Autisme,wie ook?

31-05-2015 16:01 3006 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vroeg me af of er meerdere dames zijn met autisme die zin hebben om mee te schrijven. Bij mij is de diagnose pas gesteld en ben al in de 30. Ze weten alleen nog niet of het Asperger is of pdd-NOS. Wil er iemand meekletsen?😊
Dat is niet zo'n gek idee: het samen doen. Jullie kunnen dan elkaar bijstaan.
World of Warcraft: Legion
Dat klinkt als een goed idee. En waarschijnlijk voel je je met je moeder erbij ook wat meer op je gemak.
Ik vind het zelfs een heel goed idee!

Fijn dat jullie eruit zijn gekomen.
Ik heb voor mijn laatste werkweek verlof aangevraagd en gekregen.

Dat betekent dat ik volgende week voor het laatst ben.

Vandaag ook weer zó moe.

Het is goed zo.
Fijn Lotte. Nog even een weekje volhouden. En dan is het echt even mooi geweest.

Tijd voor herstel.
Nou en of.

Dank je.
Pfff ik loop deze week even keihard tegen de muur op.

Stage ging op zich allemaal goed, ik heb daar echt ontzettend veel geleerd. 2 jaar terug kreeg ik nog paniekaanvallen als ik een presentatie moest doen voor 10 man, nu draai ik rustig met 50 leerlingen een programma af. Dit is mijn laatste week en zou dinsdag eindpresentatie hebben. Maar omdat er nu weer dingen gaan veranderen, raak ik weer helemaal van het padje af en die presentatie geeft dan ineens zoveel stress.

Paniekaanvallen, hyperventileren, oftewel ik ben deze hele week al niet naar stage geweest. Volgende week moet ik weer colleges gaan volgen van de laatste module van mijn studie. Daarna is het alleen nog een kwestie van tentamens die nog liggen herkansen en daarna afstuderen.

Voor het afstuderen moet ik ook een onderzoek doen bij een bedrijf, dit zou ik heeeeel graag bij mijn huidige stage bedrijf doen. Ik ben daar nu eindelijk een beetje op mijn plekje en het voelt vertrouwd. Echter heb ik wel al redelijk veel verzuimd door migraine als gevolg van overprikkeling en loop ik al minder dagen dan de 'gemiddelde' stagiaire. Ik ben bang dat ik straks gewoon keihard afgewezen wordt omdat ik 'te moeilijk' ben. En dan zie ik m'n hele studie alweer in duigen vallen, want zie het niet erg zitten om weer bij een nieuw bedrijf te beginnen waar het eerst weer 4 maanden duurt voordat ik op m'n plekkie ben.

Nu heeft mijn moeder zojuist met mijn stage gebeld, voor het eerst sinds jaaaaaaaaren, want ik regel dit soort dingen eigenlijk nu zelf wel. Nu lukte het echt even niet, maar voel me dan zo'n klein kind waarvan 'mama wel even belt en het voor je uitlegt'. Het bleek dat ze wel heel tevreden over mij waren. Dat ik niet zo in moest zitten over die presentatie omdat ik wel de ballen heb laten zien dat ik voor grote groepen kan staan. (Wat ik zelf ook nooit heb gedacht). De dagen die ik nog moet inhalen als gevolg van verzuim ga ik morgen met mijn begeleider inplannen zodat ik niet teveel op mn hals haal. Ik wil me immers ook goed kunnen focussen op die module (die ik al een keer half heb gevolgd maar niet afgerond omdat het teveel was)

Volgens mij heb ik nu een heel onsamenhangend verhaald getypt, sorry daarvoor. Mijn hoofd is een grote brei van kronkels.

Ik wil vnv gewoon lekker met m'n vriend een pizza bestellen en op de bank tegen hem aan kruipen en verder niets.

Zo.... pfff.

Ooh ja ik gebruik trouwens wel medicijnen, elke dag fluoxetine en ritalin alleen als ik moet werken of school heb en me moet concentreren.
You have to go on and be crazy, craziness is like heaven.
Ik vraag me echt af... hoe men een heel huishouden kan bestieren.

Ik ga fulltime naar school, werk 2 avonden en 1 of 2 dagen in het weekend. Woon samen met vriend welke fulltime werkt.

Naast school en werk heb ik echt tijd voor mezelf nodig. Ik kan makkelijk een hele middag op de bank hangen. Heb dan ook echt geen zin om andere dingen te doen.

Maarja, we hebben samen een huishouden, dus dat moet ook gebeuren. Nu komt het er op neer dat vriend ongeveer 80% in het huishouden doet en ik 20%. Ik kan me er niet toe zetten als ik uit school kom. Ik heb dan net even 1,5 uur de tijd om op te laden voor ik eten moet koken/regelen voor ik naar het werk moet. De avonden/middagen dat ik dan wel vrij ben wil ik juist van mijn vrije tijd genieten en kan ik me ook niet echt tot het huishouden zetten. Ik vind het op de een of andere manier gewoon niet belangrijk genoeg.

Gevolg is dat vriend in het weekend als ik werk boodschappen doet, de was doet, stofzuigt etc. etc.

En dan nog iets zo.. koken... HORROR!!! Ik word al gek als ik er aan denk dat ik de rest van mijn leven nog elke dag moet bedenken wat er gegeten gaat worden. Ik ben al zo kieskeurig, dus veel variatie heb ik ook niet ..

Ik kan me er door de week niet toe zetten, maar kan hem dat niet wijs maken.

Mijn ouders wilden altijd dat ik eerst op mezelf ging voor ik samen ging wonen. Ik heb dat altijd verworpen omdat ik dat zonde van het geld vond. Misschien was ik er dan achter gekomen dat ik mezelf alleen echt niet kon redden... Want volgens mij ben ik zonder vriend nergens.
quote:harris. schreef op 13 april 2016 @ 15:44:

Volgens mij heb ik nu een heel onsamenhangend verhaald getypt, sorry daarvoor. Mijn hoofd is een grote brei van kronkels.

Voor mij persoonlijk is je verhaal heel herkenbaar.

Dat het je opeens allemaal (weer) te veel wordt.

Sterkte met alle drukte
Ducktape, ik zou ook geen heel huishouden kunnen bestieren hoor.

Ik heb alleen mezelf om voor te zorgen, en dat lukt maar net.
quote:Lotte35 schreef op 13 april 2016 @ 16:01:

Ducktape, ik zou ook geen heel huishouden kunnen bestieren hoor.

Ik heb alleen mezelf om voor te zorgen, en dat lukt maar net.

Ja, weet je... Als ik op mezelf zou wonen zou dat echt zó fout gaan.

Ik zou sowieso niet de deur uit gaan om mensen te zien. Ik ben gewoon niet zo sociaal ingesteld. Ik red me prima alleen, des te fijner.

En daarbij, boodschappen? Waarom boodschappen doen als ik 's avonds ook gewoon een boterham kan eten, of zelfs niks, als ik geen honger heb. Ik vind dat allemaal niet zo interessant/belangrijk of zo.

Dus ik zou daar op m'n studentenkamertje gewoon weg zitten te rotten omdat ik me er gewoon niet toe kan zetten. Zou de hele dag op de bank hangen met m'n mobiel/laptop in de hand. Ik zie het zo voor me ...
Tja, ik ben door de woonvorm waar ik dingen heb geleerd, de instelling meegekregen om goed en gezond te eten: fruit, melk, volledige maaltijden koken, al heb ik die dag gewerkt. Heel soms heb ik geen zin in een maaltijd en dan pak ik een boterham en eet ik die wel op.

Ik begrijp wel dat je na een hectische werkdag gewoon direct naar huis wilt, i.p.v. naar de supermarkt, eten halen, koken, eten, en dan moet de rommel (veroorzaakt door het koken) ook nog eens opgeruimd worden. Het is soms gewoon zwaar (meestal heb ik daar nog energie voor).
@ Ducktape, ik herken wel wat in jouw verhaal. Het huishouden is voor mij ook echt een ding. Ik hang liever op de bank, achter de pc of ga ergens naar toe ipv het huishouden te doen. Ik kan me daar ook slecht toe zetten. Het vervelendste daarbij is dat ik wel echt van een schoon en opgeruimd huis houd, maar het is zo'n geplan en gedoe. Ik kan 2 uur de badkamer staan schoonmaken en dan nog niet alles gehad hebben (onze badkamer is nog niet eens heel groot).

Boodschappen doen vind ik leuk, maar moet me er dan echt toe zetten om het dan op te ruimen. Koken vind ik heel leuk, maar weer het niet kunnen opbrengen om het erna op te ruimen. Dat doet man dan ook. Ik ben veel thuis, dus eigenlijk zou ik het 'makkelijk' moeten kunnen. Alleen het lukt me niet om me er echt toe te zetten, zodat ik het bijhoud. Het is hier geen zwijnenstal, maar ik zou vooral de boven verdieping wat vaker willen doen en de strijk.
Ik woon alleen en ik kan het niet goed. Ik eet iedere avond bij mijn ouders en ga vaak smiddags er al heen. Momenteel heb ik geen werk oid en heb niet veel om handen. Heb wel een hond waar ik veel mee wandel en daar ook veel contacten door heb.

Huishouden vind ik heel moeilijk. Ik kan me er niet toe zetten. Eigenlijk zou ik een lijst moeten hebben en iedere dag iets doen zodat ik dat kan afvinken. Tijdens mijn opnames vond ik het heel fijn dat ik niet voor maaltijden hoeven te zorgen, en nu ben ik blij dat ik bij mijn ouders terecht kan. Maar als ik aan de toekomst denk dan zie ik dat niet positief.

Wat voor hobby's hebben jullie? Ik weet de laatste tijd niet wat ik mer mezelf aan moet.

Harris, jij moet vanavond gewoon lekker met die pizza op de bank hangen!
quote:lisa198 schreef op 13 april 2016 @ 16:50:

Eigenlijk zou ik een lijst moeten hebben en iedere dag iets doen zodat ik dat kan afvinken.

Nou, dit doe ik dus.

Het geeft mij heel veel rust.

Ik herken me heel erg in de post van elfje; ik ben heel netjes, maar heb tegelijk een enorme hekel aan het huishouden.

Dat is niet echt een ideale combinatie

Ik doe het huishouden wel heel trouw hoor, maar moet me er élke keer weer toe zetten.

Ik doe elke dag iets, want te veel achter elkaar wordt een drama.

Meer dan eens heb ik wanhopig tussen de zooi gezeten, niet meer wetend wat ik nou als eerste aan moest pakken (want dan wilde ik én de meubels afsoppen, én de ramen zemen, én de kastjes van binnen schoonmaken, pffff).

Koken vind ik wel heel leuk, maar alleen als ik er rustig de tijd voor heb.

Op de dagen dat ik werkte, kookte ik niet.

Als ik thuiskwam (vaak pas na zes uur) had ik daar geen fut meer voor.

Meestal was ik dan ook totaal overprikkeld, en had daardoor ook geen rust om te eten.

Dat is voor mij natuurlijk extra slecht, aangezien ik juist aan moet komen.

Gelukkig zal ik daar straks weer beter aan kunnen werken.

Ik merk nu al dat het eten beter gaat, nu ik alleen nog de ochtenden werk.
Ok, wel blij dat jullie tegen hetzelfde probleem aan lopen. Was al bang dat ik gewoon lui ben of wat dan ook, maar ik kan me er dus echt niet toe zetten.

Ik heb ook soms van die vlagen dat ik ineens alles (meestal vlak voor ik ergens naar toe moet oid..) wil opruimen. Dan word ik ineens heel druk in de korte tijd die ik nog heb voor ik weg moet.

Maar ook.. zo chaotisch als de pest. Ben ik met x bezig en moet ik wat pakken, maar kom ik onderweg y tegen, dan ga ik daar mee verder. Ondertussen heb ik z alweer zien liggen en zo ben ik allang weer kwijt waar ik mee begonnen was.

Als vriend er weer wat van gezegd heeft (laatst was ie echt heel boos dat alles op zijn schouders neer kwam) dan probeer ik me er weer echt toe te zetten, maar dat vlakt na een week weer af. En dan weer tot de volgende keer dat 'ie boos wordt.

Hobby's.. heb ik niet echt. Ik kan iets heel leuk vinden, vind het dan ook een poosje leuk en daarna is de nieuwigheid eraf.

Er is ook eigenlijk niet zo veel wat ik leuk vind, als ik er nu zo over na denk.. Naja, wel leuk, maar doordat ik zulke hoge eisen stel aan wat ik maak/doe, wordt het er niet leuker op. Omdat ik nooit dat resultaat kan behalen wát ik voor ogen heb. En dan is het als falen.. en dan is het niet leuk meer. Punt...
Soms houd ik een tijdje alles heel strak, dan lukt het me om controle te houden, maar meestal houd ik dat maar een paar maanden vol. Waarschijnlijk omdat ik dan te perfectionistisch ben.

De laatste tijd los ik veel sudoku's op, als nieuwe hobby. Ik had niet verwacht er goed in te zijn, dus het is leuk dat het lukt.
Ik woon alleen in een seniorenwoning (alles gelijkvloers) en red me redelijk. Maar dat komt ook wel omdat ik veel tijd heb om mijn huishouden te doen. Ik herken natuurlijk wel dingen als slecht kunnen beginnen aan dingen. Poetsen, stofzuigen, onkruid wieden, koken doe ik allemaal zelf. Maar ik poets vergeleken met sommige mensen om me heen wel weinig. De badkamer en de wc met een sopje doe ik maar eens in de 2 weken. Ik ga tussendoor wel met een vochtig schoonmaakdoekje over de bril. Maar ik ben bijna altijd de enige die erop gaat. Als ik visite krijg doe ik wel van tevoren even de wc en wasbak helemaal en op z'n minst stofzuigen. Soms ook dweilen. Ligt eraan hoeveel tijd ik heb. Net als met een sopje even over de bank, stoelen en eettafel (waar ik nooit aan eet). Zodat het stof eraf is. Ik zie niet in waarom ik dat elke dag zou moeten doen. Ik ben toch maar alleen. Er komt hier maar eens in de paar weken iemand anders dan mijn moeder over de vloer. En dat vind ik genoeg. Vorige week kwam een collega met haar man op bezoek en ben heel de middag kwijt geweest met poetsen. Telkens als ik dacht klaar te zijn zag ik weer iets nieuws. Oh de tafels liggen nog vol, mijn kleren hangen slordig over de stoel, ik moet de hondjes nog kammen en hun oogjes schoonmaken, wat ruimte maken aan de kapstok omdat het helemaal volhangt. En, en, en. Om gek van te worden! Dan ben ik bekaf. Toen ze er eenmaal waren, werd ik relaxter.

Koken doe ik elke dag, houd heel erg van warm eten. Dan voel ik me langer gevuld.

Ik heb verschillende hobby's, die allemaal oppervlakkig zijn. Badminton, met mijn hondjes wandelen, stukje fietsen. Fietsen alleen als het weinig waait. Shoppen, kleuren, internetten, fotograferen. Ik vind het leuk zo lang het geen verplichting wordt. Nergens blink ik in uit. En ik heb ook de energie vaak niet om me ergens 100% op te storten. Net als mijn hobbycursus "Fotografie" een paar jaar terug. Leuke ideeën opgedaan, maar je kreeg wel elke week huiswerk. En dan voelt het weer als verplichting.
Mijn hobby's zijn internetten, lezen, pianospelen, knutselen, tekenen en fotoboeken maken.

Ik blink ook nergens in uit. Al krijg ik wel complimenten over sommige dingen die ik maak.
Ik heb heel veel hobby's. Als ik aan een hobby geen aandacht besteed door gebrek aan tijd of interesse, is dat maar tijdelijk. Forummen, muziek maken, zingen, YouTube-filmpjes bekijken, Japans zijn mijn interesses op dit moment. Reizen en bezichtigen van grote steden mag ik ook graag doen. Een autist in een zeer groot en druk centrum van een metropool? Jazeker! Ik ben dan 's avonds moe als ik in een hotelkamer naar bed ga, maar dat is mij de moeite wel waard!
Ik houd ook van reizen. Het brengt veel spanning met zich mee, wat me soms ook teveel wordt. Maar ik kan er echt intens van genieten. Ik ben vooral gek op het maken van cruises. Overzichtelijk, je kunt het zo rustig of druk maken als je zelf wilt en toch zie je veel.
Reis je dan alleen, hans?

Ik vind heel veel 'thuisdingen' erg leuk om te doen, dat zou je dus mijn hobby's kunnen noemen.

Ik kan me de hele dag vermaken met puzzelen (het liefst cryptogrammen), spelletjes doen op internet (op dit moment ben ik verslaafd aan AlphaBetty Saga op Facebook), filmpjes kijken op YouTube, televisie kijken (dingen die ik 's avonds opneem), lezen, surfen over internet, dat soort dingen. Ik verveel me echt nooit. Ook vind ik het fijn om in m'n eentje boodschappen te gaan doen. Dwalen door de supermarkt, nieuwe dingen ontdekken.

In die spelletjes op internet kan ik me overigens wel helemaal verliezen. Uren achter elkaar kan ik het doen, zonder enig probleem.
Ik reis soms alleen als de bestemming veilig is. In 2013 en 2015 ben ik alleen naar Londen geweest en ik regelde alles zelf: vliegtickets, een hotel boeken, hoe ga ik van hotel met de London Underground naar bijvoorbeeld de Big Ben? Hoe naar Buckingham Palace? Ik ga georganiseerd naar wat minder veilige landen. Ik vloog zelfstandig naar Johannesburg in Zuid-Afrika. Daar moest de groep zich verzamelen en vanaf dat punt was de reis georganiseerd. Dat heeft wel zijn voordelen.
Gaaf.
Ik vind op vakantie gaan mwah. Het reizen zelf vind ik erg stressvol. Heb ook moeite om buiten de deur te plassen. Maar eenmaal op bestemming kan ik wel genieten. Enig nadeel is dat ik bang ben niet te kunnen slapen (dus gaan altijd slaappillen mee) en naar het toilet gaan is echt een dingetje.

Een paar jaar geleden durfde ik alleen op vakantie en heb ik dat 2 keer gedaan. Nu durf ik dat niet meer.

Lotte, kan je AlphaBetty op de IPad spelen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven