workshop geven - ideeen?
zaterdag 28 november 2009 om 21:45
Hallo allemaal,
Ik ben gevraagd om (eventueel) een workshop te organiseren tijdens een "kerstnacht" op school aan leerlingen op een middelbare school, bovenbouw. Leerlingen worden gesponsord om een nacht wakker op school door te brengen. Het geld gaat naar een goed doel.
Ik kan niet zo veel en heb geen tijd voor hobby's en dus niet veel ideeën .. Dus, mijn vraag: hebben jullie een goed idee?
Zelf dacht ik eventueel aan improvisatietheater (bv. lama's) of een moordspel/levend cluedo. Dit laatste lijkt mij erg leuk, maar kost veel tijd om zelf te schrijven en op internet moet je betalen voor scripts.
Dus... goede ideeën?!
Ik ben gevraagd om (eventueel) een workshop te organiseren tijdens een "kerstnacht" op school aan leerlingen op een middelbare school, bovenbouw. Leerlingen worden gesponsord om een nacht wakker op school door te brengen. Het geld gaat naar een goed doel.
Ik kan niet zo veel en heb geen tijd voor hobby's en dus niet veel ideeën .. Dus, mijn vraag: hebben jullie een goed idee?
Zelf dacht ik eventueel aan improvisatietheater (bv. lama's) of een moordspel/levend cluedo. Dit laatste lijkt mij erg leuk, maar kost veel tijd om zelf te schrijven en op internet moet je betalen voor scripts.
Dus... goede ideeën?!
zaterdag 28 november 2009 om 23:09
zondag 29 november 2009 om 08:47
Worden er workshops tegelijkertijd gehouden of moet de hele groep verplicht dezelfde workshop doen? Ik kan me voorstellen dat een dansworkshop een goed idee is, omdat het iedereen actief houdt, maar niet iedereen houdt van dansen.
Ook het improvisatietheater is een goed idee, zeker als het publiek opdrachten kan geven, waardoor het interactief wordt. Maar ook in dat geval zal de ene leerling meer durven voor de groep dan de ander.
Brood bakken is ook een goed idee, maar dan zou ik je willen aanraden om zelf eerst te oefenen met een recept en de oven in kwestie. Ik heb ook een keer met een groep scouts zelf chips gemaakt. Onder het mom van een 'midnight snack'.
Ook het improvisatietheater is een goed idee, zeker als het publiek opdrachten kan geven, waardoor het interactief wordt. Maar ook in dat geval zal de ene leerling meer durven voor de groep dan de ander.
Brood bakken is ook een goed idee, maar dan zou ik je willen aanraden om zelf eerst te oefenen met een recept en de oven in kwestie. Ik heb ook een keer met een groep scouts zelf chips gemaakt. Onder het mom van een 'midnight snack'.
zondag 29 november 2009 om 10:30
Nee, er worden verschillende workshop tegelijk gehouden. Leerlingen kunnen zich inschrijven voor iets. Zo kan je ook een minimaal of maximaal aantal deelnemers doorgeven.
Ja, over het bakken heb waarschijnlijk gelijk. En dan heb ik ook nog een zeer sterk vermoeden dat we geen fatsoenlijke oven op school hebben. Ik zal eens kijken morgen.
Ja, over het bakken heb waarschijnlijk gelijk. En dan heb ik ook nog een zeer sterk vermoeden dat we geen fatsoenlijke oven op school hebben. Ik zal eens kijken morgen.
zondag 29 november 2009 om 17:33
zaza: als er geen goede oven is, kun je ook vragen of er collega's zijn met een draagbare oven. Bij de Scouting leenden wij vroeger altijd zo'n oventje van een leidster als we iets gingen bakken. Soms zijn dit soort oventjes in de aanbieding.
Voor chips heb je een frituurpan nodig, of een diepe bakpan of wok, die je kunt vullen met een laag olie.
Voor chips heb je een frituurpan nodig, of een diepe bakpan of wok, die je kunt vullen met een laag olie.
zondag 29 november 2009 om 18:53
Een workshop dj en.Er wordt aardig wat gesponserd voor goede doelen,doe een oproep bij de plaatselijke radio omroep en een plaatselijke dj fanaat komt op jullie school wel een workshop voor 0,0 euro geven,krant erbij voor een leuk artikel,ook leuk voor de populariteit voor school.En bovenbouwers vinden het te gek.Idem voor streetdance,breakdance ed.
Daar hou je ze wakker mee...
Daar hou je ze wakker mee...
maandag 30 november 2009 om 00:14
quote:peach33 schreef op 28 november 2009 @ 22:52:
Het is zeker belangrijk om de kids actief te houden snachts. ivm slaap natuurlijk. wat dacht je van een DJ in de schoolkantine... of ze door de hele school opdrachten te laten uitvoeren.Volgens mij heeft ze meer n programma nodig om zelf wakker te blijven, Die kinderen gaan gewoon door. Hoeveel slapen er tijdens n schoolkamp?
Het is zeker belangrijk om de kids actief te houden snachts. ivm slaap natuurlijk. wat dacht je van een DJ in de schoolkantine... of ze door de hele school opdrachten te laten uitvoeren.Volgens mij heeft ze meer n programma nodig om zelf wakker te blijven, Die kinderen gaan gewoon door. Hoeveel slapen er tijdens n schoolkamp?
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
maandag 30 november 2009 om 01:34
- laat ze leuke kleding en make up meenemen
- koop bij de Xenos van die houten fotolijstjes (0,80 per stuk)
- laat ze die oppimpen hoe ze het leuk vinden
- doe een fotoshoot
- laat ze die foto's bewerken
- print ze uit en doe ze in de lijstjes.....
- laat ze muziek meenemen
- laat ze omstebeurt de DJ zijn
-zorg dat je een home camera mee hebt
-laat ze een script schrijven
-verdeel ze in een aantal groepen en laat ze per groep het winnende script kiezen
-die moeten ze spelen en jij neemt ze op....
dat is wat ik zo snel even bedenk... wie weet kom ik op meer ideen .... als je wil....
succes!!
- doe een fotoshoot
-verdeel ze in een aantal groepen en laat ze per groep het winnende script kiezen
dat is wat ik zo snel even bedenk... wie weet kom ik op meer ideen .... als je wil....
succes!!
woensdag 2 december 2009 om 15:37
Misschien noem ik dingen dubbel, maar wat in me opkomt.
- "Levend" Monopoly met de lokalen als straten of zo
- Kookworkshop (weet niet in hoeverre haalbaar qua faciliteiten e.d.)
- Make-over voor lokaal/leraar/medeleerlingen
- Workshop korte en/of spannende verhalen schrijven (misschien wat saai om bij wakker te blijven )
- "Levend" Monopoly met de lokalen als straten of zo
- Kookworkshop (weet niet in hoeverre haalbaar qua faciliteiten e.d.)
- Make-over voor lokaal/leraar/medeleerlingen
- Workshop korte en/of spannende verhalen schrijven (misschien wat saai om bij wakker te blijven )
woensdag 2 december 2009 om 19:29
In het kader van spannende verhalen schrijven, kun je ook vervolgverhalen schrijven. De mensen zitten in een kring, schrijven een of twee regels tekst en schuiven het verhaal door naar de volgende persoon, die weer verder schrijft aan het verhaal.
Op het viva-forum heb ik weleens een topic gezien met zo'n doorgeef verhaal.
Op het viva-forum heb ik weleens een topic gezien met zo'n doorgeef verhaal.
woensdag 2 december 2009 om 19:39
quote:ColeTurner schreef op 02 december 2009 @ 19:29:
In het kader van spannende verhalen schrijven, kun je ook vervolgverhalen schrijven. De mensen zitten in een kring, schrijven een of twee regels tekst en schuiven het verhaal door naar de volgende persoon, die weer verder schrijft aan het verhaal.
Op het viva-forum heb ik weleens een topic gezien met zo'n doorgeef verhaal.Moet je natuurlijk wel vertellen dan, liefst in het donker met alleen een kaars aan.
Op het viva-forum heb ik weleens een topic gezien met zo'n doorgeef verhaal.Moet je natuurlijk wel vertellen dan, liefst in het donker met alleen een kaars aan.
donderdag 3 december 2009 om 08:53
Speciaal voor de meisjes: workshop make-up? Denk dat je daarmee wel precies in de doelgroep zit.
Budget vragen en make-up inkopen bij de hema bijvoorbeeld (is niet zo duur), of zelfs bij Aldi verkopen ze heel redelijke mascara voor 2 euro.
Spiegels van thuis meenemen, vragen bij je collega's of je hun grote spiegel uit de gang mag lenen.
Budget vragen en make-up inkopen bij de hema bijvoorbeeld (is niet zo duur), of zelfs bij Aldi verkopen ze heel redelijke mascara voor 2 euro.
Spiegels van thuis meenemen, vragen bij je collega's of je hun grote spiegel uit de gang mag lenen.
I only get one shot at life - so I shoot to kill
donderdag 3 december 2009 om 10:11
quote:ColeTurner schreef op 02 december 2009 @ 19:29:
Op het viva-forum heb ik weleens een topic gezien met zo'n doorgeef verhaal.Da's ook een leuk idee ja!
Op het viva-forum heb ik weleens een topic gezien met zo'n doorgeef verhaal.Da's ook een leuk idee ja!

donderdag 3 december 2009 om 10:30
quote:whatever78 schreef op 30 november 2009 @ 01:34:
- doe een fotoshoot
succes!!Ik zou voor deze ideen gaan!! Dat past denk ik het beste bij hun leeftijd en het wordt dan gewoon een heerlijk rommelig zooitje, wat alleen maar gezellig en levendig is. Je kunt ze vantevoren een of twee dingen hieruit laten kiezen zodat ze zich een beetje voor kunnen bereiden.
- doe een fotoshoot
succes!!Ik zou voor deze ideen gaan!! Dat past denk ik het beste bij hun leeftijd en het wordt dan gewoon een heerlijk rommelig zooitje, wat alleen maar gezellig en levendig is. Je kunt ze vantevoren een of twee dingen hieruit laten kiezen zodat ze zich een beetje voor kunnen bereiden.