Enorme angst voor conflict in Rusland Oekraine

23-02-2022 15:18 154 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zoals bijna iedereen heb ik een enorme angst voor het conflict wat zich momenteel afspeelt tussen Rusland en Oekraine. Ik leef de laatste tijd op kalmerende middelen. Zelfs snachts als ik wakker word, neem ik een kalmerend middel omdat ik sochtends bijna niet op het nieuws durf te kijken wat er die nacht er voor gebeurd is. Ik had zo'n hoop dat het diplomatiek opgelost kan worden maar ben nu zo bang dat Rusland na Oekraine ook andere landen gaat aanvallen met als gevolg een totale wereldoorlog waardoor de wereld vernietigt wordt.

Het liefst blijf ik heel de dag op bed liggen maar dat kan uiteraard niet. Hoe kan ik hier mee omgaan? Ik was heel goed gezond aan het eten en sporten, maar nu denk ik: waar doe ik het allemaal voor :(
Alphabet schreef:
23-02-2022 15:34
Het is toch onmogelijk om niet bang te zijn voor zo'n groot gevaar.
Als Poetin bijvoorbeeld Amerika binnen valt is het einde zoek.
Waarom zou hij dat in vredesnaam doen? Als hij ook maar een schijnbeweging in die richting maakt, blijft er van Moskou niks over dan een parkeerplaats. Die wereldleiders hebben soms rare overtuigingen maar over het algemeen denken ze wel rationeel na over wat ze doen en wat de gevolgen daarvan zouden kunnen zijn.
Alphabet schreef:
23-02-2022 15:43
Noorwegen is net zo erg als Amerika omdat Noorwegen een NAVO land is en dan ook een wereldoorlog ontstaat :(
Ah, dus je geeft geen inhoudelijk antwoord op relativerende reacties, maar wel een raar antwoord als dit. Ik snap hem alweer.
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 23-02-2022 22:41
Reden: Trolhinten
97.00% gewijzigd
Alphabet schreef:
23-02-2022 15:44
Ik zou willen dat ik er net als jullie in kon staan. Het helpt er niet aan mee dat aantal mensen in mijn omgeving ook zo bang en zijn en wij elkaars angst lijken te voeden.
Maar even niet mee praten dan...
Alphabet schreef:
Noorwegen is net zo erg als Amerika omdat Noorwegen een NAVO land is en dan ook een wereldoorlog ontstaat :(
[...]
Alphabet schreef:
Maar waarom zou Poetin dat dan doen? Op welke manier is een wereldoorlog in zijn belang?
Ik ga ervan uit dat je ook therapie hebt voor je extreme angst?
Woll*Stone schreef:
23-02-2022 15:47
Noorwegen vind ik erger, want daar wonen mythische wezens. In Amerika wonen alleen Amerikanen. Daar kunnen we er wel een stel van missen, het zijn er zoveel.
Hier ben ik het dan wel weer mee eens.
Denken jullie dat er een mini mini mini kans bestaat dat het blijft bij inname van Donetsk en Loekansk en dat er geen volledige oorlog komt in Kiev?
Alphabet schreef:
23-02-2022 15:48
Denken jullie dat er een mini mini mini kans bestaat dat het blijft bij inname van Donetsk en Loekansk en dat er geen volledige oorlog komt in Kiev?
Ja hoor.
Alphabet schreef:
Niemand is gebaat bij een volledige oorlog.
Alphabet schreef:
Heb je de inname van de Krim gevolgd? Ook niet geëindigd in wereldoorlog
In mijn hoofd zat het dat Poetin graag een wereldoorlog wil zodat hij kan zien dat hij de sterkste is.
Alphabet schreef:
Ja, die kans bestaat.
There is always something happening, and it's usually right now
Gut, totáal niet mee bezig. Ernstige situatie, dat wel, vooral voor de mensen die daar wonen.
Maar zoals mijn oma al zei: "De mens lijdt het meest door het lijden dat hij vreest."
Ga door met leven, want jouw gedrag of levensstijl hebben hier geen invloed op. Beperk je inname van nieuws en vermijd de mensen die je nóg zenuwachtiger maken.
Alphabet schreef:
23-02-2022 15:51
In mijn hoofd zat het dat Poetin graag een wereldoorlog wil zodat hij kan zien dat hij de sterkste is.
Waarom denk je dat? Is nog maar te bezien, of Poetin de sterkste is. Denk het niet.
Alphabet schreef:
Het heeft geen zin om bevestiging bij anderen te zoeken… als ik jou was zou ik echt naar je huisarts of behandelaar gaan met deze angst. Dat je denk dat iedereen zo angstig is als jij, is extra zorgelijk.
Je kan beter meer angst hebben dat de energierekening nog meer onbetaalbaar word dan die al was en de benzineprijzen nog flink omhoog gaan dat autorijden nog meer onbetaalbaar word voor veel mensen en dan maar zien hoe je moet rondkomen dat is meer mijn angst.
bas37 wijzigde dit bericht op 23-02-2022 15:55
1.54% gewijzigd
Alphabet schreef:
23-02-2022 15:51
Ja, dat wil hij wel laten zien, maar hij snapt ook wel dat er grenzen zijn aan wat hij kan maken. Hij wil echt geen oorlog met het westen, want dat gaat hij nooit winnen en de kans is klein dat het Russische leger dat zou laten gebeuren.
Ik ben ook heel snel bang voor van alles en nog wat. Maar deze situatie eigenlijk niet.
Waarom niet? Omdat de derde wereldoorlog allang bezig is.

Beste is om gewoon alle social media eraf te gooien en lekker te gaan leven. Het leven is al zo kort.
Bas37 schreef:
23-02-2022 15:54
Je kan beter meer angst hebben dat de energierekening nog meer onbetaalbaar word dan die al was en de benzineprijzen nog flink omhoog gaan dat autorijden nog meer onbetaalbaar word voor veel mensen en dan maar zien hoe je moet rondkomen dat is meer mijn angst.
Dat lijken me een stuk realistischere 'angsten'. Economisch zal er inderdaad wel het nodige van komen.
There is always something happening, and it's usually right now
xLuminous5 schreef:
23-02-2022 15:56
Ik ben ook heel snel bang voor van alles en nog wat. Maar deze situatie eigenlijk niet.
Waarom niet? Omdat de derde wereldoorlog allang bezig is.

Beste is om gewoon alle social media eraf te gooien en lekker te gaan leven. Het leven is al zo kort.
:whut:
Heb je enig idee van geopolitiek, de wereldgeschiedenis en machtsverhoudingen?
Kijk, niks is onmogelijk, maar je gaat wel erg ver nu. In zijn stoutste dromen zal Poetin vast de voormalige DDR in willen lijven, en alle andere landen van het voormalige Warchaupact. Voorlopig beperkt hij zich tot gebieden waar Russen wonen.
Ten tijde van de koude oorlog waren mensen angstig en toen was er een wapenwedloop tussen Amerika en Rusland, dat heeft geresulteerd in kernwapens en dankzij die wanstaltige gedrochten is de wereldvrede behoorlijk gegarandeerd. Er blijft namelijk niks meer over als we daarmee aan de slag gaan en dan heeft Poetin ook niks.
Ik zou je de volgende boeken aan willen raden om te lezen; dan krijg je wat meer beeld van wat er speelt:
In Europa van Geert Mak
Oorlog en Vrede van Tolstoi
De meeste mensen deugen van Rutger Brechman
Waarom de wereld niet naar de knoppen gaat van Maarten Boudry
Je bent lekker bezig, krijgt enerzijds beeld van de Europese geschiedenis, je leert je te verplaatsen in Russische krijgsheren en het levert je een positieve kijk op de wereld op.
Het zijn allemaal best dikke pillen en stevige kost, maar ik denk dat je er wat aan hebt.
Voorlopig is het genoeg als je je druk maakt om je energierekening, want die zal voorlopig niet gaan dalen.
Nee, ik ben daar niet bang voor. Ik baal wel van de energierekening en denk dan bij mezelf: En bedankt hé Poetin! Ga nou gauw eens een beetje volwassenheid tonen...

En dan ga ik weer door met de orde van de dag....
Ik ben alleen bang voor de stijgende kosten voor onze energie doordat het westen hapt en zich met Rusland wil bemoeien.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven