Zure reacties op dit forum

31-10-2019 03:29 3052 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nou, daar is ie dan. Een nieuw topic over de 'zuurgraad' van sommige reacties op dit forum. Misschien is er, naar aanleiding van de gebeurtenissen van de afgelopen dagen*, aanleiding, behoefte en/of belangstelling voor een nieuw discussiedraadje op dit vlak. Daarom open ik de mogelijkheid 'tot'.

Het valt mij o.m. op dat er, met name in een nieuwe topics, geregeld een hoop sarcastische en ronduit onaardige reacties volgen. Veelal gaan deze reacties niet in op de door de TO gestelde vraag of het voorgelegde probleem. Het 'afzeiken'* lijkt daar de maat der dingen en doodnormaal, hetgeen mij telkens opnieuw verbaast.
Er lijkt een tendens van negatieve groepsdynamiek van waaruit de stelling dat dit nieuwkomers wegjaagt of eerdere forummers er toe bracht niet meer vaak terug te komen, gerechtvaardigd lijkt.

Ik erger mij doorgaans groen en geel aan deze toonzetting die zich ook vaak verderop in topics manifesteert, en ga er dan ook geregeld tegenin (loep mij even). Ik gebruik in dat verband ook vaak de kreet 'pH-waarde' of 'niet-constructieve reactie.' Inmiddels is ook de term 'groepje' gebezigd, die ik genuanceerd heb tot (negatief) groepsgedrag/dynamiek. Zie mijn posts in het topic overig/viva-mods-het-is-tijd-voor-excus ... #p30554095

Naar mijn idee zou één van Neerlands grootste onlinefora een podium moeten zijn waar ieder zijn of haar probleem binnen de door de reactie gestelde regels veilig kan neerleggen en om menselijk kan advies vragen, zonder dat dit wordt afgeserveerd met de vraag of het alweer zomer/herfst/voorjaarsvakantie is of de popcorneter :popcorn:, die ik ik bij deze symbool maak voor het zure reactiepatroon van menig (zelfbenoemd) fossiel of andere reactant die het grappig vindt anderen anoniem te bespotten. Het gaat er uiteraard niet om dat de emoticon nu een dan eens wordt gebruikt, maar om de symboolwaarde.

De vrijheid van meningsuiting is een groot goed dat naar mijn idee tot het uiterste beschermd moet worden. Echter vind ik sommige dynamiek hier geen uiting meer daarvan, maar gedrag dat niet strookt met de sociale conventies.

Ik vind dat dit besproken moet kunnen worden. Dus ga hieronder je gang als je daar behoefte aan hebt. Het onderwerp is niet nieuw. Er zijn meer topics over geweest in het verleden, maar die vind ik nu niet terug.

* zie 'Medsgate' waardoor o.a. ook de discussie over 'zuurgraad' begon. Het gaat dus niet om S-Meds zelf of haar reacties t.a.v. andere forummers(!)
* dit slaat niet op de topics over ziek zijn/overlijden van naasten. Daar zijn de reacties doorgaans superlief en meelevend
Hier sta ik, ik kan niet anders (zonder legpuzzels)
"ja ik vind dat ook altijd zo erg" denken of zeggen is gewoon eenvoudig een moreel puntje scoren. Lekker beter zijn dan 'hullie' zonder moeite. 90% van de forummers doet dat ongetwijfeld wel eens. Mezelf incluis.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Maechtje schreef:
01-11-2019 09:26
Ik kan je garanderen dat 90% denkt "eens, maar ik ga mijn vingers niet branden aan dit topic want ik heb geen zin om op m'n donder te krijgen en dit de komende drie jaar nog voor de voeten gegooid te krijgen als iemand me weer eens geloept heeft."

Dat kun je laf noemen, maar ik snap dat heel goed.
Tsja. Dat is ook maar een aanname natuurlijk.
Ik ben het ook met een aantal mensen hier heel erg eens en zit op mijn handen om dat niet te vaak te posten, want wat voegt de ene na de andere post met 'eens' of een buigende smiley nou toe.

Post ik eens 1 keer wel iets, naar Pilatespas nota bene, die hier de hele tijd zogenaamd oproept tot gesprek en redelijkheid, komt ze niet eens van haar hoge paard af om even te reageren. Welnee, alleen maar blijven wijzen naar anderen.

Ik word er een beetje misselijk van en ga maar weer eens iets anders doen. Hoor ik daarmee bij jouw 90%?
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
pilatespas schreef:
01-11-2019 09:34
Dat doe ik dus...ik schrijf hierboven steeds SAMEN tot een oplossing komen. Dat het hier weer voor iedereen leuk wordt.

Ik denk dat dat sowieso niet kan. Je kan nooit iedereen tevreden hebben/houden.
boebezoebe schreef:
Wat een gezeik zeg. Mopperen over zure reacties, maar wel jan en allemaal de maat nemen over wat ze doen en ze willen voorschrijven over wat ze wel en niet mogen doen. Dat is wellicht niet zuur, maar positief kan ik het ook niet noemen, die zelfbenoemde morele compassen.

Wie een leuker forum wil doet dat vooral door zelf leuk en hartelijk te reageren en niet mee te doen aan negatief gedoe. Niet door te zeiken (ik lees zelfs het woord 'strijden'? Nou ja zeg, dat vind ik nou overdreven). Leven en laten leven.
zeg maar arrogant. Jezelf als maat nemen en tegen een ander zeggen dat hij teveel op het forum zit en dat het minder moet worden. koekoek
Solomio schreef:
Samen? Na alles wat je al tegen en over mij geschreven hebt en wat van onaardig tot ronduit grof was?
Jammer Solomio!
Westerpaviljoen schreef:
01-11-2019 08:42
wat knap dat dit topic nog niet Zuur is geworden.
:rofl:
Star² schreef:
01-11-2019 09:36
Vooral omdat niet iedereen hetzelfde leuk vindt.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
pilatespas schreef:
Dat doe ik dus...ik schrijf hierboven steeds SAMEN tot een oplossing komen. Dat het hier weer voor iedereen leuk wordt.
Dat kun je wel belijden, maar ondertussen sla je om je heen, je verwijt anderen van alles en vertoont pestgedrag. Ik snap geloof ik wel waar je naar streeft, maar zo bereik je dat natuurlijk niet.
En bij samen gaat het er dan vooral om dat iedereen het gaat doen hoe jij het wil toch?
anoniem_389813 wijzigde dit bericht op 01-11-2019 09:38
4.65% gewijzigd
boebezoebe schreef:

Wie een leuker forum wil doet dat vooral door zelf leuk en hartelijk te reageren en niet mee te doen aan negatief gedoe.
Goeie suggestie.
pilatespas schreef:
Jammer Solomio!
Nou, ik geloof niet dat ik er persoonlijk veel aan ga missen, dat jij en ik niet SAMEN gezellig gaan forummen.

David Dunning
Star² schreef:
Klopt, heb je gelijk in. Bedoel meer dat iedereen zich hier weer "vrij" voelt om te posten en reageren.
Suðri schreef:
01-11-2019 09:30
Jij hebt zoveel mensen gesproken of denk jij te weten wat zij denken?
Kijk, dit bedoel ik dus. Je zou jezelf af kunnen vragen of mensen last van je hebben.

Of je kunt gaan voor OMG JE TREKT DIE STATISTIEKEN GEWOON UIT JE REET WIE DENK JE WEL NIET DAT JE BENT (dat is niet wat je zei, maar die kant gaat het natuurlijk wel op, dus laat ik het vast even voor zijn).

Er is een boel onderzoek gedaan naar de dynamiek van internetfora (o.a. door Anika Gupta) en ja, statistisch gezien is er een grote groep mensen die hier niet wil of durft te reageren. Wat hier speelt is niets nieuws. De toon van het forum gaat ook niet veranderen. Natuurlijk niet, want degenen die de toon zetten zijn niet degenen die er last van hebben.

Maar mensen mogen best zeggen dat ze er last van hebben, toch? En dat ze graag iets anders zouden zien?
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Dana schreef:
01-11-2019 09:35
Ik ben het ook met een aantal mensen hier heel erg eens en zit op mijn handen om dat niet te vaak te posten, want wat voegt de ene na de andere post met 'eens' of een buigende smiley nou toe.

Post ik eens 1 keer wel iets, naar Pilatespas nota bene, die hier de hele tijd zogenaamd oproept tot gesprek en redelijkheid, komt ze niet eens van haar hoge paard af om even te reageren. Welnee, alleen maar blijven wijzen naar anderen.

Ik word er een beetje misselijk van en ga maar weer eens iets anders doen. Hoor ik daarmee bij jouw 90%?
Sorry over het hoofd gezien. Waar moet ik op reageren?
Dana schreef:
01-11-2019 09:35

Ow, ik dacht dat je buikgriep had?

David Dunning
Solomio schreef:
01-11-2019 09:33
Ja, ik schrik ervan.
Ik kijk namelijk nooit op welke pijler ik post, ik reageer op een topic(titel).
Ik blijk zelfs sporadisch te reageren op Actueel. O_O

Dus ik beken schuld, mea culpa.

Maar, als je dan toch aan het loepen bent zou het wel leuk zijn als je ook aantallen en vooral inhoud zou vermelden: meestal reageer ik ontopic omdat ik ervaring heb met datgene wat ter sprake komt in dat topic.
Ik heb geen reden om te twijfelen aan de juistheid en de inhoud van je reacties. Maar daar ging jouw bewering waarop ik reageerde ook niet om.
Let’s Go Brandon!
pilatespas schreef:
01-11-2019 09:38
Klopt, heb je gelijk in. Bedoel meer dat iedereen zich hier weer "vrij" voelt om te posten en reageren.
Alsjeblieft niet, dan krijg je van dat soort topics die jij opent. Ramptoerisme
Solomio schreef:
01-11-2019 09:37
Nou, ik geloof niet dat ik er persoonlijk veel aan ga missen, dat jij en ik niet SAMEN gezellig gaan forummen.
Ai...wat ben jij haatdragend.

Het gaat niet om gezellig samen forummen, maar voor velen weer de vrijheid voelen hier te reageren.

Hoop echt dat je er toch wat mee doet.
Ik ben er van overtuigd dat de meerderheid van de forummers al het gedoe amper meekrijgen. Er zijn heel veel forummers die niet verder komen dan hun eigen kletsgroepjes of pijlers, die nooit meelezen in napraat of het CM-topic, die afgelopen week vast wel de post van Meds door anderen gepost hebben zien worden maar niet weten waar het allemaal vandaan komt. Ik zie forummers die enkel op seks schrijven of op lijf en lijn of op actueel of op psyche, ik heb zelf zwanger geblokkeerd omdat het daar wemelt van de kletsgroepjes met forummers die niet elders op het forum komen. Echt, het grootste deel van het forum ervaart niet wat hier nu allemaal wordt geschreven.

Ik denk dat wat TO beschrijft het meest op de relatiepijler gebeurt? Nogmaals, check de bovenste 15 topics van dat forum en turf eens hoe vaak dat gebeurt wat TO zo ergert. Dat is echt niet in de meerderheid van de topics.

'Verbeter de wereld, begin bij jezelf' is overigens ook goed toepasbaar. Degene die hier het meest denigrerend naar anderen schrijft is degene die het hardst roept dat we verdraagzamer moeten zijn. Practice what you preach.
pilatespas schreef:
01-11-2019 08:50
Solomio, jij domineert hier mede het hele forum. Op elk topic reageer je, voor mijn gevoel 24 uur. Laat dat iets minder zijn.

Is gewoon een feit. Loep jezelf anders even. Kun je jezelf aangevallen voelen, maar doe er nou eens iets mee!

Ik denk dat niemand van de opstandelingen hier een hele vete wil. De strekking is meer verdraagzaamheid, gezelligheid en respect. Gaat dat lukken denk je?
Bah, wat neerbuigend. Echt een heel nare toon sla jij aan. Doe dáár eens iets mee.
pilatespas schreef:
01-11-2019 09:42

Het gaat niet om gezellig samen forummen, maar voor velen weer de vrijheid voelen hier te reageren.

:rofl:

David Dunning
S-Meds schreef:
Alsjeblieft niet, dan krijg je van dat soort topics die jij opent. Ramptoerisme
Ook daar moet iedereen zich vrij in kunnen voelen. Vind je het niks, ga je naar het volgende topic. Leven en laten leven. Net zoals het echte leven.
Marana schreef:
01-11-2019 09:43
Ik ben er van overtuigd dat de meerderheid van de forummers al het gedoe amper meekrijgen. Er zijn heel veel forummers die niet verder komen dan hun eigen kletsgroepjes of pijlers, die nooit meelezen in napraat of het CM-topic, die afgelopen week vast wel de post van Meds door anderen gepost hebben zien worden maar niet weten waar het allemaal vandaan komt. Ik zie forummers die enkel op seks schrijven of op lijf en lijn of op actueel of op psyche, ik heb zelf zwanger geblokkeerd omdat het daar wemelt van de kletsgroepjes met forummers die niet elders op het forum komen. Echt, het grootste deel van het forum ervaart niet wat hier nu allemaal wordt geschreven.

Ik denk dat wat TO beschrijft het meest op de relatiepijler gebeurt? Nogmaals, check de bovenste 15 topics van dat forum en turf eens hoe vaak dat gebeurt wat TO zo ergert. Dat is echt niet in de meerderheid van de topics.

'Verbeter de wereld, begin bij jezelf' is overigens ook goed toepasbaar. Degene die hier het meest denigrerend naar anderen schrijft is degene die het hardst roept dat we verdraagzamer moeten zijn. Practice what you preach.

Eens.
Maechtje schreef:
01-11-2019 09:39
Kijk, dit bedoel ik dus. Je zou jezelf af kunnen vragen of mensen last van je hebben.

Of je kunt gaan voor OMG JE TREKT DIE STATISTIEKEN GEWOON UIT JE REET WIE DENK JE WEL NIET DAT JE BENT (dat is niet wat je zei, maar die kant gaat het natuurlijk wel op, dus laat ik het vast even voor zijn).

Er is een boel onderzoek gedaan naar de dynamiek van internetfora (o.a. door Anika Gupta) en ja, statistisch gezien is er een grote groep mensen die hier niet wil of durft te reageren. Wat hier speelt is niets nieuws. De toon van het forum gaat ook niet veranderen. Natuurlijk niet, want degenen die de toon zetten zijn niet degenen die er last van hebben.

Maar mensen mogen best zeggen dat ze er last van hebben, toch? En dat ze graag iets anders zouden zien?
Van mij mag iedereen dat zeggen. Ik weet zelfs dat mensen last van me hebben. Soms hou ik daar rekening mee en vaak ook niet.
Ik heb ook last van mensen, ga ik toch ook niet lopen eisen dat mensen daar maar rekening mee moeten houden?

Zou wel heel erg narcistisch zijn hij, als iedereen zich aan zou moeten passen aan mij.
Je zit nou eenmaal in een grote en diverse groep mensen. Daar kom je mensen tegen met wie het klikt, mensen met wie het niet klikt, mensen met wie je het soms, vakbond nooit eens bent en mensen met een lelijke avatar.
Als je daar niet mee om kan gaan is een forum mss niet zo’n goede plek, of eerder een forum met meer gelijkgestemden zoeken.

En soms ken je pappenheimers en weet je dat diegene al heel lang een perma heeft voor het bedreigen van forumster en neem ik het sowieso allemaal niet zo serieus.
pilatespas schreef:

Wauw. Splinter. Balk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven