eerste afspraak psycholoog - angst

25-09-2012 22:13 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hey

Donderdag heb ik mijn eerste afspraak met de psycholoog. Ik ben super zenuwachtig en ik weet niet wat ik moet doen of vertellen aan haar.

Hebben jullie tips...?
Je weet wel waaròm je naar haar toegaat toch? Dat is het belangrijkste. De rest zal zij wel aan jou vragen. Stap er maar gewoon blanco in. Sterkte!
Geen zorgen, de meeste - als niet alle - mensen die voor de eerste keer naar een psycholoog gaan zijn zenuwachtig. De psycholoog zal wel weten hoe hij/zij daarmee om moet gaan en je daar doorheen helpen. Hij/zij zal je ook uitleggen wat de algemene werkwijze is.

Voor jezelf is het lekker om al een beetje te weten waar je in ieder geval over wilt praten en waarvoor hulp voor nodig hebt. En het is ook niet verkeerd om alvast na te denken over wat je wel/niet/misschien aan behandelingen wilt.
Liever elitair dan een pauper!
Ze zal waarschijnlijk ten eerste vertellen wat je van haar kan verwachten en daarna zal ze aan je vragen waarom je bij haar bent. Daarna zal ze je waarschijnlijk nog vragen gaan stellen om een goed beeld te krijgen van je klachten.
Ja het is een beetje vervelend. Ik heb zelf niet gekozen naar de psycholoog te gaan of toch niet direct. Ze zeggen dat ik dat móet doen en uiteindelijk heb ik het dan gedaan. Het is nogal moeilijk om nu zo te vertellen waar ik het over wil hebben en waarom ik hulp wil ofz want ik weet het niet... Gaat de psycholoog mij niet raar vinden ofz? En wat moet ik dan wel zeggen?
Eerlijk zijn over alles, de rest volgt dan vanzelf.
Wie zijn 'ze' en waarom zeggen 'ze' dat je naar een psycholoog moet gaan?
Vertel dan aan de psycholoog wie in je omgeving vinden dat je hulp nodig hebt en waarom zij dat vinden en vertel dan daarna hoe jij er tegenaan kijkt? Vooral eerlijk zijn en als je niet goed weet wat je moet vertellen kun je dat ook gewoon eerlijk tegen haar vertellen.
Als eerste een psycholoog vind je niet raar, dat moet je onthouden.

Ik loop op dit moment ook een jaar alweer bij de psycholoog, bij de eerste afspraak was ik ook zenuwachtig omdat ik een beetje hetzelfde had als jou...ben gestuurd.

Ik moest heen voor paniekaanvallen, nou uiteindelijk blijkt er veel meer te zijn waardoor die paniekaanvallen zijn veroorzaakt....maar goed.

Van de eerste afspraak kan ik me nog herinneren is dat ze eerst al je gegevens willen hebben, ze vertellen over zichzelf of de instantie waar ze bij aan gesloten zitten, dan gaan ze je vertellen hoe het zit met je ziektekosten enz enz.

En dan gaan ze je inderdaad een paar vragen stellen wat voornamelijk eerst met jezelf te maken heeft en uit wat voor een nest je komt en enz....en voor je weet heb je haar genoeg stof gegeven voor de volgende keer en dan praat je met hem/haar alsof je er al heel lang komt.

Kort om maak je er niet druk over, zenuwachtig zijn is heel normaal maar net wat eerder is gezegd, daar weten ze mee om te gaan.
Dat kan je prima zeggen TO.

Wat vooral belangrijk is om te onthouden is dat die paycholoog dingen/mensen gezien heeft die nog 1000x zo gek zijn. Jij zal dan wel meevallen.
Liever elitair dan een pauper!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven