wie heeft er bezuinigingstips?

31-07-2008 13:59 52 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal, omdat we net een nieuw huis gekocht hebben en ik minder ga verdienen in een andere baan, ben ik opzoek naar handige bezuinigingstips.

Wie heeft er nog handige tips? Ter info: we zijn een gezin met twee kinderen (1 baby en een peuter).

alvast dank, groetjes, Mariap
www.nibud.nl
Boodschappen bij de Lidl doen, geen gesneden vlees kopen maar zelf snijden, groente uit de aanbiedingen eten, en eventueel invriezen (zelfde geld voor vlees), kleding in de uitverkoop kopen ehm, vaker de fiets pakken ipv de auto, spaarlampen....
Veel geluk en plezier in je nieuwe huis Maria!

Startpagina consuminderen: http://consuminderen.startpagina.nl/

Via http://zuinighuishouden.web-log.nl/ kun je ook nog doorklikken naar andere links.

Boekbesprekingen over consuminderen: http://www.ouders.nl/mhui2002-consuminderen.htm

zuinig tips: http://www.zuinig.info/
Ik zit af en toe gewoon in het donker te forummen...;)
-Een broodrooster en 'oud' brood ( twee dagen ofzo) roosteren ipv weggooien.

- groentetuintje aanleggen met tomaatjes, kruiden etc

- Tweedehands kleding verkopen.

- Boeken tweedehands kopen ipv nieuw

- Schaf potjes babyvoeding af ( als je daar al aan doet ) Het is duur en niet lekker.
Gelezen bij Nibud, steen in je reservoir van je wc. Flessen met water in je koelkast leggen.

Wil je heel extreem, vang het koude water op voordat je douche warm is, kan je gebruiken voor planten of wc door te spoelen. Regenwater schijnt ook goed voor je planten te zijn.

Met volle maag boodschappen gaan doen en alleen meenemen wat op je lijstje staat.

Call me back button van bedrijven gebruiken of even in het lijstje hun gewone nummer zoeken ipv dure 0900 nummers.

Of als het kan liever een email sturen dan bellen.

Een abonnement nemen van internet bellen en tv die goedkoop is. Bij velen kan je of onbeperkt bellen voor een X bedrag of zoals bij mij na 20.00 uur en het hele weekend. En onbeperkt internetten.

Je heb veel kortingsites op internet of waar je gratis proefverpakkingen kan aanvragen.

Aanmelden voor bepaalde sites waar je een nieuwsbrief van krijgt dus dat je niet altijd achter het net vist met aanbiedingen.

Alleen licht aan in het gedeelte waar je zit.

Eerst een trui aan voor je de verwarming weer hoger gaat zetten.

Dingen die je niet meer gebruikt verkopen op MP en nieuwe aanschaffen even checken of dat er niet nieuw op MP staat.

Dingen die goed/mooi zijn die je wilt weggooien eerst even aanbieden aan vriendinnen, voor je het weet gaat dat wederzijds en het lijkt me zeker met kinderkleertjes erg handig.

Ja verder wat Yam al zei, het Nibud heeft hele handige tips. Dit jaar heb ik gratis een agenda van hun, staat helemaal vol met tips.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Op marktplaats kun je heel veel leuke baby- en kinder- kleding kopen. Als je problemen hebt met tweedehands kleding is er ook veel nieuwe kleding (met het kaartje er nog aan) voor weinig te koop. Ook wordt er heel veel speelgoed en andere kinder-benodigdheden aangeboden.

Als je nog leuke kinderkleding oid over hebt, kun je deze ook weer verkopen via marktplaats.
The time is now
quote:mylenevalerie schreef op 31 juli 2008 @ 14:40:

Gelezen bij Nibud, steen in je reservoir van je wc.

Dat kun je beter niet doen, i.v.m. de afzetting van de steen ofzo waardoor er kleine deeltjes in het water terecht kunnen komen. Beter (hygiënischer) is het om een PET-fles gevuld met water in je stortbak te leggen.

Of gewoon een toilet met spaarknop natuurlijk, dan kun je gewoon zelf bepalen hoeveel water je per spoelbeurt gebruikt.
Lid worden van de bibliotheek. Hoef je nooit meer boeken te kopen.

Misschien hebben ze bij jou in de buurt ook een Spelotheek? Daar kun je speelgoed lenen voor de kids en als ze het zat zijn weer terugbrengen.

Geen maaltijdpakketten gebruiken, maar zelf bedenken hoe je lasagna moet maken.

Groente en kruiden bij de Turkse super halen.

Van, eventuele, sportschool veranderen. Ik heb er nu één voor 15,- per maand onbeperkt. (vroeger koste me dat 60,- p.m.)

Zelf je lunch mee naar je werk nemen.

Geen afhaaleten, eten.

Kanis & Gunnink koffie (goedkoper dan de Aldi)

Geen koffiepads!

Losse thee van de eerder genoemde Turkse winkel (is nog lekkerder ook).

Los geld in een potje gooien en daar eens in de zoveel tijd van gaan eten met je man. Ook als je bezuinigt moet je zo nu en dan uit de band springen.

In het donker plassen, tandenpoetsen en douchen.

In de zomer, de droger niet gebruiken ( in de winter schijnt het juist weer goedkoper te zijn om wel de droger te gebruiken omdat je het vocht uit je huis moet stoken.)

's Avonds de gordijnen dicht.
Niet onnodig apparaten aan laten staan of opladers in het stopcontact laten zitten. Ook je apparaten niet op standby.

Wasgoed drogen aan de waslijn en niet in een droger.

Overal spaarlampen in huis gebruiken.

Verwarming uit, tenzij het echt koud is of vriest.

Plannen wat je eet en kijken waar het het goedkoopst boodschappen doen is.

Boodschappen doen op de markt.

In de supermarkt liever huismerk nemen dan A-merk.

Geen halffabricaten nemen. Bijvoorbeeld pannenkoeken: neem geen pannekoekenmix, maar gewoon meel.

Lunch meenemen i.p.v. op de zaak komen.

Goede vergelijking maken tussen al je verzekeringen: kan je een goedkopere ziektekostenverzekering via je werk afsluiten?

Ben je dubbel verzekerd?

Heb je overbodige verzekeringen?

Vaste telefoon wegdoen of internetbellen voor vast bedrag per maand overwegen.

Mobiele telefoon: kijken of het goedkoper van, een goede site is bellen.nl of. com

Kapper: je kan overwegen om je haar te laten knippen bij een kappersschool.

Make-up, gezichtverzorging etc. ook daar overwegen of je niet het huismerk (Etos, Hema, Kruidvat) kan gaan gebruiken. Idem voor luiers?
Maak voor je boodschappen doet een menulijstje voor de hele week. Koop alleen etenswaren die je die week nodig hebt. Koop geen aanbiedingen die je niet nodig hebt zoals bv 3 pakken koekjes voor de prijs van 2, daar spaar je geen geld mee uit, je eet dan alleen meer koekjes die week.

Neem contant geld mee om te betalen en niet meer dan je uit wilt geven.

Koop wel kadootjes op voorraad als je iets behoorlijk afgeprijsd ziet, zeker voor kinderen kan je dat heel veel besparen als je er niet speciaal naar de winkel moet als er een verjaardagfeestje is.
Begrafenisverzekering de deur uit doen.

Verzekeren doe je tegen onzekerheden. Dat je dood gaat weet je zeker, dat is geen onzekerheid.

Niet rood staan.

Als je geld over hebt op Icesave zetten (5,5 % rente).

Niets op afbetaling kopen.

Nee|Nee stikker halen. Al die folders kunnen verleiden tot het aanschaffen van "koopjes" die je niet nodig had voor de Blokker folder je op het idee bracht.
Wordt handig.

Zelf je wc-repareren, broek korter maken of olie verversen is een stuk goedkoper.

Bandenspanning maandelijks controlleren.
Tweedehans spullen / kleding kopen, bij Kringloop zaken zijn soms prima artikelen te vinden. Ook aankopen doen via marktplaats.nl kan ontzettend veel geld schelen.

Geen abonnement op de sportschool maar fietsen en wandelen.

Schoonmaken met huis-tuin en keukenmiddeltjes ipv dure Cillit Bang en hoe heet dat spul allemaal. Ramen lappen met een ui in het warme water.

Verwarming zowel dag & nacht heel laag zetten. En als je het koud hebt (kan je je nu even niets bij voorstellen) eerst een warme trui aan voordat je de verwarming aan zet.

Restjes van maaltijden de volgende dag opeten of anders invriezen.

Boodschappen van de markt, aldi, lidl, dirk vd broek.
Zoek uit waar de benzine het goedkoopst is. Vaak is dit een onbemande (pin) benzinepomp. Voor mij is dat dubbel besparen, want ik kom ook niet in de verleiding van alles (lekkers) in de shop te kopen als ik moet afrekenen.
The time is now
quote:Hermes schreef op 31 juli 2008 @ 15:16:

Lunch meenemen i.p.v. op de zaak komen.

Op termijn lijkt me dit juist een heel dure oplossing (zonder salaris)
Op www.babykosten.nl kun je in de gaten houden waar de luiers, doekjes e.d. op dat moment het goedkoopst zijn.
The time is now
And I love the Action!!!! Daar loop je echt lachend de winkel uit. Van schoonmaakmiddelen tot wat dan ook. Meld je voor de emailaanbiedingen aan dan weet je wat er die week in de aanbieding is, en kom je er ook niet om onzinnige dingen te kopen.l

Action en Xenox hebben bij ons altijd van die Wereldgerechten pakken van knor voor 50 euro cent.

Xenox bij ons heeft meer van dat soort dingen (gewoon a merken).

Wibra en zeeman hebben ook goedkope schoonmaakmiddelen. De Dasty is echt aan te raden. Is zelfs een topic hier over geweest hoe goed dat product was.

Als je groente, kaas, vleeswaren enz over hebt. Maak dan lekker een frittata ermee als lunch of een keer met stokbrood als avondeten, salade erbij en klaar.
Kijk waar de echt dure posten zitten en bezuinig dáárop. Een steen in het reservoir van de wc bespaart je misschien een paar euro per jaar. Overbodige verzekeringen de deur uitdoen scheelt je een paar hónderd euro per jaar.

Houd bij wat je uitgeeft (mn abonnementen ed) en kijk of dat nog de moeite en het geld waard is.

Idem voor boodschappen. Kijk op de kassabonnen wat de dure dingen zijn die je hebt gekocht, en kijk of daar een goedkoper alternatief voor is. Dat zet meer zoden aan de dijk dan omfietsen omdat de blikjes ansjovis elders 3 ct goedkoper zijn.
Kappersschool in Adam vond ik nog duur hoor!!!!!!

Ik heb nu een thuiskapster, een kennisje van mij en die doet het voor 10 euro per keer.
Laat je woning nakijken (gratis) door de politie op veiligheid. Ik kreeg een keurmerk en daarmee kreeg ik 20% korting op mijn inboedelverzekering. En ik had al korting omdat ik al mijn verzekeringen bij 1 maatschappij had ondergebracht.
Heb je nooit gaatjes, doe dan de tandartsverzekering de deur uit. Je hoeft dan ook nog maar 1 keer in de twee jaar op controle.
Oeiiii, zou je dat doen de tandartsverzekering eruit? Ik niet.

Nou lach dan iig nooit meer als je een trap afloopt. Zonde van je gebit als je struikelt en gaat traphappen.
Heel ouderwets: start met een huishoudboekje en gebruik per maand voor bijvoorbeeld je huishoudgeld en kleedgeld een potje.

Wij hebben voor ons zelf een compleet jaaroverzicht gemaakt wat er precies per maand binnenkomt en wat er uitgaat aan rekeningen. Van het overschot nemen we per maand een deel contant op wat dus letterlijk in drie potjes gaat: een voor huishouden (ook cadeautjes, kapper, toiletartikelen etc.), een voor kleding en een voor autokosten (benzine, apk, reparaties). We pinnen de rest van de maand dus helemaal niets en moeten in principe met het gereserveerde geldpotje uitkomen. Doordat je letterlijk ziet hoeveel er overblijft in je potje, denk je kritisch na over elke aankoop. Sinds wij dit systeem hebben, houden we best veel spaargeld per maand over, in ieder geval veel meer dan vroeger, omdat we toen steeds de pinpas lieten wapperen en aan het einde van de maand pas keken hoeveel we over hadden om te sparen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven