Een narcistische ex

07-08-2011 18:14 42 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na 4,5 jaar relatie is het nu 1 maand uit met mijn ex, een narcist. Hij heeft het zelf uitgemaakt en had na 3 dagen een ander. En hoe erg ik dit ook vind, ik mis hem niet en ik ben blij dat het voorbij is, want die 4,5 jaar hebben me gesloopt en leeg achtergelaten. Ik wil heel graag verder zonder hem, en hem gewoon achter mij laten, aangezien ik weet dat een narcist nooit zal veranderen.

Het probleem is alleen dat hij niet wil dat ik verderga. Iedere keer als ik een poging doe om verder te gaan doet hij dingen waardoor dit proces weer tegengehouden wordt. Van de week had hij besloten om de hele avond door mijn buurt te lopen met zijn nieuwe vriendin, en ik heb geen idee waarom hij dat deed. Hij woont niet vlakbij mij en er is hier niks te doen. Mijn familie is hem meerdere malen tegengekomen en zij denken dat hij het doet om een reactie uit te lokken bij mij. Ik heb hem echter niet gezien omdat ik toen niet thuis was.

Na aanleiding hiervan heb ik zijn ouders gesmst of zij de geldzaken willen regelen met hem (ik krijg nog geld van hem) omdat ik absoluut geen contact meer met hem wil opnemen, het is klaar voor mij, ik wil verdergaan. Dit laat hij echter niet over zijn kant gaan en hij smste me dat hij niet wil dat ik zijn ouders hierbij betrek en dingen maar met hem op moet lossen. Ook smste hij waarom ik geen contact meer wilde. Toen ik hier niet op reageerde werd hij boos en werden zijn smsjes agressiever. Ik heb nergens op gereageerd verder, voor mij bestaat hij niet meer.

Maar wat ik me afvraag is, hoe ga ik met zo'n persoon om? Wat moet ik doen? Ik negeer hem nu al 2 weken en sinds die tijd probeert hij steeds reacties uit te lokken. Ik vind dat hij hier te ver in gaat, maar ik wil hem echt geen aandacht meer schenken, want daar kicken narcisten juist op, dat is wat hij wil. Maar ik ben bang dat hij steeds verder zal gaan totdat hij mijn aandacht weer krijgt.

Hij wordt verder ook niet behandeld voor zijn narcisme, omdat hij van mening is dat de rest van de wereld gek is, maar niet hij. Ik wil hem écht geen aandacht meer geven, ik heb dat geprobeerd en het enige wat hij dan doet is of me tot aan de grond toe afbreken, of de hele tijd aan me zitten en zeggen dat hij me zo mist.

Dus wat kan ik het beste doen?
Kun je misschien meer voorbeelden noemen over hoe hij jou tegenhoud verder te gaan?

Ik lees alleen het door de straat lopen en dat heb je zelf geen eens gezien!

Het smsen naar jou.. Ik zou mijn ex ook vragen waarom die vragen over het nog te betalen geld naar mijn ouders zou smsen en niet naar mij.
quote:nummerzoveel schreef op 07 augustus 2011 @ 18:57:

Laat het geld zitten, een paar 100 euro is al die ellende echt niet waard. Als iedereen dat zo belangrijk vindt, laat hen het dan maar regelen! Zij zitten niet met dat gezeik.

En verder negeren. Ja, dat kan het erger maken. Maar wat denk je dat er gebeurt als je na veel gezeik opeens wel toegeeft? Dan denkt hij de volgende keer gewoon dat hij nog even door moet blijven klieren omdat je uiteindelijk toch wel toegeeft. Dat wil je toch zeker niet?

Ik heb het nu ook in handen gelegd bij zijn ouders. Die zouden het verder afhandelen met hem (wat hij dus niet wilde, maar hij is niet voor rede vatbaar) en ik hoop dat het lukt. En anders, nouja, ik zie wel.

Nou, de ene zegt dat je een narcist heel duidelijk moet maken dat het voorgoed voorbij is en dat hij niet terug hoeft te komen, en de andere zegt dat je hem beter gewoon voor altijd kunt negeren. Hun gezinspsycholoog zei dat hij waarschijnlijk terug zou komen naar mij zodra ik weer opgeladen ben omdat narcisten leven op energie van anderen en hij weet na 4,5 jaar wel wat ik wel en niet kan weerstaan. Dus ik weet niet wat beter is, hem héél duidelijk maken dat het klaar is voor mij of gewoon compleet negeren?
quote:julia7 schreef op 07 augustus 2011 @ 19:02:

Kun je misschien meer voorbeelden noemen over hoe hij jou tegenhoud verder te gaan?

Ik lees alleen het door de straat lopen en dat heb je zelf geen eens gezien!

Het smsen naar jou.. Ik zou mijn ex ook vragen waarom die vragen over het nog te betalen geld naar mijn ouders zou smsen en niet naar mij.

Hij verspreidt verhalen over mij tegen mijn vrienden en tegen zijn eigen vrienden, dat ik gek ben en dat ze niet meer met mij moeten praten, hij zet dingen over mij op internet, valt mijn familieleden lastig.. Als hij mij ziet reageert hij agressief en begint hij te schelden en te dreigen dat hij er alles aan gaat doen om me kapot te maken (om daarna zijn excuses weer aan te bieden en te zeggen dat hij niet zonder me kan)

Ik wil gewoon dat dingen normaal verlopen, dat geld kan me niet zo veel meer schelen, en ik heb dat al een paar keer persoonlijk laten weten aan hem hoor, dit komt niet uit de lucht vallen. Ik wil gewoon dat hij me met rust laat.
Het enige wat ik eigenlijk gewoon wil weten is hoe ik om moet gaan met een narcist, of negeren echt het beste is. Het enige wat ik wil is verdergaan, en als ik hem tegenkom in de stad of waar dan ook, dat hij gewoon normaal reageert of niet reageert, en mijn familie en vrienden ook met rust laat. En ik vraag me alleen maar af hoe ik dat kan bereiken.
quote:RozeBallon schreef op 07 augustus 2011 @ 19:03:

[...]

Dus ik weet niet wat beter is, hem héél duidelijk maken dat het klaar is voor mij of gewoon compleet negeren?

Hij heeft het toch uitgemaakt?

Dus negeren die handel, voorgoed.

En dat geld mede vergeten.

Succes.
Ja, wel gewoon groeten als je hem tegen komt, dat is normaal gedrag maar geen gesprek aangaan en zéker niet verwachten dat hij handelt hoe jij het graag zou zien.

Afstand nemen, letterlijk en figuurlijk.
Waarom duidelijk maken dat het klaar is? Hij heeft toch een nieuwe vriendin? Ik snap dat niet zo goed. Verder, als je het met zijn ouders kunt regelen, regel het dan met hen. Zo niet, vergeet het.
Ook familie moet niet met hem in discussie gaan en hem vriendelijk doch duidelijk verzoeken geen contact meer op te nemen. En info van jou op internet zetten, gaat dat via facebook ofzo, kijk, anderen hebben uiteindelijk heus wel door wat voor vlees ze in de kuip hebben, hij graaft vroeg of laat zijn eigen graf.

Bij bedreigingen, als deze té heftig zijn doe je aangifte of maak er een melding van.

Als je hem onverhoopt binnenkort nog te spreken krijgt kun je gewoon tegen hem zeggen; sorry het is uit en we hebben niks meer met elkaar te maken.

Ga niet in discussie en laat je ware gevoel niet blijken.
Gezien zijn pogingen om jou bij de omgeving in een slecht daglicht te plaatsen... zou dat onder stalking kunnen vallen?

En je hebt dus een contract over de schulden?

Ik zou eens een gesprek vragen bij een lokaal politiebureau en alles op tafel leggen. Misschien kunnen zij iets voor je betekenen.

Verder vind ik dat je heel goed bezig bent. Stelselmatig blijven negeren, absoluut geen enkele reactie geven, hoe dan ook. En de schulden proberen via de ouders en anders maar via incassobureau te regelen.
quote:RozeBallon schreef op 07 augustus 2011 @ 19:14:

Het enige wat ik eigenlijk gewoon wil weten is hoe ik om moet gaan met een narcist, of negeren echt het beste is. Het enige wat ik wil is verdergaan, en als ik hem tegenkom in de stad of waar dan ook, dat hij gewoon normaal reageert of niet reageert, en mijn familie en vrienden ook met rust laat. En ik vraag me alleen maar af hoe ik dat kan bereiken.

En het enige waar jij daadwerkelijk invloed op uit kunt oefenen is het stukje van 'verder gaan met je leven'. Op de rest heb je domweg geen invloed, dus daar kun je niks mee. Wat iemand anders hier ook al zei: wat je aandacht geeft dat groeit, dus het enige wat jij kan doen is verder gaan met je leven en hem totáál negeren.

Je wilt immers geen contact meer, dus zoek het dan ook niet op. Doe je dat wel door hem te vertellen dat het echt echt echt uit is (iets wat hij allang weet want hij heeft alweer een nieuwe vriendin), dan voed je zijn gedrag weer. En dat is nou juist wat je niet wilt.

Een narcist kickt op macht, en zolang jij hem die macht niet geeft raakt hij gefrustreerd. Maar die frustratie is jouw probleem niet. Uit frustratie zet hij die dingen op internet en verspreidt hij die praatjes over jou, maar de mensen die jou werkelijk kennen weten toch wel beter, mag ik hopen.

Negeren meid, negéren negéren negéren....
Laat het los, heb vertrouwen, het komt goed.....
Geloof me, ik heb ervaring met een narcistisch persoon. En het enige wat daadwerkelijk hielp was het contact verbreken en negeren. Jáááááárenlang heb ik diegene genegeerd, en met succes. Je ontneemt zo iemand de macht die hij/zij over je heeft en ze weten niet hoe ze daarmee om moeten gaan. Hun probleem, niet het jouwe.

Sterkte
Laat het los, heb vertrouwen, het komt goed.....
[quote]RozeBallon schreef op 07 augustus 2011 @ 18:45:

[...]

Dat was inderdaad slimmer geweest, ware het niet dat hij schulden heeft bij meerdere personen, en hij op dit moment geen baan heeft, omdat hij het nergens langer dan een maand uithoudt. Hij staat op dit moment zwaar rood. Als het nu anders was geweest dan had ik misschien gezegd dat hij het kon laten zitten, maar zijn ouders stonden erop dat hij mij terug zou betalen. Hij moet maar eens leren hoe hij omgaat met geld.[/quote]

1) van een kale kip kun je niet plukken

2) laat zijn ouders er buiten: jullie zijn volwassen neem ik aan

3) door geld terug te eisen, iemand te negeren of ex-schoonouders in te schakelen leer je iemand niet 1-2-3 hoe hij met geld moet omgaan. Daar is meer voor nodig
Mijn ex had ook narcistische trekjes,en ik krijg nog 25.000 euro alimentatie van hem,voor mijn kinderen.

Maar na 13 jaar vechten en rechtzaken en stalken en bedreigementen heb ik het sinds 3jaar losgelaten.

Ik kon niet verder,en hij kreeg alles voor elkaar met zijn leugens,oa kwijtschelding alimentatie.

Nu ben ik 3 jaar verder,en veel gelukkiger,heb geen haatgevoelens meer naar hem,en hij weet ons niet meer te vinden.(verhuisd naar andere stad en allemaal nieuwe telefoonnummers en emailadressen)
Ik zit midden in een poging (echtscheiding) tot ontsnappen aan mijn narcist. (Ja, gediagnostiseerd, en daarnaast alcoholist en diverse andere persoonlijkheidsstoornissen) na 23 jaar lief en steeds meer leed. En nee, hij wil niet scheiden. Mishandelingen, kinderen die lijden, hij zit nergens mee, maar wil ons bezit niet delen en heeft nu al mijn persoonlijke bezittingen ingepikt en alle toegang tot ons ontroerend goed ontzegd door de sloten te veranderen. Ik kan nergens meer bij. Vorige week de eerste rechtszaak gehad, en hij toont geen respect aan de rechtbank, en zit gewoon keihard te liegen dat hij nog nooit een hulpverlener heeft bezocht. Ik ben aan de goden overgeleverd nu. Meid, wees blij dat het bij jou maar zo kort heeft geduurd.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
@Fame, heb jouw verhaal eerder van je gelezen, allemachtig, wat een ellende.

Weet niet goed wat ik je wil vragen, heb je genoeg steun van mensen om je heen? Wens je kracht en wijsheid
Ik weet wel dat ik geen relatiemateriaal meer kan zijn, omdat ik geen vertrouwen meer heb.

Het enige wat ik altijd gewild heb is liefde, respect, waardering, gezelligheid en aandacht.

Gelukkig heb ik een heel fijn vangnet aan vrienden. Niemand kan iets aan de situatie veranderen, maar er voor me zijn is al voldoende.

Momenteel zit ik een beetje thuis gevangen, kan niet over ons geld (heel veel) beschikken, terwijl ega het aan het verbrassen is. Maar, het leven draait niet om geld, en ik ben heel creatief en kom daar wel weer overheen.

Momenteel probeer ik alleen maar te overleven en mijn kinderen niets tekort te doen. Goed voor mezelf te zorgen, niet te verslonzen, en een beetje vrolijk te blijven.

Verder is het een slopende situatie, en is de dagelijks e mantra..."Alles komt goed!"

Maar inderdaad, mijn ega maakt mij mijn leven onmogelijk, en dat is vervelend als je niet meer de regie over je eigen leven hebt. Maar overleven doe ik het zeker! Hoe dan ook!

Geef de jouwe geen aandacht. Negeren is jouw kracht. Probeer niet bij de pakken neer te gaan zitten. MAterie en geld is niet het belangrijkste. Jouw geluk is van dat soort zaken niet afhankelijk. Probeer het hoofdstuk af te sluiten, en vervolg je leven zonder dat hij in je hoofd zit. Doe gezellige dingen met vrienden (Gezelligheid hoeft niets te kosten) en zoek leuke afleiding voor jezelf.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Vind je ontzettende krachtige vrouw Fame, jij kunt trots op jezelf zijn. Hoop dat uiteindelijk 'alles goed komt' en de rechter het juiste beslist.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven