Behoefte aan een opgeruimd leven

24-01-2021 23:53 36 berichten
Ik ben altijd al een chaoot geweest maar nu ik alleen maar thuis zit door corona is het 10x erger. Ik baal ervan dat ik alles rommelig maak zonder dat ik het door heb. Ik heb niet door dat ik troep maak: ik laat kastjes openstaan, lades openstaan, gooi dingen onbewust op de grond. Als ik dan later bijvoorbeeld weer binnenloop zie ik pas wat een ravage het is. Ik wil opgeruimd en georganiseerd leven maar weet niet hoe. Ik weet niet hoe ik dat moet oppakken. Als ik de troep zie krijg ik een soort error in mijn hoofd en ruim het dan niet op. Heeft iemand tips? Of boeken voor een opgeruimd leven?

Daarnaast merk ik dat ik door corona steeds luier word. Ik lig steeds vaker lang in bed. Hierdoor doe ik de dingen niet die ik wíl doen of zelfs moet doen. Zit veel op de laptop en telefoon nutteloos rond te kijken en voor ik het weet is het weer een uur verder. Ik vraag me dan af waarom dóé ik dit in godsnaam maar na tijdje doe ik het weer omdat ik soms gewoon geen energie heb om iets anders te doen.
Mijn droomdag is gewoon lekker vroeg opstaan (ik ben een student, heb weinig colleges dus kan eigenlijk altijd uitslapen), een wandeling maken, boeken lezen, lekker eten maken, studeren, opruimen (!!). Maar het gekke is dat deze dingen die ik in mijn hoofd heel graag WIL, niet doe omdat ik me zo suf en loom voel. Het leven voelt soms een beetje doelloos voor mij. Ik wil mij niet loom, lui, energieloos voelen maar het lukt me niet om mij te verzetten. Iemand hier ook tips/boeken voor?

Ik zal nu vast veel reacties krijgen dat ik een luie donder ben maar het voelt echt als een soort error. Ik kan me niet meer tot dingen toezetten zoals ik vroeger wel deed.
anoniem_64bd65f2302fd wijzigde dit bericht op 25-01-2021 00:09
0.12% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik was ook altijd zo en hoewel opruimen nog steeds niet mijn hobby is, gaat het beter. Zorg eerst dat dingen een vaste plek hebben en train je zelf er in om dingen op één vaste plek op te ruimen. Dus, leg je sleutels altijd terug op een vaste plek. Je zult merken dat je dan al minder tijd kwijt bent. Ruim vervolgens kastje voor kastje op. Zet een leuke serie op, trek één kastje of één la leeg, gooi weg wat je niet wil hebben en ga zo verder. Je zult zien dat je langzaam maar zeker meer orde in je huis en je hoofd krijgt.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Wat een fijne reacties allemaal, dit heeft mij even goed gedaan. Ik voelde me al een beetje 'vreemd'. Vooral omdat ik het idee heb dat de mensen om mij heen het wel allemaal onder controle hebben. Ik ga alle tips meenemen en kijken of ik een verbetering ga zien.

Over de ADD opmerking. Ik denk niet dat ik ADD heb. Ik heb er wel eens over nagedacht maar als ik in een juiste omgeving ben kan ik mij super goed concentreren op bijvoorbeeld studie. Ik heb ook geen probleem met luisteren en kan in de juiste omgeving wel lang lezen (Even de symptomen opgezocht). Echter vind ik het altijd wel moeilijk om mij aan een planning te houden (maar plannen zelf vind ik heel leuk), en moet vaak dingen opschrijven voor iets in mijn hoofd zit. Zo moet ik als ik vroeg op moet staan een planning maken van de ochtend anders krijg ik niet in mijn hoofd hoe vroeg ik op moet staan bijvoorbeeld. Denk dat ik gewoon een enorme chaoot heb die alles moeilijk op een rijtje krijgt.

Over de vraag over mijn bloedwaarden. Ik heb dit ooit laten checken want ik had een tijd lang tintelingen/jeuk/zenuwpijnsteken in mijn voeten. Alles zag er goed uit behalve B12, die waarde was ongeveer leeg. Maar daar heb ik nu drie kwartjaar zuigtabletten voor en de waarden zijn weer goed. Dus daar kan het niet aan liggen.
Alle reacties Link kopieren
Lanavries schreef:
25-01-2021 13:28
Wat een fijne reacties allemaal, dit heeft mij even goed gedaan. Ik voelde me al een beetje 'vreemd'. Vooral omdat ik het idee heb dat de mensen om mij heen het wel allemaal onder controle hebben. Ik ga alle tips meenemen en kijken of ik een verbetering ga zien.

Over de ADD opmerking. Ik denk niet dat ik ADD heb. Ik heb er wel eens over nagedacht maar als ik in een juiste omgeving ben kan ik mij super goed concentreren op bijvoorbeeld studie. Ik heb ook geen probleem met luisteren en kan in de juiste omgeving wel lang lezen (Even de symptomen opgezocht). Echter vind ik het altijd wel moeilijk om mij aan een planning te houden (maar plannen zelf vind ik heel leuk), en moet vaak dingen opschrijven voor iets in mijn hoofd zit. Zo moet ik als ik vroeg op moet staan een planning maken van de ochtend anders krijg ik niet in mijn hoofd hoe vroeg ik op moet staan bijvoorbeeld. Denk dat ik gewoon een enorme chaoot heb die alles moeilijk op een rijtje krijgt.

Over de vraag over mijn bloedwaarden. Ik heb dit ooit laten checken want ik had een tijd lang tintelingen/jeuk/zenuwpijnsteken in mijn voeten. Alles zag er goed uit behalve B12, die waarde was ongeveer leeg. Maar daar heb ik nu drie kwartjaar zuigtabletten voor en de waarden zijn weer goed. Dus daar kan het niet aan liggen.
Dat zie je waarschijnlijk verkeerd.
Natuurlijk zijn er mensen die het echt op orde hebben.
Maar er zijn zeker ook mensen waarvan je het denkt en als je die mensen ziet laten ze natuurlijk niet altijd hun chaos zien. (Chaos in leven/problemen/spullen)
En op sociale media natuurlijk al helemaal niet.


Na corona zou je ook thuis kunnen afspreken met mensen.
Het is vast makkelijker opruimen als je weet dat er iemand komt.
(En schaam je dan NIET voor de rommel die je eventueel niet gelukt is!! Bezoek komt voor jou, niet om te kijken of je plinten gesopt zijn. Maar voor jezelf kan zo'n bezoekje net een duwtje in de rug geven)
Qua opruimen: alles wat je gebruikt meteen opruimen. Gedoucht? Handdoek ophangen of in de wasmand. Gegeten? Bord in de vaatwasser. Etc.
En daar bovenop nog elke avond voor het slapen gaan of na het eten een rondje maken door het huis en toch nog rondslingerende troep opruimen. Zo word je elke dag wakker in een fris en opgeruimd huis.
Alle reacties Link kopieren
Beste TO,

Zelf ben ik van nature ook een chaoot, met veel behoefte aan structuur. Het beste helpt mij om een muziekje op te zetten, bij voorkeur een afspeellijst met begin en einde (geen shuffle dus) of een langspeelplaat en vervolgens tegen mezelf te zeggen dat ik gedurende die hele afspeellijst taak X ga uitvoeren. Die taak maak ik klein, dus niet 'de keuken opruimen en schoonmaken' maar 'de vaatwasser inruimen'. Mijn kleine successen schrijf ik vervolgens op, zodat ik me ook daadwerkelijk trots voel op wat ik gedaan heb. Soms ben ik door de muziek zo lekker bezig, dat ik er zelfs andere nuttige activiteiten aan vastplak! :-)

Veel succes en hopelijk besef je vooral dat je je ideale leven waard bent. Wees lief voor jezelf.
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen TO,

zou het helpen als je hier schrijft wat je van plan bent te gaan doen vandaag?

En daarna kijken vertrekken of het gelukt is of niet?

Bv: je aanrecht leeg maken.

Stap 0
Muziek aan wat je vrolijk van wordt


Stap 1
- wat is nog schoon?
----- terug in de kast

Stap 2
- wat staat er op het aanrecht wat er niet hoort?
----- schoonmaakmiddel terug in gootsteenkastje. Handschoenen naar mouw in jas, olijfolie in kastje of aan de kant bij het fornuis, lege potjes bij deur zodat je ze als je naar buiten gaat kan meenemen naar de wasbak. Verpakkingen van sap, flesjes van water in de prullenbak. Ligt er nog fruit dat aan het verrotten is?

Stap 3
Wat is echt te vies om meteen af te wassen? (er even vanuit gaande dat je geen vaatwasser hebt als student)
- de kopjes/borden die het meest zijn aangekoekt warm water in doen met wat afwasmiddel zodat het even kwam weken.

Stap 4
Afwassen
Drogen en in kast terug zetten

Stap 5
En, vraag jezelf af: heb ik teveel in mijn keukenkastjes staan?
Als student hoef je natuurlijk niet tig bekers en glazen te hebben. 5 lijkt me voldoende en dan voor als er straks weer mensen op bezoek komen komen en het zijn er meer kan je een rol wegwerpbekers in je la leggen.
Die je teveel hebt hoef je niet af te wassen. Die kan je meteen weg doen.


(Ja natuurlijk is naar de kringloop brengen beter maar die zijn nu dicht een anders blijf je ermee zitten. En als ze open zijn moet je energie die je nu blijkbaar niet het besteden om het erheen te brengen. Niet doen. Gewoon in prullenbak of meenemen naar de glasbak.)



Er zijn vast betere manieren maar zo zou ik het doen :)
LīlyRose schreef:
25-01-2021 08:41
Dan neem ik aan dat jij niet om 9 uur op je werk hoeft te staan. Of heel weinig slaap nodig hebt.
Ik begin rond 9/9:30u, en nu met thuiswerken is dat ideaal, want ik stap dan dus ook letterlijk om 9:25u uit bed om in te loggen. Douchen doe ik vaak pas om 11:00u ofzo. Ik lig er nooit voor 02:00u in. En bij tekort slaap ik in het weekend of tussendoor bij.

Maar natuurlijk, als je vroeg op moet, dan doe je dat. Maar als ik vrij ben sta ik soms pas om 14:00 op, zonder schuldgevoel. En veel mensen zouden dan ook vinden dat je vroeger op moet. TO zit in een situatie waarin ze niet dagelijks verplicht vroeg op moet. Waarom dan moeilijk doen?
littlepinkdress schreef:
25-01-2021 16:59
Qua opruimen: alles wat je gebruikt meteen opruimen. Gedoucht? Handdoek ophangen of in de wasmand. Gegeten? Bord in de vaatwasser. Etc.
En daar bovenop nog elke avond voor het slapen gaan of na het eten een rondje maken door het huis en toch nog rondslingerende troep opruimen. Zo word je elke dag wakker in een fris en opgeruimd huis.
Ja, als je dat al kunt, alles meteen opruimen, dan had TO geen probleem natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar hoor, TO. Ik ben ook best een chaoot van nature en ik doe het dus vooral goed op structuur. Vaste plekken voor bepaalde spullen helpt enorm: sleutels, portemonnees, rondslingerende briefjes hebben een vaste plek, pennen, maar ook alle kabeltjes voor de elektronica bijvoorbeeld. Inmiddels ben ik degene hier in huis die alles weet te vinden. (Ik ben samen met een nog veel grotere chaoot dan ikzelf en ons kind heeft het zeg maar niet van een vreemde).

Wat mij mentaal ook helpt is blij zijn met alle dingen die ik wél doe (in de dagen/weken dat ik het allemaal even niet voor elkaar krijg). Vier je successen. Heb je 3 dingen op je lijstje die je wilt doen en heb je er maar 2 kunnen afstrepen? Wees trots op jezelf! Toch 2 dingen gedaan! Dat ene ding komt later dan wel. Op die manier is de berg niet te groot.

Routines inbouwen werkt ontzettend goed, maar daarvoor moet je wel een beetje goed in je vel zitten. Maar ook daar: vier je kleine successen! Dus heb je 3 dagen achter elkaar hetzelfde ding 'verzorgd'? Wees trots op jezelf! En leg de lat niet meteen te hoog, dus niet meteen: elke dag de hele kamer opgeruimd. Nee: je begint met: elke dag de tafel aan het eind van de dag leeggeruimd. Als dat goed gaat, kun je uitbreiden naar: elke dag de tafel en de vloer aan het eind van de dag leeggeruimd.
Alle reacties Link kopieren
novaviva schreef:
26-01-2021 09:18
Ja, als je dat al kunt, alles meteen opruimen, dan had TO geen probleem natuurlijk.
Je moet toch ergens beginnen; een toverstokje kun je haar niet geven. Bij mij hielp het in ieder geval om het doel heel klein te maken, dus in ieder geval elke keer het bord in de vaatwasser zetten bijvoorbeeld. Of altijd de was in wasmand doen. Als dat lukt, kun je gaan uitbouwen naar andere gebieden in je huis.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Je hoeft van mij geen AD(H)D te hebben, dat heb ik namelijk ook niet (niet officieel vastgesteld) maar dit boek heeft mij erg geholpen bij mijn 'luiheid': Opgeruimd leven met ADHD, van Judith Kolberg (wel bestellen bij de lokale boekhandel ;-) ).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven