Psyche
alle pijlers
Anti depressiva en gewichtsvermeerdering
woensdag 17 september 2008 om 12:20
Hallo, wie heeft er ervaring met antidepressiva en gewichtsvermeerdering?
Sinds 4 weken slik ik het middel Wellbutrin. Niet tegen depressie, maar ADHD. Dit middel (uit Amerika) wordt daar veel gebruikt onder mensen met ADHD. De standaard middelen Ritalin en Dexamfetamine werkte niet bij mij. Dit middel werkt zowel op het noradrenaline als op het dopamine systeem, waardoor dit een positieve uitwerking moet hebben. (duurt nog even voor je dat effect kunt merken). Helaas, ben ik de laatste 4 weken 5 kg aangekomen en ik vind dit heel vervelend. Ik ben sinds gisteren onder behandeling voor mijn overgewicht bij Psyq en volg daar 1 dag in de week een uitgebreid dagprogramma. Ik vraag me af of ik niet beter kan stoppen met het middel, want op deze manier heeft de begeleiding geen zin. De begeleiding is een periode van een half jaar, mij 1 dag in de week. Op deze manier vind ik het zonde van mijn tijd en energie. (en daar heb ik al niet veel van).
Of herkennen mensen dit effect, en weten dat deze kilo's er op korte termijn, na gewenning aan het middel vanzelf afgaan?
Wie heeft hier ervaring mee?
Sinds 4 weken slik ik het middel Wellbutrin. Niet tegen depressie, maar ADHD. Dit middel (uit Amerika) wordt daar veel gebruikt onder mensen met ADHD. De standaard middelen Ritalin en Dexamfetamine werkte niet bij mij. Dit middel werkt zowel op het noradrenaline als op het dopamine systeem, waardoor dit een positieve uitwerking moet hebben. (duurt nog even voor je dat effect kunt merken). Helaas, ben ik de laatste 4 weken 5 kg aangekomen en ik vind dit heel vervelend. Ik ben sinds gisteren onder behandeling voor mijn overgewicht bij Psyq en volg daar 1 dag in de week een uitgebreid dagprogramma. Ik vraag me af of ik niet beter kan stoppen met het middel, want op deze manier heeft de begeleiding geen zin. De begeleiding is een periode van een half jaar, mij 1 dag in de week. Op deze manier vind ik het zonde van mijn tijd en energie. (en daar heb ik al niet veel van).
Of herkennen mensen dit effect, en weten dat deze kilo's er op korte termijn, na gewenning aan het middel vanzelf afgaan?
Wie heeft hier ervaring mee?
woensdag 17 september 2008 om 12:22
ik heb ook AD al een aantal jaren en ik mag er ook niet mee stoppen, ik ben er ook van aangekomen maar nu is het al een hele tijd ''stabiel''. Ik zie het gewoon zo, OF ik neem ze niet en ben dunner maar voel me superkut, OF ik neem ze wel en er is wat meer om van te houden
Leuk is anders ja, maar je kunt het zelf ook grotendeels tegengaan door te gaan sporten, minder eten enzo.
Leuk is anders ja, maar je kunt het zelf ook grotendeels tegengaan door te gaan sporten, minder eten enzo.
woensdag 17 september 2008 om 12:53
Is de standaard bijwerking van haast alle AD. Ze proberen uit alle macht middelen op de markt te brengen die deze vervelende bijwerking niet geven. Helaas...heb tot nu toe in de zorg nog geen AD gehoord waarbij mensen niet aankwamen. Tis idd kiezen zoals Kaatje al aangeeft (of slank(er) & ongelukkig óf wat zwaarder maar wel gelukkig). Therapie heeft enkel zin als jij er 100% achter staat!!
woensdag 17 september 2008 om 12:55
Bij Prozac kom je niet aan. Ik was 6 kilo aangekomen van een antipsychoticum maar dat is er nu weer af. Het is te verhelpen door goed op je voeding te letten. Bij 'mijn' middel komen mensen zelfs 25 kilo aan in een paar weken vertelde de psychiater me. Je eetlust wordt heel erg verhoogd. Maar ja, uiteindelijk heb je het zelf in de hand.
woensdag 17 september 2008 om 13:04
woensdag 17 september 2008 om 16:43
woensdag 17 september 2008 om 20:55
Dank jullie wel voor de reakties.
Het komt dus blijkbaar heel vaak voor.
Op zich ben ik redelijk happy, en slik het middel niet tegen depressie maar als medicijn voor ADHD. Ik heb zelf niet echt last van het hele ADHD gebeuren, en ben zogezegd een "lichte" adhd'er. Een zogenaamd grensgeval. Wel krijg ik begeleiding voor ADHD via PsyQ.
Omdat ik 1.59 m ben en inmiddels 88 kg weeg, ben ik er niet blij mee als ik nog meer aan kom. Ik heb er enorm last van. Met name mijn knie gewrichten. Op voeding letten doe ik sowieso, en we zijn ook bezig om uit te zoeken wat de oorzaak is dat ik de laatste 4 jaar z'n 25 kg ben aangekomen. Conditie is ook prima in orde. Vandaar dat ik begeleiding heb in het afval gebeuren omdat ik zelf hier niets meer mee kan.
Het komt dus blijkbaar heel vaak voor.
Op zich ben ik redelijk happy, en slik het middel niet tegen depressie maar als medicijn voor ADHD. Ik heb zelf niet echt last van het hele ADHD gebeuren, en ben zogezegd een "lichte" adhd'er. Een zogenaamd grensgeval. Wel krijg ik begeleiding voor ADHD via PsyQ.
Omdat ik 1.59 m ben en inmiddels 88 kg weeg, ben ik er niet blij mee als ik nog meer aan kom. Ik heb er enorm last van. Met name mijn knie gewrichten. Op voeding letten doe ik sowieso, en we zijn ook bezig om uit te zoeken wat de oorzaak is dat ik de laatste 4 jaar z'n 25 kg ben aangekomen. Conditie is ook prima in orde. Vandaar dat ik begeleiding heb in het afval gebeuren omdat ik zelf hier niets meer mee kan.
donderdag 18 september 2008 om 16:22
donderdag 18 september 2008 om 17:09
Ook ik ben enorm aangekomen door de AD. Heb een PPD gehad , en slik nog altijd AD en AP .
Ik ging van 80 naar 110 kg tijdens mijn zwangerschap.(vlak na de zwangerschap woog ik 97 kg) En na het nemen van de medicatie weeg ik nu 112 kg. Dus ik heb mijn zwangerschapskilo's nooit meer kunnen kwijtspelen + ik ben nog extra aangekomen.
Wat ik neem is het volgende
Seroquel : 100 mg
abilify : 5 mg
sypralexa : 20 mg
Na verloop van tyd zal ik enkel nog abilify nemen. Dit om psychotische aanvallen tegen te gaan.
Ik ging van 80 naar 110 kg tijdens mijn zwangerschap.(vlak na de zwangerschap woog ik 97 kg) En na het nemen van de medicatie weeg ik nu 112 kg. Dus ik heb mijn zwangerschapskilo's nooit meer kunnen kwijtspelen + ik ben nog extra aangekomen.
Wat ik neem is het volgende
Seroquel : 100 mg
abilify : 5 mg
sypralexa : 20 mg
Na verloop van tyd zal ik enkel nog abilify nemen. Dit om psychotische aanvallen tegen te gaan.
donderdag 18 september 2008 om 17:20
donderdag 18 september 2008 om 17:24
ccfontana : ben blij voor je dat je stabiel blijft op gewicht. Ik nu ook maar zijnde dat ik niet meer of nooit minder weeg dan tussen de 112-113 kg. Mijn eetlust blijft nog altijd groot, vooral dan trek in chocolade en dergelijke, en sja daar val je dus niets mee af ... Heb een tijdje een dieet gevolgd en daar viel ik 4 kg met af op een maand. Normaal zou je zo zeggen. Maar met zulks overgewicht verwacht je toch meer dan dat.
zaterdag 20 september 2008 om 23:44
Dank jullie voor de reakties. Over het algemeen gaat het gewichtstoename wel op voor alle anti depressiva.
Maandag heb ik een consult met degene die mij de medicijnen voorschrijft en ik ga het hier zeker met haar over hebben.
Misschien moet ik de afweging gaan maken in hoeverre ik werkelijk medicijnen nodig heb, en welk middel dit eventueel zal moeten worden. De wellbutrin heeft nog even nodig om het werkzame effect te krijgen. Maar als mijn gewicht maar blijft toenemen, dan denk ik toch dat ik ermee stop. Ik leef tenslotte al 37 jaar adhd zonder medicatie, en ben daar ook niet slechter van geworden. Het overgewicht is voor mij echt een groot probleem.
Tuurlijk vind ik (lees, mijn portemonnee) het vervelend dat ik alweer een nieuwe garderobe aan moet schaffen.Maar het grote probleem zit 'm toch in de pijnlijke knieen, kruisbanden.
Maandag heb ik een consult met degene die mij de medicijnen voorschrijft en ik ga het hier zeker met haar over hebben.
Misschien moet ik de afweging gaan maken in hoeverre ik werkelijk medicijnen nodig heb, en welk middel dit eventueel zal moeten worden. De wellbutrin heeft nog even nodig om het werkzame effect te krijgen. Maar als mijn gewicht maar blijft toenemen, dan denk ik toch dat ik ermee stop. Ik leef tenslotte al 37 jaar adhd zonder medicatie, en ben daar ook niet slechter van geworden. Het overgewicht is voor mij echt een groot probleem.
Tuurlijk vind ik (lees, mijn portemonnee) het vervelend dat ik alweer een nieuwe garderobe aan moet schaffen.Maar het grote probleem zit 'm toch in de pijnlijke knieen, kruisbanden.
zondag 21 september 2008 om 14:20
Heel herkenbaar !
Ik heb een Postpartum depressie gehad.
Net na de bevalling woog ik 94 kilo. En nu 6 maanden later weeg ik 108 kilo!
Sinds kort neem ik geen Cyprexa meer, ik neem nog een tablet anti-depresiva (Dopubal) Hopelijk kan ik snel afbouwen.
Weet iemand of het gewicht er daarna ook weer vanaf gaat?
Ik heb een Postpartum depressie gehad.
Net na de bevalling woog ik 94 kilo. En nu 6 maanden later weeg ik 108 kilo!
Sinds kort neem ik geen Cyprexa meer, ik neem nog een tablet anti-depresiva (Dopubal) Hopelijk kan ik snel afbouwen.
Weet iemand of het gewicht er daarna ook weer vanaf gaat?
zondag 21 september 2008 om 19:49
Pastcy, ik ken iemand die ook op 45 jarige leeftijd de diagnose ADHD kreeg. Ook hij moest aan de Ad wat hij eigenlijk niet wilde maar toch maar deed. Na maanden last van bijwerkingen gehad te hebben kreeg hij er genoeg van. (was met zijn 3e AD bezig) en besloot zelf heel langzaam af te bouwen. Hij voelde zich steeds prettiger, kreeg spijt dat hij er ooit aan begonnen was want het was al die jaren al goed gegaan.
Zijn psychiater vond zijn beslissing prima maar vond wel dat hij aan de Ritalin moest. Dit gaat goed en langzamerhand verdwijnen de aangekomen kilo's door de AD weer.
Zijn psychiater vond zijn beslissing prima maar vond wel dat hij aan de Ritalin moest. Dit gaat goed en langzamerhand verdwijnen de aangekomen kilo's door de AD weer.
zondag 21 september 2008 om 19:56
Hey een lotgenote ! Lees boven eens , dan zie je dat we gelijk oplopen qua gewicht bijkomen. Ik ben nu 1.5 jaar medicijnen aan het slikken. En woog vorig jaar 107 (nu 112). Na de bevalling woog ik 97. Ik neem wel nog AD en AP + seroquel.
Ik hoop dat je snel met afbouwen mag beginnen. Ben al begonnen met afbouwen. Pakte vroeger dubbel zoveel als nu. Maar helaas geen kilo's eraf, maar ook er geen bij (gelukkig maar !)
zondag 21 september 2008 om 23:39
Jij dus ook veel aangekomen van de AD. Ja ik denk maar het moet maar liever dit dan je zo rot voelen, of niet?
Hoe gaat het nu met jou?Ben je er al helemaal bovenop?
Ik vind zelf dat het heel goed gaat.
Ik heb 6 weken intern gezeten samen met mijn dochtertje.ze is nu 6 maanden en ik voel me al 2 maanden heel goed. Dus al met al is het al weer snel goed gegaan.
maandag 22 september 2008 om 17:44
dinsdag 23 september 2008 om 17:08
Ben gisteren naar PsyQ geweest, en volgens de arts staat Wellbutrin juist niet bekend om aankomen. (ik zal wel weer een uitzondering zijn denk ik dan, maar misschien niet terrecht). Ik ben na de diagnose gestart met Ritalin, en slikte uiteindelijk 9 tabletten per dag. Zonder effect helaas. Ook proefde ik mijn eten niet meer, en had ik een extreem droge mond. Daarna begonnen met dexamfetamine, ook zonder effect, maar wel met heel veel andere bijwerkingen. Dexamfetamine en Ritalin staan erom bekend dat mensen bij gebruik daarvan juist afvallen. Helaas, ging dat voor mij niet op. Uiteindelijk enkele weken geleden gestart met Wellbutrin. Wordt steeds wat zwaarder maar de oorzaak is niet bekend. Ben nu onder behandeling met het programma waar ik in de opening al over sprak, en hopelijk komt er een oorzaak uit.
dinsdag 23 september 2008 om 17:39
woensdag 24 september 2008 om 22:55
dat is inderdaad wel heel apart. Maar wel fijn dat dit bij jou zo werkte. Slik zelf geen pil (ik hem een knoopje laten zetten, zeg maar). Vaak kan ik het allemaal wel relativeren hoor, maar soms baal ik er zo gigantisch van. Het is niet zo dat mijn zelfvertrouwen hieronder gebukt gaat, maar ik had het toch graag een beetje anders gezien allemaal.