gaslighting

11-03-2024 22:09 45 berichten
Beste Allemaal,

Hoe ga je om met mensen die gebruik maken van gaslighting in de omgang?
Ik wil het contact niet verbreken met deze mensen, maar ik wil er geen last meer van hebben. De mensen die hier slachtoffer van zijn geworden. Hoe ga je er mee om? Hoe bescherm je jezelf ertegen?
Wat zijn jullie tips en tricks geweest?
Ik lees het graag, want soms kun je veel leren van mensen die er ervaring mee hebben.
Alle reacties Link kopieren Quote
Probeer er zakelijk mee om te gaan, alsof je een verkoopster in de winkel bent en de ander een klant. Blijf netjes en wat de klant zegt, heeft niets met jou te maken. Voor mij werkt dit redelijk.
Lila-Linda schreef:
12-03-2024 10:22
https://slachtofferwijzer.nl/artikelen/ ... oorbeelden

TO moet vooral geen voorbeelden gaan noemen, want dan gaan mensen in op incidenten, het gaat juist om een heel complex systeem
Klopt. Daarnaast weet ik dat er veel meer mensen mee te maken hebben en die hebben echt niets aan mijn voorbeelden. Het is een topic alleen voor of over mij ook voor mensen die hier mee te maken hebben en die hebben weer andere voorbeelden.
Het leek mij ook gewoon goed om eens alle adviezen en tips te bundelen. Men moet eruit halen waar zij wat aan hebben en wat zij kunnen gebruiken. En zeker mensen met ervaring kunnen hele waardevolle tips en adviezen hebben waar ik er al een aantal van voorbij heb zien komen. Waar ik heel blij mee ben.
Suppenhuhn schreef:
12-03-2024 10:40
Hopelijk is er een Nederlands woord voor zulke Amerikaanse termen? Ik moest eerst googlen wat "gaslighting" was.
Het enige wat denk ik de lading dekt is manipulatie en zand in iemands ogen strooien.
Alle reacties Link kopieren Quote
Suppenhuhn schreef:
12-03-2024 10:40
Hopelijk is er een Nederlands woord voor zulke Amerikaanse termen? Ik moest eerst googlen wat "gaslighting" was.
psychologische manipulatie

eventueel mentaal misbruik
Alle reacties Link kopieren Quote
Kan je therapeut hier bij helpen? Familierelaties zijn een centraal thema in schematherapie.
Vooral als het je kerngezin betreft ben je er niet met tips & tricks lijkt me.
Alle reacties Link kopieren Quote
Suppenhuhn schreef:
12-03-2024 10:40
Hopelijk is er een Nederlands woord voor zulke Amerikaanse termen? Ik moest eerst googlen wat "gaslighting" was.
Het is genoemd naar een film, Gaslight. Zie het als een ziekte die genoemd is naar de ontdekker.
"Geef me de moed om te veranderen wat ik kan veranderen. Geef me de wijsheid om te accepteren wat ik niet kan veranderen. Geef me het inzicht om het verschil tussen beide te zien” – Reinhold Niebuhr
Alle reacties Link kopieren Quote
Het beste is toch echt stoppen met contact. Kan misschien alleen niet als om de andere ouder van je kinderen gaat en je co-ouderschap hebt.

En als wel de andere ouder van je kind(eren) is met omgang die meer is dan 1x 2 weken een vast weekend ( in dat geval kan alles per mail en dan op niets ingaan wat niet over die regeling gaat) dan zorgen voor zo min mogelijke contactmomenten, liefst niets live.

En ook dat kan, geen whatsapp maar mail en als echt heel erg is, hulp bij instantie vragen voor ouderschapomgang hulp. Dat is er.

Andere mensen, contact afkappen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Gashlighten, kan zijn iemand mishandelen door verbale agressie, en soms zelfs fysieke agressie, en dan de schuld bij het slachtoffer leggen.
Met teksten als ‘ ik moest het wel doen ‘ of ‘ je maakt me boos ‘.

Helaas in kerngezin meegemaakt, en dus jarenlang afstand moeten nemen. Met weer andere nare consequenties.

Ik houd het summier, maar pijnlijk blijft het.
In het algemeen is veel op afstand blijven het beste, uitpraten helpt niet met mensen met deze gedragsproblematiek.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat ik wel een beetje een lastige vind is dat de man uit de film willens en wetens de lampen manipuleert om zijn vrouw gek te maken terwijl de gashlighters uit mijn omgeving werkelijk geen idee hebben dat ze aan het gashlighten zijn. Ze zijn heilig overtuigd van hun gelijk en hun goede bedoelingen.

Als je aan iemand vraagt of hij/zij gashligt, zal het antwoord waarschijnlijk altijd "nee" zijn.

Natuurlijk zijn er mensen die expres een ander kwaad doen, dat noemen we psychopaten maar de meeste mensen zitten vol goede bedoelingen en denken dat ze echt goed bezig zijn.
Zo ook gashlighters.
...
Alle reacties Link kopieren Quote
Rooss4.0 schreef:
12-03-2024 12:03
Wat ik wel een beetje een lastige vind is dat de man uit de film willens en wetens de lampen manipuleert om zijn vrouw gek te maken terwijl de gashlighters uit mijn omgeving werkelijk geen idee hebben dat ze aan het gashlighten zijn. Ze zijn heilig overtuigd van hun gelijk en hun goede bedoelingen.

Als je aan iemand vraagt of hij/zij gashligt, zal het antwoord waarschijnlijk altijd "nee" zijn.

Natuurlijk zijn er mensen die expres een ander kwaad doen, dat noemen we psychopaten maar de meeste mensen zitten vol goede bedoelingen en denken dat ze echt goed bezig zijn.
Zo ook gashlighters.
Klopt, ik denk dat de meesten "gewoon" emotioneel beperkt of beschadigd zijn en als gevolg daarvan anderen beschadigen met hun houding en gedrag.

Neemt niet weg dat je altijd afstand mag nemen en voor jezelf mag kiezen, sterker nog, dat is het beste wat je voor jezelf kan doen als mens.

Iemand als TO is waarschijnlijk al beschadigd door het gedrag, daarom denk ik dat het voor haar moeilijker is dan voor een gemiddeld persoon om uit deze dynamiek te stappen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Afstand houden.
Alle reacties Link kopieren Quote
bijtie schreef:
12-03-2024 12:42
Neemt niet weg dat je altijd afstand mag nemen en voor jezelf mag kiezen, sterker nog, dat is het beste wat je voor jezelf kan doen als mens.
100% eens, ik zou beslist afstand nemen en zeer waakzaam zijn op deze dynamiek.
...
Ik denk niet dat er kwade bedoelingen achter zitten. Ze zijn zelf ieder op hun eigen manier beschadigd. Geen contact maakt mij ook heel verdrietig. Ik geloof oprecht dat ze geen kwaad in de zin hebben dat het niet doelbewust is en op hun manier ook heel veel om me geven. Enkel gebruiken ze me om zelf te groeien. Ze zijn niet in staat om in te zien dat ze me nodig hebben om zelf groot en sterk te voelen.
Voor mij is het belangrijk om dat patroon te doorbreken. Ik heb daar zelf wel degelijk invloed op. Er zijn er twee nodig om een tango te dansen en als een de dansschoenen uitrekt wordt het een vogeltjesdans ofzo. Dit patroon en gedrag in stand te laten houden, ben ik zelf ook verantwoordelijk voor. Ik heb geen schuld, maar ik ben wel medeverantwoordelijk. Doordat in te zien en de invloed heb ik op een gegeven moment ook aangeklopt voor een ander soort therapie. Ik kan hen niet veranderen, maar wel de manier waarop ik ermee omga.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hey TO,

Ik heb 7 jaar een relatie gehad waarin sprake was van gaslighting. Als het familie betreft kan je er natuurlijk geen afscheid van nemen, of ja, dat wil je op dit moment niet. Ik denk dat je met een psych goed kan bespreken waar je grenzen liggen en hoe je die bewaakt. Het belangrijkste wat ik heb geleerd is dat ik de uitspraken en meningen van de narcist ook naast me neer mag leggen en dat ik altijd op mijn hoede moet blijven of ik gemanipuleerd word. Maak een scheiding tussen hun wereld en de jouwe. Je hoeft er niet in mee te gaan, je kan ook zeggen "dat is fijn, zelf zie ik dat anders".

Misschien helpen de tips in dit artikel je ook een beetje: https://www.psychologiemagazine.nl/arti ... narcisten/

En bij "Leven met een narcist" in dit artikel: https://www.depsycholoog.nl/narcisme/#5

Toch denk ik dat je goed moet bedenken in hoeverre je deze mensen in je leven kunt tolereren. Misschien kan je jezelf als doel stellen "ik wil ze max 1 keer per jaar zien en dan hou ik mijn grenzen vast". En als het echt niet gaat en je telkens jezelf van de grond moet oprapen en je er doodongelukkig van wordt, dan is het echt geen schande om mensen uit je leven te schrappen.

Sterkte!
Alle reacties Link kopieren Quote
Droogtrommel schreef:
12-03-2024 13:09
Ik denk niet dat er kwade bedoelingen achter zitten. Ze zijn zelf ieder op hun eigen manier beschadigd. Geen contact maakt mij ook heel verdrietig. Ik geloof oprecht dat ze geen kwaad in de zin hebben dat het niet doelbewust is en op hun manier ook heel veel om me geven. Enkel gebruiken ze me om zelf te groeien. Ze zijn niet in staat om in te zien dat ze me nodig hebben om zelf groot en sterk te voelen.
Voor mij is het belangrijk om dat patroon te doorbreken. Ik heb daar zelf wel degelijk invloed op. Er zijn er twee nodig om een tango te dansen en als een de dansschoenen uitrekt wordt het een vogeltjesdans ofzo. Dit patroon en gedrag in stand te laten houden, ben ik zelf ook verantwoordelijk voor. Ik heb geen schuld, maar ik ben wel medeverantwoordelijk. Doordat in te zien en de invloed heb ik op een gegeven moment ook aangeklopt voor een ander soort therapie. Ik kan hen niet veranderen, maar wel de manier waarop ik ermee omga.
Maar stel je gaat grey rock toepassen, wat haal je dan verder uit het contact? Een gezonde band ga je niet opbouwen met mensen die dat niet kunnen. Dus elke keer in je teflonjas daar naartoe en dan? Of is het ivm kinderen?
Alle reacties Link kopieren Quote
bijtie schreef:
12-03-2024 17:39
Maar stel je gaat grey rock toepassen, wat haal je dan verder uit het contact? Een gezonde band ga je niet opbouwen met mensen die dat niet kunnen. Dus elke keer in je teflonjas daar naartoe en dan? Of is het ivm kinderen?
Ze schrijft dat het om familieleden gaat. Hoogstwaarschijnlijk gaat het dan helemaal niet om het opbouwen van een band met specifiek die mensen maar het behouden van de band met overige familieleden. Ik ga in mijn ‘teflonjas’ naar de schoonfamilie om te zorgen dat zoon zijn grootouders ziet, man een leuke band heeft met zijn ouders en ik ook gewoon met schoonmoeder kan kletsen zonder een extra emotioneel mijnenveld voor die arme vrouw te vormen vanwege weer ‘ingewikkelde verhoudingen’ met andere (schoon)kinderen van haar.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik stel voor mezelf wel grenzen en daar hoort ook geen contact bij. Ik heb 20 jaar geleden eens een probleem gehad met te veel willen afvallen (ongezond gedrag). In mijn familie is een reeks van ernstige misdrijven gepleegt, waarbij de dader ook een familielid is. Gaat om misdrijven waarvoor geen verjaringstemijn geldt.

Toen ik de dader niet meer in mijn leven kon plaatsen was er een familielid die deze misdrijven vergelijk met mijn probleem van 20 jaar terug, dat was ongeveer even erg: dus ik moest niet zo zeuren en oordelen en meneer weer toelaten bij kerst en verjaardagen.

Geen contact is echt het juiste besluit soms wanneer je grenzen niet worden gerespecteerd. Enige vorm van gaslighting kan je nog wel pareren, maar wanneer echt ongezond gedrag is dan zou je een boek ook mogen dichtslaan van jezelf. Dan maar geen contact.

Wanneer systematisch misbruik wordt ontkend en gegaslight is het tijd om je eigen familie te kiezen ipv te blijven hangen om contacten die ongezond zijn. Wanneer jij grenzen stelt dan voegen de leuke mensen en familieleden zich daar wel naar. Dat is bij mij ook gebeurd. Uiteindelijk sta ik niet overal buiten, maar blijken er meer familieleden die nu ook een hun grens wel durven aangeven.
lemoos2 schreef:
12-03-2024 17:50
Ze schrijft dat het om familieleden gaat. Hoogstwaarschijnlijk gaat het dan helemaal niet om het opbouwen van een band met specifiek die mensen maar het behouden van de band met overige familieleden. Ik ga in mijn ‘teflonjas’ naar de schoonfamilie om te zorgen dat zoon zijn grootouders ziet, man een leuke band heeft met zijn ouders en ik ook gewoon met schoonmoeder kan kletsen zonder een extra emotioneel mijnenveld voor die arme vrouw te vormen vanwege weer ‘ingewikkelde verhoudingen’ met andere (schoon)kinderen van haar.
Nou dit dus. Geen contact heeft niet alleen invloed voor mij of de betrokkenen. Het heeft invloed op iedereen in de familie. Verder maakt als ik het contact zal verbreken mij ook verdrietig en daar heb ik mezelf op een andere manier weer mee.
lemoos2 schreef:
12-03-2024 17:50
Ze schrijft dat het om familieleden gaat. Hoogstwaarschijnlijk gaat het dan helemaal niet om het opbouwen van een band met specifiek die mensen maar het behouden van de band met overige familieleden. Ik ga in mijn ‘teflonjas’ naar de schoonfamilie om te zorgen dat zoon zijn grootouders ziet, man een leuke band heeft met zijn ouders en ik ook gewoon met schoonmoeder kan kletsen zonder een extra emotioneel mijnenveld voor die arme vrouw te vormen vanwege weer ‘ingewikkelde verhoudingen’ met andere (schoon)kinderen van haar.
Nou dit dus. Geen contact heeft niet alleen invloed voor mij of de betrokkenen. Het heeft invloed op iedereen in de familie. Verder maakt als ik het contact zal verbreken mij ook verdrietig en daar heb ik mezelf op een andere manier weer mee.
Ik heb een andere nick omdat ik bij de vorige op anoniem was gegaan, Ga ik t,.z.t. met deze ook doe. Ik wilde even laten weten dat ik met een familielid het contact heb verbroken. Dat weet degene niet en komt er vanzelf wel achter als er geen contact is. Ook een bericht geeft voeding om mij een schuldgevoel aan te praten.
Het andere contact had ik bijna dagelijks contact mee en dat wordt nu op een vaste avond 10 minuten bellen. En als dit niet lukt dan iedere twee weken en als het daarna toch ontspoort dan houdt het in zijn geheel op.

Er zijn afgelopen twee weken wat dingen gebeurt en vrij klein en lijken niet belangrijk, enkel gebeurt het vaak en dan wordt het groter ook omdat er bij bepaalde modi (schematherapie) worden getriggerd en in werking komen. Ik besefte als ik wil herstellen dan is de enige manier en als het wekelijkse korte moment ook niet lukt op die ene dag. Dan wordt het langzaamaan verwateren van contact,
Ik herken bepaalde gevolgen die het heeft op mij en een van de gevolgen is dat ik bijvoorbeeld thuis heb gezeten met Koningsdag. Dat ik vereenzaam, maar ook sociale angst en faalangst ben gaan ervaren. Vandaag voelde ik me ook ronduit bijna depressief. En dat er maar weinig mensen die om me geven. Toen ben ik maar een wandelingetje gaan maken.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven