Zijden jurkje verven?

16-12-2009 11:41 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een prachtig duur zwart zijden jurkje vorig jaar met kerst gekocht. Al meerdere keren zelf gewassen met de hand. Nu zit er na de laatste keer allemaal witte vlekken in. Heb nog gekeken of er in het wasmiddel bleek zit maar dat was niet zo. Stomerij krijgt het er niet uit. dus de enige oplossing zou nog kunne zijn om het te verven.

Wie heeft er wel een glanzend zwart zijde (syntetisch lijkt me) geverfd en hoe? In de machine of gewoon in een emmer.
quote:Tuttiefruttie schreef op 16 december 2009 @ 11:41:

Wie heeft er wel een glanzend zwart zijde (syntetisch lijkt me) geverfd en hoe? In de machine of gewoon in een emmer.Is het nou zijde of synthetisch? Dat is een wereld van verschil. Synthetisch kun je over het algemeen niet verven.
Dylon (verkrijgbaar bij drogisten) heeft verf die ook voor zijde is.
Ik dacht dat zijde ook natuurlijk is maar iemand vertelde me dat is syntetisch. (nepzijde??) begreep er ook niks meer van. In het etiketjes staat 100% silk/seide
Dan is het echte zijde. Natuurlijk dus. Is volgens mij wel te verven. Ik zou wel bij de drogist die Dylon verkoopt advies vragen.
Home is where your wifi connects automatically.
quote:Tuttiefruttie schreef op 16 december 2009 @ 11:48:

Ik dacht dat zijde ook natuurlijk is maar iemand vertelde me dat is syntetisch. (nepzijde??) begreep er ook niks meer van. In het etiketjes staat 100% silk/seide

Dan is het een zijden jurkje, en zijde is een natuurproduct. Er bestaat ook synthetische zijde, maar dat staat goedkoop en niet mooi.

Maar het is te verven dus, tenminste, je kunt er verf voor kopen. Verder geen ervaring mee...
Heb wel eens andere stoffen zelf geverfd in de wasmachine. Hele wasmachine zwart!! Vreselijk! Maar je kunt het ook in een pan doen hoorde ik maardan moet je de temperatuur goed bijhouden?

Denk dat de thermometer van mn kind dit niet volstaat!
Ga eens naar de website van die verffabrikant. Staat alles op. Volgens mij moet dit koud geverfd worden, zit je dus niet met je temperatuurprobleem.
Zijde is zijde, als het synthetisch was, had er waarschijnlijk polyester oid in het etiket gestaan..

Zijde kun je zelfs heel goed verven, ik zou op het internet wel even op zoek gaan naar speciale zijde-verf. Die bestaat, herinner me dat vroeger in Amsterdam bij/op de Gerard Doustraat een verfwinkel voor stoffen zat, maar weet niet of die nog bestaat. Sowieso zou ik het niet in de wasmachine doen, maar op de hand -koud in een emmer-.
Computer says nooooo
Of toch maar Dylon, maar die is niet altijd kleurvast. Kijk even op de site:

http://www.textielverf-sh ... oud-water-verf-c-253.html
Computer says nooooo
Ik heb toevallig de gebruiksaanwijzing van Dylon verf bij de hand en er staat dat zijde niet kan worden geverft met deze verf.

En ook al kon het wel , als er vlekken inzitten kun je kleurverschil krijgen.
De muli-purpose tins van Dylon zijn wel degelijk geschikt voor zijde (zie de website). Kan alleen niet goed zien of dat warm of koud moet.
quote:eefjewentelteefje schreef op 16 december 2009 @ 12:03:

En ook al kon het wel , als er vlekken inzitten kun je kleurverschil krijgen.Da's waar... maar beter een paar euro aan verf uitgegeven dan het jurkje meteen weggooien, toch?
Ik zou eerst ontkleuren, dan het hele kledingstuk opnieuw verven.

Met de koudwaterverf / handwas van Dylon kun je verven.

Maar er zijn veel betere verfstoffen verkrijgbaar. Daar zou ik echt even naar op zoek gaan.
Computer says nooooo
http://www.ecotex.nl/webshop/contents/nl/d58.html
Computer says nooooo
Ik zou het geheel eerst goed ontkleuren, dus met een ontkleuren voor textiel. Géén bleekwater gebruiken, ook niet verdund! Dat vernield je stof.

Daarna proberen te verven met Marubu fashion color textielverf, die is erg goed. Onder andere hier online te krijgen: easyhobby.nl
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Ok dus eerst ontkleuren. Waarmee ontkleur je het dan?

@poezewoes Marubu vind jij beter dan Dylon?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven