Bijna-doodervaringen (BDE's)

05-07-2020 21:28 439 berichten
Over de hele wereld worden bijna-doodervaringen gemeld. Wat vind jij ervan?

Onderstaand filmpje (met ondertiteling) vond ik mooi om te delen. De presentatie begint met een algemene inleiding over doodgaan en gaat dan nader in op bijna-doodervaringen oftewel BDE's.

https://www.youtube.com/watch?v=mMYhgTgE6MU
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het filmpje gekeken. En nu? Mijn mening blijft hetzelfde.
S-Meds schreef:
17-07-2020 12:30
Neee heee, de TO jij quote haar post dat het zo stil was na die filmpjes. Maar iedereen zit natuurlijk met ingehouden adem en dichtgeknepen kringspier naar die filmpjes te kijken
Ik dacht al :P

Het blijft allemaal maar bij vage omschrijvingen en zelf moeten invullen wat er wordt bedoeld. Het is vooral een 'gevoel' wat als logisch wordt bestempeld en als je dat gevoel niet hebt, spreek je gewoon de taal niet. Of zo iets.
VANTA schreef:
17-07-2020 13:05
Ik dacht al :P

Het blijft allemaal maar bij vage omschrijvingen en zelf moeten invullen wat er wordt bedoeld. Het is vooral een 'gevoel' wat als logisch wordt bestempeld en als je dat gevoel niet hebt, spreek je gewoon de taal niet. Of zo iets.
en dat gelardeerd met termen die je zelf eigenlijk niet begrijpt maar het bekt zo lekker
Ik snap het gesneer in dit topic niet. Niemand kan over dit onderwerp 100% zekerheid hebben, ook al denk je van wel. Iedereen kiest voor wat ze/hij zelf als waarheid wil aannemen.
Juist daarom hou ik gewoon alles open. Ik heb geen idee wat er gebeurt als ik dood ga. Verdwijn ik in het niets? Kan, het idee beangstigt me wel maar als het zo is merk ik natuurlijk helemaal niets meer, ook geen angst.
Kom ik in een hemel? Misschien, dat zie ik dan wel weer. Reincarneer ik? Ik hoop het niet maar als het zo is dan zal ik weer opnieuw moeten overleven in deze wereld.
En misschien zijn er nog andere scenario's mogelijk, weet ik veel.

Ik vind het veel makkelijker om alle opties open te houden dan om op deze manier te moeten discussiëren en elkaar te gaan zitten beledigen omdat je het toch nooit eens kunt worden.
ñuca schreef:
17-07-2020 15:50
Ik snap het gesneer in dit topic niet. Niemand kan over dit onderwerp 100% zekerheid hebben, ook al denk je van wel. Iedereen kiest voor wat ze/hij zelf als waarheid wil aannemen.
Juist daarom hou ik gewoon alles open. Ik heb geen idee wat er gebeurt als ik dood ga. Verdwijn ik in het niets? Kan, het idee beangstigt me wel maar als het zo is merk ik natuurlijk helemaal niets meer, ook geen angst.
Kom ik in een hemel? Misschien, dat zie ik dan wel weer. Reincarneer ik? Ik hoop het niet maar als het zo is dan zal ik weer opnieuw moeten overleven in deze wereld.
En misschien zijn er nog andere scenario's mogelijk, weet ik veel.

Ik vind het veel makkelijker om alle opties open te houden dan om op deze manier te moeten discussiëren en elkaar te gaan zitten beledigen omdat je het toch nooit eens kunt worden.
Maar heel veel weten we wel. we weten bijv. 100% zeker dat iemand die hersendood is nooit meer terug kan keren in het leven. Dus alle beweringen die stellen dat mensen herinneringen hebben en dingen zien terwijl er geen hersenactiviteit is, is 100% een leugen.
S-Meds schreef:
17-07-2020 14:29
en dat gelardeerd met termen die je zelf eigenlijk niet begrijpt maar het bekt zo lekker
Als je werkelijk geïnteresseerd zou zijn dan zou ik nog moeite willen nemen om er over uit te wijden, hoe lastig ook met een "vaag" onderwerp als dit. Kernwoord is interesse.

Heb alleen het idee dat je vragen bedoeld zijn om antwoorden uit te lokken waar weer stevig in gehakt kan worden. Met welk doel is me dan niet helemaal duidelijk.

Hier en daar zie ik wat reacties die duiden op een waarschuwing voor een gevaar voor psychoses, waanideeën en godsdienstwaanzin waar kinderen voor behoed moeten worden. Dus misschien bedoel je het echt goed en misschien niet.

Ik vind het onderwerp interessant en voel verder geen behoefte daar tekst en uitleg over te geven, al deed ik dat wel een paar keer tegen beter weten in.
S-Meds schreef:
17-07-2020 15:56
Maar heel veel weten we wel. we weten bijv. 100% zeker dat iemand die hersendood is nooit meer terug kan keren in het leven. Dus alle beweringen die stellen dat mensen herinneringen hebben en dingen zien terwijl er geen hersenactiviteit is, is 100% een leugen.

Kan, maar misschien is er nog wel een andere waarheid. Ik weet het pas zeker als ik zelf dood ben. Of niet natuurlijk.
Ik zou de bewering van iemand die artsen en mensen met een BDI voor leugenaar uitmaakt met een grote korrel zout nemen.
Kroonprinses schreef:
17-07-2020 16:03
Ik vind het onderwerp interessant en voel verder geen behoefte daar tekst en uitleg over te geven, al deed ik dat wel een paar keer tegen beter weten in.
En dat omdat een paar onfatsoenlijke lui zo nodig mensen de mond willen snoeren over een onderwerp waar ze de ballen verstand van hebben.
Wat fijn dat zelfinzicht van je.
VANTA schreef:
17-07-2020 18:36
Wat fijn dat zelfinzicht van je.
Probeer je sarcastisch te doen?
Kroonprinses schreef:
17-07-2020 19:23
Probeer je sarcastisch te doen?
Nee dat lijkt me gewoon een oprecht compliment
hoe verklaren jullie eigenlijk dat in veel BDE gevallen die gerapporteerd zijn er helemaal geen sprake was van bijna dood en zelfs niet eens een levensbedreigende situatie?
Alle reacties Link kopieren
Wat is je doel S-Meds? Heb je een link naar 'de gevallen van BDE die gerapporteerd zijn terwijl er geen sprake was van bijna dood en zelfs niet eens van een levensbedreigende situatie?'
Bij BDE zoals die door de velen die er één hadden omschreven wordt, was er zover ik weet altijd sprake van een levensbedreigende situatie. Hartaanval, ernstig ongeval, enz.
Kun je daarom uitleggen wat je precies bedoelt? Lijkt me namelijk interessant om te weten als dit verschijnsel ook voorkomt bij mensen die niet 'bijna' dood zijn, welke definitie je daarvan ook hanteert.
Hier sta ik, ik kan niet anders (zonder legpuzzels)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven