Hier mag alles zijn en weer verdwijnen - 6

07-12-2025 21:49 423 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Een gedeelde plek om verder te kunnen schrijven en ook weer te kunnen wissen. Voel je welkom in dit topic: Hier delen we zielenroerselen die je IRL niet op tafel gooit.
In de eerdere edities werd duidelijk dat de zwaarste thema's respectvol en empathisch besproken kunnen worden. Een oproep aan iedere schrijver om daar aan mee te werken.

Wissen mag altijd en daarom geldt hier de regel: 'NIET QUOOTEN' zodat elke schrijver zelf kan bepalen wat er wel of niet blijft staan.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras.
Selune: heb je kerdt overleefd? Heeft je vader zich gedragen? Ik gun dat je volgend jaar nee durft te zeggen. Je bent ze niets verschuldigd. Desnoods fake je een griep.

Avo, hoe was het bij jouw ouders? Wat gowd dat je niet 2 dagen gaat. Ook jij bent niet verantwoordelijk voor hun geluk.

Maisnon: hoe trekt je meisje al deze feestdagen?

Diva: hoe was het vandaag bij je fam? Genoten van de leuke helft van de fam? En genoten van he nichten en neefjes?

Hier heb ik echt genoten gisteren. Smorgens ontbeten met vriendin, en na het eten cadeaus met de meest lieve rn grappige gedichten om de boom. Zoon had lego gekregen,ik ook. Dus daarna met zn tweeen bouwen en dochter zo af en toe ook helpend er omheen. Dsarna met zn vieren film gekeken.

Het was reveel, gesloopt en vandasg moet ik het bekopen. Maar zo vreselijk fijn.

Va morgen gekookt voor kwrstdiner bij mijn moeder, iedereen om 15 uur het huis uit gdbonjourd en in mijn eentje aan het bijkomen.

Nog 1 dag, en dan hebben we het weer gehad voor dit jaar. Hoezee.
You'll never feel ready cause ready is not a feeling, it is a decision.
Dank lieve Lucy, Avo en Maisnon. Echt heel fijn jullie commentaar. Mijn angst is weer behapbaar, man heeft merkbaar nog veel last van het commentaar. Maisnon, je zat er niet ver naast. Schoonzus heeft een kind dat in een zeer bijzondere en beschermde omgeving is opgegroeid. Voor verleidingen en verlokkingen moest letterlijk honderden kilometers gereisd worden. Heel wat anders dan mijn kind, dat in de grote stad opgroeit en dat ik moeilijk tot zijn 21e in zijn kamer kan opsluiten.

Lucy, wat heerlijk dat je het zo fijn hebt gehad!
Avo, dankjewel dat je zegt dat ik sowieso een leuke tante ben en dat ik niemand daarvan hoef te overtuigen. Ik denk dat namelijk wel vaak.

Wij zijn nu op weg naar kerst met familie.
Het is prachtig weer en nog niet zo druk op de weg. Vanmiddag gedichten met cadeaus. Gedicht op de valreep nog afgekregen.

Kerst met schoonvader was wel oké. Het contact met hem is niet altijd even goed, hij heeft allerlei medische klachten waaronder een superslecht gehoor en hij heeft een klein wereldje, dus het is moeilijk een gesprek met hem te voeren. Gisteren was hij gelukkig gezellig. Het eten is gelukt, al dan niet in iets afgeslankte vorm, maar hij vond het lekker.

Voor iedereen een hopelijk fijne tweede kerstdag!
Je kunt niet meer worden dan jezelf.
Je kunt wel meer jezelf worden.
Wij zijn een paar dagen weggeweest, hebben de kerstdagen ‘overgeslagen’. Dat was heel fijn en ook heel moeilijk tegelijk. Want schuldgevoel richting (schoon)ouders, het voelde slecht, fout, stout om ze niet te bezoeken maar tegelijk was het heel fijn om te kiezen voor wat wij het liefste wilden doen. De kinderen hebben kerst met familie gelukkig niet gemist en hebben het heel fijn gehad met alleen ons. En samen met man was ook fijn.

Ik hoop dat het jullie ook goed is vergaan deze dagen, voor zover dat mogelijk was, en dat er ruimte was voor zelfzorg. Nog een paar dagen en dan is het januari, dat maakt maart een stuk dichterbij. Ik geloof dat ik best trots op mezelf ben hoe ik deze winter doorkom.

Ik wil alle lieve steunkousen hier bedanken, voor de warmte, de lieve woorden, voor de veilige plek en dat er hier altijd iemand is, zelfs op de meest donkere dagen. Voor de kwetsbaarheid, de herkenning, de steun, de wetenschap niet alleen te zijn en het samen kunnen zoeken naar lichtpuntjes. En dat al 5 jaar lang. Jullie zijn me zo lief :heart:
Kerst was gezellig. De neefjes waren heel druk, dus die liet ik graag aan de favoriete ooms en tantes over. Wel nog met kleintje van zus gespeeld, die is nog relatief rustig. Sinds zaterdagavond weer thuis.

Al drie aanvaringen met man gehad. Ik weet niet wat het is maar hij vindt het nodig om mij steeds 'terecht' te wijzen over dingen waarbij ik me echt van geen kwaad bewust ben of ook echt niks aan kan doen. Zoals een auto die niet start na 6 dagen stilstaan (die we met startkabels gewoon kunnen starten en anders bel ik de anwb) of in zijn ogen verkeerd inparkeren. Ik denk echt, doe niet zo moeilijk over iets kleins en dat zeg ik dan ook. De sfeer wordt er zo in ieder geval niet gezelliger door.

Hij is nu de auto proberen te starten en gaat er dan een eind mee rijden. Ik ga een stukje lopen, de zon schijnt.
Je kunt niet meer worden dan jezelf.
Je kunt wel meer jezelf worden.
Hoe is het nu Griebus?
Jullie klinken als hele fijne, betrokken ouders. De beste basis die er is voor een kind dat het nodig hebt om te experimenteren, en veilige plek waar hij altijd thuis kan komen, ook als hij iets stoms doet. Ik hoop dat jullie toch een beetje goed dagen met elkaar gehad hebben :hug:

Hoe is het met jou Lucy, een beetje bijgekomen?

Kerst klinkt best ok Diva, fijn!
Het gedoe met je man is niet fijn. Heeft het geholpen om even een stukje te gaan wandelen? :hug:

Bloem :hug:

Hoe gaat het Avo? Is het fijn om even te coccoonen met je gezin?

Hier lastige kerstdagen gehad. Daarna bij ons kind op bezoek geweest, wat fijn was, maar ook moeilijk weer loslaten. Morgen nog doorkomen, dan is in elk geval deze maand geweest.
Forever is a hell of a long time.
Ach lieve Bloem, wat fijn dat je voor jezelf hebt durven kiezen.
Voor je eigen geluk. Knapperd. En dat het goed uitgepakt heeft en jullie het fijn gehad hebben! JeeJ! Net zo blij met jou en hier.
En knap dat je deze winter wat meer hebt meegeschreven. Vond ik fijn.
Ik vind het ontzettend mooi om te lezen dat je trots voelt over jezelf en deze winter. Je hebt ook ontzettend hard gewerkt afgelopen jaren, en deze winter ook weer. Ik ben ook ontzettend trots op je, al is dat een stuk minder belangrijk dan trots op jezelf zijn. :)
Merk je zelf verschil?

Diva, fijn dat kerst gezellig was. Balen van het gedoe met je man joh.

Selune, eindelijk je kind weer gezien. En meteen weer los moeten laten. Moeilijk vrouw!
Hoe had kind het? Hoe was het om kind daar zo in eigen omgeving te zien?
Blijf jij wel schrijven als het helpt?
Je hebt de kerstdagen voor dit jaar in elk geval weer overleefd. Bikkel.
En nog een dag, en dan zit december én 2025 erop. You made it.
Mag je ontzettend trots op zijn!!

Hier inderdaad best lekker in mijn eigen cocon.
Ik merk dat ik veel dingen in huis oppak die lang stil zijn blijven liggen, weer zin heb om af te spreken.
Ik ben gestopt met de anti-droom, en heb nu dus nachtmerrie over kerstborrels en nieuwjaarsfeestjes, maar het is te doen.
Overdag bijna geen herbelevingen of flashbacks, ik zit bovenop de beerput.
Het borrelt wel veel omdat ik zoveel 'stoute' dingen doet, maar ipv grote angst geeft het me vooral heeel veel adrenaline en soort pret en daarna ben ik op en knal ik in op de bank haha.

Stoute dingen deze vakantie: binnen spelen met de kinderen zoals absoluut niet mag, pyjamadagen, met kerst niet naar ouders gaan, geen nette kerstjurk, geen nette schoenen, binnen oliebollen bakken, een hele dag film kijken met de kinderen, zomaar met een vriendin op een terras afspreken en daar lunchen.
Het voelt enorm opstandig en spannend en tegelijkertijd geniet ik ervan om het met mijn gezin anders te doen. Eigen fijne herinneringen te maken. Bezig te zijn en te blijven.

Hm. Nu ik het zo opschrijf ben ik eigenlijk best hard bezig aan het zijn en blijven ja.
Schoonmaken, klusjes doen of leuke dingen met de kinderen. Maar niet stilstaan bij spanning en hoe stout ik bezig ben.
Volgens mij doet mijn coping het weer. 😁
Like.
Heel veel bewondering voor hoe je het doet Avo :hug:

Echt schrijven is te moeilijk. Het is stil hier en de stilte doorbreken is net zo moeilijk als in het “echt”. Maakt niet uit. Het is fijn te lezen dat jij en Bloem beter gaan :hug:
Sorrie, ik wil mijn put echt even dichthouden.
Hoewel man wel zijn best doet om m open te gooien.
Die is boos en stampt en gooit en gromt en ligt nu zwijgend en boos naast me.
Adrenaline spuit uit mn oren. Weinig slaap voorlopig. :p
Lekker dichthouden lieverd. Snap het helemaal. Wil ook helemaal niet dat je je verplicht voelt of wat dan ook. Juist niet. Wilde het alleen uitleggen of antwoord geven. Hett maakt niet uit. Morgen is het een nieuw jaar. You can do this :hug:

Wat vervelend van man. Was er ook een aanleiding of ‘ontploft ie zomaar’? Kan me voorstellen dat slapen hem niet gaat worden zo. Je mag ook gewoon je adrenaline spuien he!
Oh Bloem, wat knap dat jullie weg zijn geweest en dat je gekozen hebt voor wat voor jullie goed voelde! Het klinkt heel fijn, zo samen met de kinderen.

Griebus, hoe is het nu met zoon?

Diva, wat lastig, de situatie met man. Lukt het om dit patroon met man te bespreken? En kan hij aangeven wat waarom hij er zo bovenop zit?

Selune, voorzichtige dikke knuffel. Nog iets meer dan een dag, en dan is dit moeilijke moment ook voorbij.

Avo, wat fijn dat je coping het voor nu weer even doet, en het daardoor ook lukt om wat taken op te pakken die je nodig vindt. Wil je delen waarom man boos is en gromt? Ik hoop dat jullie beide een beetje tot rust kunnen komen zo.
Ik wil jullie allemaal alvast een goede jaarwisseling en een zo fijn mogelijk 2026 wensen. Wat is er weer een hoop gedeeld hier, en wat is dat toch bijzonder, dat een groep onbekenden elkaar zo steunt en dat het hier zo veilig voelt.

Ik ben heel trots op jullie allemaal, en ook immens dankbaar dat ik hier met mijn dingetjes een plekje heb gevonden en me zo gesteund weet.

Voor meerderen van jullie is de moeilijke tijd bijna voorbij. Ik hoop van ganser harte dat het nieuwe jaar kansen biedt om een nieuwe winter het hoofd te bieden met meer steun en veiligheid en minder eenzaamheid.

Hier is de vakantie tot nu toe heel fijn. Vandaag ga ik het gesprek aan met zoon over wat er dit jaar is gebeurd en hoe volgend jaar beter kan. Ik kijk er eigenlijk wel naar uit.
Succes vandaag Griebus, ik hoop dat het een mooi gesprek mag worden.
Wat lief Griebus, ik wens jullie ook een zo mooi mogelijk 2026.
De vakantie klinkt goed tot nu toe, fijn! Hopenlijk kunnen jullie straks ook een goed gesprek met zoon voeren over wat er gebeurd is.

Selune, :hug: voor vandaag. Ik tel de uren voor je af.
Mooi Griebus, zet m op. Hoop dat jullie vanuit verbinding ergens komen samen.
avocadeau wijzigde dit bericht op 31-12-2025 19:46
94.48% gewijzigd
Overigens haal ik het zo weg, dus niet te duidelijk herhalen ajb.
Herkenbaar patroon Avo. Hoe ouder de kinderen werden/worden hoe minder dit gebeurd, maar ook hier wel dit soort issues. :hug:

Dank je maisnon :hug:

Voor iedereen hoop ik op een avond met mooie momenten en een veilige jaarwisseling.
Lieverds, ik wens jullie een hele fijne avond (hopelijk niet te beladen) en een 2026 waarin jullie alles krijgen wat jullie verdienen. Op een positieve manier. Niet op de bozige manier waarop dit ook toegeworpen kan worden. Maar heling, liefde, connectie, vrienden, zon, gezonde coping, lekker eten, kloterigheden kunnen delen zodat het niet alleen gedragen hoeft te worden.

Ik denk aan jullie, lees jullie, reageren komt.

Hoop dat jullie een fijn gesprek hebben gehad met zoon Griebus. Heb aan je gedacht.
(En Avo, dit zijn onder andere de issues die nu zorgen voor moeilijkheden hier...)
Actieve meelezer en weinig-schrijver wenst jullie allemaal een veilige jaarwisseling en alle mogelijke goeds voor het nieuwe jaar. Heel veel liefs van mij! :heart:
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
Lieve allemaal, ik wens jullie al het goeds voor 2026.
Bedankt voor het delen en steunen het afgelopen jaar, voor het maken van deze mooie plek. :redrose:
This is an unacceptable timeline
Fijne jaarwisseling lieverds.
Dank voor al jullie bijdragen ook dit jaar weer.
Couldnt have done it without you dit jaar.

Xx
Dank voor wie jullie zijn lieve steunkousen. Goede jaarwisseling voor jullie allen.
Lieverds, ik wens jullie een zo rustig mogelijke nacht, en voor het nieuwe jaar alle goeds en veel momenten die warm en fijn voelen.

Duim even dat mijn nieuwe jaar beter begint dan dat dit jaar eindigd, want vriendlief en ik liggen beide misselijk en rillend in bed :bonk:
Oh lieve maisnon wat naar. Ik hoop dat jullie snel opknappen :hug:

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven