De Verbitterde Student

16-12-2019 13:06 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat de titel wel de spijker op z'n kop slaat in termen hoe ik me nu voel... Een verbitterde student. Ik weet niet wat ik moet doen.
Al een jaar of 20 zit ik op school, een extreem lange tijd nu ik er zo over nadenk. Altijd heb ik hoge opleidingen genoten, en heb een WO-bachelordiploma. Nooit vond ik het "op school zitten" leuk, maar gelukkig ben ik wel nieuwsgierig ingesteld en deed ik het allemaal redelijk goed. Tot nu.

Nog steeds ben ik student, maar nu bij een WO-masterstudie, en ik haat het. Elke keer als ik de campus op fiets, word ik spontaan chagrijnig. Ik begin na te denken... Constant die zeurende docenten die vertellen wat je moet doen. Constant opdrachten maken over stof dat je helemaal niet interesseert. Steeds die presentaties maken terwijl je daar helemaal geen behoefte aan hebt...

Ik voel me een buitenlander op een school in mijn eigen land. Alles moet in het Engels, ook al is (nagenoeg) de hele klas Nederlands. Altijd, welk vak dan ook. Dit maakt het voor niemand makkelijker op. Ik voel me er extreem oncomfortabel bij.

Docenten helpen je niet. Je moet alles zelf maar doen. Met de nadruk op "moet", want het moet wel gebeuren anders krijg je geen diploma. Vrijheid krijg je alleen als de universiteit daar baat bij heeft. Is dit de bedoeling van opleidingen? Is het niet veel nuttiger om iedereen zijn/haar beste kanten en interesses te gebruiken?

Een kamer vinden, ho maar. De extreme woningkrapte in alle grote Nederlandse steden rijst de pan uit. Tegelijkertijd gaat ons hele land cultureel naar de knoppen en blijft er van de natuur niks meer over. Iedereen zeurt op Greta Thunberg en dat ze niet op school zit, maar hoeveel meer heeft zij wel niet bereikt en geleerd dan (waarschijnlijk) ieder van ons?

____

En daar zit ik dan. Geen idee wat ik wil worden, geen idee wat ik moet doen. Dus maar weer een studie, want zonder vervolgstudie ben je nutteloos, zo lijkt het in de Nederlandse maatschappij. Hoewel het onderwerp mij zeer interesseert, interesseert de stof die gegeven wordt, of misschien wel de altijd saaie manier waarop, mij vaak totaal niet. Zeker ben ik geen slachtoffer, maar wel slachtoffer van een systeem dat niet optimaal lijkt te werken.

Het studentenleven vind ik echter geweldig. De dingen doen, de sociale activiteiten, mensen ontmoeten en verhalen horen. Met zekerheid kan ik zeggen dat dit mij door de "onzinnige" schooluren helpt. Soms haal ik nog eens vakken die ik leuk vind, immers hoe leuker je iets vind hoe makkelijker het is om hier mee bezig te zijn. Maar hoe sluit ik ooit deze studie af als ik voor veel onderdelen totaal ongemotiveerd ben? En niemand me lijkt te willen helpen... Of motiveren in dat geval.

Jaloers ben ik op iedereen die weet wat ze willen worden... Op Greta Thunberg die de kracht heeft om er zo op uit te gaan... En ik weet niet beter dan maar weer een studie op te pakken. Ik weet wel dat ik daar geen "woman of the year" mee ga worden.
Alle reacties Link kopieren
Klinkt alsof het tijd is om het werkende leven in te duiken
Alle reacties Link kopieren
Een stagebegeleider zei mij ooit: ‘ als ze een drol met een vlaggetje erin willen, geef ze dan een drol met een vlaggetje erin.’

Maw. Maak je niet zo druk. Zorg dat je je diploma behaald op de manier zoals de uni dat vraagt. Haal zingeving en andere idealen uit andere projecten en activiteiten. Het is gewoon wat het is. Jouw voordeel is dat jouw probleem van tijdelijke aard is.
Deze studie afmaken en aan het werk dan maar.

Je zult nog eens verzuchtend terugkijken op je 'zware' studentenleven.
20 jaar studeren?! Hoe doe je dat?

Edit: oh op school, niet studeren. Ik dacht al.
anoniem_370114 wijzigde dit bericht op 16-12-2019 14:19
41.88% gewijzigd
Niemand dwingt je om te studeren. Je hebt al diploma's dus je kunt prima gaan werken. Als je het studeren echt zo vreselijk vindt lekker mee stoppen dus. En als je toch je diploma wil halen dan moet je inderdaad aan de eisen van de opleiding/ docenten voldoen. Dat is toch niet zo gek. Wat wil je dan, dat je gewoon een diploma krijgt zonder iets te doen of door alleen te doen wat je leuk vind? Dan zal het werkende leven je ook nog wel tegen gaan vallen...
Hoe lang moet je nog?
Al 20 jaar zit je op school zeg je, altijd hoge opleidingen.
En daar kan je verder helemaal niks mee verzinnen, behalve nog meer opleidingen?
Apart.
En als je het studeren zo zat bent, waarom ga je dan niet eens gewoon werken?
Als je het studentenleven al zo zwaar vind, ben ik benieuwd hoe je dat gaat ervaren..
Alle reacties Link kopieren
Hoezo gaat ons hele land cultureel naar de knoppen?
Damned if I don’t
Alle reacties Link kopieren
Ik herken het helemaal. Ik vond en vind onderwijs ook vrij zinloos. Ik ben tijdens mijn master daarom niet naar colleges geweest; ik heb de eisen opgezocht, tentamens gemaakt, bijzondere verrichtingen gedaan en klaar. Je moet niet wachten tot je vrijheid krijgt, je moet vrijheid gewoon nemen.
Alle reacties Link kopieren
Je klinkt als een verongelijkte zeurpuber. En dan ben je 24.
Alle reacties Link kopieren
Voor iemand van 24(?) Ben je nog behoorlijk puberaal
Dit gevoel slijt met de jaren, komt goed

Alleen... dan komt er werk voor in de plaats... collega's...

Life sucks and then you die
Pandax schreef:
16-12-2019 14:16
Ik herken het helemaal. Ik vond en vind onderwijs ook vrij zinloos. Ik ben tijdens mijn master daarom niet naar colleges geweest; ik heb de eisen opgezocht, tentamens gemaakt, bijzondere verrichtingen gedaan en klaar. Je moet niet wachten tot je vrijheid krijgt, je moet vrijheid gewoon nemen.
Inderdaad. Om dat papiertje te krijgen zul je ergens aan moeten voldoen. Dat kun je op jouw manier doen, of op welke manier dan ook. Ik ging naar colleges en lette dan goed oo want dat vond ik juist handig maar ik studeerde dan ook niet zoveel buiten colleges.
lilalinda schreef:
16-12-2019 14:20
Voor iemand van 24(?) Ben je nog behoorlijk puberaal
Dit gevoel slijt met de jaren, komt goed

Alleen... dan komt er werk voor in de plaats... collega's...

Life sucks and then you die
Haha ja en dan weet je pas dat studeren eigenlijk wel chill was.

Net als met 1 vs 2 kinderen. Je weet pas dat 1 kind relaxt is, als nummer 2 er al is.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
16-12-2019 14:20
Life sucks and then you die
Mooi gesproken.
Damned if I don’t
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk geeft de universiteit jou alleen vrijheid als het hen uitkomt. Zo werkt het onderwijs nou eenmaal. Zet je erover heen, gooi je schouders eronder en geef ze wat ze willen. Na 20 jaar kan die één of twee jaar er ook nog wel bij en dan heb je ineens veel meer vrijheid.

Het alternatief is nu afhaken, zonder Master, en je moet jezelf wel afvragen of dat je leven nou zo veel leuker maakt.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Alle reacties Link kopieren
Werken gaat nog een heel zware dobber voor je worden zeg... dan moet je elke dag, de hele dag lang, werkzaamheden uit gaan voeren die je door een ander zijn opgedragen. Dan is je vrijheid nog veel beperkter. Als ik werken vergelijk met het studentenleven... poeh. Nou sterkte...
Alle reacties Link kopieren
Dutchgirly schreef:
16-12-2019 14:22
Werken gaat nog een heel zware dobber voor je worden zeg... dan moet je elke dag, de hele dag lang, werkzaamheden uit gaan voeren die je door een ander zijn opgedragen. Dan is je vrijheid nog veel beperkter. Als ik werken vergelijk met het studentenleven... poeh. Nou sterkte...
Tenzij je je eigen bedrijf opricht natuurlijk, maar dat ga je zonder een grote dosis zelfdiscipline ook niet redden.

Desondanks kan het natuurlijk dat TO na 20 jaar studeren wel een beetje uitgekeken raakt op het onderwijs en dan is het prima om te gaan werken. Alleen staat het niet leuk op je CV dat je afgehaakt bent voor of tijdens je Master, dus ze kan het beste even haar verwachtingen herkalibreren...
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Alle reacties Link kopieren
COtweepuntnul schreef:
16-12-2019 14:21
Haha ja en dan weet je pas dat studeren eigenlijk wel chill was.

en dat ook werkenden vaak de lol uit de tijd buiten het werken om halen:
Weekend!!!!
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het vooral klinken alsof je nog met een bachelor-instelling bij je master zit. Dan pik ik er vooral dit even uit: "Docenten helpen je niet. Je moet alles zelf maar doen. Met de nadruk op "moet", want het moet wel gebeuren anders krijg je geen diploma. "
Je zit niet op de uni omdat het moet, je zit er voor jezelf. Je hebt geen leerplicht meer, het is niet de middelbare. Daarnaast gaan docenten je niet meer helpen nee, omdat het je eigen verantwoordelijkheid is. Als je specifieke vragen over de inhoud hebt, zullen ze je vast op weg willen helpen hoor. Maar dingen voordoen/uitleggen/overnemen, dat past echt niet meer in een masterdiploma.

Het klinkt alsof je wil dat alles uitgelegd en uitgestippeld wordt voor je, dat er iemand komt die je vertelt wat jouw carrière gaat zijn en wat je moet doen om daar te komen. Maar daarvoor zit je op de uni echt verkeerd.

Heb je een studiebegeleider of career centre op je uni waar je heen kunt? Die kunnen je wellicht verder helpen.
Stop eens even met zeuren en slachtoffertje spelen vanuit je luxe positie. Ontzettend fantasieloos dat je niets anders weet te bedenken dan maar weer een andere studie om je lege leven mee te vullen en dan daar weer over te klagen. Ondankbaar ook. Wat fijn dat jou wél het geld en de tijd is gegund om je op die manier te kunnen ontwikkelen, dat is niet iedereen gegeven, maar ontwikkel je dan ook !
Je hoeft niet klakkeloos de platgetreden paden te lopen en alles voorgekauwd te krijgen. Neem initiatief. Je kunt bijvoorbeeld zorgen dat je betekenisvol werk gaat doen, eventueel naast je studie. Maak jezelf eens nuttig in plaats van alleen maar oeverloos te ouwenelen in de kroeg met andere studenten over hoe het allemaal beter zou moeten. Het enige aspect van studeren, het studentenleven, wat je wél aanstaat schrijf je. Lang leve de lol spreekt je aan, maar zodra het op daden aankomt is het huilen. Kom op, zet je eens in voor goede doelen of ga de lokale politiek in. Doe onderzoek. Zet een bedrijfje op. Ik noem maar wat. Of ga je gewoon eens inzetten voor de studie die je zélf gekozen hebt. Hup ! Aan de slag dus.
anoniem_386639 wijzigde dit bericht op 16-12-2019 17:20
27.73% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Nou ik vind werken veel chiller dan studeren. Je hebt eindelijk weer vrije tijd. Het 'moeten' van studeren is heel anders dan het 'moeten' van werken. Ik vind mijn baan heel leuk en doe dat met plezier, maar studeren haat ik diepgrondig.

Veel mensen zagen vaak: je middelbare schooltijd/je studietijd is de leukste tijd van je leven! Daar ben ik het absoluut niet mee eens. Als perfectionist ben ik altijd aan het studeren en heb daardoor geen vrije tijd meer, want het is nooit af, nooit klaar, en alles doe ik super uitgebreid en tot in de puntjes, dus ben er lang mee bezig. Mijn werk doe ik ook goed, maar na werktijd heb ik tenminste vrij (tijdens je studietijd moet je na colleges nog opdrachten maken, artikelen lezen, papers schrijven etc.) en in de weekenden en vakanties ook.

Dus de moraal van mijn verhaal: zorg dat je je master zo snel mogelijk behaalt en ga dan lekker werken! Ik vind werken echt 1000 keer relaxter.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Jaloers op een 16 jarige? Die een compleet team heeft waar zij eigenlijk een klein rolletje heeft? Ik zou daar echt niet jaloers op zijn. Haar leven kan nooit meer normaal worden.
Slachtoffer van een systeem wat niet blijkt te werken? Hoe bedoel je dat?
lilalinda schreef:
16-12-2019 14:20


Life sucks and then you die
Goed gezegd. Ook mooi als motto trouwens.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven