Eetbuien en (over) gewicht

01-07-2012 12:35 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat wil ik met dit topic?

Ik wil gewoon even van mij afschrijven, ervaringen en tips van andere mensen. Ik heb weer wat moed nodig om het goede pad te bewandelen.

De lange versie

Heb een verleden met een eetbuienstoornis. Hiervoor ben ik in (groeps)therapie geweest en dit heeft in die zin geholpen dat ik geen gigantische eetbuien meer heb, maar er nog wel steeds in mijn hoofd mee worstel. Ik eet gezond en ik sport 2-3 keer per week. Ik ben vorig jaar 10 kg afgevallen. Ik schommel nu al maanden 3 kilo, hetgeen me frustreert omdat ik wel mijn best doe.

Afgelopen week iemand tegengekomen uit mijn oude therapiegroep. Nadat ze me uitgebreid had bekeken, maakte ze de opmerking "nou de therapie heeft niet geholpen he?". Ik weet dat ik me van zo'n random opmerking niets moet aantrekken, maar ik ben pissig/verdrietig dat ze aannames maakt op basis van mijn figuur? Ik doe zo mijn best, het gaat een stuk beter dan voor de therapie, maar ik merk dat ik hierdoor in een terugval schiet en dat ik er weer obsessief mee bezig ben.

Ik probeer mijzelf niet (teveel) te wegen omdat het cijfertje op de weegschaal mij uit balans brengt (omdat het de laatste maanden tegenvalt) en ik er obsessief mee bezig ben. Vanavond een soort van (subjectieve) eetbuigehad met een hele plak fetakaas?! Ik kom daar geen kilo's van aan natuurlijk, maar ik heb wel die angst.

Daarnaast steekt mijn perfectionisme de kop op. In principe doe ik het best goed. Ik eet genoeg groente/fruit/gezonde dingen, ik sport en ik blijf redelijk op gewicht. Ik eet zo'n 2000 kcal per dag. Ik gun mezelf wel iets te vaak iets ongezonds (meerdere keren per week) omdat ik bang ben om door te schieten in te streng lijnen en dan weer eetbuien te krijgen. Maar toch doe ik het niet goed genoeg, want ik moet van mezelf afvallen.

Poeh wat is het moeilijk om dit patroon los te laten. Als ik niet met mijn gewicht bezig ben, voel ik me goed en ben ik tevreden met mijn lijf ondanks dat ik nog steeds flink wat overgewicht heb. Ik studeer nog en momenteel heb ik vakantie. Ik werk wel en als ik werk/structuur heb, kan ik mijn gezonde eetpatroon makkelijk volhouden. Dit is een stuk uitdagender als ik mijn eigen tijd moet indelen.

De korte versie

Ik heb een eetbuienstoornis. Weinig eetbuien meer sinds therapie enkele jaren geleden. Hecht (te)veel waarde aan mijn gewicht en kamp met perfectionisme. Zit in een dipje vanwege een opmerking en omdat ik nog steeds overgewicht heb en dit kwijt wil. Eet over het algemeen gezond en genoeg, ik sport, maar ik blijf het moeilijk vinden en ik val niet af.

Herkenbaar? Tips? Een hart onder de riem?
hoi wat erg waar je mee worstelt........ ik heb overgewicht maar ben 8 weken geleden begonnen met Weight watchers propoints dieet, in principe mag/kan je alles eten maar je mag een bepaalde hoeveelheid punten per dag eten. Misschien is dit iets voor je? het is een andere leef/eetgewoonte aanleren en je valt er van af. Je kan het ook online volgen. sterkte!
.
it's a big club and you ain't in it
@ Rionyriony, bedankt voor je verduidelijking. Er valt zeker wat voor te zeggen, maar zover ben ik (nog) niet in mijn proces. Ik vind het jezelf steunen in plaats van jezelf afstraffen een mooie zienswijze. Zo had ik het nog niet bekeken.

@Zonnestraal, Weight Watchers = kcal tellen heel kort door de bocht. Dat werkt niet voor mij. Heb het vorig jaar een tijdje geprobeerd, maar werd helemaal gek van mezelf. De omliggende pijlers zoals stressmanagement, bewegen, jezelf managen en dergelijke vond ik heel waardevol.
@ Vivadiva 85, jammer dat je niet meer weet waardoor je het hebt doorbroken, want je slaat de spijker op zijn kop. Ik vind het moeilijk om de balans te bewaren tussen streng voor mezelf zijn en mezelf iets gunnen.

Het is ook een verslaving. Daarom is het zo moeilijk om daaruit los te breken, ondanks een jaar intensieve therapie en cursussen op dat gebied. Maar ik moet het toch zelf doen!
BB, ik vind het nog wel eens moeilijk hoor. Moeheid, emoties, er zijn altijd dingen die me weer 'triggeren'..

Ik denk dat het heel belangrijk is om te genieten van eten. Om te eten waar je zin in hebt. En als je echt naar je lichaam luistert, dan heb je geen zin in elke dag friet en gebak en chips en weet ik veel... Ik eet niet heel erg gezond geloof ik. Ik eet weinig groente bijvoorbeeld. Ik eet volvette kaas. Maar ik kan wel van elke maaltijd zeggen dat ik het lekker vond. Van echte eetbuien genoot ik niet eens.. Gekgenoeg.

Ik heb nog wel eens schuldgevoelens over bv te weinig groente eten. Dan koop ik weer een komkommer en een zak tomaten en gooi aan het einde van de week weer eens 90 % weg. Ik hou er gewoon niet van, van rauwkost. Ik eet wel groente in eten, hou ontzettend van salades, maar ik haal de 200 gr groente misschien 1 of 2 keer per week. Kan ik heel erg vinden, maar ach, ik eet verder gezond, rook niet, sport regelmatig, ik geloof dat mijn lichaam gezond is.

Sorry dat ik het zo slecht kan uitleggen.:-$
Met genieten van eten bedoel ik bv ook.. dat ls je meer van een boterham met hagelslag houdt dan van een boterham met 20+ kaas dat je gewoon dat eerste moet eten. En dan niet 3 boterhammen s ochtends en 3 s middags.. Maar met mate is dat echt geen probleem. Probeer niet in regels en in verboden voedsel te denken
@ vivadiva85, ja ik snap wel wat je bedoelt. Ik vind salades wel lekker dus meestal komen die komkommers wel op bij mij, maar alleen als ik tonijn/kip/feta/geitenkaas ofzoiets in de salade mag doen. Ik genoot ook nooit van eetbuien, terwijl ik van gewone maaltijden soms goed kan genieten. Die probeer ik ook weleens aandachtig (mindful) te eten. Fijn om te lezen dat jij het er ook nog wel eens moeilijk mee hebt. Dat geeft mij het inzicht dat het bij iedereen op dat gebied, ondanks dat je normaal eet, die dipjes hebt. Het hoort er natuurlijk ook gewoon bij.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven