Afbouwen Fluoxetine / Prozac

16-10-2019 15:38 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
De afgelopen 10 maanden heb ik Fluoxetine 20mg geslikt ivm postpartum depressie. Het gaat inmiddels goed met mij en ivm de bijwerkingen wil ik de AD graag afbouwen.

Omdat er alleen 10 of 20 mg beschikbaar is, slik ik elke dag nog 20 mg en dan 1 dag in de week 10mg. En zo was het plan dat ik elke week een dagje meer 10mg ga slikken tot ik helemaal op 10 mg zit en dan op dezelfde manier naar 0.

Omdat Fluoxetine een lange halfwaardetijd heeft en dus nog lang in het lichaam aanwezig is, durfde ik dit wel aan.

Ik zit nu in de 2e week en tot nu toe gaat het niet echt lekker. Ik ben snel geïrriteerd, sneller emotioneel en ook lichtelijk depressief. Hierdoor ben ik bang voor wat nog komen gaat en ik twijfel of ik dit wel 14 weken vol ga houden. Weet niet zo goed wat ik moet doen want niet stoppen is ook geen optie ivm de bijwerkingen.

Kan het überhaupt zo zijn dat ik, ondanks de lange halfwaardetijd toch al snel last heb van lagere dosering?

Ik heb nl gelezen over taperingstrips. Die worden niet vergoed maar als het helpt wil ik dit best zelf bekostigen.

Misschien is er iemand met tips of vergelijkbare ervaring. Want dit vreet me toch wel op juist omdat het zo goed met me ging.

Bedankt!!
Alle reacties Link kopieren
Wat zegt je psychiater hierover?
Ik denk dat ieder lijf er anders op reageert. Ik slikte ook 20 mG Ivm borderline manie en depri en ben toen 2 maanden 10 mG gaan slikken.. ik had totaal geen last van bijwerkingen met het minderen. Wel af en toe een terugval na het stoppen. Ik zou gewoon doorzetten.
Alle reacties Link kopieren
Blablabla97 schreef:
16-10-2019 15:46
Wat zegt je psychiater hierover?
Die heb ik niet (meer). Mijn huisarts heeft deze zorg overgenomen nadat ik uit de crisis was en niet meer naar GGZ hoefde.
Theoretisch kan natuurlijk alles, ook als ik bijsluiter lees. Maar door die halfwaardetijd ben ik zo gaan twijfelen of het niet gewoon aan mezelf ligt.
Alle reacties Link kopieren
cranberryjuice schreef:
16-10-2019 15:48
Ik denk dat ieder lijf er anders op reageert. Ik slikte ook 20 mG Ivm borderline manie en depri en ben toen 2 maanden 10 mG gaan slikken.. ik had totaal geen last van bijwerkingen met het minderen. Wel af en toe een terugval na het stoppen. Ik zou gewoon doorzetten.
Thanks! Ja ga ik ook vooralsnog wel doen. Fijn is anders maar zo lang het gaat, gaat het. Heb mijn leven wel even "on gold" moeten zetten nu. Dus alleen gezin, werken, sporten en slapen. Meer zit er ff niet in.
Komt goed. Echt doorzetten
Alle reacties Link kopieren
Ik zou met je huisarts overleggen. Dit is een medische vraag.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
De zorg is overdragen op de huisarts vanuit de GGZ. Hij is aanspreekpunt voor je medicatie en jij bent verantwoordelijk
voor het opvolgen van de adviezen.
Afbouwen alleen in overleg met je arts!!! Dit gaat gepaard met ontwenningsverschijnselen en mogelijk relapse als je te snel gaat.

Huisarts dus.
En als hij het niet weet retour psychiater (Medicatie consult).
Alle reacties Link kopieren
Ok dank jullie wel!
Ik wil ook niet zelf voor dokter gaan spelen maar huisarts zei toen al dat dit enige optie is voor deze medicatie. Dus ik moet er maar doorheen dan.

Was daarom vooral benieuwd naar ervaringen van anderen om te kijken of het "normaal" is wat ik nu ervaar. Uiteraard ga ik niet zomaar met doseringen spelen.

Misschien toch maar even bellen morgen.
Fijn dat jullie luisteren.
Ik heb deze medicijnen ruim tien jaar geslikt en ben een jaar of vijf geleden geminderd en toen gestopt. Ik had veel last van bijwerkingen, maar dat ging weer over.

Echt, doe alles in overleg en ga niet zelf dingen proberen. Deze medicijnen werken voor iedereen zo anders. Je hebt weinig tot niets aan de ervaringen van anderen.
Alle reacties Link kopieren
Als je eerst 140 mg slikt per week en vervolgens 130 mg kan het natuurlijk nooit dat je daar objectief zo veel last van hebt. Dat verschil is namelijk echt verwaarloosbaar klein.
Blijkbaar ben jij in je hoofd er nog niet helemaal aan toe om af te bouwen.
Alle reacties Link kopieren
Dan naar de huisarts. Dit soort dingen zijn veel te precair om zelf mee te gaan rotzooien.
Alle reacties Link kopieren
Yes, ga ik ook zeker doen. Ik laat het ook zeker niet afhangen van ervaringen van anderen. Wil gewoon niet te snel oordelen of piepen dus ik zoek wat reflectie; meer niet. En ik ben van mening dat ervaringen van anderen wel degelijk kunnen helpen in zo'n proces, mits je er bewust en verstandig mee om gaat.

Ik was dus vooral benieuwd of je zo snel last kunt krijgen als de halfwaardetijd zo lang is. Niet meer, niet minder.

Bedankt voor jullie reacties!
Alle reacties Link kopieren
Over het algemeen fluoxetine een middel waarbij mensen niet zo veel last hebben van bijwerkingen, en ook de afbouw niet moeilijk gaat.

Dat wil echter niet zeggen dat dat voor jou ook zo zou moeten zijn! Ik denk dat het feit dat je veel bijwerkingen had, een indicatie ervoor is dat jouw lijf (relatief) heftig reageert op het middel. En het vervolgens logisch is dat je ook een zwaardere afbouw hebt dan ‘gemiddeld’.

Het is altijd lastig om in te schatten of hoe je je voelt komt door een specifiek iets, omdat het door zo veel dingen beïnvloed kan worden. Maar het lijkt mij wel aannemelijk dat je er last van kan hebben.
Alle reacties Link kopieren
In het verleden ook veel moeite gehad met afbouw/halvering dosis AD. Echt 3 weken ziek geweest en niet tot functioneren in staat. Mij toen voorgenomen de afbouw van mijn resterende dosis fasegewijs aan te pakken. Helaas stuitte mijn vraag bij huisarts op niets. Ook apotheek kon niet helpen; er was zogenaamd niets beschikbaar qua hoogte dosering. Dus werd het min of meer ‘cold turkey’.
Aanvraag tapering strips bij zorgverzekeraar ingediend maar dit werd afgewezen omdat blijkbaar de apotheek zelf pillen kan bereiden op verzoek met lagere dosering zodat je langzaam kunt afbouwen.
Een schema hiervoor kun je terugvinden in:

Multidisciplinair document ‘Afbouwen SSRI’s & SNRI’s’
Samengesteld door Koninklijke Nederlandse Maatschappij ter Bevordering der Pharmacie (KNMP), MIND Landelijk Platform Psychische Gezondheid, Nederlands Huisartsen Genootschap (NHG), Nederlandse Vereniging voor Psychiatrie (NVvP)*

Heb uiteindelijk zorgverzekeraar moeten inschakelen om pillen met lagere doseringen te verkrijgen via eigen apotheek (en vergoed) en het proces van het krijgen vd benodigde pillen heeft bijna 5 maanden en veel energie gekost, maar het is gelukt. Daarna volgens schema in 8 weken afgebouwd.

Mijn ervaring is dat er wel ad voorgeschreven wordt maar bij afbouw sta je er vaak alleen voor omdat de kennis en begeleiding ontbreekt. Ook al vraag je erom.

Succes met afbouwen!
Alle reacties Link kopieren
Voor degene die het boeit....
Het bleef steeds wisselend gaan en ik begon meer en meer te denken dat het juist lag aan het telkens wisselen van dosering. Dus toen ben ik 10mg elke dag gaan slikken. En na een paar moeilijke dagen voel ik me nu zoooooveel beter!! Ik ben dus veel sneller afgebouwd dan gepland. Blijkbaar reageer ik toch heftig op die schommelingen juist.

Voor nu blijf ik even op de 10mg per dag en dan in November weer de volgende stap.

Ik ben echt een paar keer goed ziek geweest; steken in mijn hoofd, misselijk, hartkloppingen. Vooral in de nacht.

Maar het was het helemaal waard. Ik begin weer te bruisen! En dat te bedenken dat ik nog maar op de helft ben!

Leek me goed om update te delen mocht iemand later dit topic weer tegenkomen.
Alle reacties Link kopieren
Dank voor je update. Heftig wat het met je lijf doet he, die schommelingen.
Gelukkig heb je de eerste stap al gehad. Succes verder en geniet van het feit dat je weer positieve gevoelens ervaart!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven