Dik vs gevoel van eigenwaarde

24-09-2020 14:34 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste allen,

Korte schets:
- slank als kind, dikker geworden als puber
- voor het eerst op dieet gegaan toen ik elf was. Ik was eigenlijk niet eens echt dik, een kilo of 55 bij een lengte van 1,65. Ik voelde me wel echt heel dik.
- moeder wees me er vaak op dat ik er wel iets aan kon doen, mede doordat ik jong al hele grote borsten kreeg en ze zei dat als ik af zou vallen dit ook mee af zou vallen. Dat gebeurde alleen nooit.

Nu, ongeveer 15 jaar later, ben ik na 100 pogingen om af te vallen nog steeds te dik. 1,70 en 75 kilo. Ik ben best wel bezig geweest met de bodypositivity beweging en ik heb besloten dat ik het niet meer wil. Niet meer elke dag mezelf straffen (in mijn hoofd) na het eten van iets, niet meer kijken naar andere vrouwen die slanker zijn. Ik wil eigenwaarde en mezelf niet lelijk vinden en ‘dik voelen.’

Toch lukt het me niet. Als ik het idee heb dat ik ook maar iets dikker ben geworden, zakt mijn gevoel van eigenwaarde weer naar het nulpunt en doe ik weer een poging af te vallen, hoe hard ik ook roep dat ik dit niet meer wil. Ik kom ook gewoon snel aan, want snacken en snaaien doe ik niet eens zo heel erg veel en ik eet veel groente en probeer snelle koolhydraten te beperken. Toch kom ik altijd weer op dit gewicht terug.

Iemand ervaring mee of tips?

Alvast bedankt
Alle reacties Link kopieren
Om te beginnen: Je bent helemaal niet dik. Je hebt een BMI van 26 en dat is iets hoger dan het 'ideaal' (tussen 20 en 25). Maar je zult een maat 40 hebben ofzo.

Ten tweede: je hebt een laag zelfbeeld, ik denk dat je beter daar mee aan de slag kan gaan dan met je gewicht. Je haalt je gewicht en je zelfbeeld door elkaar. Dacht je echt dat als je 71 kg zou wegen dat je leven er dan totaal anders uit zou zien?
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
Alle reacties Link kopieren
Je bent niet dik. Het klinkt alsof je andere psychische issues hebt. Ga naar je huisarts.
Alle reacties Link kopieren
Je bent niet te dik en je bent ook nooit te dik geweest.

Zoek hulp voor deze verknipte ideeën, echt.
...
Alle reacties Link kopieren
Je bent zeker niet te zwaar .
Dit is jouw gewicht .
Heb je al eens andere hulp geprobeerd dan hulp bij afvallen ?
11 jaar en op dieet zijn dat is niet gezond .
Zo ben je verder gegaan in je hoofd met het idee dat je te dik bent.
Als je grote borsten hebt wegen die mee op de weegschaal , er zijn massa's vrouwen die grote borsten willen . Ik wil maar zeggen dat je je eigen niet blind moet staren op dat getal.
Alle reacties Link kopieren
Ach... Je bent niet te dik :hug:
Geen prima, prima is geen goed.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn een heleboel interessante instagram-accounts hierover te volgen. Ik ben hier zelf ook heel erg mee aan het stoeien en zij helpen mij ontzettend. Als je die wilt, stuur me een pb, dan zal ik je wat accounts doorsturen.

Het is ontzettend moeilijk als je zoveel jaren vast hebt gezeten in dieten, eetregels, en dergelijke. Ik merk nu ik ze langzaam aan het loslaten ben, hoeveel kronkels er eigenlijk in mijn hoofd zitten. En dat kost tijd om te ontrafelen. Maar de vrijheid die je terugkrijgt is zó groot, dat het voor mij zeker de moeite waard is.

Ik kan je geen goede tips geven over waar je moet beginnen, omdat alles met elkaar verbonden is. Maar op het moment dat je in gaat zien dat jouw lijf (en jij) zoveel meer bent dan dat getal op de weegschaal of die maat die in je broek staat, hoop ik dat je zoveel liever voor jezelf kan gaan worden.
Alle reacties Link kopieren
EvyBlissy schreef:
24-09-2020 14:35
Om te beginnen: Je bent helemaal niet dik. Je hebt een BMI van 26 en dat is iets hoger dan het 'ideaal' (tussen 20 en 25). Maar je zult een maat 40 hebben ofzo.

Ten tweede: je hebt een laag zelfbeeld, ik denk dat je beter daar mee aan de slag kan gaan dan met je gewicht. Je haalt je gewicht en je zelfbeeld door elkaar. Dacht je echt dat als je 71 kg zou wegen dat je leven er dan totaal anders uit zou zien?
Ik weet dat het onzin is (dat onderste) maar het is me eens gelukt om af te vallen tot 65 kilo. Geheel ongezond, want ik at vrijwel niets en ik dacht nergens anders aan. Maar toch voelde ik me ineens alsof ik wel mooi was. Dit werd ook bevestigd, want ik hoorde constant dat ik er zo goed uitzag.

Ik draag maat 40/42.
In verhouding zijn wij bijna hetzelfde (ik ben 4cm kleiner en schommel tussen 72 en 75 kg.) Ik snap wat je bedoelt. Zelf voel ik me ook niet goed in mijn vel als ik mijn broeken weer net te strak voel zitten. Het is een fijner gevoel als ik een paar kg lichter ben. Dan voel ik me zekerder en dat werkt door in hoe ik in het leven sta.
Ook voor mij is het een constante strijd, want ik hou teveel van eten en doe al sinds mijn puberteit aan emo-eten. Bovendien is mijn verbranding laag, kan veel op weinig voedsel, dus ik kom al snel aan als ik iets teveel eet. Ik kan je dus niet helpen maar ik lees even mee. :hug:
anoniem_6527270f28ee9 wijzigde dit bericht op 24-09-2020 15:20
10.54% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Je bent iets zwaarder dan wenselijk, maar je bent zeker niet dik.

Maak een afspraak bij de huisarts en bespreek dit. Want jouw probleem zit zeer waarschijnlijk niet in de paar extra kilo's.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Als je hier al zó lang mee bezig bent, lijkt het me moeilijk om dat te veranderen. Je hebt waarschijnlijk allemaal automatische gedachten de hele dag door: als je jezelf ziet, als je eet, na het eten, als je andere vrouwen ziet... Elke keer als eerste reactie een negatief idee over jezelf.
Dat is zo ingesleten dat je het voor waar aanneemt en je jezelf moeilijk neutraal of positief kan bekijken. En het gaat zo snel en onbewust dat het lastig is om die negatieve ideeën kritisch te bekijken.

Je geeft gewicht nu veel macht, terwijl het een onderdeel is van je uiterlijk, wat ook maar een klein deel is van wie jij bent.
Wat zijn de andere delen? Welke eigenschappen, talenten en prestaties heb je nog meer? Wat maakt jou allemaal wel de moeite waard? En op welke manier helpt en verzorgt jouw lichaam je?

Het voelt misschien raar om dat allemaal over jezelf te zeggen, maar je zelfkritiek slaat nu enorm door naar het negatieve. Besteed ook aandacht aan al die andere aspecten van jezelf.

Je hoeft jezelf niet geweldig te vinden. Maar jezelf minderwaardig vinden is zo zonde van je energie.

Verder meer praktisch: sport je? Dat kan heel goed helpen om je lichaam als iets positiefs te leren ervaren.
What a nuanced anxiety
Wat ontzettend naar dat je moeder jou zo'n slecht gevoel heeft gegeven over jouw gewicht en dat je die boodschap nu nog steeds met je meedraagt eigenlijk.

wellicht kan het je helpen om die negatieve stem elke keer terecht te wijzen en te zien voor wat ie is: een negatieve stem uit het verleden die eigenlijk helemaal geen nut heeft en jou ook niet helpt in het heden. Probeer deze stem elke keer tegen te spreken en positieve boodschappen ervoor in de plaats te zetten die niks met je gewicht te maken hebben. Je bent een leuk en mooi persoon dat de moeite waard is, ongeacht of je wel of niet een paar kilo lichter of zwaarder bent :heart:
Alle reacties Link kopieren
Als nieuwe mantra: ‘ik ben meer dan alleen een stuk vlees, ik ben meer dan alleen een stuk vlees’.

Overigens vind ik iemand met maat 40/42 nu niet echt dik. Dat is volgens mij vrij gemiddeld in Nederland. Maar dat ben ik met mijn mening.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Je bent niet te dik lijkt mij hoor. 40/42 is niks mis mee.
Je zelfbeeld is laag ,hoe komt dat ?
Ik ben zelf geen mollige maar een vriendin van mij is doorgeslagen met afvallen en sporten en ik zeg heel eerlijk dat ik dat niet mooi vind. Ze ziet er spits en ziek uit ,zo mager.Op feestjes drinkt ze alleen water ze pakt nog geen zoutstengel of plakje komkommer. Dat wil je toch ook niet ?
Een partner wil ook liever wat vlees op de botten vastpakken dan alleen botjes :) Maar het belangrijkste is dat je je lekker in je vel voelt zitten en dat is blijkbaar niet het geval , ik hoop dat je er hulp voor zoekt , als je je goed voelt in je vel ; dàn pas kun je blij zijn met je zelf. En dan maakt het niet uit of je maat 34 hebt of 46.
Een dag zonder latte anais, is als een vrieskist zonder ais.
Zou je baat kunnen hebben bij een psycholoog? Want het gaat volgens mij niet om jouw gewicht, maar om jouw zelfbeeld.
Byrma schreef:
24-09-2020 15:36
Je bent niet te dik lijkt mij hoor. 40/42 is niks mis mee.
Je zelfbeeld is laag ,hoe komt dat ?
Ik ben zelf geen mollige maar een vriendin van mij is doorgeslagen met afvallen en sporten en ik zeg heel eerlijk dat ik dat niet mooi vind. Ze ziet er spits en ziek uit ,zo mager.Op feestjes drinkt ze alleen water ze pakt nog geen zoutstengel of plakje komkommer. Dat wil je toch ook niet ?
Een partner wil ook liever wat vlees op de botten vastpakken dan alleen botjes :) Maar het belangrijkste is dat je je lekker in je vel voelt zitten en dat is blijkbaar niet het geval , ik hoop dat je er hulp voor zoekt , als je je goed voelt in je vel ; dàn pas kun je blij zijn met je zelf. En dan maakt het niet uit of je maat 34 hebt of 46.

Nou zeg, dat is ook geen leuke opmerking. Iedereen heeft toch gewoon recht op een goed gevoel over zijn / haar lichaam? Waarom is het dan nodig om een ander lichamstype af te gaan kraken om TO een beter gevoel te geven? Dat is ook niet echt body positief
Alle reacties Link kopieren
mindervanmij schreef:
24-09-2020 15:37
Nou zeg, dat is ook geen leuke opmerking. Iedereen heeft toch gewoon recht op een goed gevoel over zijn / haar lichaam? Waarom is het dan nodig om een ander lichamstype af te gaan kraken om TO een beter gevoel te geven? Dat is ook niet echt body positief
Ik wil er mee voorkomen dat ze doorslaat in haar afvallen . Je hebt mensen die zo erg doorslaan .
Een dag zonder latte anais, is als een vrieskist zonder ais.
Je bent niet te dik. Ga aan je zelfbeeld werken in plaats van zoeken naar een nieuw dieet.
Praat er eens met de huisarts over.
Ik ben 1.70 en weeg 80 kilo schoon aan de haak en ik weiger ook maar een gram af te vallen. Ik heb de mooiste kont van het gewestelijk halfrond.

Ammehoela met dat gedoe, eigenwaarde zit niet in het vlees, dat zit in je hoofd en hart. Hou van jezelf en heb schijt aan wat anderen over je kunnen denken.
Byrma schreef:
24-09-2020 15:40
Ik wil er mee voorkomen dat ze doorslaat in haar afvallen . Je hebt mensen die zo erg doorslaan .

Ik snap de intentie wel, maar ik denk dat het sowieso beter is om, op welke manier dan ook, uberhaupt die focus van het uiterlijk te halen. En al helemaal van wat eventueel mannen daarvan zouden vinden, alsof dat zo mega belangrijk is o_o
Byrma schreef:
24-09-2020 15:40
Ik wil er mee voorkomen dat ze doorslaat in haar afvallen . Je hebt mensen die zo erg doorslaan .
Dan nog is het gewoon net zo min een fijne opmerking als dat iemand geen stevige partner zou willen.
Alle reacties Link kopieren
Googel op internet eens naar "Roz the Diva" of "Ginger Snaps Burlesque".

Die zijn dik.

Jij niet.

Roz
https://youtu.be/F5iZbH-OAv8

Ginger
https://youtu.be/GT0K43woAMM
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Jw benr noet dik.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
viva-amber schreef:
24-09-2020 16:10
Jw benr noet dik.
:D
Alle reacties Link kopieren
Snoesje666 schreef:
24-09-2020 16:00
Googel op internet eens naar "Roz the Diva" of "Ginger Snaps Burlesque".

Die zijn dik.

Jij niet.

Roz
https://youtu.be/F5iZbH-OAv8

Ginger
https://youtu.be/GT0K43woAMM
Ja oké, maar dit vind ik dan wel weer heel erg tof. 🙂🙂

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven