Ad(h)d en Ritalin

18-10-2021 21:18 19 berichten
Hoi,

Vandaag ben ik gediagnosticeerd met ADHD, met interne hyperactiviteit.
Het advies was om de komende 3 weken op te gaan bouwen met Ritalin, met de uiteindelijke dosering 4x daags 10mg.
Mocht dit de juist dosering zijn, dan heb ik uitgesproken dat ik graag naar 1x daags de langwerkende vorm wil gaan.
Ritalin zou bewezen effectief zijn, maar toch heeft dit nogal een slecht imago en ben ik er best huiverig voor.

Zijn er hier meer mensen die dit echt al jaren slikken? Ik zou het levenslang moeten gebruiken. Zijn jullie er goed mee geholpen?

Side note: ik slik ook nog Citalopram 40mg, maar als ik ingesteld ben op adhd medicatie dan is het advies om de AD af te gaan bouwen.
Alle reacties Link kopieren
Ik slik al een jaar of 7 ritalin. Juist niet de langwerkende, daar reageer ik (en mijn zoon ook) niet goed op.
3 a 4 x per dag 15 mg. Helpt als een tierelier.

Ik zou het gewoon uitproberen en niet afgaan op een imago.
Alle reacties Link kopieren
Ik slik al 10 jaar ritalin. 6 x 10 mg per dag.
Mijn leven is er wel op vooruit gegaan.
Ik presteer beter, kan een baan behouden en eet nog steeds normaal.
Alle reacties Link kopieren
Als jij zonder niet goed (genoeg) functioneert. Wat let je dan om met te proberen. Stoppen kan altijd weer
Alle reacties Link kopieren
Hangt af van je klachten. Wegen deze op tegen de bijwerkingen? Andere interventies (aanpassen levensstijl/ ritme bijv) zouden ook kunnen werken
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet precies wat je klachten zijn en waar je tegenaan loopt... maar je 'moet' niets he.

Je kunt ook kijken of je baat hebt bij meer structuur of sport of yoga. Als je baat hebt bij medicatie is dat fijn maar je bent niet verplicht om levenslang iets te slikken.
Je kunt méér.
Moon-Alisa schreef:
18-10-2021 22:48
Ik weet niet precies wat je klachten zijn en waar je tegenaan loopt... maar je 'moet' niets he.

Je kunt ook kijken of je baat hebt bij meer structuur of sport of yoga. Als je baat hebt bij medicatie is dat fijn maar je bent niet verplicht om levenslang iets te slikken.
Zeer druk hoofd. Altijd aan, altijd aan het denken en piekeren. Altijd op zoek naar prikkels. En in mijn leven al meerdere episodes van depressies door het vele nadenken en geen rust kunnen ervaren.

Meerdere therapieen gevolgd etc. maar tot heden zonder effect. Daarom heb ik aangedrongen om te onderzoeken of ik adhd zou hebben.
Ik heb een redelijk gestructureerd leven, sporten doe ik ook graag
Alle reacties Link kopieren
Ik slik geen ritalin, maar heb het wel geprobeerd, het is de eerste medicatie waar men mee start. Daarna heb je nog zo'n 5 andere opties om te proberen. Ik ben nu sinds kort op Elvanse overgegaan, is langwerkende dexamfetamine en het is heerlijk om niet meer te hoeven denken aan de medicatie, want dat vergat ik toch standaard.


Voor de mensen die structuur of ritme voorstellen (oprechte vraag), maar hoe zou je dat organiseren als het probleem juist is dat je geen structuur of ritme kan aanbrengen? Het is namelijk bij mij het probleem dat ik vergeet dat ik een structuur bedacht heb. De kans om het in te laten slijten is er gewoon niet, want daarvoor vergeet ik het te snel weer.

Ik ben wel heeeeel erg goed geworden in het maken van reminders, borden, agenda's, planningen, roosters en ga zo maar even door. Heb volgens mij nu 4 agenda's liggen. Allemaal half ingevuld, of achteraf ingevuld. Heb wel een whiteboard waarop belangrijke dingen staan die lang van te voren bekend zijn, maar dingen die tussendoor komen, die staan er niet op, tenzij het tijd is om de weken weer te updaten.
Alle reacties Link kopieren
Zelf geen ervaring met slikken maar mijn zoon wel. Die heeft van zijn 9-11 ritalin gehad en daarna tot zijn 16e Concerta. Daarna is ie gestopt want blowen gaf hem meer rust… (helaas).

Van de kortwerkende had hij heel erg last van de reboundeffecten. Concerta wordt alleen niet altijd volledig vergoed dus daar even rekening mee houden met je zorgverzekering.

Hij begon met 5mg en dat had al veel effect. Ook ADD (nu dus ADHD type I).

Hij vond methyfenidaad niet meer prettig want zijn eetlust werd er minder van. Daar had ie niet zoveel trek in. Met de concerta was dat een stuk beter
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Wobbeltje schreef:
18-10-2021 22:54
En in mijn leven al meerdere episodes van depressies door het vele nadenken en geen rust kunnen ervaren.
Neem de medicatie dan wel in nauw overleg met je arts, want somberheid/depressie kan door Ritalin ook versterkt worden. Niet bij iedereen, maar als je er al gevoelig voor bent, is dat wel iets om alert op te zijn.
Citronella schreef:
19-10-2021 00:07
Neem de medicatie dan wel in nauw overleg met je arts, want somberheid/depressie kan door Ritalin ook versterkt worden. Niet bij iedereen, maar als je er al gevoelig voor bent, is dat wel iets om alert op te zijn.
Ja klopt. Als mijn stemming slechter werd dan kon ik over naar Dexamfetamine
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je gewoon moet gaan uitproberen wat/welke dosering het beste bij jou past.

Op werkdagen neem ik om de ca. 4 uur een 10 mg Methylfenidaattabletje. Ik merk ook, dat tegen een uur of 11/half 12 mijn focus minder wordt: dus tijd voor een nieuw tabletje. Overigens neem ik na 16.00 uur geen tabletjes meer in tenzij ik een vergadering o.i.d. heb waarbij ik me moet concentreren.

Ik heb ook de langwerkende pillen 27 en 36 mg gebruikt. Die bevielen mij niet. Ik kreeg er een veel te "zwaar" hoofd van. Bij iedereen werkt het anders. Mijn zoon van 25 zweert bij eenmalig 36 mg per dag, omdat hij vergeet na de zoveel uur weer een 10 mg te nemen.
Zijn jullie nog zo jong of maakt het je niet uit dat Lareb al in 2015 adviseerde om de verstrekking van Methylfenidaat aan volwassenen beter te bewaken? Ik heb niet de indruk dat er na 2015 veel veranderd is? Maar hopelijk heb ik dat mis

https://www.lareb.nl/news/betere-bewaki ... -wenselijk

Dat zoveel volwassenen ritalin en verwanten gebruiken, komt onder meer doordat dit de eerste optie is in de behandelrichtlijnen van de Nederlandse Vereniging voor Psychiatrie. Dit ondanks het feit dat methylfenidaat daartoe niet op de markt is toegelaten. Dat is Lareb en ook het CBG een doorn in het oog.
Uit het artikel:
https://www.trouw.nl/nieuws/verontruste ... gle.com%2F
Alle reacties Link kopieren
@Citronella, ik ben met je eens, dat artsen/psychiaters heel makkelijk Ritalin/Dexamfetamine etc. voorschrijven. Ik heb bij een psychiatrische praktijk gewerkt en na een tijdje viel het mij, maar ook anderen op, dat 99% van de patiënten die bij een bepaalde psychiater kwamen de diagnose add/adhd kregen.

Ook heb ik wel eens gehoord, dat "het bewijs of je add/adhd" hebt werd geleverd door het slikken van een pilletje. "Neem je een pilletje en je bent rustiger in je hoofd, dan heb je add/adhd". Neem je pilletje en er gebeurt niets: dan heb je het niet.

Nog eentje: Nog examentijden cq aan het begin van een nieuwe studie was er een aanwas van nieuwe jong volwassenen. Ze hadden viavia een pilletje geleend en het was zo rustig in het hoofd, dus eigen conclusie adhd, dus ik wil "moet" een recept. Desnoods kwam een van de ouders mee om dit te bekrachtigen.

Nog eentje: er was een patiënt die slikte 6 keer daags 4 methylfenidaat a 10mg. Dus 720 tabletten per maand. Deze meneer was geregeld of het herhaalrecept kwijt, of het herhaalrecept had in zijn broekzak gezeten en broek zat in de wasmachine. Hij vroeg dan via ons of via zijn huisarts een herhaalrecept aan en ging daarmee naar een andere apotheek. Totdat een apotheek argwaan kreeg en ons belde.

Meneer bleek de pillen gewoon te verhandelen. Een paar jaar geleden was er op Marktplaats ook een levendige handel in strippen van dit soort medicatie en ander zwaar "materiaal". Gelukkig is de dat aan banden gelegd.

Ik bedoel te zeggen: natuurlijk heerst er add/adhd onder volwassenen, maar het is allemaal wel heel makkelijk. (En een mooi excuus: ik kan er allemaal niets aan doen: ik heb add cq adhd.
Mijn ervaring met medicatie (Concerta en een ander middel waarvan ik de naam ben vergeten) was niet heel positief. Ik merkte heel duidelijk dat deze vorm van medicatie iets tamelijk ingrijpends doet met je brein - ik voelde me een andere persoon, raakte een beetje vervreemd van mezelf. Plotseling was ik heel daadkrachtig en 'zakelijk', wat op zich natuurlijk goed nieuws was, maar ik raakte ook mijn gevoel van eigenheid kwijt, om het zo maar te zeggen. Bovendien kreeg ik met Concerta last van enorme dips; zodra het middel was uitgewerkt, stortte ik in een zwart gat en voelde ik me afschuwelijk.

Ik ben ermee gestopt, ik denk eigenlijk dat ik al zo lang gewend was om met ADD te leven dat ik er een soort modus voor had gevonden. Ik weet dat ik van slag raak als mijn leven te vol en te druk is, dus dat ben ik onbewust gaan aanpassen (ik wist tot mijn 40e niet dat ik ADD had). Ik houd mijn leven klein en overzichtelijk, spreid afspraken zodat mijn agenda niet uitpuilt, ik zorg ervoor dat ik veel alleen kan zijn, en dat gaat eigenlijk prima, sowieso voel ik me veel beter dan met medicatie.

Mijn twee kinderen hebben ook een ADD-diagnose. Mijn zoon is vrij snel gestopt met de pillen omdat hij er opgefokt van werd, mijn dochter heeft het wel langdurig gebruikt, maar eigenlijk alleen tijdens tentamens of andere momenten waarop ze zich goed moest concentreren. De psychiater vond dat een goede oplossing, ze zei dat het een kwestie was van uitproberen en kijken of je de medicatie dagelijks wilt gebruiken of alleen sporadisch. Dat verbaasde mij een beetje, maar oké, het werkt inderdaad goed op die manier.

Kortom: ik zou het gewoon uitproberen. Je merkt snel genoeg of het effect heeft, en of dat effect positief voor je is. Ik vond de 'vervreemding' heel vervelend in het dagelijks leven, maar je kunt de pillen dus ook achter de hand houden voor speciale momenten, zoals mijn dochter doet.
Sunflower schreef:
19-10-2021 12:43
Ik bedoel te zeggen: natuurlijk heerst er add/adhd onder volwassenen, maar het is allemaal wel heel makkelijk. (En een mooi excuus: ik kan er allemaal niets aan doen: ik heb add cq adhd.
Die mensen met een verkeerde moraal, maak ik me niet zo'n zorgen om. Mensen die niet willen deugen zul je altijd houden.

Ik maak me wel zorgen om mensen die inmiddels volwassenen zijn en die werkelijk ADHD hebben, maar die nog steeds heel makkelijk medicatie voorgeschreven krijgen die ernstige bijwerkingen kan geven. Vaak laat de begeleiding en de controle te wensen over. Af en toe eens een bloeddrukcontrole en de huisarts schrijft zonder verdere vragen de herhaalrecepten wel weer uit.
Alle reacties Link kopieren
Ik slik geen ritalin maar tentin. De werking is hetzelfde maar ritalin zorgt ervoor dat je langer doet met je eigen dopamine (de heropname wordt geblokkeerd) en tentin zorgt voor meer kunstmatige dopamine.

Van ritalin kreeg ik een hoge bloeddruk en bloedneuzen die lang aanhielden maar dat is een heel zeldzame bijwerking.

Ik ben niet heel erg voor medicatie maar mijn leven is zo erg veranderd sinds ik medicatie slik. Ik kan me opeens tot dingen zetten... alles is veel minder een chaos. Mijn huis is gestructureerder en op mijn werk doe ik het 100 keer beter. Ik heb wel de laagste dosis want ik ben er blijkbaar gevoelig voor maar het werkt echt. Ik merk het niet eens perse als ik het geslikt heb... ik zie het aan mijn werk en mijn huishouden bijvoorbeeld.

Met mijn adhd heb ik altijd veel energie maar door de chaos in mijn hoofd loopt alles in t honderd en krijg ik niks gedaan (bijv een vuilniszak willen vervangen en dan een vuilniszak willen pakken en dan zien dat het gootsteenkastje opgeruimd moet worden etc waardoor er op een dag weinig gebeurd). Nu met medicatie kan ik gewoon ergens mijn focus ophouden en ben ik niet meer alles kwijt.

Het enige nadeel van de medicatie vind ik wel de rebound. Ik heb het vaak niet eens door maar als het uitwerkt word ik kribbiger en kan ik weinig verdragen. Als ik dan aan het eind van de dag moet koken en mijn kinderen of vriend even komen kletsen word het een mega chaos in mijn hoofd en kan ik soms snauwerig of lichtgeraakt worden. Inmiddels weet ik waar het door komt en probeer ik mijn medicatie later te laten uitwerken. Dus niet tijdens spitsuur met koken enzo. Mijn vriend en kinderen willen ook graag een leuke moeder en vriendin hebben. Maar ik moet zeggen dat die wel heel lief zijn en ze weten waar het door komt. Als het toch eens gebeurd dan zeggen ze... he mama heb je weer chaos in je hoofd? Zal ik je even ergens mee helpen? (Mijn dochter heeft ook adhd dus die snapt mij heel goed) of mijn vriend neemt het koken over ofzo.

Ik zou het gewoon proberen. Ritalin is niet zo als antidepressiva bijvoorbeeld dat je niet zomaar kan stoppen. Je kan er ook voor kiezen om het in weekenden of vakanties ofzo niet te nemen maar ik merk zelf dat ik stabieler ben als ik het regelmatig inneem.

Succes! En laat nog eens weten wat je ervaringen zijn.
Alle reacties Link kopieren
Wobbeltje schreef:
19-10-2021 07:06
Ja klopt. Als mijn stemming slechter werd dan kon ik over naar Dexamfetamine
Ik ben ook gevoelig voor depressies. Of dips noem ik ze altijd. Echte depressies heb ik 2 keer gehad maar ook regelmatig dips. Verschrikkelijk vind ik dat.
Door de dexamfetamine die ik slik heb ik ze bijna niet meer. Ik voel soms wel eens dat ik veel moe ben en dingen een beetje negatief zie maar dat duurt altijd maar kort en is niet meer zo heftig. Ook weet ik dat dat vaak komt doordat ik toch weet te weinig heb geslapen (echt een mega trigger voor afhd heb ik gemerkt... zorg dat je minimaal 7 uur per nacht slaapt... hoe lastig het ook is om jezelf naar bed te schoppen en leven word 100 keer beter) of een periode met toch weet te veel prikkels heb gehad.

To krijg je ook groepstherapie? Ik heb groepstherapie voor adhd gevolgd en ik ben daar echt wel wat mee opgeschoten.

Lichttherapie helpt trouwens ook bij stemmingen als gevolg van adhd. Vaak bieden ze dat ook aan bij de psychister/psycholoog. Doordat wij adhders te laat en te weinig melatonine aanmaken zijn wij gevoeliger voor stemmingen (en worden we pas later moe). Door lichttherapie in de ochtend word de aanmaak van melatonine gestimuleerd.
Alle reacties Link kopieren
Sunflower schreef:
19-10-2021 12:43
@Citronella, ik ben met je eens, dat artsen/psychiaters heel makkelijk Ritalin/Dexamfetamine etc. voorschrijven. Ik heb bij een psychiatrische praktijk gewerkt en na een tijdje viel het mij, maar ook anderen op, dat 99% van de patiënten die bij een bepaalde psychiater kwamen de diagnose add/adhd kregen.

Ook heb ik wel eens gehoord, dat "het bewijs of je add/adhd" hebt werd geleverd door het slikken van een pilletje. "Neem je een pilletje en je bent rustiger in je hoofd, dan heb je add/adhd". Neem je pilletje en er gebeurt niets: dan heb je het niet.

Nog eentje: Nog examentijden cq aan het begin van een nieuwe studie was er een aanwas van nieuwe jong volwassenen. Ze hadden viavia een pilletje geleend en het was zo rustig in het hoofd, dus eigen conclusie adhd, dus ik wil "moet" een recept. Desnoods kwam een van de ouders mee om dit te bekrachtigen.

Nog eentje: er was een patiënt die slikte 6 keer daags 4 methylfenidaat a 10mg. Dus 720 tabletten per maand. Deze meneer was geregeld of het herhaalrecept kwijt, of het herhaalrecept had in zijn broekzak gezeten en broek zat in de wasmachine. Hij vroeg dan via ons of via zijn huisarts een herhaalrecept aan en ging daarmee naar een andere apotheek. Totdat een apotheek argwaan kreeg en ons belde.

Meneer bleek de pillen gewoon te verhandelen. Een paar jaar geleden was er op Marktplaats ook een levendige handel in strippen van dit soort medicatie en ander zwaar "materiaal". Gelukkig is de dat aan banden gelegd.

Ik bedoel te zeggen: natuurlijk heerst er add/adhd onder volwassenen, maar het is allemaal wel heel makkelijk. (En een mooi excuus: ik kan er allemaal niets aan doen: ik heb add cq adhd.
Sja dat kan natuurlijk zo zijn. Maar ik denk dat je zelf ook wel een beetje kan beoordelen of je iets hebt of niet.

Bij mij was de diagnose adhd echt een verademing. Eindelijk snapte ik waar alles vandaan kwam. Waarom ik altijd elke dag mijn sleutels kwijt was ondanks dat ik me altijd voornaam om er op te letten (en ze vervolgens in de koelkast terug te vinden bijv) waarom ik al tig keer een nieuwe bankpas heb aangevraagd, waarom ik altijd zo ontzettende behoeftes aan thriller had en waardoor ik soms zo impulsief was. Ik snapte ineens hoe het kwam dat mijn huis soms enorm ontplofte van de chaos en waarom het me maar niet lukte om structuur aan te brengen en ook waarom het me maar niet lukte een baan te behouden terwijl ik het echt kan maar steeds kleine foutjes maakte. Concentreren op mijn werk lukte dan niet maar als ik ergens interesse in had kreeg ik een hyperfocus en wist binnen no time alles over dat onderwerp. En nog het belangrijkste... Waarom ik altijd overal aan verslaafd raakte. Ik heb veel verslaving gehad in mijn leven, van eten tot roken en zelfs drugs. Elke keer moest ik er weer tegen vechten. En dan had ik ook nog last van enorme dips waarin ik het leven soms niet meer zag zitten. Enorm onstabiel was ik.

Dat ik druk ben is 1 ding maar dat boeit me echt weinig. De een is druk, de ander is rustig. Daarvoor slik ik geen pillen. Al het bovenstaande stond mijn levensgeluk echt in de weg. Nu slik ik dexamfetamine en al het bovenstaande is niet weg maar heel erg beheersbaar. Op mijn 35e kreeg ik de diagnose en sindsdien is mijn leven echt 100 keer beter geworden. Niet alleen door medicatie ook gewoon doordat ik nu weet hoe ik met dingen moet omgaan en waar dingen vandaan komen maar de medicatie helpt daar echt bij.

En ja de medicatie word ook misbruikt door mensen maar dat is met veel dingen zo. Geen haar op mijn hoofd die de medicatie zou verkopen. Als ik mijn pillen wel eens vergeet op tijd aan te vragen bij de huisarts en ik naar een vervangende arts moet omdat hij op vakantie is of naar de huisartsenpost moet omdat het weekend is dan doen ze echt niet makkelijk. Ze gaan eerst mijn dossier zoeken en dan de apotheek bellen wanneer ik voor het laatst heb gehad en dan krijg ik altijd precies genoeg tot mijn huisarts er weer is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven