wie heeft er bezuinigingstips?

31-07-2008 13:59 52 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal, omdat we net een nieuw huis gekocht hebben en ik minder ga verdienen in een andere baan, ben ik opzoek naar handige bezuinigingstips.

Wie heeft er nog handige tips? Ter info: we zijn een gezin met twee kinderen (1 baby en een peuter).

alvast dank, groetjes, Mariap
dank voor alle (veel!) tips!!
quote:Zamirah schreef op 31 juli 2008 @ 14:25:

Ik zit af en toe gewoon in het donker te forummen...;)doet me denken aan de energie besparende versie van google

Blackle
(bijna) alle abonnementen op kranten/tijdschriften de deur uit doen en af en toe een los nummer kopen

kleding in de uitverkoop

fietsjes e.d. voor de kinderen van buurtjes overkopen die net iets oudere kinderen hebben (vaak krijg je ze nog ook, als je laat weten dat je het doet om te bezuinigen)

voor verjaardagen van je familie nuttige dingen vragen (autostoeltje, kleren oid)

kamperen op goedkope campings (bij de boer bijv.)

goedkope gerechten op een rijtje zetten (pannenkoeken, bruine bonen met spek, macaroni e.d.) en dat een x aantal keer per week eten

luxe eten alleen in de aanbieding kopen

Lid worden vd speelotheek ipv nieuw speelgoed kopen (echt leuk!)

Kijk of er in je woonplaats een initiatief is waarbij je diensten kunt uitwisselen: je kunt door je eigen diensten te verlenen (bijv. ergens in de tuin werken, koken, taart bakken) punten verdienen om zelf diensten in te kopen: klussen, schoonmaken, massages etc.

succes ermee! Er zijn ook veel goede boeken over financiele planning.
Niet op vakantie gaan.

Of, als je dat wat te drastisch vindt, goedkoper op vakantie gaan. In eigen land ipv ver weg, buiten het hoogseizoen, enz.

Minder vlees eten

En dan niet op een vleesloze dag ipv gehakt van de kiloknaller die dure quorn kiezen, maar een eitje, tofu of bonen.

Auto

Wegdoen, minder gebruiken, autodaten, kleinere goedkopere aanschaffen.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
[quote]MissMara schreef op 31 juli 2008 @ 17:55:

(bijna) alle abonnementen op kranten/tijdschriften de deur uit doen en af en toe een los nummer kopen

quote]

De Spits, Metro en Dag zijn gratis kranten waar ook een tvgids van die dag erin zit. Ik weet niet alle punten waar het te krijgen is maar wat ik weet zijn de eerste 2 bij stations, bussen en de Mac. De laatste weet ik bij de AH.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
http://groups.msn.com/Consuminderen

Voordeel van deze groep t.o.v. de startpagina, is dat de berichten weer 'naar boven' gehaald worden als er wat op wordt gepost, en je kunt zoeken op een bepaalde rubriek.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
flessen sparen voor mindere tijden, kun je die weer inleveren en vallen de boodschappen mee

vergelijken tussen supermarkten wat waar het goedkoopst is en gewoon een stukje omfietsen, ook gratis lichaamsbeweging

kijken of je in aanmerking kunt komen voor bepaalde belastingvoordelen, liever een keer geld kwijt aan een adviseur en meer geld terugkrijgen

ranja drinken en zelf icethee maken ipv duurdere drankjes, zelfgemaakte wijn is ook erg lekker

zelf wereldgerechten was ook een goeie, met die kruiden die je ervoor nodig hebt doe je ook langer.

niet van die enorme potten koffie zetten, desnoods met een los filter

melk id koffie ipv koffiemelk

géén groente bij de supermarkt kopen maar bij de groenteboer en op de markt.

en over die begrafenisverzekering; niet afzeggen hoor, misschien kun je er wel op besparen.

en die spaarpotjes met kleingeld zijn idd super, je staat er soms verbaasd van hoeveel geld erin zit.

tot slot, hou je ogen op de stoep gericht (pas wel op dat je niet struikelt) want er ligt best vaak geld op straat

euroclics is ook een goede, het duurt wel even maar je hoeft alleen wat te klikken en de eurocenten stromen binnen, heb je ook weer een extra spaarpotje
Ik vind euroclix erg langzaam gaan, je krijgt nu nog maar 1 cent per aangeklikte mail.

Sneller gaat moneymiljonair (als je je aanmeldt krijg je meteen al 1,25 euro beginsaldo, en bij meedoen met de enquetes gewoon overal 'nee' of ' geen interesse' invullen). Meedoen aan enquetes van de Nipo gaat ook snel, het verschilt per onderzoek hoeveel je er mee verdient. Ik had laatst een enquete over chocola (naar he?) en dat leverde me 6,90 euro op. Als je 10 euro hebt verdient, krijg je het uitbetaald in cadeaubonnen van Blokker, Free Record shop of een ander bedrijf van je keuze. Altijd handig voor straks de feestdagen (Sinterklaascadeaus) of verjaardagen.
Koop nu in de uitverkoop alvast cadeautjes voor verjaardagen en Sinterklaas. Leg ze in een doos en je hebt altijd wat in voorraad, en in de decembermaand kom je niet voor al te veel verrassingen te staan.
quote:absoluteEinstein schreef op 31 juli 2008 @ 15:47:

Heb je nooit gaatjes, doe dan de tandartsverzekering de deur uit. Je hoeft dan ook nog maar 1 keer in de twee jaar op controle.

Nee, deze vind ik ook niet zo slim. Ik vind altijd dat je je moet verzekeren voor zaken die financieel niet te dragen zijn wanneer er wat gebeurt. De controles zijn natuurlijk wel te betalen dat is het probleem ook niet, maar wanneer je bv een ongeluk krijgt en je gebit verbrijzeld is ben je toch blij dat je die verzekering hebt hoor! Dat zijn vaak hele langdurige en kostbare zaken.

Bovendien heeft TO kinderen (ok baby en peuter maar die zjin natuurlijk snel groot) en eens in de 2 jaar controle is dan te weinig, ivm fluorbehandelingen en ook gewoon vertrouwd maken met de tandarts.
Kinderen zijn gratis voor de tandarts verzekerd in de basisverzekering (gelukkig wel).

Een kunstgebit zit trouwens wél in het basispakket, met een eigen bijdrage van 90 euro, dus voor een leeg/kapot bekkie is een betaalbare oplossing.

Ik ben heel tevreden over de ziektekostenverzekering bij FBTO (met flinke kortingen omdat we lid zijn van de VerenigingEigenHuis, dat abonnementsgeld kan ruim uit) maar hun tandartsdekkingen zijn niet echt denderend.

Ik betaalde elk jaar 200 euro premie, voor een dekking van 400 euro. Dat geld dat ik nou niet aan premie uitgeef, gebruik ik om de tandarts rechtstreeks te betalen.

En een cadeautjes-voorraaddoos heb ik hier ook. Ooit op Marktplaats zo'n Kiddo-serie gescoord voor 15 euro, daar put ik nu al twee jaar cadeautjes voor Moppekind uit (boekjes, spelletjes, cassettebandjes).
quote:TheEmpress schreef op 01 augustus 2008 @ 10:03:

[...]

Nee, deze vind ik ook niet zo slim. Ik vind altijd dat je je moet verzekeren voor zaken die financieel niet te dragen zijn wanneer er wat gebeurt. De controles zijn natuurlijk wel te betalen dat is het probleem ook niet, maar wanneer je bv een ongeluk krijgt en je gebit verbrijzeld is ben je toch blij dat je die verzekering hebt hoor! Dat zijn vaak hele langdurige en kostbare zaken.

Bovendien heeft TO kinderen (ok baby en peuter maar die zjin natuurlijk snel groot) en eens in de 2 jaar controle is dan te weinig, ivm fluorbehandelingen en ook gewoon vertrouwd maken met de tandarts.Als je gebit verbrijzeld is, ga je naar de kaakchirurg. En die wordt gewoon vergoed. Hoe het met kinderen zit, geen idee.
Noordpool in zomer ijsvrij

Ik dacht: een pool uit het noorden die in de zomer ijsvrij heeft (dus niet naar school/ werk hoeft).

Zo, nu ga ik jullie vermoedelijke offtopic posts eens lezen!
quote:duploo schreef op 01 augustus 2008 @ 15:03:

Noordpool in zomer ijsvrij

Ik dacht: een pool uit het noorden die in de zomer ijsvrij heeft (dus niet naar school/ werk hoeft).

Zo, nu ga ik jullie vermoedelijke offtopic posts eens lezen!Oepsssss!!!! Mijn post is offtopic omdat ik in het verkeerde topic post! Excuses!
quote:TheEmpress schreef op 01 augustus 2008 @ 10:03:

[...]

Nee, deze vind ik ook niet zo slim. Ik vind altijd dat je je moet verzekeren voor zaken die financieel niet te dragen zijn wanneer er wat gebeurt.

Kijk jij je polisvoorwaarden dan maar eens na. De meeste tandartsverzekeringen vergoeden maar een beperkt bedrag per jaar, en dat bedrag is voor een hoop mensen best op te hoesten. Conclusie: verzekeren heeft alleen zin als je óf dat bedrag beslist niet kan betalen, óf als je zeker weet dat je elk jaar wel zoveel tandartskosten zult maken.

Als je een goed gebit hebt en wat geld op de bank kun je de premie beter houden en op de bank zetten.

Tandartsverzekeringen die onbeperkt vergoeden zijn erg duur en het is maar zeer de vraag of je dat wel nodig hebt.

En je beginopmerking is juist: je moet alleen datgene verzekeren wat je echt niet zelf kunt dragen als het je overkomt. Dat is voor mij dus géén tandartsverzekering. Die ene kroon die ik de afgelopen tien jaar heb gehad heb ik makkelijk kunnen betalen van de uitgespaarde premie.
Ik ga in november of december naar de tandarts, en hij kan dan melden of er 'groot werk' aan gaat komen binnenkort. Dan kan ik met ingang van 1 januari altijd nog een aanvullende tandartsverzekering nemen.
quote:moppetoet schreef op 01 augustus 2008 @ 14:57:

Kinderen zijn gratis voor de tandarts verzekerd in de basisverzekering (gelukkig wel).

Een kunstgebit zit trouwens wél in het basispakket, met een eigen bijdrage van 90 euro, dus voor een leeg/kapot bekkie is een betaalbare oplossing.

Mmh, bij ons zit kindertandartsbezoek toch echt niet in de basisverzekering, zou dat dan onderling per verzekeraar dan zoveel zoveel verschillen?? Het is wel gratis, want kinderen onder de 18 zijn zoiezo gratis meeverzekerd, máár dan moet je dus als ouder wél die extra tandartsverzekering hebben, anders gaat het niet op, kinderen liften mee op dezelfde voorwaarden als hun ouders.

Wij hebben voor de aanvullende tandartsverzekering gekozen omdat de meiden allebei een beugel moeten, dat zit in het tandartspakket, zodra dat allemaal klaar is ga ik het ook nog eens herzien maar ik denk dat je tandartspremie er makkelijk uithaalt. Dat moet je echt goed uitrekenen want misschien is 2 keer per jaar met zijn 4en naar de tandarts voor controle en reinigen + eventueel een gaatje vullen tandsteen verwijderen nog steeds duurder dan de premie die je betaalt. Ik denk dat je dan met die verzekering namelijk nog steeds goedkoper uit bent, maar dat zou je uit moeten rekenen. (Je wéét namelijk dat je 2 keer per jaar naar de tandarts gaat, wij zijn pas geweest en hadden niets bijzonders maar het was voor 4 personen dus wel al rond de 135 euro (ongeveer) dat keer 2=270 euro dat betaal je dus echt niet aan premie denk ik)

En als je van de trap valt oid, dan kun je naar de kaakchirurg, maar het feitelijke herstel en esthetisch in orde maken doet toch de tandarts of tandheelkundigcentrum. De kaakchirurg haalt alleen de brand eruit zeg maar.
ik ben niet verzekert voor de tandarts. ik ga 1 x per jaar op controle en heb al 10 jaar geen gaatjes meer gehad. Mocht het wel gebeuren dat ik in de toekomst een keer een duurdere behandeling moet hebben, ben ik alsnog goedkoper. omdat ik al die jaren dat ik niets had ook niets betaald heb. voor die controle ben ik iets van 50 euro kwijt. alleen dat dus per jaar.

ik heb mn tijdschrift-abbo's afgezegd, mn tv-gids ( kijk er nooit in),

verzekeringen van o.a. gsm's, digitenne in plaats van kabel-tv is ook de helft goedkoper. ik heb geen vaste tel, alleen een gsm waar ik 2 jaar lang 50% korting op krijg qua abbo. verder ga ik dus niet savonds in het donker zitten en in de winter ook niet in de kou zitten. Heb nooit hoge rekeningen daarvoor. Maar heb dan ook alleen de verwarming in de woonkamer aan. Verder nergens. en overal spaarlampen. ik draai alleen de wasmachine met volle trommels.
quote:himalaya schreef op 01 augustus 2008 @ 20:06:

Ik ga in november of december naar de tandarts, en hij kan dan melden of er 'groot werk' aan gaat komen binnenkort. Dan kan ik met ingang van 1 januari altijd nog een aanvullende tandartsverzekering nemen.Als je een aanvullende tandarts verzekering neemt, moet je tandarts een verklaring invullen. Aangezien de tandartsverzekering niet verplicht is, heb je hele grote kans dat de verzekeraar je weigert voor in het pakket als je dan ineens wel wil omdat er grote dingen moeten gebeuren.... Die vlieger gaat echt niet op hoor!
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Ik heb zelf een tijdje best een beetje "crisis" gehad nadat m'n ex en ik uit elkaar gingen en ik gedwongen was om in de vrije sector te gaan huren.

Heb wel al die tijd een auto gehad (woon-werkverkeer, en OV / fiets echt ondoenlijk).

Maarre:

* abonnementen opzeggen

* zo goedkoop mogelijk tanken (Tango, onbemande stations)

* goedkoop boodschappen doen (Aldi, Lidl, Dirk v/d Broek, Boni, markt)

* vaste telefoon de deur uit

* geen nieuw mobieltje, maar kiezen voor fikse korting bij verlengen abonnement GSM

* vast budget berekenen van je boodschappen, dit begin van de week pinnen en hier ook echt alles mee doen

* kennis / vriendin / zusje van... / moeder / tante vinden voor haren knippen i.p.v. kapper

* cadeaubonnen vragen voor verjaardag en hier 'nuttige' dingen van kopen

Ik ben ook maandenlang niet echt uit geweest (af en toe eens naar de bios - dit ging van mijn boodschappenbudget van die week af!), heb geen kleren gekocht, etc.

(Gisteren voor het eerst weer een rokje en een nette blouse gekocht - yeay!)

Inmiddels verdien ik (sinds kort) meer en gaat het weer wat makkelijker allemaal. Ik heb nu minder stress over bijv. m'n auto die volgende maand gekeurd moet worden (afkloppen...)

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het wel echt moeilijk vond / vind om zo erg op m'n geld te letten... Het zal wel heel verwend klinken, maar dat was ik dus echt nooit gewend!

Al met al is het wel gelukt en kan ik nu hopelijk langzaam aan weer wat op gaan bouwen (beetje spaargeld zou niet gek zijn...).

Overigens heb ik nooit bespaard op m'n ziektekostenverzekering. Ik heb slechte ogen en twee keer een auto-ongeluk gehad, dus vergoeding van lenzen en behandelingen bij fysiotherapie zijn voor mij echt noodzaak. Dan betaal ik maar een tientje per maand meer; uiteindelijk bespaar ik daarmee.

Iemand (AbsoluteEinstein?) noemde op de vorige pagina ook het opzeggen van je begrafenisverzekering, omdat dat geen risico (maar ZEKER) is... Kan het wel volgen, maar vind dat toch ook wel een beetje naar. Stel dat bijv. mijn ouders ook niet in staat zouden zijn om voor mijn begrafenis of zo te betalen? Moet ik hun dan opzadelen met schulden?

Anyway, voor mij speelt dat niet echt, want m'n vader heeft die verzekering al voor me afgesloten toen ik nog heel jong was. Heb 'm een paar jaar geleden nog eens laten herzien en betaal nu 9 Euro per maand, dus dat lukt nog wel.

In ieder geval veel succes, TO!
annbritt79 wijzigde dit bericht op 03-08-2008 00:20
Reden: Rare spelfout verbeterd
% gewijzigd
- spaarlampen halen ipv gloeilampen (bespraat energie)

- wassen op 30 graden ipv 40 of 60 (of er moeten echt veel gore vlekken in zitten....je bespaart dan ook veel)

- zelf brood meenemen naar werk ipv in kantine eten

- OV nemen ipv auto (als dat kan)

- geen tijdschriften abonnementen nemen

- boodschappen doen bij goedkopere winkels

- kleding in uitverkoop halen

- niet gaan winkelen (boodschappen doen dus) als je honger hebt
quote:AnnBritt79 schreef op 01 augustus 2008 @ 21:45:

* vaste telefoon de deur uit

* geen nieuw mobieltje, maar kiezen voor fikse korting bij verlengen abonnement GSM

Is dat echt goedkoper?

Ik zou denken dat wel een vaste telefoon en geen mobieltje veel goedkoper is. (of evt een hele goedkope prepaid die je gebruikt om op gebeld te worden en niet te bellen). Maar ik kan er heel goed naast zitten...

Kwa eten zijn gedroogde peulvruchten ook heel goedkoop en kunnen gebruikt worden bij een vegetarisch dagje (of dieet).

Verder niets toe te voegen.
Geniet bewust van de luxe die je wél kiest. Alleen maar zuinig aan doen, maakt dat je op een gegeven moment uit de band springt. En dan ben je opeens duur uit.

Dus, koop af en toe je favoriete chocola, zorg dat je een wasmiddel hebt dat lekker ruikt, maak een spaarpotje voor 'onverantwoorde dingen' en geef dat geld ook uit.

Je kunt enorm besparen op:

- (geen) kleren kopen voor jezelf. De kids kunnen vaak 2e hands dingen aan van familie of vrienden of een 2e handswinkel.

-abonnementen en cursussen opzeggen.

-uitzoeken op welke voorzieningen je recht hebt (belastingvoordeel, collectieve verzekeringen, bijzondere bijstand).

-vakantie: zoek een oppashuis, of doe aan woningruil. Dit kan trouwens ook internationaal.

-vervoer: gebruik zoveel mogelijk de fiets of de benenwagen

-probeer af te dingen bij aanschaf! Is onhollands, maar het wil nog weleens lukken. Op de BBC is er een programma dat heet "Don't get done, get Dom" en daar laten ze zien hoe dat in zijn werk gaat. Heel vermakelijk, en eenmaal de slag te pakken vinden mensen zelf heel leuk.

-ga picknicken ipv uit eten

-eet bij vrienden en familie. Heel gezellig en het scheelt je boodschappen

-waterbesparende douchekop

-maar 1 keer per week boodschappen doen (met volle maag). Hoe minder je in winkels komt, hoe minder je uitgeeft.

Maar vooral: geniet!! Ook met minder geld kan het leven heel leuk zijn.
quote:mylenevalerie schreef op 31 juli 2008 @ 15:40:

Wibra en zeeman hebben ook goedkope schoonmaakmiddelen. De Dasty is echt aan te raden. Is zelfs een topic hier over geweest hoe goed dat product was.

.Hebben ze dasty bij beide winkels?
quote:_LittleMissSunshine_ schreef op 02 augustus 2008 @ 14:52:

[...]

Hebben ze dasty bij beide winkels?

Voor Dasty moet je bij Wibra zijn. 1,99 pst.

Ik heb zelf gisteren ook weer twee flessen ingeslagen. Heerlijk spul is dat!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven