Geen vrije wil

27-05-2015 19:36 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
De laatste tijd komen neuro-wetenschappers meer en meer te weten over ons brein.

Ze zeggen dat we geen vrije wil hebben.

Mijn vraag is :

Wat voor zin heeft heeft het leven nog als je weet dat we geen vrije wil hebben ?
quote:Pieter-- schreef op 27 mei 2015 @ 20:13:

Nja ik heb door die stelling 'dat er geen vrije wil is' het gevoel dat ik geen vat op mijn leven heb.

Alles is genetisch bepaald waardoor je geen controle hebt over je eigen gedrag. Ook zie ik de toekomst somber in zo is liefde enkel iets biologisch met als bedoeling voortplanting ik heb het gevoel dat een relatie geprogrammeerd is, na 8 jaar zijn alle gevoelens weg en begin je je aan mekaar te ergeren. De meeste gaan na 10 jaar uit mekaar en als ze bij mekaar blijven hebben ze een slechte verstandhouding met als groot voorbeeld mijn ouders. Of mijn nonkel die zelfmoord heeft gepleegd omdat hij in een scheiding zat. Ik geloof niet meer in echte liefde. Ik zie de toekomst dan ook somber in, als je altijd in ruzie of gespannen sfeer moet leven heb je toch geen plezier meer in je leven.

enkele bronnen:

http://www.universiteitvannederland.nl ( Op deze site zijn verschillende wetenschappers die beweren dat we geen vrije wil hebben)

http://www.universiteitva ... kt-verliefdheid-je-leven/ ( Wetenschapper die uitlegt hoe liefde in mekaar zit )

Maar dan begin je toch geen relatie?

Of is er iemand die met een pistool tegen je hoofd staat, EN NU KINDEREN MAKEN?

Want heel eerlijk....die ben ik nog nooit tegen gekomen
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
quote:Summerdance schreef op 27 mei 2015 @ 20:21:

[...]

Want heel eerlijk....die ben ik nog nooit tegen gekomenNiet?
1 voordeel je bent in ieder geval niet hoog gevoelig.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
quote:fiool schreef op 27 mei 2015 @ 20:20:

Wat klink je stellig. Genetica bepaalt niet alles wat je doet en niet doet. Hele simpele eigenschappen als oogkleur zijn eenduidig genetisch te verklaren, maar van complexe eigenschappen kunnen we alleen maar zeggen dat er een genetische component is, net zoals er een component is die door de omgeving bepaald wordt. Wat betreft liefde: ja, daar zit een duidelijke chemische component in. Dat is altijd al zo geweest. Maakt dat de liefde minder mooi? Het is alsof je naar de lucht kijkt en iemand zegt tegen je dat de lucht blauw is. Vind je de lucht dan minder mooi omdat je er nu iets meer van weet? Zo is het ook met de liefde. Chemie was er altijd al bij betrokken. Nu je dat weet, is er in feite niets veranderd.

Verder moet je de slechte voorbeelden uit je omgeving niet generaliseren. Er staan namelijk net zoveel voorbeelden tegenover van mensen die wel gelukkig zijn in de liefde.Mooi gezegd.
Geen vrije wil scheelt me weer een boel keuzestress. :-)

Glas is immers halfvol ( niet uit vrije wil natuurlijk )
En toch wil ik dat het glas helemaal vol is. Of ik nou iets te willen heb, of iets willen kan, maakt me daarvoor lekker niks uit.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
quote:Summerdance schreef op 27 mei 2015 @ 20:21:

[...]

Want heel eerlijk....die ben ik nog nooit tegen gekomenMoet je mijn schoonmoeder eens leren kennen
I don't care what is written about me so long as it isn't true.
Geen vrije wil is gewoon een prachtig excuus om je achter te verschuilen en niets van je leven te maken.
Strikt gezien heb je als volwassen mens altijd wel een keus tussen meerdere opties, maar ach, als de gevolgen daarvan catastrofaal zijn dan is het een schijnkeuze.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Dat je wil niet 100% vrij is wil niet zeggen dat je over geen enkele wil beschikt TO.
life's a beach and then you die

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven