De dood

donderdag 4 februari 2010 om 21:01
Hallo,
Wat gebeurt er na de dood? Houd jou deze vraag soms ook bezig?
Misschieen lijk ik wel raar, maar ik ben me zo bewust van de dood. Uiteindelijk zal het ons allemaal treffen. Er is geen ontkomen aan.
Het is niet zo dat deze bewustwording mijn dagelijks leven belemmerd, toch denk ik er soms over na.
In mijn omgeving heb ik gemerkt, zijn er mensen helemaal niet mee bezig.
Heb jij dat ook? Houd jou de dood soms ook bezig?
Misschieen wel rare vragen, maar ben er wel benieuwd naar....
Wat gebeurt er na de dood? Houd jou deze vraag soms ook bezig?
Misschieen lijk ik wel raar, maar ik ben me zo bewust van de dood. Uiteindelijk zal het ons allemaal treffen. Er is geen ontkomen aan.
Het is niet zo dat deze bewustwording mijn dagelijks leven belemmerd, toch denk ik er soms over na.
In mijn omgeving heb ik gemerkt, zijn er mensen helemaal niet mee bezig.
Heb jij dat ook? Houd jou de dood soms ook bezig?
Misschieen wel rare vragen, maar ben er wel benieuwd naar....
donderdag 4 februari 2010 om 21:27
quote:zuchtervan schreef op 04 februari 2010 @ 21:19:
Ja maar als je dan gewoon helemaal weg bent, wat is dan de zin van het leven ?
Tja, als we dat eens wisten.
Wat is de zin van het leven van een legionella bacterie? Wie het weet mag het zeggen.
Bovendien, waarom zou iets uberhaupt zin moeten hebben. Misschien is het gewoon zo.
Ja maar als je dan gewoon helemaal weg bent, wat is dan de zin van het leven ?
Tja, als we dat eens wisten.
Wat is de zin van het leven van een legionella bacterie? Wie het weet mag het zeggen.
Bovendien, waarom zou iets uberhaupt zin moeten hebben. Misschien is het gewoon zo.
donderdag 4 februari 2010 om 21:28
De zin van het leven.. ja, biologisch gezien het doorgeven van genen en het sterker worden van een ras. Verder denk ik niet dat het echt een dieper doel heeft. Voor mensen die niet geloven is het leven gewoon 'per ongeluk' ontstaan, een toevallige afstand tussen aarde en zon, en de botsing van wat deeltjes.
donderdag 4 februari 2010 om 21:29
donderdag 4 februari 2010 om 21:30

Het leven is gewoon heel raar.
Zo geniaal 'bedacht'....De aarde, universum, natuur, de mens in zijn heel bestaan.
Het verleden, heden en de toekomst. Ik denk dat er toch echt 'iets' moet zijn. Een hogere macht.
Zoveel mensen, zoveel verhalen.
Als ik naar mijn eigen leven kijk, is het een bestaan met zoveel complexe gebeurtenissen...zoveel tekenen.
Nu sla ik wel helemaal door, maar dit allemaal kan toch geen toeval zijn. En Weg=Weg kan ik niet geloven.
Zo geniaal 'bedacht'....De aarde, universum, natuur, de mens in zijn heel bestaan.
Het verleden, heden en de toekomst. Ik denk dat er toch echt 'iets' moet zijn. Een hogere macht.
Zoveel mensen, zoveel verhalen.
Als ik naar mijn eigen leven kijk, is het een bestaan met zoveel complexe gebeurtenissen...zoveel tekenen.
Nu sla ik wel helemaal door, maar dit allemaal kan toch geen toeval zijn. En Weg=Weg kan ik niet geloven.
De dood... Door mijn werk heb ik veel mensen zien doodgaan. Ik ben er absoluut niet bang voor en kan het zien als iets moois als het een verlossing betekend. Denk aan pijn ed.
Ik geloof wel dat we allemaal terug komen in een volgend leven. De dingen die ik heb laten liggen in dit leven komen dan terug en dingen die ik verkeerd aangepakt heb kan ik in een volgend leven goed doen, herstellen.
Als ik heel erg veel pijn heb, dement, niks meer kan door een ongeluk of in coma zou raken zou ik heel graag een spuit willen krijgen om mijn leven te beeïndigen.
Eigenlijk zou ik heel graag zelf het heft in handen willen nemen wanneer ik wil gaan.
Pil van Drion vond ik daarom een prima idee.
Ik geloof wel dat we allemaal terug komen in een volgend leven. De dingen die ik heb laten liggen in dit leven komen dan terug en dingen die ik verkeerd aangepakt heb kan ik in een volgend leven goed doen, herstellen.
Als ik heel erg veel pijn heb, dement, niks meer kan door een ongeluk of in coma zou raken zou ik heel graag een spuit willen krijgen om mijn leven te beeïndigen.
Eigenlijk zou ik heel graag zelf het heft in handen willen nemen wanneer ik wil gaan.
Pil van Drion vond ik daarom een prima idee.
donderdag 4 februari 2010 om 21:32
Soms sta ik er ook wel eens bij stil dat ik besta, dat ik een wezen ben met gevoel. En er eigenlijk zonder te kiezen gekomen ben. Dat ik net zo goed nooit geboren zou kunnen zijn en dan voelde ik niks en wist ik niks. Dat ik er eigenlijk maar gewoon in gegooid ben. Zo gek! En dat er gewoon uit twee mensen, een levend wezen kan ontstaan met alles er op en eraan, gewoon wonderbaarlijk.
Maar dit gaat natuurlijk niet meer over de dood
Maar dit gaat natuurlijk niet meer over de dood
donderdag 4 februari 2010 om 21:35
@Rogue1: Voor alle angsten bestaat wel een oplossing of pilletje of behandeling of whatever, maar voor de dood kan niemand je behoeden en niemand kan je geruststellen,want niemand heeft het eerder mee gemaakt. Het is de onwetendheid waar we bang voor zijn denk ik.
Ik vind het ook beangstigend dat mijn lichaam dan hier achter blijft.
Ik vind het ook beangstigend dat mijn lichaam dan hier achter blijft.

donderdag 4 februari 2010 om 21:43
Ik ben niet echt bang voor de dood maar door met mensen die gelovig zijn te praten wordt ik soms wel een beetje bang.
Ik ben zonder geloof opgegroeid maar heb er altijd wel wat interesse in gehad en nog steeds eigenlijk.
Ik leef maar van God los... maar stel nou dat er wel een God is en ik na mijn dood ter verantwoording wordt geroepen?
Dan ben ik de klos!
Daar denk ik weleens over na maar gelukkig niet te vaak.
Probeer wel een goed mens te zijn voor anderen, maar dat komt gewoon uit mezelf.
Ik ben zonder geloof opgegroeid maar heb er altijd wel wat interesse in gehad en nog steeds eigenlijk.
Ik leef maar van God los... maar stel nou dat er wel een God is en ik na mijn dood ter verantwoording wordt geroepen?
Dan ben ik de klos!
Probeer wel een goed mens te zijn voor anderen, maar dat komt gewoon uit mezelf.
donderdag 4 februari 2010 om 21:46
quote:Nefertiti schreef op 04 februari 2010 @ 21:43:
Ik ben niet echt bang voor de dood maar door met mensen die gelovig zijn te praten wordt ik soms wel een beetje bang.
Dan ben ik de klos!
Hahah, zo herkenbaar
Ja , dat denk ik ook wel eens, diaantje komt de hemelpoort binnen en word opgewacht door een vriendelijke man met een baard.
Ga zitten diaantje, petrus brengt het dossier, en ik mag alles tot in detail gaan uitleggen, pffjoee
Dan ben ik de klos!
Hahah, zo herkenbaar
Ja , dat denk ik ook wel eens, diaantje komt de hemelpoort binnen en word opgewacht door een vriendelijke man met een baard.
Ga zitten diaantje, petrus brengt het dossier, en ik mag alles tot in detail gaan uitleggen, pffjoee
"The time is always right to do what's right." -Martin Luther King