Autisme wie ook? Deel 3

29-11-2017 22:29 3027 berichten
Deel 2
psyche/autisme-wie-ook-deel-2/list_mess ... 1#23774901

Het wel en wee uit de levens van de viva-autisten deel 3. Nieuwkomers en nieuwsgerigen wees ook welkom.
Alle reacties Link kopieren
Ik de zomer heb ik meer energie, denk door het zonlicht. Heb geen last van de kou en kan meer genieten van een boek, kop thee en de gordijnen dicht in de winter.
Beiden hebben hun charme. Maar doe mij dan toch maar zomer, maar dan wel met temperauren rond de 27 graden. 30 en hoger is mij echt veel te warm.
Hallo allemaal,

ik smijt mij er even tussen ... Ben deel 1 nog aan 't lezen en mijn mond valt al de hele tijd open van verbazing ... wat een herkenning, maar tegelijk ook ... wat een confrontatie ... Hier dus ook sterke vermoedens richten autisme ...
Toch ook enkele vragen : was het voor jullie een meerwaarde om een diagnose te hebben ?
Hoe zag jullie adolescentie eruit (ik ging bvb van een rozig meisje naar een zwarte tiener) ?

En mijn lichaamstemperatuur zit al twee maanden onder 0 en komt pas tegen mei (hopelijk !!!) terug boven 0 ... bevriezennnnn !
Alle reacties Link kopieren
Ik heb liever dit weer(de kou, de regen dan weer niet) want ik kan zo vreselijk slecht tegen de warmte. Boven de 24 graden is al te veel zegmaar. En ook het 'maar waarom zit je niet buiten het is zulk lekker weer!' kan me gestolen worden, laten we even van zintuigen wisselen, kan je zien dat het voor mij geen lekker weer is.

@Ninneketje, voor mij had het wel meerwaarde want ik 'weet' nu waarom ik op veel reageer zoals ik reageer en krijg ook therapie gericht op Autisme.
"When you come out of the storm, you won’t be the same person who walked in. That’s what this storm’s all about.”
Alle reacties Link kopieren
@Ninneketje: ik snapte eindelijk waarom ik anders was dan de rest (ik werd vaak raar genoemd), waarom ik paniekaanvallen had, waarom ik sneller gestresst raak dan de rest. Mijn puberteit was een verschrikking. Ik werd hevig gepest en ik zat dus al niet lekker in mijn vel. Mijn puberteit bestond alleen maar uit paniekaanvallen, huilbuien en teruggetrokken gedrag. In een bepaalde leerjaar ben ik meer dan de helft van het schooljaar niet meer naar school geweest door de paniekaanvallen en ook door de pesterijen. Nu ben ik net uit de puberteit en heb ik na een jaar met weinig paniekaanvallen etc nu een enorme terugval met best wel ernstige problematiek. Ik hoop dat jij er snel achter komt wat je hebt!
Heanig an
Alle reacties Link kopieren
Ik kan slecht tegen kou en slecht tegen hitte. Er moet een lekkere middenweg zijn voor mij. Lekker in het zonnetje zitten zonder te bevriezen of dood te gaan van de benauwdheid/hitte.
Heanig an
Alle reacties Link kopieren
Ohhhhhh er is een nieuw topic! Had ik helemaal nog niet gezien hahaha, ik maar denken goh wat is het stil in het (vorige oude) topic. Ik heb nog niet alles gelezen, ga ik vandaag en morgen nog even doen.

Waar ik momenteel van baal is dat ik een sociale angststoornis erbij heb gekregen. Hoorde gister mijnpsycholoog erover praten toen daarna op internet gekeken en mijn mond viel open. Zo herkenbaar !
Alle reacties Link kopieren
ninneketje schreef:
07-12-2017 18:57
Hallo allemaal,

ik smijt mij er even tussen ... Ben deel 1 nog aan 't lezen en mijn mond valt al de hele tijd open van verbazing ... wat een herkenning, maar tegelijk ook ... wat een confrontatie ... Hier dus ook sterke vermoedens richten autisme ...
Toch ook enkele vragen : was het voor jullie een meerwaarde om een diagnose te hebben ?
Hoe zag jullie adolescentie eruit (ik ging bvb van een rozig meisje naar een zwarte tiener) ?

En mijn lichaamstemperatuur zit al twee maanden onder 0 en komt pas tegen mei (hopelijk !!!) terug boven 0 ... bevriezennnnn !
Ik was blij dat door de diagnose er eindelijk een verklaring was dat ik steeds vastliep. Dat ik niet lui en onwillig was. Het kan ook een nadeel hebben bij een baan zoeken. Mij is al vaker verteld dat Autisme toch wel een serieuze beperking is en dat het dan erg moeilijk zoeken is. Tot nu toe is me het ook niet gelukt om aan regulier werk te komen. Ik werk op een Sociale Werkplaats onder mijn niveau.

In mijn adolescentie zat ik slecht in mijn vel. Ik liep in mijn opleiding vast. Op stages voldeed ik niet. Hoe ik hard ik ook knokte, het was nooit goed genoeg. Met klasgenoten vond ik geen aansluiting en werd veel gepest. Op de middelbare school ook al. Ik heb me vaak afgevraagd wat er toch mis met me was. Waarom lukte het bij anderen wel?
Thuis was het in die periode ook niet leuk. Het huwelijk van mijn ouders liep niet goed meer. Vaak ruzie om niks, een gespannen sfeer. Dan werd mijn oom nog ongeneeslijk ziek en mijn ouders waren bijna alleen maar bezig voor hem. Dat irriteerde me. Mijn enige lichtpuntjes waren mijn huisdieren en een stukje fietsen. Vriendschappen waren al ver verwaterd. Iedereen was met verkering en uitgaan bezig, ik vond daar niks aan. Eigenlijk was er bar weinig wat ik leuk vond. Ik was ook helemaal niet zelfstandig. Alleen mijn huisdieren en de vaatwasser in- en uitruimen deed ik. Pas na de scheiding van mijn ouders werd ik zelfstandiger. Er gebeurden toen veel nare dingen achter elkaar.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees dat meerdere gepest zijn, zou dat iets zijn wat bij veel mensen met Autisme gebeurt? ik heb eerlijk gezegd ook geen idee waarom ik gepest ben, anders dan 'dat ik raar was'.)

Hebben jullie hier nog last van?(hoeft niet op geantwoord te worden als je niet wil natuurlijk). Ik moet er nog EMDR voor volgen ookal is het al 6/7 jaar geleden.
"When you come out of the storm, you won’t be the same person who walked in. That’s what this storm’s all about.”
Alle reacties Link kopieren
Ik voelde me er nooit bijhoren. Hing altijd een beetje als 5e wiel aan de wagen. Voor mijn idee werd ik door bepaalde groepjes slechts getolereerd. Ik had geen echte vrienden en ik heb er nog steeds geen (op 1 vriendin na, dus ik heb er wel eentje in ieder geval). Ik waaide een beetje door school heen zonder echt opgemerkt te worden en zonder echt noemenswaardige problemen. Ik ging braaf naar m'n lessen, deed zo min mogelijk aan huiswerk en haalde m'n punten. Eigenlijk dus totaal onzichtbaar.

Heeft de diagnose meerwaarde? Wel in die zin dat ik gerichter dingen kon opzoeken en daardoor mezelf beter leer begrijpen. Maar soms twijfel ik nog steeds of de diagnose wel klopt. Hoogbegaafdheid past namelijk ook perfect als ik kijk naar de problemen waar je dan tegenaan loopt. Maar dat durf ik dan weer niet te laten testen en ik vind het ook een beetje pretentieus om dat over mezelf te zeggen.
Dus momenteel laat ik de diagnose even voor wat het is en probeer ik mij te focussen op mijn grootste struikelpunt: mijn negatieve zelfbeeld. Dat is al lastig genoeg, maar ik verwacht dat wanneer ik dit wat kan opschalen, er een hoop "problemen" als vanzelf zullen verminderen/oplossen.

Qua weer: zon en warm! Niet te warm, maar wel zodanig dat je 's avonds nog lekker buiten kan zitten in een jurkje.
Ik ben niet gepest. Ik viel wel buiten de groep toen ik vanuit de brugklas naar klas 2 op een andere school ging. Maar daar haalde ik mn schouders eigenlijk over op, ik ben toch geen groepsmens en ik kon t goed vinden met een andere outcast van een hogere klas. In klas 3 kwam een jongen in mijn klas die ik die zomer al van de manege kende en die werd op school mr popular en omdat ik bevriend met hem was wilde iedereen opeens mij ook erbij. Hoe hypocriet. Dát is dus het menselijk ras.
Alle reacties Link kopieren
Kohaku schreef:
08-12-2017 10:08
Ik lees dat meerdere gepest zijn, zou dat iets zijn wat bij veel mensen met Autisme gebeurt? ik heb eerlijk gezegd ook geen idee waarom ik gepest ben, anders dan 'dat ik raar was'.)

Hebben jullie hier nog last van?(hoeft niet op geantwoord te worden als je niet wil natuurlijk). Ik moet er nog EMDR voor volgen ookal is het al 6/7 jaar geleden.
Ik weet wel waarmee ik gepest ben. Een andere kledingstijl dan de rest (erg kleurig). Het feit dat ik weinig tot geen oogcontact maakte, viel op. Sommige meiden gingen me dan al starend achtervolgen. Vaak werd ik voor de gek gehouden, omdat ik alles geloofde. Of ze me alleen raar vonden of me echt haatten weet ik niet.
Ik heb er een erg negatief zelfbeeld aan overgehouden en vertrouw mensen niet gauw meer. Nu wordt ik niet meer gepest, maar met de meeste mensen voel ik geen klik. Als iemand b.v. zegt dat ik leuke kleren aan heb, denk ik: Menen ze het wel of bedoelen ze het tegenovergestelde?
Alle reacties Link kopieren
@hondenmens, heel herkenbaar. Ik sta niet graag in het middelpunt maar ik had ook altijd wel, voor mijn school dan, aparte kleding aan. Reageerde volgens iedereen 'kinderlijk' en fladderen in de 2e klas werd 'natuurlijk' ook als raar gezien. Ik heb er ook een heel erg slecht zelfbeeld aan overgehouden en geloof mensen ook heel erg moeilijk. Zelfs bij mensen die mij echt graag mogen denk ik soms nog 'ze doen maar als of en vinden mij vervelend en raar'.
"When you come out of the storm, you won’t be the same person who walked in. That’s what this storm’s all about.”
Alle reacties Link kopieren
Kohaku schreef:
08-12-2017 20:36
@hondenmens, heel herkenbaar. Ik sta niet graag in het middelpunt maar ik had ook altijd wel, voor mijn school dan, aparte kleding aan. Reageerde volgens iedereen 'kinderlijk' en fladderen in de 2e klas werd 'natuurlijk' ook als raar gezien. Ik heb er ook een heel erg slecht zelfbeeld aan overgehouden en geloof mensen ook heel erg moeilijk. Zelfs bij mensen die mij echt graag mogen denk ik soms nog 'ze doen maar als of en vinden mij vervelend en raar'.
De vraag is natuurlijk of dat slechte zelfbeeld het gevolg is van dat pesten, of mss wel (een deel van) de oorzaak.
Kwetsbare kinderen lopen veel meer risico om gepest te worden.
Mijn zelfbeeld was iig al laag voordat ik zelfs maar naar school ging.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Kohaku schreef:
08-12-2017 20:36
@hondenmens, heel herkenbaar. Ik sta niet graag in het middelpunt maar ik had ook altijd wel, voor mijn school dan, aparte kleding aan. Reageerde volgens iedereen 'kinderlijk' en fladderen in de 2e klas werd 'natuurlijk' ook als raar gezien. Ik heb er ook een heel erg slecht zelfbeeld aan overgehouden en geloof mensen ook heel erg moeilijk. Zelfs bij mensen die mij echt graag mogen denk ik soms nog 'ze doen maar als of en vinden mij vervelend en raar'.
Ik was gewoon kinderlijk voor mijn leeftijd. Fladderen deed ik niet, maar wel andere tics zoals hoofdschudden en kuchen. Niet dat ik daar echt op aangesproken werd, maar ik zag of hoorde soms dat ze me na deden.
Alle reacties Link kopieren
Ik was kinderlijk, verlegen en was super onzeker. Ook hou ik enorm van lezen en kinderen uit mijn klas lazen niet, waardoor ik telkens voor nerd uitgemaakt werd. Ook snapte ik bepaalde grapjes niet. Sarcasme was al helemaal moeilijk te begrijpen.
Heanig an
SadSloth schreef:
08-12-2017 22:07
Ik was kinderlijk, verlegen en was super onzeker. Ook hou ik enorm van lezen en kinderen uit mijn klas lazen niet, waardoor ik telkens voor nerd uitgemaakt werd. Ook snapte ik bepaalde grapjes niet. Sarcasme was al helemaal moeilijk te begrijpen.
Precies dit.
Ik vond leeftijdgenoten vaak eerder kinderlijk/kinderachtig. En op 'n gegeven moment vond ik het weer heel raar dat ze zo opgingen in 'relaties' en uitgaan. Die hype is helemaal aan mij voorbij gegaan. Ik zat dag en nacht op de manege als ik de kans kreeg.
Alle reacties Link kopieren
Grapjes snapte ik ook vaak niet. Op de basisschool had ik een leuke klas, maar toch werd ik regelmatig in de maling genomen. De meest domme dingen konden ze mij laten geloven en soms zelfs laten huilen. Ik had in groep 8 een beugel en was uitgenodigd voor een feestje van een vriendin. Een andere vriendin zei dat je sinds kort niet met een beugel daar mocht zwemmen. Had ik nog nooit van gehoord, maar ging het toch maar aan mijn vader vragen.
Of dat een klasgenote een krauw op haar hand had en zei dat ik het had gedaan. Ik zei dat ik van niks wist. Ze bleef er over doorzeuren en praatte mij een schuldgevoel aan. Ze kreeg me aan het huilen. Dan zeiden ze natuurlijk dat het een grapje was. Ik zag er de humor totaal niet van in.
Dat relatiegedoe en uitgaan was aan mij ook niet besteed. Ik heb vriendinnen een ware metamorfose zien doormaken wat dat betreft. Vaak dacht ik: Waarom moeten leuke contacten nou zo veranderen?
Ik val ook in de categorie eeuwige vrijgezel.
In mijn klas heb ik wat meiden van 18/19. Volop bezig met jongens. Ik was op die leeftijd (nu klink ik echt oud, ben nog maar halverwege 20 hoor) nog helemaal niet bezig met relaties. Moe(s)t er niet aan denken. Ben heel erg aan mijn vrijheid gewend. Op de middelbare ben ik 1 keer verliefd geweest. Heel veel moed verzameld om hem dat te vertellen. Hij vond het erg lief, maar helaas voor mij, bleek hij meer van de mannenliefde te zijn. Ook helemaal prima. Sindsdien 'durf' ik ook niet meer op iemand af te stappen.
Ik werd ook alleen maar verliefd op mannen die veel ouder waren dan mij. Maar aangezien dat geen pedo's waren ving ik als puber bot en was ook te verlegen er echt eentje te versieren. Pas toen ik 21 ofzo was, had ik beet, ofwel die man versierde mij. Hij was half in de 30 en getrouwd, maar het was prima oefenmateriaal voor mij.
Ik ben ook wel eens versierd door een man. Leerde hem kennen op ander forum. Leuke man, hij zag mij wel zitten, maar al gauw liep ik tegen het probleem aan dat hij dolgraag kinderen wilde. Hij was toen begin 30, ik volgens mij 20. Ik snapte hem wel, maar omdat ik geen kinderen wil was het ook gauw klaar. Niet lang daarna ontmoette hij zijn huidige vrouw, en hij heeft nu een kind van een paar jaar rondlopen. Ik ben echt blij voor hem.

Ik ben trouwens ook een latertje met veel dingen. Maar dat maakt me nu niet meer uit. Ik doe het op mijn manier en dat bevalt me goed.
Ik heb altijd honing aan m'n kont gehad voor getrouwde mannen lijkt 't. Geen idee waarom juist dat segment op mij blijkt te vallen. Misschien voelden ze aan dat ik geen relatie (en géén kinderen!!) wil en daarom veilig terrein ben? Voor gebonden mannen is 'n vrouw die reist en vrij is volgens mij gewoon 'n natte droom. Ik geef hier overigens al meer dan 10 jaar niet meer aan toe, omdat seks me niet echt kan boeien.
Alle reacties Link kopieren
Seks was bij mij vooral nieuwsgierigheid en voelde de druk "iedereen behalve ik". Ik heb maar 1 bedpartner (FWB) gehad en dat is tegengevallen. Ik moet waarschijnlijk echt meer voelen voor iemand en andersom. Tot nu toe ben ik zo'n man niet tegengekomen.
Ik val op vrouwen en die zijn een stuk veeleisender dan mannen, wat t lastig maakt voor mij.

Ik heb jaren gedacht dat het echt mijn uiterlijk moest zijn.. Toen gedacht dat ik gewoon een kutkarakter heb... Inmiddels wel erachter dat het de combinatie is. Ik ben niet knap genoeg om een beetje een ingewikkeld karakter te hebben, hoewel ik helemaal niet een heel moeilijk iemand ben.

Maar make up enzo.. Het is gewoon niet aan mij besteed. Oh ja en ik ben enorm kieskeurig ook nog.
Alle reacties Link kopieren
biobitch1984 schreef:
09-12-2017 02:35
Ik val op vrouwen en die zijn een stuk veeleisender dan mannen, wat t lastig maakt voor mij.

Ik heb jaren gedacht dat het echt mijn uiterlijk moest zijn.. Toen gedacht dat ik gewoon een kutkarakter heb... Inmiddels wel erachter dat het de combinatie is. Ik ben niet knap genoeg om een beetje een ingewikkeld karakter te hebben, hoewel ik helemaal niet een heel moeilijk iemand ben.

Maar make up enzo.. Het is gewoon niet aan mij besteed. Oh ja en ik ben enorm kieskeurig ook nog.
Ik blijf me verbazen over wat jij schrijft.
Hoezo zijn vrouwen veeleisender? Ik val ook op vrouwen (en incidenteel wel eens op een man) en mijn ervaring is dat voor mannen het uiterlijk vele malen belangrijker is.
Ik heb relaties gehad met zowel mannen als vrouwen en herken wat jij schrijft vooral uit mijn relaties met mannen.
Ikzelf ben ook niet geïnteresseerd in iemands uiterlijk, dat is pas in tweede instantie een ding waar ik op let.
En als ik iemand aardig vind, vind ik ook dat diegene er leuk uitziet. Vind ik iemand niet aardig vind ik dat diegene er niet leuk uitziet.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven