Wie is er een ramptoerist?

30-06-2020 18:46 132 berichten
Alle reacties Link kopieren
Eerlijk?

In mijn woonplaats in afgelopen week een klein kind geschept door een auto en de traumahelikopter moest eraan te pas komen. Op onze Facebook woonplaats site stond er een foto van de lokale krant en daarop zag je veel mensen staan die kwamen kijken. Sommige stonden zelfs met hun telefoon te filmen hoe de helikopter opsteeg. Volgens de tekst van de krant stond dat er echt heel veel publiek was en er veel tranen vloeiden want het kind was er erg heftig aan toe.

Ik kan hier zelf serieus niet met mijn hoofd bij waarom je naar zoiets gaat kijken en denkt joh ik ga even een filmpje plaatsen van de traumahelikopter incl een glimp van een aantal huilende toeschouwers want dat is leuk voor op mijn insta stories... Dat je er toevallig langs fietst en een blik werpt oké want nieuwsgierig zijn dat is iets natuurlijks. Maar waarom zou je op je gemakje gaan kijken? Ik ben hier serieus benieuwd naar wat iemands reden is.
-Nienke- schreef:
30-06-2020 20:25
Voor de deur van mijn werk werd na een evenement een kind geschept. Toen ik had gecheckt of er de juiste medische hulp was (twee van onze EHBO’ers waren meteen ter plaatse) heb ik samen met een collega iedereen weggestuurd. Echt, niet normaal hoeveel mensen het nodig vonden om te blijven kijken en inderdaad te filmen en foto’s te maken. Te bizar gewoon. Overigens was de politie er echt snel en die wisten ook niet hoe snel ze iedereen weg moesten jagen, zeker toen bleek dat de traumaheli midden op de weg moest gaan landen. Ik vind het onbegrijpelijk dat mensen niet snappen dat ze bij een ongeval niets te zoeken hebben én dat ze hulpverleners gigantisch in de weg staan.

Ik blijf ver uit de buurt als ik zie dat ergens al de juiste (eerste) hulp wordt geboden. Dat deed ik al, maar na dit heftige incident ben ik daar nog strenger in, zowel voor mezelf als voor onze kinderen.
Maar daar zit er niet een van bij die ook op dit forum komt natuurlijk :D
strings-attached schreef:
01-07-2020 02:40
Maar daar zit er niet een van bij die ook op dit forum komt natuurlijk :D
Of die geeft gewoon geen antwoord in dit topic :idee:
anoniem_396738 wijzigde dit bericht op 01-07-2020 08:23
0.48% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Die mensen die wél graag staan te loeren die reageren uiteraard hier niet.
strings-attached schreef:
01-07-2020 02:39
Daarom staan er dus altijd enorme groepen om een ongeluk heen.. Idd. Volgens de viva forummers niet dus, die zijn dat allemaal natúúrlijk niet.

Joh. Jij kan niets raden. Heel veel mensen doen zich op internet mooier voor dan dat ze zijn hè.

Tja, je mag dit vinden. En heel veel mensen doen dit wel, ook Viva-ers.
Maar ik ga echt niet kijken, geen enkele behoefte aan. Misschien reageert deze categorie nu het meest en de kijkers durven hier minder gauw te melden zij kijkers zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben eerlijk gezegd altijd wel nieuwsgierig, maar ben nog nooit gestopt of omgelopen om erbij te gaan staan (behalve die keren dat er nog geen hulp was uiteraard).
Lijkt me echt verschrikkelijk als je op je slechtst ligt en daarom als sensatie wordt behandeld.

Wat mij trouwens net weer opviel is dat wanneer er ernstige dingen gebeuren ergens ver weg (net op het journaal bijvoorbeeld een brand in een fabriek in Teheran) , huilende en gewonde mensen gewoon vol in het gezicht gefilmd worden en de lijkzakken ook in beeld kwamen. Dat zie je gelukkig niet wanneer het hier in NL gebeurd, maar ik snap niet waarom daar zo verschillend mee omgegaan wordt.
Alle reacties Link kopieren
Caro_22 schreef:
01-07-2020 08:50
Ik ben eerlijk gezegd altijd wel nieuwsgierig, maar ben nog nooit gestopt of omgelopen om erbij te gaan staan (behalve die keren dat er nog geen hulp was uiteraard).
Lijkt me echt verschrikkelijk als je op je slechtst ligt en daarom als sensatie wordt behandeld.

Wat mij trouwens net weer opviel is dat wanneer er ernstige dingen gebeuren ergens ver weg (net op het journaal bijvoorbeeld een brand in een fabriek in Teheran) , huilende en gewonde mensen gewoon vol in het gezicht gefilmd worden en de lijkzakken ook in beeld kwamen. Dat zie je gelukkig niet wanneer het hier in NL gebeurd, maar ik snap niet waarom daar zo verschillend mee omgegaan wordt.
Waarschijnlijk omdat het hier vanuit privacy is, de kans dat iemand die kijkt de huilende of gewonde mensen kent is in Nederland zo ongeveer 100% en in Teheran misschien 0.1%
Alle reacties Link kopieren
Caro_22 schreef:
01-07-2020 08:50
Wat mij trouwens net weer opviel is dat wanneer er ernstige dingen gebeuren ergens ver weg (net op het journaal bijvoorbeeld een brand in een fabriek in Teheran) , huilende en gewonde mensen gewoon vol in het gezicht gefilmd worden en de lijkzakken ook in beeld kwamen. Dat zie je gelukkig niet wanneer het hier in NL gebeurd, maar ik snap niet waarom daar zo verschillend mee omgegaan wordt.
Trouw betitelt het als kwestie van smaak: https://www.trouw.nl/opinie/inzoomen-op ... ~b64d6c42/
ik herinner me een vergelijkbare uitspraak nav de aanslag op een kdv in Dendermonde (BE) waarin een journalist zegt wel foto's te hebben van rouwende nabestaanden, ze niet plaatste maar dat achteraf wel had kunnen doen want dat doen we ook in landen verder weg. Alleen daarvan vind ik geen bron, was bij een tv-uitzending.
Alle reacties Link kopieren
VGM1980 schreef:
01-07-2020 07:51
Die mensen die wél graag staan te loeren die reageren uiteraard hier niet.
Jawel hoor, maar die hebben allemaal een supergoede reden...Die kijken of ze kunnen helpen, of omdat ze toevallig daar waren en het zo fascinerend vonden, of omdat hun peuter brandweerauto's zo leuk vindt .. :A:
Alle reacties Link kopieren
-Bladora- schreef:
30-06-2020 19:45
2 week terug zat ik op het terras, en zag ik in mijn straat eerst 2 politieauto's voor een huis stoppen, niet veel later 2 'onherkenbare' politieauto's waaruit overduidelijk rechercheurs in burger uit stapten. Niet veel later kwamen er nog meer politieauto's bij, vervolgens een busje van de forensische opsporingsdienst, een politiekoelwagen oplegger en als laatste een vrachtauto met een oplegger met een container waar iets van mobiele forensische opsporingsdienst op stond.

Toen ben er ik wel even heen gelopen om te gaan kijken. Niet persé als ramptoerist, maar vond het zeer interessant om te zien hoe alles zich ontwikkelde en hoe snel dat allemaal ging. Ik heb ook een foto gemaakt van al die politievoertuigen en naar mijn ouders gestuurd. Het zag er allemaal zo fascinerend uit!

Op dat zelfde moment maakte iemand van de politie een foto vanaf de andere kant van de straat en plaatste deze foto op Twitter, met het bericht dat er een stoffelijk overschot gevonden was, en dat de doodsoorzaak nog niet bekend was.

Stond ik dus mooi als ramptoerist al foto-makend op Twitter. Vond ik iets minder leuk.

Edit, ik stond niet super herkenbaar op de foto hoor, maar de mensen die me kennen konden het zien.
Maar..niet lullig bedoeld, (want ik had wellicht hetzelfde gedaan)
Dit is toch prècies wat ramptoerisme is? Zo gefascineerd zijn door alle gebeurtenissen dat het de schaamte van het openlijk loeren overwint. Dan ben je toch juist een ramptoerist op dat moment? Gek dat je jezelf dan kennelijk niet bij die categorie wil indelen. Gevalletje ontkenning lijkt me.
Alle reacties Link kopieren
Honingdropje2 schreef:
01-07-2020 09:39
Jawel hoor, maar die hebben allemaal een supergoede reden...Die kijken of ze kunnen helpen, of omdat ze toevallig daar waren en het zo fascinerend vonden, of omdat hun peuter brandweerauto's zo leuk vindt .. :A:
Ik kom er tenminste wel voor uit.

TO dan weer niet, want die komt alleen maar even kijken en gaat dan weer weg, maar maakt geen foto's, dús vindt ze dat ze geen ramptoerist is... :bonk:
Alle reacties Link kopieren
Er zit natuurlijk wel een vorm van mate in het ramptoerisme. Iemand die op elke ramp af komt om zoveel mogelijk foto's te maken is nog wel wat 'erger' dan iemand die een enkele keer geinteresseerd kijkt vanaf een afstand omdat het toevallig voor zijn/haar neus gebeurt.

Ik denk dat bijna iedereen wel een beetje ramptoerist is maar het is wel een bepaald type mens dat zo extreem is.
anappleaday wijzigde dit bericht op 01-07-2020 09:51
0.26% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Iemand trouwens die Duitse reclame al gedeeld?

https://www.ed.nl/brabant/eyeopener-dez ... ~a930a201/
Alle reacties Link kopieren
Honingdropje2 schreef:
01-07-2020 09:44
Maar..niet lullig bedoeld, (want ik had wellicht hetzelfde gedaan)
Dit is toch prècies wat ramptoerisme is? Zo gefascineerd zijn door alle gebeurtenissen dat het de schaamte van het openlijk loeren overwint. Dan ben je toch juist een ramptoerist op dat moment? Gek dat je jezelf dan kennelijk niet bij die categorie wil indelen. Gevalletje ontkenning lijkt me.
Als al dat zware geschut in je straat staat vind ik het juist redelijk bijzonder als je daar níet naar kijkt.
Honingdropje2 schreef:
01-07-2020 09:39
Jawel hoor, maar die hebben allemaal een supergoede reden...Die kijken of ze kunnen helpen, of omdat ze toevallig daar waren en het zo fascinerend vonden, of omdat hun peuter brandweerauto's zo leuk vindt .. :A:
Nou ja, als ik er toevallig langs loop of het gebeurt voor mijn neus, dan kijk ik inderdaad of er al hulp is en zo ja, loop ik gewoon door.
Een keer een jong op de scooter aangereden voor mijn deur. Het was niet ernstig en de ambulance was al gebeld, er stonden al wat mensen bij de jongen, maar het was koud en het regende. Toen heb ik mijn paraplu's en een deken naar buiten gebracht en ben ik weer naar binnen gegaan. Geen idee waarom ik zou moeten blijven kijken naar een jongen die wat ongemakkelijk op straat zit.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
01-07-2020 09:54
Als al dat zware geschut in je straat staat vind ik het juist redelijk bijzonder als je daar níet naar kijkt.
Ik ook, maar het is nog steeds ramptoerisme. Zeker als je er speciaal naartoe loopt om het beter te kunnen zien.
Alle reacties Link kopieren
AbsoFabso schreef:
01-07-2020 09:56
Nou ja, als ik er toevallig langs loop of het gebeurt voor mijn neus, dan kijk ik inderdaad of er al hulp is en zo ja, loop ik gewoon door.
Een keer een jong op de scooter aangereden voor mijn deur. Het was niet ernstig en de ambulance was al gebeld, er stonden al wat mensen bij de jongen, maar het was koud en het regende. Toen heb ik mijn paraplu's en een deken naar buiten gebracht en ben ik weer naar binnen gegaan. Geen idee waarom ik zou moeten blijven kijken naar een jongen die wat ongemakkelijk op straat zit.
En als het een brandend huis in de straat zou zijn geweest? Ga je dan ook door met je dagelijkse bezigheid of ga je dan toch even staan kijken?
Alle reacties Link kopieren
Vorig jaar ben ik slachtoffer geworden van een gewapende overval. Natuurlijk meteen 112 gebeld, twee politiebusjes voor de zaak en een politie helikopter ging meteen de lucht in.
Je wilt niet weten hoeveel volk er buiten de zaak stond en toen zag ik buiten iets flitsen, toen ik vroeg aan die agent wat dat was zei die, O dat is media tv.
En jawel hoor niet veel later stond ik ineens overal op internet social media en nieuwssite,s.

En gek genoeg was die komende weken extra druk bij ons op de zaak want iedereen wilde weten wat er nou precies gebeurd was.
Toen is enigszins de rust terug gekeerd, maar toen werd de zaak behandeld in opsporing verzocht en toen begon het ramptoerisme weer opnieuw.

Niet echt tof kan ik je zeggen.
Carpe Diem
AnAppleADay schreef:
01-07-2020 10:07
En als het een brandend huis in de straat zou zijn geweest? Ga je dan ook door met je dagelijkse bezigheid of ga je dan toch even staan kijken?
Ik denk vooral om te kijken of het niet over zou slaan, maar we wonen hier heel dicht op elkaar.
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
01-07-2020 10:07
En als het een brandend huis in de straat zou zijn geweest? Ga je dan ook door met je dagelijkse bezigheid of ga je dan toch even staan kijken?
Dan zou ik vooral mensen gaan waarschuwen om hun auto’s te verzetten. En in mijn huis alles dichtgooien tegen de stank en roet.
Nee heb je, ja kun je krijgen
lemoos2 schreef:
01-07-2020 10:29
Dan zou ik vooral mensen gaan waarschuwen om hun auto’s te verzetten. En in mijn huis alles dichtgooien tegen de stank en roet.
Auto’s verzetten lijkt me onnodig verkeer. Of bedoel je voor de bereikbaarheid?
Alle reacties Link kopieren
Nemain• schreef:
01-07-2020 10:41
Auto’s verzetten lijkt me onnodig verkeer. Of bedoel je voor de bereikbaarheid?
Ja.

Jaren terug stond hier in de buurt een woonhuis in brand. Zo’n dijkdorpconstructie qua wegennet (maar één ontsluitingsweg) met overal parkeervakken. Daar komt een grote brandweerwagen niet langs zonder tig auto’s mee te slepen. En als er een traumahelikopter moet landen dan moet er een plein vrij zijn.
Nee heb je, ja kun je krijgen
.
anoniem_397948 wijzigde dit bericht op 17-08-2020 22:40
99.72% gewijzigd
AnAppleADay schreef:
01-07-2020 10:07
En als het een brandend huis in de straat zou zijn geweest? Ga je dan ook door met je dagelijkse bezigheid of ga je dan toch even staan kijken?
Een keer meegemaakt dat het huis tegenover mij in brand stond. Geen grote uitslaande brand. Brandweerwagen in de straat en bewoners en kijkers onder mijn raam. Ik heb er doorheen geslapen.

Als ik wakker was geweest, zou ik ook niet zijn gaan kijken nee.
Alle reacties Link kopieren
Járen geleden was er brand bij mijn buren 2 huizen verderop. Omdat ik lawaai hoorde heb ik even mijn hoofd om de deur gestoken. Ik zag brandweer en politie, een hoop rook maar verder niets waarvoor ik mijn huis uit zou moeten dus weer deur dicht.
Alle reacties Link kopieren
Honingdropje2 schreef:
01-07-2020 09:44
Maar..niet lullig bedoeld, (want ik had wellicht hetzelfde gedaan)
Dit is toch prècies wat ramptoerisme is? Zo gefascineerd zijn door alle gebeurtenissen dat het de schaamte van het openlijk loeren overwint. Dan ben je toch juist een ramptoerist op dat moment? Gek dat je jezelf dan kennelijk niet bij die categorie wil indelen. Gevalletje ontkenning lijkt me.
Ik vat het niet lullig op. Ik zou het meer onder écht ramptoerisme scharen als er een lijk/gewonde was of huilende nabestaanden. In dat geval had ik absoluut geen foto gemaakt, of erbij staan kijken. Nu wss het allemaal zeer klinisch, en ik vond die politieactiviteit zeer interessant. Dus ja, zeg het maar.
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven