Denk jij altijd na?

22-07-2012 11:23 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik kwam toevallig met mijn vriend op dit onderwerp. Ik denk altijd ergens aan. Niet piekeren ofzo, maar als ik wakker ben, denk ik. Al van kleins af aan. Als we uren in de auto zaten, staarde ik naar buiten en fantaseerde ik over vanalles.

Maar vriend gaf aan dat hij vaak nergens aan denkt. Zelf zou ik niet weten hoe dat moet. Maar we dachten allebei dat wij de 'norm' waren. Geen wedstrijd hoor, maar ik vraag me nu af: denk jij altijd ergens aan?
Daar had ik het nou laatst nog over met mijn vader en broer. Wij denken ook continu, volgens mijn vader was dat 'een teken van intelligentie' (daar was ik het nu niet echt mee eens maar goed). Lijkt me eigenlijk dat dat helemaal niet kan, nergens aan denken..

Hebben jullie het dan ook dat je praat tegen jezelf, in gedachten? Laatst betrapte ik mezelf erop dat ik iets dacht, en meteen daarna 'o, daar zeg je zoiets!' dacht

Of ben ik dan toch echt geschift
Dat praten doe ik ook hoor. Of gesprekken voorbereiden. Maar denk dus ook vaak aan leuke dingen, dus vind het niet heel vermoeiend.

Fijn om te horen dat ik inderdaad niet de enige ben!
quote:Iskra schreef op 22 juli 2012 @ 12:54:

Hebben jullie het dan ook dat je praat tegen jezelf, in gedachten? Laatst betrapte ik mezelf erop dat ik iets dacht, en meteen daarna 'o, daar zeg je zoiets!' dacht

Of ben ik dan toch echt geschift Nee hoor, ik heb soms hele gesprekken met mezelf . Toch krijg ik de boel daarmee wel lekker op een rijtje, dus zo erg vind ik dat niet.
Tuurlijk heb je altijd gedachten in je hoofd, maar je hoeft je niet altijd bewust te zijn daarvan. Ik ben ook echt een piekeraar, soms dan pieker ik me kapot over dingen en dan denk ik opeens: waarom denk ik hier aan? Soms heb ik zelf hoofdpijn van het nadenken.

Meditatie helpt me om wat rustiger te zijn in mijn hoofd.
quote:iris1969 schreef op 22 juli 2012 @ 13:33:

[...]

Nee hoor, ik heb soms hele gesprekken met mezelf .

Ik ook hoor

Ok, perfect normaal dus! (Toch maar even checken he )
quote:my_little schreef op 22 juli 2012 @ 11:30:

het lijkt mij dat iedereem demkt, bewust en onbewust, je hebt altijd wel gedachten:) als je niets denkt, dan denk je toch ook lijkt mij?Ja, dan denk je dat je niets denkt.
Ik denk ook de hele dag door. Ik denk dat ik 's nachts zelfs denk.. Door al het denken (ook vaak piekeren) kan ik 's nachts moeilijk in slaap komen. Ik dwing mezelf dan vaak "nergens" aan te denken, maar dat lukt vaak niet. Mijn gedachten dwalen de volgende seconde zo maar weer ergens anders heen en dan roep ik mezelf tot de orde. Grappig is wel dat ik dan vrij snel in slaap val.

Ik denk dat vriend van TO het zich niet bewust is dat hij altijd wel ergens aan denkt.
Om de een of andere reden heb ik hier niet zoveel last van. Ik kan hele gesprekken hebben met mezelf maar prima stilte in mijn hoofd houden wanneer ik daar behoefte aan heb.

Voor mij is nadenken de bewuste laag want je beredeneert dingen actief. Dus nee, ik denk niet altijd na, alleen wanneer het me uitkomt.
Ik denk ook altijd. Ik heb ook een grote fantasie, waarin ik me soms terugtrek. Als kind en puber deed ik dat weleens teveel, waardoor mijn fantasiewereld soms echter leek dan de echte wereld.

Ik heb ooit eens geprobeerd te mediteren, waarbij we de opdracht kregen om gedachten die opkwamen te negeren, waardoor ze vanzelf zouden wegebben en je een soort van gedachtenloos zou worden. Nou, dat werkte bij mij dus helemaal niet. Ik kan echt niet zonder gedachten zijn!
Ik denk ook altijd. In de auto 'interview' ik mezelf vaak. Dus als ik bv het idee heb om gezonder te gaan leven (mbt tot eten of sporten bijvoorbeeld), dan stel ik vragen en doe alsof ik mijn plan al in uitvoering heb gebracht, hoe ik dat dan heb gedaan en hoe ik me erbij voel. Ik zie het als een soort plan van aanpak;-)

Als ik geen plannen fantaseer ik gewoon wat. Bv dat ik een grote prijs heb gewonnen en wat ik allemaal met het geld gedaan heb/van plan ben. Dit gaat meestal ook in interview-vorm. Ik kan dit ook niet stoppen, het gaat vanzelf.

Wel heb ik het idee dat ik 9 van de 10 keer mijn gedachte uitschakel voordat ik ga slapen. Dat heb ik mezelf echt moeten leren. Ik was echt een piekeraar op bed en lag uren wakker. Ik ben mezelf gaan dwingen om maar aan 1 ding te denken, bv een besneeuwde bergtop of het woord slapen (visualiseren). In het begin vlogen er vogels over de bergtop of kwamen er wolken overheen en het woord slapen veranderde van kleur of werd groter of kleiner. Maar oefening baart kunst en inmiddels denk ik (geloof ik) zelden ergens aan als ik ga slapen (of ik val gewoon snel in slaap, kan ook nog;-))
Uhm... stuff... and things
Ehm... Even denken... JA! Ik denk altijd ergens aan
In mijn hoofd staan de radartjes ook altijd aan. s Nachts gaat het ook door, dan droom ik de gekste en raarste dingen, wat meestal met dingen heeft te maken die ik heb beleefd of waar ik over na heb gedacht.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven