Bestaat er mooi en lelijk en zo ja wat is daarvan de beteken

13-11-2010 14:53 80 berichten
Alle reacties Link kopieren
Excuses allemaal, heb mijn tekst toch weer weggehaald, om dezelfde redenen + ik krijg rare mails. En mijn PC is nauwelijks meer aan de praat te krijgen. Ik ga eerst maar eens uitzoeken wat dit te betekenen heeft.
[quote]LolaMontez schreef op 15 november 2010 @ 23:00:

[...]

ps: dit schiet me nog te binnen: we krijgen vanaf de paplepel ingegeven dat het mooie meisje ook het deugdzame, lieve en goede meisje is. Vgl. Sprookjes, andere verhalen, Hollywood films....

Assepoester als prototype. Je kunt Godsonmogelijk verkopen dat Assepoester weliswaar erg mooi is, maar een geraffineerd kreng, en dat de prins om die reden toch maar een van de stiefzusters huwt, die een heel mooi karakter heeft en ook nog eens heel lekker kan koken...

(die vader van Assepoester heb ik trouwens altijd al een slap weekdier gevonden die zich door zijn tweede vrouw laat koeioneren tot en met. Ik durf te wedden dat hij regelmatig geweigerd werd in het echtelijke bed om zijn medewerking af te dwingen bij het bevoordelen van de stiefdochters. En daar liet hij zijn dochter de dupe van worden! Klopt geen hol van, zijn karakter).

Andersom vond mijn dochtertje toen zij Belle en het Beest zag, het verschrikkelijk dat het "Beest" in een bleke prins veranderde. Tranen met tuiten dat het lieve Beest verdwenen was.
De natuur vraagt zich nooit af of het eerlijk is of niet. Die 'denkt' in termen van aangepast (fit, gezond, inzetbaar, doelmatig) of minder aangepast. Harmonie (schoonheid) is een signaal van aangepastheid en m.i. dus juist ook van duurzaamheid, en niet alleen vergankelijkheid.

Iemands uiterlijk kan fit ogen terwijl hij van binnen niet fit is want een onpraktisch karakter heeft. Vaak is zo'n karakter vervelend voor anderen, want we vinden dat niet harmonisch. De criteria voor dit soort schoonheid hebben wel veel met eerlijk en oneerlijk te maken.

Ergens ben ik tot de voorlopige conclusie gekomen dat fysieke schoonheid te maken heeft met het evolutionaire nut van afgescheidenheid en concurrentie, een 'ik'. En dat het daarom wel bewondering oproept en wat dies meer zij maar geen sympathie. Het blijft afstandelijk. En dat geestelijke schoonheid te maken heeft met het aardse én hemelse nut van broederschap en samenwerking. En dat het daarom sympathie of zelfs liefde oproept.

Allerlei combinaties bestaan. Dat maakt een kunstgeschiedenis mogelijk, bedenk ik nu. Anders waren de ontwikkelingen vermoedelijk wel opgehouden bij de Grieken.
Het boek Isabelle van Tessa de Loo past ook wel in dit topic, toch?

Vond ik briljant toen ik het voor het eerst las...(voor mijn lijst nog, destijds )
Ik geloof niet meer in sprookjes.
Ik ken dat boek niet, waar gaat het over?
Het boek gaat over Isabelle, een bloedmooie actrice die alles mee heeft. Zij wordt ontvoerd door een heel lelijke kunstenares met een rotleven, die haar uithongert en het verval wil vastleggen. Dan raken de beide dames in gesprek...
Ik geloof niet meer in sprookjes.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven