betablokkers voor spanning/angst
dinsdag 4 oktober 2016 om 16:50
Hoi,
Ik vroeg me af... zijn er hier mensen die bètablokkers gebruiken, enkele keren per week, voor spanning of (sociale)angst? Mijn psychiater stelde dit voor te gaan nemen ipv antidepressiva (die ik behoorlijk zat ben vanwege het structurele gebruik ervan en daarmee de bijwerkingen). Weet niet zo goed wat ik moet verwachten van betablokker gebruik als ik dat een paar keer per week ga doen (het betreft in mijn geval vooral werksituaties, die geven mij veel spanning/angst).
Ik hoor graag ervaringsverhalen, waarvoor alvast dank.. !
H
Ik vroeg me af... zijn er hier mensen die bètablokkers gebruiken, enkele keren per week, voor spanning of (sociale)angst? Mijn psychiater stelde dit voor te gaan nemen ipv antidepressiva (die ik behoorlijk zat ben vanwege het structurele gebruik ervan en daarmee de bijwerkingen). Weet niet zo goed wat ik moet verwachten van betablokker gebruik als ik dat een paar keer per week ga doen (het betreft in mijn geval vooral werksituaties, die geven mij veel spanning/angst).
Ik hoor graag ervaringsverhalen, waarvoor alvast dank.. !
H
dinsdag 4 oktober 2016 om 16:55
Ik gebruikte betablokkers omdat ik angstig was in een vliegtuig. Het werkte geweldig en ik had geen bijwerkingen. Ik was er toen zo enthousiast over, dat ik me afvroeg waarom dit spul niet door het drinkwater zit.
Doordat ik een paar keer met de betablokkers heb gevlogen en dat ging heel goed, durf ik nu ook weer te vliegen. Zonder pillen! Woehoe!
Als je twijfels hebt over de medicijnen, kun je ze misschien beter met je psychiater of andere arts bespreken dan hier op het forum, want je krijgt hier natuurlijk alleen maar verhalen van willekeurig wie vanuit hun eigen ervaringen - zoals hier van mij - die mogelijk niet veel te maken hebben met jouw situatie.
Doordat ik een paar keer met de betablokkers heb gevlogen en dat ging heel goed, durf ik nu ook weer te vliegen. Zonder pillen! Woehoe!
Als je twijfels hebt over de medicijnen, kun je ze misschien beter met je psychiater of andere arts bespreken dan hier op het forum, want je krijgt hier natuurlijk alleen maar verhalen van willekeurig wie vanuit hun eigen ervaringen - zoals hier van mij - die mogelijk niet veel te maken hebben met jouw situatie.
Wat eten we vanavond?
dinsdag 4 oktober 2016 om 17:01
Ik vind dat heftige medicatie om dat vaak te gebruiken eerlijk gezegd. Het verlaagt hartslag en bloed druk. Ik kreeg het ooit van de arts voor migraine maar dat hield in dat ik elke dag dat spul moet nemen, en zo maar stoppen wordt ook niet aan geraden. Je kunt er ook van aan komen.
Maar goed ik ben geen arts en dit is geen medisch advies verder.
Maar goed ik ben geen arts en dit is geen medisch advies verder.
dinsdag 4 oktober 2016 om 17:03
Ik heb 1x betablockers gebruikt, en hielp goed tegen hyperventilatie en angst. je lichaam wordt heel rustig, en daardoor ook je hoofd. Al is het wel maf als het uitwerkt- in 1 x komt alle spanning dan boven, hartkloppingen en adrenaline rush. Ik werd er wel een beetje down/depri van. Omdat ik structurele angstproblemen had vond ik het niet het middel voor mij, het stopt de angst eventjes maar komt back with a vengeange. Dan was AD gecshikter (voor mij).
Vind het wel apart dat je psychiater dat voor wil schrijven, die van mij wilde er nevernooit aan, juist vanwege bijwerkingen.
Kijk wel uit dat je er niet op gaat kauwen- een vriend van me slikte er een vlak voor een presentatie maar had geen flesje water om het weg te spoelen, dus maar doorgekauwd. Tijdens de presentatie kreeg ie een lamme tong, praatte nogal lastig...
Vind het wel apart dat je psychiater dat voor wil schrijven, die van mij wilde er nevernooit aan, juist vanwege bijwerkingen.
Kijk wel uit dat je er niet op gaat kauwen- een vriend van me slikte er een vlak voor een presentatie maar had geen flesje water om het weg te spoelen, dus maar doorgekauwd. Tijdens de presentatie kreeg ie een lamme tong, praatte nogal lastig...
dinsdag 4 oktober 2016 om 17:18
quote:Zebra123 schreef op 04 oktober 2016 @ 17:08:
Ik gebruik propranolol bij presentaties. Werkt perfect. Ik zou het echter niet wekelijks gebruiken, voor je het weet durf je niets meer zonder die pillen en wil je het dagelijks gebruiken.Waarom slik je zoiets voor een presentatie? Is niet zonder risico he?
Ik gebruik propranolol bij presentaties. Werkt perfect. Ik zou het echter niet wekelijks gebruiken, voor je het weet durf je niets meer zonder die pillen en wil je het dagelijks gebruiken.Waarom slik je zoiets voor een presentatie? Is niet zonder risico he?
dinsdag 4 oktober 2016 om 17:22
quote:S-Meds schreef op 04 oktober 2016 @ 17:18:
[...]
Waarom slik je zoiets voor een presentatie? Is niet zonder risico he?
Ik heb een (vrij onschuldige) hartritmestoornis die door stress wordt opgewekt. Als ik stress heb heb ik een hartslag van 180. Met propranolol dus niet. Is gewoon door mn cardioloog voorgeschreven.
Huisartsen schrijven het ook voor bij presentatievrees, examenvrees etc.
[...]
Waarom slik je zoiets voor een presentatie? Is niet zonder risico he?
Ik heb een (vrij onschuldige) hartritmestoornis die door stress wordt opgewekt. Als ik stress heb heb ik een hartslag van 180. Met propranolol dus niet. Is gewoon door mn cardioloog voorgeschreven.
Huisartsen schrijven het ook voor bij presentatievrees, examenvrees etc.
dinsdag 4 oktober 2016 om 17:22
Als je een paar keer per week op je werk in situaties komt waarbij je angst en/of spanning ervaart, vraag ik me af of de baan wel geschikt is voor je. Het lijkt me toch niet de bedoeling om medicatie te moeten slikken vanwege het werk dat je doet. Wordt de angst/spanning bij die situaties op je werk ook niet minder als je vaker met die situatie te maken hebt gehad?
dinsdag 4 oktober 2016 om 17:39
quote:-Belle- schreef op 04 oktober 2016 @ 17:22:
Als je een paar keer per week op je werk in situaties komt waarbij je angst en/of spanning ervaart, vraag ik me af of de baan wel geschikt is voor je. Het lijkt me toch niet de bedoeling om medicatie te moeten slikken vanwege het werk dat je doet. Wordt de angst/spanning bij die situaties op je werk ook niet minder als je vaker met die situatie te maken hebt gehad?Dat zet met wel aan het denken... Ik heb een behoorlijk zware baan , werk met een pittige doelgroep... het is het overwegen waard eens na te denken over of dit werk wel echt bij mij past
Als je een paar keer per week op je werk in situaties komt waarbij je angst en/of spanning ervaart, vraag ik me af of de baan wel geschikt is voor je. Het lijkt me toch niet de bedoeling om medicatie te moeten slikken vanwege het werk dat je doet. Wordt de angst/spanning bij die situaties op je werk ook niet minder als je vaker met die situatie te maken hebt gehad?Dat zet met wel aan het denken... Ik heb een behoorlijk zware baan , werk met een pittige doelgroep... het is het overwegen waard eens na te denken over of dit werk wel echt bij mij past
dinsdag 4 oktober 2016 om 18:02
dinsdag 4 oktober 2016 om 19:05
Ik heb een tijdje beta-blokkers geslikt vanwege hoge bloeddruk en ik had zo veel last van bijwerkingen dat ik ermee gestopt ben. Ik slikte het dan wel iedere dag.
Ik lees dat het vaker wordt voorgeschreven bij angst- en stressklachten, maar ik zou het niet nemen, na mijn eerdere ervaringen.
Ik lees dat het vaker wordt voorgeschreven bij angst- en stressklachten, maar ik zou het niet nemen, na mijn eerdere ervaringen.
The early bird suffers longer.
Week 38 van de Extremely Demotivational Calendar
Week 38 van de Extremely Demotivational Calendar
woensdag 5 oktober 2016 om 09:42
Wat voor behandeling krijg je naast medicatie? Angst en spanningsklachten zijn goed te behandelen met therapie dus daar zou ik vooral op inzetten. Medicatie kan je een tijdje helpen maar het is zeker niet de oplossing het bestrijd alleen tijdelijk de symptomen. AD heeft bijwerkingen maar bètablokkers ook natuurlijk. Als je vooral op je werk last hebt van spanning en daar buiten niet of veel minder dan zou ik inderdaad ook eens nagaan of dit wel een geschikte werkplek is. Als je tijdelijk extra spanning krijgt van je werk als je niet lekker in je vel zit is dat niet gek maar als je voornamelijk last hebt van spanning als je op je werk bent dan zou ik toch overwegen om iets anders te gaan doen.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.