Ervaring EMDR burn-out

14-08-2019 11:17 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ten tijde van mijn burn-out heb ik heel slecht geslapen, vaak nachten niet. Om die reden ben ik na een half jaar begonnen met een lichte AD en dat helpt mij vaak goed, soms niet als ik zelf onrustig ben en spanning heb.

Inmiddels gaat het best goed met me, ik ben aan het werk en vind dat het tijd is om te stoppen met slaapmedicatie. Dat gaat me echter niet goed af. Stoppen brengt slapeloosheid met zich mee en dat maakt mij zo angstig, haalt me weer helemaal terug naar de heftige periode van mijn burn-out. Ik ben zo bang dat het weer helemaal fout afloopt als ik slecht blijf slapen. Cognitief probeer ik mezelf rustig te houden en probeer ik het te accepteren en dan maar te rusten in bed. Maar die emotionele lading blijft.

Volgens mijn psycholoog heb ik het niet kunnen slapen als traumatisch ervaren en zij heeft nu EMDR voorgesteld. Ik sta hier voor open en hoop dat het helpt om mijn emoties rondom slecht slapen te verminderen.

Zijn er hier mensen met dezelfde ervaring en die ook EMDR hebben ondergaan? Ik spreek graag met lotgenoten, mijn omgeving begrijpt het niet altijd.
zeker emdr proberen
succes
Alle reacties Link kopieren
Bedoel je met slaapmedicatie de antidepressiva? Of iets anders?
Want als het echt slaapmedicatie is (in de zin van benzo’s), ben je na een half jaar gewoon hartstikke afhankelijk en is het geen wonder dat je nu niet slaapt.

*edit, oh ik lees niet goed, er staat niet dat je het een half jaar gebruikt. Maar goed, ook na korter gebruik kan je afhankelijk zijn.
.
Alle reacties Link kopieren
Ik ken in mijn omgeving 3 mensen die emdr ondergingen (waaronder dochter), en bij iedereen hielp het echt.

Zou het je aanraden
Kun je niet een gesprek met een psychiater hebben over afbouwen slaappmedicatie? Er is best wat mogelijk waardoor je minder last hebt met de overgang van iets naar niets.
Alle reacties Link kopieren
Mag ik je een pb sturen?
Alle reacties Link kopieren
@Rilena, ja zeker :)
Zeker doen. Heb er ervaring mee en t is geweldig! Wel is het een aanrader om naast emdr gesprekken te voeren. Dat zorgt voor overzicht en je kunt plaatsen wat emdr met je doet.
Alle reacties Link kopieren
Hoi looking4

Ik lees graag mee. Ik zit ongeveer in hetzelfde schuitje en beschouw niet slapen ook als traumatisch. Ik zit ook emdr te overwegen. Heb over 5 weken een afspraak met een psych. En hoop echt dat ze het willen doen. Heb al cognitieve therapie en mindfulness gedaan. Maar die allesoverheersende angst voor niet slapen lijkt zich elke keer weer opnieuw een plaats in mijn leven te veroveren.

Ik zit nu (weer na 5 jaar zonder) aan de mirtazapine en neem zo nodig slaapmedicatie. Ik zou willen dat ik het niet nodig heb. Maar als ik niet kan slapen komt vaak alle angst ‘s nachts (en overdag!) weer omhoog. Telkens weer zoals de eerste keer dat ik overspannen werd en nachten niet sliep. Telkens weer bang voor die terugval.

Ik hoor veel goede dingen over EMDR. Dus hoop dat dit iets kan zijn.
Alle reacties Link kopieren
Hi Roanna,

Ik herken jouw verhaal volledig, ontzettend rot he. Over een paar weken start ik met de emdr, ik houd je op de hoogte.

Wat ik afgelopen tijd heb gemerkt is dat ik het beste baat heb bij afleiding. Zodra ik de angst voel ben ik geneigd op de bank te kruipen en continu te malen en dingen op het internet op te zoeken, in de hoop op geruststelling. Maar daardoor blijven mijn hersenen in de focus op slaap waardoor slapen niet lukt.

Ik probeer nu steeds ondanks de angst de afleiding op te zoeken, de angst en gedachten te accepteren maar er niet in mee te gaan. En soms lukt het me dan om er even niet mee bezig te zijn. En door de afleiding overdag en een beter gevoel over mezelf slaap ik s’avonds beter. Maar het is zo lastig.

Ik hoop dat emdr het makkelijker maakt.
Alle reacties Link kopieren
Jaa ik doe precies hetzelfde. Heel dwangmatig met dat slapen bezig zijn. Ik heb het twee keer eerder een periode gehad in mijn leven. En ik merk wel dat door de therapie die ik al heb gehad ik ook wat beter in staat ben afleiding te zoeken. Mindfulness vooral. Inderdaad wat jij zegt, gedachtes enz accepteren.

Ik ben er ook gewoon twee keer eerder volledig vanaf gekomen en had geen angst meer voor slapeloosheid. Maar als er dan moeilijke dingen in mijn leven spelen - zoals nu- dan komt alles toch weer terug. Inclusief angst, en sombere gevoelens en gedachten.
Ik ben er inmiddels ook wel achter dat de onderliggende angst bij mij vooral het gevoel is van ‘niets meer zijn/kunnen’ of ‘waardeloos zijn en voelen’. Dat komt ook wel ergens vandaan en is misschien wel verklaarbaar. Maar voorheen in therapie werd er dan vooral gewerkt aan de angst an sich. En ik denk dat het nu eens tijd wordt om te verwerken. Ik hoop dus dat de nieuwe therapie en hopelijk emdr daar kan bij helpen.

Wat fijn dat jij de stap hebt gezet om emdr te gaan doen. Hoop dat het snel aanslaat bij jou en je een rottige tijd achter je kan laten :hug:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven