Gek worden van mijn gepieker

16-09-2014 16:42 7 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sorry, titel is nogal vaag( irritant, ik weet het), maar kan ff niets anders verzinnen.

Waar ik zat van ben zijn mijn onzekerheden en faalangst. Ik heb mijn rijbewijs laatst(1,5 maand geleden) eindelijk gehaald, heb sindsdien een auto te leen, maar ik vind het doodeng om te rijden. Rijd elke ochtend naar m'n vrijwilligerswerk, maar ik pieker de hele dag: is de auto wel op slot, heb ik hem wel op de handrem, enz. Even naar de auto lopen om te checken helpt noet, want daarna begin ik weer te piekeren of ik wel goed heb gecheckt. Als ik smiddags weer in de auto naar huis stap komt het volgende gepieker weer: straks kan ik thuis de auto niet kwijt, moet ik fileparkeren, gaat dat fout, enz. En als ik eenmaal thuis ben zit ik weer te piekeren of alles op slot zit e.d. Ik haat dit zo, en voor mij ook vaak de reden om de fiets weer te pakken. Heeft dit te maken met dat ik nog maar net m'n rijbewijs heb, ik bedoel, herkennen jullie dit ook? Ikzelf wordt er stapelgek van, maar durf het niet met anderen er bespreken om niet voor gek te worden uitgemaakt haha. Bedankt voor het lezen on elk geval, hopelijk hebben jullie tips ofzo? Ik heb dit trouwens alleen met de auto, ik pieker bijv. nooit of het huis wel op slot zit.
Joh, je hebt je rijbewijs pas net en gaat ook dus pas net alleen met die auto weg. Is toch logisch dat je even moet wennen en dat je het spannend vindt? Over een jaartje ofzo is dat echt niet meer hoor. Je maakt je drukker dan nodig

Thanks, ik hoop het zo..
Het zal deels ook wel komen door dat je de auto leent. Je bent verantwoordelijk voor iemand zijn eigendom. Misschien zou het wel heel anders zijn als het je eigen was.
Iedereen wil oud worden, maar niemand wil het zijn.
Probeer je heel bewust te zijn als je de auto op slot doet. Kijk even om je heen, neem je omgeving in je op. Maak zo een duidelijke herinnering aan. Als je je daarna afvraagt of je de auto op slot hebt gedaan, denk je:

Ja, dat heb ik! Want ik zag die fietser met z'n gele jas vanmorgen.
Ja. Ik heb dit ook nog steeds hoor, heb mijn rijbewijs gehaald in december :-)

Ik rij niet heel vaak maar als ik rij is het stress. Hij slaat ook nog vaak af, ik heb vaak de versnelling niet goed erin en ik rijd soms ook wel 10 rondjes voor ik ergens parkeer. En dan als ik parkeer 100 keer insteken... Het komt vast ooit een keer goed :-)
quote:rehtse90 schreef op 16 september 2014 @ 16:42:

...maar ik pieker de hele dag: is de auto wel op slot, heb ik hem wel op de handrem, enz. Even naar de auto lopen om te checken helpt noet, want daarna begin ik weer te piekeren of ik wel goed heb gecheckt. Als ik smiddags weer in de auto naar huis stap komt het volgende gepieker weer: straks kan ik thuis de auto niet kwijt, moet ik fileparkeren, gaat dat fout, enz. En als ik eenmaal thuis ben zit ik weer te piekeren of alles op slot zit e.d. Ik haat dit zo, en voor mij ook vaak de reden om de fiets weer te pakken.

Zoals je het beschrijft lijkt het net zo veel op obsessief-compulsief gedrag als op piekeren, eerlijk gezegd. Steeds maar weer controleren, en daarna weer omdat je de vorige controle niet vertrouwd. Dat noem ik geen piekeren maar obsessief gedrag.

Ander gedrag, bang zijn voor het fileparkeren bv, is wel piekergedrag / faalangst, zoals je het beschrijft.

Wel vreemd dat je dat obsessieve gedrag thuis niet vertoond (veel mensen hebben wel last van dit gedrag, ofwel Obsessief-Compulsief gedrag): continu controleren of lichten aan of uit zijn, of het gas uit is, water niet meer stroomt, deur goed dicht is en op slot zit.

Goed in de gaten houden denk ik, want OCD is echt vreselijk als het uit de klauwen loopt. Het kan, als het echt erg wordt, uren tijd kosten per dag en ontzettend veel energie van je vergen.

Ik zeg niet dat je het hebt hoor, maar hou het gewoon even in de gaten.

Het ontwijkgedrag (de fiets pakken omdat je de faalangst en het obsessieve controleren zat bent) is niet bevorderlijk trouwens. In tegendeel zelfs. Je kunt het hier alleen maar erger mee maken (steeds hogere drempel om alsnog de auto eens te pakken, bv).

Ik vind het geen normale beginnersangst, omdat je nog maar net je rijbewijs hebt. Maar misschien denken anderen daar anders over?

EDIT:

en dat het niet je eigen auto is maar een geleende auto kan er inderdaad ook mee te maken hebben, wat koffieprut al zegt hierboven. Meer verantwoordelijkheidsgevoel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven