Eetbuistoornis

02-12-2009 15:08 98 berichten
Alle reacties Link kopieren
Afvallen lukt me gewoonweg niet.

De drang om te eten blijft altijd winnen van de wil om af te vallen.

Ja soms lukt het me even. Val ik een paar kilo af. Maar binnen een paar maanden zit ik boven mijn voormalige gewicht.

Ik merk ook dat ik steeds minder nog gemotiveerd ben om te dieten, sporten of wat dan ook. Het werkt toch maar tijdelijk.

Mijn vader opperde laatst of het niet zou kunnen dat ik een eetstoornis had. En tja... wie weet is dat wel zo. Ben net eens wat gaan googelen. In mijn gedrag herken ik veel van de Binge Eating Disorder oftewel Eetbui stoornis. Nu weet ik ook wel dat jullie geen dokters zijn en dat ik wil ik garantie, dit met de dokter moet bespreken. Maar goed, psychisch ben ik zover nog niet. Wil er gewoon eens een balletje over opgooien hier. Wellicht helpt het me e.e.a. op een rijtje te krijgen.
Of je B.E.D. hebt? Waar blijkt dat dan volgens jou uit?
Nee echt?
Heb je overgewicht?

Zo nee, dan zou ik me niet teveel focussen op je gewicht en eten waar je zin in hebt. Misschien dat dat obsessieve dan vanzelf overgaat.

Succes!
quote:suus0105 schreef op 02 december 2009 @ 15:10:

Of je B.E.D. hebt? Waar blijkt dat dan volgens jou uit?

Eetbuistoornis herkennen

Als je een eetbui hebt dan eet je binnen korte tijd (een half uur tot twee uur) heel veel achter elkaar.

Eigenlijk heb je geen echte honger maar toch heb je het gevoel dat je moet eten.

En je kunt er niet mee stoppen: je bent de controle kwijt! Je eet ook sneller dan normaal en je stopt niet wanneer je vol bent.

Tijdens de eetbui ben je alleen: eigenlijk eet je stiekem.

Na de eetbui walg je van jezelf: schuld- en schaamtegevoelens overheersen.

Ik herken alles behalve het schuld gevoel. Schaamte heb ik wel.
wat herken je dan van je eigen gedrag in BED?
quote:Sterretjee schreef op 02 december 2009 @ 15:10:

Heb je overgewicht?

Ja ik ben op mijn zwaarst nu. 113,5 kilo bij een lengte van 174cm.

Dat is een BMI van 73 en valt in de een na zwaarste obesitas categorie. Kledingmaat 54-56. Een flinke meid dus.
quote:maimai schreef op 02 december 2009 @ 15:14:

wat herken je dan van je eigen gedrag in BED?Zie mijn reactie van 15.13 hier.
quote:hompeltjepompeltje schreef op 02 december 2009 @ 15:15:

[...]

Ja ik ben op mijn zwaarst nu. 113,5 kilo bij een lengte van 174cm.

Dat is een BMI van 73 en valt in de een na zwaarste obesitas categorie. Kledingmaat 54-56. Een flinke meid dus.Heb je begeleiding?
Ja voor een andere psychische stoornis. Maar niet voor wat betreft mijn overgewicht ofzo. Ik heb ook niet het gevoel dat mijn begeleidster veel kaas van dit soort dingen heeft gegeten. Wil dus mocht ik het ter sprake brengen eerst e.e.a. zelf duidelijk hebben.
Volgens mij heb je al aardig duidelijk dat je een probleem hebt. Lijkt me goed om dit ook aan te kaarten bij je psycholoog.
Met die BMI van 73 bedoel ik overigens 37. Tikfoutje.
Meestal is het overeten een symptoon van de psychische stoornis. Het houdt verband met elkaar zeg maar.
quote:Sterretjee schreef op 02 december 2009 @ 15:22:

Volgens mij heb je al aardig duidelijk dat je een probleem hebt. Lijkt me goed om dit ook aan te kaarten bij je psycholoog.

Ze is geen psycholoog hoor. Maar psychisch verpleegkundige.

Maar ben vooral ook benieuwd naar ervaringen van anderen.

Zou ik het misschien hebben? Is het goed te behandelen? Wat voor behandelingen zijn er ? Wat zijn de ervaringen met de behandelingen?

En duidelijk heb ik het eigenlijk niet hoor. Ik herken mezelf er wel erg in. Zou dus zomaar kunnen dat ik dat wel heb. Ben ook niet meer van het ontkennen ofzo. Wil er graag aan werken.
Ikzelf ben in behandeling geweest voor een depressie en angst en paniek stoornis. Hier werd ook duidelijk dat ik BED heb. Besloten is eerst de andere behandeling af te ronden en dan te beginnen met een therapie voor de eetstoornis.

Vanochtend ben ik begonnen met de therapie voor BED. Wanneer jij echt denkt dat je BED hebt kun je dit aangeven bij je hulpverleners. Je kan dan onderzoek ernaar laten doen of je hiervoor door laten verwijzen.
Ja maar het is bij mij niet perse een manier om mezelf te troosten ofzo. Ik moet gewoon de hele dag eten. Afgelopen week had ik geen geld om bijzondere dingen in huis te halen. Maar vandaag was er weer budget, ben ik e.e.a. in gaan slaan en tjah dan merk ik dat ik gewoon net zo lang door vreet tot alles weer op is. En dat terwijl ik daar toch minstens 3 dagen mee zou moeten kunnen.
Oke IBI das ook toevallig dan? Net vandaag begonnen met de therapie ervoor. Hoe ging het? Zal nog vrij algemeen zijn geweest denk ik? Wat is het voor therapie? Groepsverband? Klinisch of poliklinisch? Misschien inderdaad toch over 3 weken als mijn begeidster weer langs komt eens even ter sprake brengen. Of haar even een belletje of mailtje doen. Kan ze er vast eens naar informeren her en der.
quote:hompeltjepompeltje schreef op 02 december 2009 @ 15:26:

Ja maar het is bij mij niet perse een manier om mezelf te troosten ofzo. Ik moet gewoon de hele dag eten. Afgelopen week had ik geen geld om bijzondere dingen in huis te halen. Maar vandaag was er weer budget, ben ik e.e.a. in gaan slaan en tjah dan merk ik dat ik gewoon net zo lang door vreet tot alles weer op is. En dat terwijl ik daar toch minstens 3 dagen mee zou moeten kunnen.Als je niet van eten af kan blijven, haal het dan ook niet in huis! Het is niet nodig om voor drie dagen eten in te kopen. Koop gewoon elke dag wat je nodig hebt. Wees even streng in de supermarkt, dan hoef je je thuis niet de hele dag te beheersen. Daarmee los je het probleem niet direkt op, het is wel een eerste grote stap. Wat je niet in huis hebt kun je ook niet opeten.
Bij mij is het in een groep. 1 dagdeel per week in fase 1. Je kan daarna naar fase 2 en die is een hele dag.

Omdat het een bestaande groep is waar ik in kom was ik gelijk al bezig met doelen stellen voor de komende tijd en zelfs al afspraken gemaakt voor volgende week.
JC,

Klinkt erg makkelijk maar dat is het niet. Tenminste niet als je echt een eetstoornis hebt. Als ik een eetbui heb dan eet ik ook dingen die ik niet lust. En als ik geen geld zou hebben voor eten zou ik het zelfs stelen.

Ook eten kan een echte verslaving zijn. Net zoals alcohol, seks, drugs en gokken. Even streng zijn is dan gewoon niet genoeg.
quote:JohnnyCake schreef op 02 december 2009 @ 15:36:

[...]

Als je niet van eten af kan blijven, haal het dan ook niet in huis! Het is niet nodig om voor drie dagen eten in te kopen. Koop gewoon elke dag wat je nodig hebt. Wees even streng in de supermarkt, dan hoef je je thuis niet de hele dag te beheersen. Daarmee los je het probleem niet direkt op, het is wel een eerste grote stap. Wat je niet in huis hebt kun je ook niet opeten.Ik ben al wel zover dat ik alleen maar basis dingen in huis haal. Soms doe ik er wat lekkers bij. Maar goed, ook de basis voorraad moet er aan geloven dus.
Absoluut mee eens ikbenik. Maar het is toch niet zeker of hompeltje een eetstoornis heeft?
quote:JohnnyCake schreef op 02 december 2009 @ 15:44:

Absoluut mee eens ikbenik. Maar het is toch niet zeker of hompeltje een eetstoornis heeft?nee dat klopt idd. Sorry ik dacht dat je het ook bedoelde naar mensen toe die wel een officiële stoornis hebben. Dat baseerde ik eigenlijk nergens op.
quote:ikbenikenbenertrotsop schreef op 02 december 2009 @ 15:41:

JC,

Klinkt erg makkelijk maar dat is het niet. Tenminste niet als je echt een eetstoornis hebt. Als ik een eetbui heb dan eet ik ook dingen die ik niet lust. En als ik geen geld zou hebben voor eten zou ik het zelfs stelen.

Ook eten kan een echte verslaving zijn. Net zoals alcohol, seks, drugs en gokken. Even streng zijn is dan gewoon niet genoeg.Nou ja, tot stelen zal het bij mij dan niet komen. Dingen die ik niet lust eet ik ook niet. Maar werkelijk het hele huis word op de kop gezet. Ik kan zelfs om 11uur 's ochtends het restje stamppot naar binnen werken van de vorige avond. Maar soms komt het zover niet eens. Een 4 persoons pan stamppot maak ik altijd. (woon alleen) Soms is ie in 1 dag leeg.
quote:JohnnyCake schreef op 02 december 2009 @ 15:44:

Absoluut mee eens ikbenik. Maar het is toch niet zeker of hompeltje een eetstoornis heeft?Nee klopt, ik ben eigenlijk net pas begonnen met zelf wat te lezen enzo. En professioneel onderzoek is er nog niet geweest. Maar duidelijk is wel dat ik een ongezond eetpatroon heb en een ongezonde drang naar eten. En tja, als streng zijn naar mezelf hielp dan deed ik dat ook wel. Maar wat ik al in mijn OP schreef. Een tijdje streng zijn is te doen. Dan val je wat af. Maar daarna val ik terug in oude patronen en eet ik de kilos er dubbel en dwars bij aan.
quote:hompeltjepompeltje schreef op 02 december 2009 @ 15:44:

[...]

Ik ben al wel zover dat ik alleen maar basis dingen in huis haal. Soms doe ik er wat lekkers bij. Maar goed, ook de basis voorraad moet er aan geloven dus.

Ook als je niet meer in huis haalt dan een halfje brood en je avondmaal? Dat is niet zo heel veel toch? Als je dat in een keer opeet dan heb je hoogstens later op de dag honger, maar dik word je er niet van.

Nogmaals, ik ga er van uit dat je niet meer hebt dan enige moeite je te beheersen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven