaasprobleem had en natvoer moest eten wilde ze ook alleen de gore supermarkt zakjes en niet de almo-nature compleetvoer blikjes :-[
Ja vandaag wilt ze alleen maar de blikjes zalm. Andere smaken verdomd ze. Heb je die opgeruimd, is opeens de zalm niet goed meer en wilt ze alleen nog rundvlees
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Hier krijgt de ene kat Royal Canin Urinary moderate calorie. Ze heeft ooit blaasgruis gehad, maar deze brokjes eet ze goed en aangezien het een enorme zeikerd is met brokjes, niet meer teruggegaan naar haar oude brokjes. Ze heeft van dezelfde lijn ook haar natvoer.

Onze andere krijgt Royal Canin Gastrointestinal fibre response met ook het bijbehorende natvoer.

Whiskas en Felix is inderdaad, zoals al vaker gezegd hier, zo’n beetje het allerslechtste wat je je kat kunt geven. En ik ben echt geen moraalridder (er zijn genoeg fora waar je zo’n beetje neer gesabeld wordt omdat je Royal Canin voert), maar Whiskas en Felix komt er hier niet in.
Allemaal KVV.

De superverwende Oosterlingen krijgen daarnaast hele prooidieren die ik bevroren bij een speciaalzaak koop.

De andere 2 eten brokken van Orijen en RC Ageing.

Natvoer van Almo Nature, Sheba en Gourmet.
Mijn katten blieven ook alleen Purina One. Vaak geprobeerd te wisselen maar dit wordt door alle drie mijn katten gegeten en dat is wel zo makkelijk. Ander voer zijn ze erg snel klaar mee. Ik denk dat als je vanaf kitten hoogwaardig voer geeft, het makkelijker gaat.

Royal Canin is overigens ook niet echt hoogwaardig voer. Ik zou dan eerder kijken naar voer dat graanvrij is.
Naar aanleiding van dit topic heb ik vandaag een premium voer gekocht voor mijn 14-jarige kat. Ik denk dat ik haar er langzaam aan ga wennen, dus eerst mengen met Felix en dan de Felix afbouwen. Madame is nogal kieskeurig.

Verder TO, moet je vriendin niet alleen denken aan gezonde brokjes, maar ook andere dingen die beter zijn voor de kat. Een (liefst twee) kattenbak(en), open en met lage instap. Katten vinden het heel vervelend om in een bak met een kap hun behoefte te doen. En geen, nooit, onder geen beding! siliconen kattenkorrels, dat doet echt pijn aan de pootjes. Houtkorrels ook trouwens. En ook geen geparfumeerde kattebakvulling. Je vriendin kan beter kiezen voor een zo fijn mogelijke klei- of natuurlijke korrel.
Dan een waterfontijntje, de kat drinkt dan echt meer (want stromend water) dan uit een drinkbakje. Eten niet in een bakje doen, maar op een bordje. De snorharen van de kat komen anders tegen de rand van het bakje, dat is een onprettig gevoel.
Deck mich zu mit Zärtlichkeiten
Mijn katten krijgen brokken van het merk Purizon en ‘s avonds een schep natvoer van Cosma Nature.
Deze bevatten veel vlees en weinig granen.
Ook nog wat ingrediënten van biologische teelt.

Eén kat is enorm kieskeurig dus het uitzoeken van welke smaak ze wel en niet lust, kostte behoorlijk wat tijd. Misschien dat dat met kittens wat makkelijker gaat.

Ik koop het bij Zooplus.
Het zijn geen goedkope producten/ merken trouwens.

Overigens is het natvoer van Cosma prachtig. Puur voer met weinig bewerkingen. Heb eens een schepje geproefd: heerlijk!
wanneer was de laatste keer dat je iets voor het eerst deed?!
Fantasy schreef:
18-11-2025 16:05

Verder TO, moet je vriendin niet alleen denken aan gezonde brokjes, maar ook andere dingen die beter zijn voor de kat.
Eén (liefst twee) kattenbak(en), open en met lage instap. Katten vinden het heel vervelend om in een bak met een kap hun behoefte te doen.

En geen, nooit, onder geen beding! siliconen kattenkorrels, dat doet echt pijn aan de pootjes. Houtkorrels ook trouwens. En ook geen geparfumeerde kattebakvulling. Je vriendin kan beter kiezen voor een zo fijn mogelijke klei- of natuurlijke korrel. ik gebruik korrels van mais

Dan een waterfontijntje, de kat drinkt dan echt meer (want stromend water) dan uit een drinkbakje.

Eten niet in een bakje doen, maar op een plat bordje. De snorharen van de kat komen anders tegen de rand van het bakje, dat is een onprettig gevoel.
Goeie tips!
Wij hadden ook een waterfonteintje voor onze kat, omdat ze werkelijk gek is op water en continue met waterstraaltjes aan het spelen was. Die waterfontein was 1 groot fiasco, mevrouw dronk er gewoon niet uit. Sterker nog: ze keurde heel die waterfontein niet eens 1 blik waardig :roll:
uggs schreef:
18-11-2025 17:03
Wij hadden ook een waterfonteintje voor onze kat, omdat ze werkelijk gek is op water en continue met waterstraaltjes aan het spelen was. Die waterfontein was 1 groot fiasco, mevrouw dronk er gewoon niet uit. Sterker nog: ze keurde heel die waterfontein niet eens 1 blik waardig :roll:
Katten hebben een eigen willetje :cat:
ZeepBelle schreef:
18-11-2025 16:15
Goeie tips!

Is dat wat, die maiskorrels? Hoevaak moet je de bak verschonen?
Geen advies van de fokker of het asiel?
BeeDifferent schreef:
18-11-2025 10:52
Hier ook al gelezen? https://huiskatteninfo.nl/voeding/droogvoer/
Dank je voor de link. Ik was net even in de supermarkt en vanwege deze discussie even op de verpakkingen gekeken. Purina ziet er heel chic uit en klinkt ook puur. Is blijkbaar ook gewoon troep. Toch naar de speciaalzaak. Doe ik tegenwoordig voor mijzelf ook weer. Ouderwets de kaasboer, slager en bakker.
Fantasy schreef:
18-11-2025 17:17
Katten hebben een eigen willetje :cat:
Hier ook hoor… fonteintje wordt links gelaten. Maaaaaarrrrrrrrr het fonteintje in de badkamer - die voor het tandenpoetsen -(als ik ga douchen) is erg populair waar onder word gehangen. Net als het toilet Fontijntje. En de laatste druppels uit de badkuip. Maar een electronisch fonteintje speciaal voor katten .. mwuah.
Mijn kat krijgt brokken van de dierenarts, wegens gruis. Natvoer idem dito.
Fonteintje (met een korte ei graag) hebben we niet, want mevrouw blieft alleen regenwater van buiten. Kattenbak hebben we wel, maar die gebruikt ze alleen als ze langer dan 24 uur binnen moet zijn omdat wij een nachtje weg zijn en dat komt ongeveer nooit voor. En in die gevallen neemt ze gelukkig genoegen met een ouwe afwasteil gevuld met goedkope korrels van de appie.
lady*voldemort wijzigde dit bericht op 18-11-2025 19:58
3.87% gewijzigd
Graftak!
Fantasy schreef:
18-11-2025 17:18
Is dat wat, die maiskorrels? Hoevaak moet je de bak verschonen?
Ik ben enthousiast! Weinig stof. Enige uitloop, maar minder dan met bijvoorbeeld catsan.
Je schept de klonten er makkelijk uit. Ik heb een biologische variant waarvan ze zeggen dat je het in de wc kan gooien. Maar voor de zekerheid gooi ik het in de gft-bak.
Geen geurtjes! Das belangrijk want de kattenbak staat hier in de huiskamer.

Katten doen hun behoeftes ook in m’n tuin dus over de frequentie van verschonen, kan ik je niks zinnigs vertellen
poes krijgt hier Purina one en 1x natvoer van de Duitse DM. Drinken doet z heet liefst uit het waterbakje voor de vogels buiten 😂
Purina one. (Beter dan whiskas?)

En waterfonteintjd werd hier standaard omgegooid. Zelfs verzwaard, duurde wat langer, maar het ding móest om. En dan water van het laminaat likken. Zucht
ZeepBelle schreef:
18-11-2025 19:57
Ik ben enthousiast! Weinig stof. Enige uitloop, maar minder dan met bijvoorbeeld catsan.
Je schept de klonten er makkelijk uit. Ik heb een biologische variant waarvan ze zeggen dat je het in de wc kan gooien. Maar voor de zekerheid gooi ik het in de gft-bak.
Geen geurtjes! Das belangrijk want de kattenbak staat hier in de huiskamer.

Katten doen hun behoeftes ook in m’n tuin dus over de frequentie van verschonen, kan ik je niks zinnigs vertellen

Klinkt goed, ik ga dat zeker proberen de volgende keer. Uitloop vind ik nooit zo erg, bak staat in de hal , stoffer en blik ernaast. En door de Wc spoelen zou ik ook niet zo snel doen denk ik.
Ik heb ook vandaag die maiskorrels besteld. Heeft zo te lezen veel voordelen. Klontert niet, is geurvrij en mag in het toilet.
Lady*Voldemort schreef:
18-11-2025 19:22
Mijn kat krijgt brokken van de dierenarts, wegens gruis. Natvoer idem dito.
Fonteintje (met een korte ei graag) hebben we niet, want mevrouw blieft alleen regenwater van buiten. Kattenbak hebben we wel, maar die gebruikt ze alleen als ze langer dan 24 uur binnen moet zijn omdat wij een nachtje weg zijn en dat komt ongeveer nooit voor. En in die gevallen neemt ze gelukkig genoegen met een ouwe afwasteil gevuld met goedkope korrels van de appie.

Jaja, weet ik wel. Zelfs ik maak weleens een grammaticaal slippertje.
Ik ga trouwens Purizon brokken en Cosma snacks uitproberen.

Kat  Droogvoer  Purizon

Purizon (graanvrij)

Dit wordt erover geschreven;
Purizon premium kattenvoer is gebaseerd op de natuurlijke voeding van de kat. Purizon kattenbrokken bevatten 70% vlees of vis en geen graan. Daarnaast bevat het kattenvoer fruit, groenten en kruiden van hoge kwaliteit. Dankzij de zorgvuldige bereiding blijven voedingsstoffen en de oorspronkelijke smaak bewaard. Purizon: de natuur is onze inspiratie. Bekijk ook de graanvrije kattensnacks van Purizon!
risiebisi wijzigde dit bericht op 18-11-2025 20:37
Reden: Toevoeging
80.62% gewijzigd
De waterbakjes staan hier trouwens in de vensterbank. Daar drinkt ze wel én goed ook. Water in het waterbakje bij de brokjes kwam ze niet aan, dus dat bakje is weggehaald.
Gewoon _melon met login problemen
_melon2 schreef:
18-11-2025 20:47
De waterbakjes staan hier trouwens in de vensterbank. Daar drinkt ze wel én goed ook. Water in het waterbakje bij de brokjes kwam ze niet aan, dus dat bakje is weggehaald.

Het kan dat de bakjes voer en water te dicht bij elkaar stonden. Katten zijn nogal kieskeurig... Bij mij staat het waterfonteintje ook in de huiskamer, te dicht bij haar eten en ze haalt haar neus ervoor op.

Zooplus heeft trouwens een mooie aanbieding voor mais kattenbakvulling! Net besteld.
S7rin schreef:
18-11-2025 09:36
Ik gebruik deze website altijd om geschikt voer te vergelijken en uit te zoeken:

https://huiskatteninfo.nl/voeding/droogvoer/

Misschien ook interessant voor Ben-ik-weer.

Ja ik spiek ook altijd op deze site.

Eén van mijn katten heeft last van allergie/voedselveiligheid en na een ontzettend lange zoektocht ben ik uitgekomen op de brokjes van Jarco Hypo Allergeen op basis van hert. Zijn jeuk is daarmee redelijk onder controle, hij spuugt het niet uit en beide katten vinden het lekker. Daarbij is het in mijn stad verkrijgbaar in een paar fysieke winkels en het is nog enigszins betaalbaar.
Oh en het scoort ook best goed op bovenstaande website.
Ik hoop dat het nooit uit de handel wordt genomen. 🙏 Ik zou niet weten wat ik anders moest geven.

Mijn katten zijn qua natvoer erg verwend en krijgen iedere ochtend een bakje (erg duur :rrr: ) voer van o.a. Venandi, MjamMjam, Sandras Schmankerln, Catz Finefood, Feringa en Granatapet. Ik kies het uit op basis van de eiwitbronnen, zonder kip maar bijvoorbeeld wel hert, konijn, wild zwijn. Vanwege de allergie van de kater.
Ik koop het bij de Zooplus en Poezenparadijs.

Ik heb geen waterfontein maar wel meerdere grote waterbakken in huis, op de looproutes van de katten. Ze drinken prima.

Als ik geen kat met allergie zou hebben dan zou ik waarschijnlijk gaan voor brokjes van het merk Opti Life. Is hier bij de PetsPlace te koop en erg goed voer.
In het verleden ook wel Orijen en Acana gegeven maar beide katten waren daar niet enthousiast over. 😼
Olijk, guitig, jofel, koddig, schrander, schalks en hip.
Fantasy schreef:
18-11-2025 20:50
Het kan dat de bakjes voer en water te dicht bij elkaar stonden. Katten zijn nogal kieskeurig... Bij mij staat het waterfonteintje ook in de huiskamer, te dicht bij haar eten en ze haalt haar neus ervoor op.

Zooplus heeft trouwens een mooie aanbieding voor mais kattenbakvulling! Net besteld.
Ja zou zomaar kunnen. Heb wel geprobeerd om het water ergens anders te zetten (op de grond) maar dat was haar ook niet naar het zin. En toen had ik waterbakjes op de vensterbank tegen de droge lucht in huis en daar zat ze wel bij. Dus maar 1 extra neergezet.
Eigen willetje, haha!
Gewoon _melon met login problemen

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven