Hier mag alles zijn en weer verdwijnen - 6
zondag 7 december 2025 om 21:49
Een gedeelde plek om verder te kunnen schrijven en ook weer te kunnen wissen. Voel je welkom in dit topic: Hier delen we zielenroerselen die je IRL niet op tafel gooit.
In de eerdere edities werd duidelijk dat de zwaarste thema's respectvol en empathisch besproken kunnen worden. Een oproep aan iedere schrijver om daar aan mee te werken.
Wissen mag altijd en daarom geldt hier de regel: 'NIET QUOOTEN' zodat elke schrijver zelf kan bepalen wat er wel of niet blijft staan.
In de eerdere edities werd duidelijk dat de zwaarste thema's respectvol en empathisch besproken kunnen worden. Een oproep aan iedere schrijver om daar aan mee te werken.
Wissen mag altijd en daarom geldt hier de regel: 'NIET QUOOTEN' zodat elke schrijver zelf kan bepalen wat er wel of niet blijft staan.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras.
donderdag 18 december 2025 om 20:59
Diner heb ik dit jaar in broek gedaan en een jasje met coltruitje.
Voelde na de camera stress vandaag stuk veiliger dan in jurk wat ik van mezelf moest afgelopen jaren.
Ik was niet eens heel erg underdressed. Gelukkig.
Diner ging verder oke geloof ik.
Pfff. Nu wel gaar, en een hoop beelden, maar het is bijna weekend! En dan is het bijna kerst.
(Niet dat ik aftel naar de kerstdagen, maar het is wel even geen werkstress. En tussen kerst& o&n ben ik vrij)
Hoe is het met de rest?
Voelde na de camera stress vandaag stuk veiliger dan in jurk wat ik van mezelf moest afgelopen jaren.
Ik was niet eens heel erg underdressed. Gelukkig.
Diner ging verder oke geloof ik.
Pfff. Nu wel gaar, en een hoop beelden, maar het is bijna weekend! En dan is het bijna kerst.
(Niet dat ik aftel naar de kerstdagen, maar het is wel even geen werkstress. En tussen kerst& o&n ben ik vrij)
Hoe is het met de rest?
donderdag 18 december 2025 om 22:48
Fijn je even te zien en te mogen knuffelen!
Ik kwam net een paar mooie insta plaatjes tegen (maar die durf k niet meer te plakken, want lijkt altijd naar mijn profiel te leiden als ik jullie mag geloven)
Een ervan zei:
Als een fijne dag te veel gevraagd is, dan wens ik je een fijn moment toe vandaag.
Dat gun ik je.
Xx
Ik kwam net een paar mooie insta plaatjes tegen (maar die durf k niet meer te plakken, want lijkt altijd naar mijn profiel te leiden als ik jullie mag geloven)
Een ervan zei:
Als een fijne dag te veel gevraagd is, dan wens ik je een fijn moment toe vandaag.
Dat gun ik je.
Xx
donderdag 18 december 2025 om 23:24
Ahw lief!
Is dat een knappe en mooie keuze?
Het voelde meer als falen en tekort schieten. Lui.
Op tv hoorde k net 'wie voor een dubbeltje geboren is wordt nooit een kwartje waard'.
Dat werd bij ons thuis veel gezegd.
Over anderen, maar ook over mij. Ik was duidelijk het dubbeltje.
En gevoelsmatig doe ik continue of ik een kwartje waard ben. Illegaal dus.
Als ik uit eten ga, op mijn werk, op alle gebieden waar ik voel 'ik hoor hier niet, ik mag hier helemaal niet zijn'.
En nu liet ik dat ook nog eens duidelijk merken door niet juist gekleed te gaan enzo.
Op een of andere manier maken juist al die subtiele verschillen, het verschil tussen de dubbeltjes en kwartjes ofzo.
Of in elk geval dat beeld heb ik ook van vroeger.
Een glitttertje met kerst, maar je bent geen kerstbal/snol.
(Ik vind de huidige glitter mode grappig, helemaal voor kinderen, geweldig. Maar ik voel me dus direct kerssnol)
Make-up oke, maar onzichtbaar, je bent geen straathoertje.
Een ladder in je panty, de verkeerde schoenen of bepaald taalgebruik maakten alle verschil.
(Uit pure stress draag ik alleen nog maar pantys op begrafenissen en bruiloften (want met blote benen naar zo'n gelegenheid is Echt Not Done. Kan je net zo goed meteen in het wit gaan) en sneakers)
Is dat een knappe en mooie keuze?
Het voelde meer als falen en tekort schieten. Lui.
Op tv hoorde k net 'wie voor een dubbeltje geboren is wordt nooit een kwartje waard'.
Dat werd bij ons thuis veel gezegd.
Over anderen, maar ook over mij. Ik was duidelijk het dubbeltje.
En gevoelsmatig doe ik continue of ik een kwartje waard ben. Illegaal dus.
Als ik uit eten ga, op mijn werk, op alle gebieden waar ik voel 'ik hoor hier niet, ik mag hier helemaal niet zijn'.
En nu liet ik dat ook nog eens duidelijk merken door niet juist gekleed te gaan enzo.
Op een of andere manier maken juist al die subtiele verschillen, het verschil tussen de dubbeltjes en kwartjes ofzo.
Of in elk geval dat beeld heb ik ook van vroeger.
Een glitttertje met kerst, maar je bent geen kerstbal/snol.
(Ik vind de huidige glitter mode grappig, helemaal voor kinderen, geweldig. Maar ik voel me dus direct kerssnol)
Make-up oke, maar onzichtbaar, je bent geen straathoertje.
Een ladder in je panty, de verkeerde schoenen of bepaald taalgebruik maakten alle verschil.
(Uit pure stress draag ik alleen nog maar pantys op begrafenissen en bruiloften (want met blote benen naar zo'n gelegenheid is Echt Not Done. Kan je net zo goed meteen in het wit gaan) en sneakers)
donderdag 18 december 2025 om 23:26
Jezus was wat een gelul weer.
Ik bedoel dus: ik weet van veel keuzes niet of het nou goede zijn of niet.
En kleding is enorm ingewikkeld voor me.
Ik draag voor de veiligheid eigenlijk vooral spijkerbroeken en sweaters of tshirts.
Ik ga nooit naar de kapper, heb standaard een paardenstaart in (los haar is onverzorgd en staat bij mij hoerig, oude stemmen), draag geen sierraden, en mijn make up bestaat uit een oogpotloodje en mascara.
Pure faalangst.
Ik bedoel dus: ik weet van veel keuzes niet of het nou goede zijn of niet.
En kleding is enorm ingewikkeld voor me.
Ik draag voor de veiligheid eigenlijk vooral spijkerbroeken en sweaters of tshirts.
Ik ga nooit naar de kapper, heb standaard een paardenstaart in (los haar is onverzorgd en staat bij mij hoerig, oude stemmen), draag geen sierraden, en mijn make up bestaat uit een oogpotloodje en mascara.
Pure faalangst.
vrijdag 19 december 2025 om 06:25
Net andere "regels" maar heel herkenbaar Avo. En ik leef in een totaal andere omgeving/milieu dan ik ben opgegroeid dat maakt de mismatch soms extra voelbaar/zichtbaar. Het moeilijk kunnen maken van keuzes een nooit weten of je aan de sociale code voldoet zin heel herkenbaar. Altijd het gevoel het (misschien) fout te doen, er niet echt bij te horen, hooguit getolereerd te worden. Check.
Forever is a hell of a long time.
vrijdag 19 december 2025 om 12:26
Avo, wat goed van je kleding! Ik kan me de stress van vorig jaar nog herinneren, hoe het een jurk moest zijn maar geen geld mocht kosten, en hoe ongelukkig je je voelde in je outfit. Ik denk dat dit wel degelijk een stap is, naar een keuze die niet "hoort" maar veel fijjner voelt. Het is in mijn ogen een zichtbare uiting van de stappen die je de afgelopen week hebt gemaakt.
Seulune, ken je het boek "je moet iets lager mikken"? Daar wordt deze mismatch tussen bevolkingslagen (om het zo maar even tr noemen) mooi beschreven. Ik heb ook last van wat je schrijft (cobstant speuren of ik wel het juiste doe of zeg), maar heb niet die mismatch. Dat lijkt me het nog extra moeilijk maken... vooral als het dubbeltje/kwartje verhaal van Avo ook nog doorwerkt.
(Haal ik zo weg) Ik heb man vanmorgrn vroeg laten weten dat ik in januari eigenlijk twee of drie maanden even weg wil van hier. Bij de buurtcamping in een stacaravan ofzo. Man is het er niet mee eens. Zegt: desnoods ga ik wel een paar weken in de logeerkamer slapen. Voelt toch niet hetzelfde....
Seulune, ken je het boek "je moet iets lager mikken"? Daar wordt deze mismatch tussen bevolkingslagen (om het zo maar even tr noemen) mooi beschreven. Ik heb ook last van wat je schrijft (cobstant speuren of ik wel het juiste doe of zeg), maar heb niet die mismatch. Dat lijkt me het nog extra moeilijk maken... vooral als het dubbeltje/kwartje verhaal van Avo ook nog doorwerkt.
(Haal ik zo weg) Ik heb man vanmorgrn vroeg laten weten dat ik in januari eigenlijk twee of drie maanden even weg wil van hier. Bij de buurtcamping in een stacaravan ofzo. Man is het er niet mee eens. Zegt: desnoods ga ik wel een paar weken in de logeerkamer slapen. Voelt toch niet hetzelfde....
You'll never feel ready cause ready is not a feeling, it is a decision.
vrijdag 19 december 2025 om 12:46
Ja mooie stap voor jezelf avo, die kleding. Wat lijkt me dat vermoeiend, dat de 'regels' op zo veel vlakken doorwerken. Ook voor jou Selune. Dat er eigenlijk op elk gebied zo veel manieren zijn om het 'fout' te doen.
En nu heb je in elk geval kunnen ervaren: niets mis met een broek.
Lucy, wil je dat als een soort proef? Kijken of je dat permanent zou willen, uiteindelijk?
En nu heb je in elk geval kunnen ervaren: niets mis met een broek.
Lucy, wil je dat als een soort proef? Kijken of je dat permanent zou willen, uiteindelijk?
This is an unacceptable timeline
vrijdag 19 december 2025 om 12:47
Ik ken het boek inderdaad en herken daar inderdaad heel erg veel in. Ik heb het zelfs iedereen bij onze opleiding aangeraden, omdat wij heel veel eerste generatie studenten hebben waar je die mismatch ook heel duidelijk ziet. Veel collega's komen juist uit een milieu waar studeren de normaalste zaak van de wereld is. Het meest tekenende is misschien wel dat ik inderdaad ben opgegroeid met de mededeling dat studeren niet voor ons soort mensen was. Heeft dus ook even geduurd voordat ik dat toch durfde te doen en pas heel laat echt een bachelor/master gedaan, want dat hoorde helemaal niet, ondanks strak gymnasiumadvies zeg maar.
Wat je laatste alinea betreft: je hebt heb toestemming nodig. Hij mag het ermee ineens zijn, maar als jij dit voor jezelf nodig hebt mag je ook de keuze maken het toch te doen, ondanks zijn bezwaren. Zijn optie is inderdaad echt iets anders, kan me voorstellen dat dat voor jou een heel ander gevoel oproept.
Wat je laatste alinea betreft: je hebt heb toestemming nodig. Hij mag het ermee ineens zijn, maar als jij dit voor jezelf nodig hebt mag je ook de keuze maken het toch te doen, ondanks zijn bezwaren. Zijn optie is inderdaad echt iets anders, kan me voorstellen dat dat voor jou een heel ander gevoel oproept.
vrijdag 19 december 2025 om 13:36
Tyche, ik wil rust. Kijken of we, vanuit latten, elkaar weer kunnen vinden. Omdat ik "thuis" mezelf dan kan zijn, en als we afspreken de versie die ik ook bij vrienden ben. Hopelijk kan ik dan de spanning die ik nu voel wat loslaten, kom ik uit de constant-alert stand en kunnen we elkaar weer wat vinden.
Zoiets?
En iets mogen wat de ander sterk afkeurt... dat gaat (nog) niet. Het was al zo'n stap om dit voor te stellen. Ik weet dat dst stom is. Echt. Dat ik tegen een vriendin hetzelfde advies zou geven als jij.
Januari naar therapie, misschien dat we het daar er nog een keer over kunnen hebben.
Zoiets?
En iets mogen wat de ander sterk afkeurt... dat gaat (nog) niet. Het was al zo'n stap om dit voor te stellen. Ik weet dat dst stom is. Echt. Dat ik tegen een vriendin hetzelfde advies zou geven als jij.
Januari naar therapie, misschien dat we het daar er nog een keer over kunnen hebben.
vrijdag 19 december 2025 om 17:59
Stap voor stap Lucy. Je hebt je wens uitgesproken. Nu heb je mans reactie daarop, die moet je ook even verwerken. Bespreken in therapie is ook een goed idee.
Doen wat je wilt zonder schuldgevoel is misschien nog een stap te ver, maar je legt je ook niet zonder meer neer bij je mans mening.
Doen wat je wilt zonder schuldgevoel is misschien nog een stap te ver, maar je legt je ook niet zonder meer neer bij je mans mening.
This is an unacceptable timeline
vrijdag 19 december 2025 om 18:56
Ja, ik had daar net ook over in therapie. Dat het een soort clash is. Ik begin patronen te zien. Te zien dat het niet alleen aan mij ligt. Dat ik niet in mijn handjes hoef te knijpen en dankbaar te zijn dat iemand het met me uit houdt. En tegelijkertijd weet ik niet hoe ik de relatie goed moet houden met de inzichten die ik heb.
En dat ik nog steeds veel te veel uitga van zijn behoeften, zeker in mijn manier van communiceren.
Oefening gedaan met dat ik hardop in de jij vorm moest zeggen wat mijj kritische stem de hele dag door zegt. Dat vond ik heel erg heftig. Dissocieerde ook op dat de psycholoog ging zeggen dat die stem geen gelijk heeft. Want als je eigen ouders dat over je denken, terwijl je kind bent...
En als het over iemand anders gaat, snap ik heus dat ouders ook ongelijk kunnen hebben. Maar als het over mijzelf gaat...
Noyja, aankomende 3 weken even niets. En dan in een week pmst, relatie en gewone therapie
En dat ik nog steeds veel te veel uitga van zijn behoeften, zeker in mijn manier van communiceren.
Oefening gedaan met dat ik hardop in de jij vorm moest zeggen wat mijj kritische stem de hele dag door zegt. Dat vond ik heel erg heftig. Dissocieerde ook op dat de psycholoog ging zeggen dat die stem geen gelijk heeft. Want als je eigen ouders dat over je denken, terwijl je kind bent...
En als het over iemand anders gaat, snap ik heus dat ouders ook ongelijk kunnen hebben. Maar als het over mijzelf gaat...
Noyja, aankomende 3 weken even niets. En dan in een week pmst, relatie en gewone therapie
vrijdag 19 december 2025 om 21:11
Ik heb met de kinderen altijd geleerd dat je ze alleen beperkte keuzes moet geven Lucy. 
Schatje, zal ik 2 maanden in een huisje in x of in Y gaan zitten?
Zal ik 2 of 3 maanden in een huisje gaan zitten?
Zullen we gaan latten of scheiden?
Nee, flauw. Ik durf niet eens een logeerkamer erdoor te duwen omdat man dat niet zo'n goed idee vindt.
Dus ik begrijp helemaal dat het nu veel te snel gaat om zijn mening naast je neer te leggen.
Maar je màg het natuurlijk wel gewoon niet met hem eens zijn, weet je nog?
Dapper dat je het aangekaart hebt.
En, als je echt zo over scheiden nadenkt als je zegt, dan vind ik dit een hele mooie uitprobeeroplossing om te zien of er nog iets te redden valt.
Daarnaast vind ik het wel heel naar voor je dat je zo gespannen en op je tenen voelt lopen, dat dit een fijne oplossing is voor je.
Het zegt veel over hoe je je voelt.
Heftige therapie. Je bent echt hard aan het werk he, bij je nieuwe psycholoog.
Ik ben zo blij dat je de overstap gemaakt hebt!
Schatje, zal ik 2 maanden in een huisje in x of in Y gaan zitten?
Zal ik 2 of 3 maanden in een huisje gaan zitten?
Zullen we gaan latten of scheiden?
Nee, flauw. Ik durf niet eens een logeerkamer erdoor te duwen omdat man dat niet zo'n goed idee vindt.
Dus ik begrijp helemaal dat het nu veel te snel gaat om zijn mening naast je neer te leggen.
Maar je màg het natuurlijk wel gewoon niet met hem eens zijn, weet je nog?
Dapper dat je het aangekaart hebt.
En, als je echt zo over scheiden nadenkt als je zegt, dan vind ik dit een hele mooie uitprobeeroplossing om te zien of er nog iets te redden valt.
Daarnaast vind ik het wel heel naar voor je dat je zo gespannen en op je tenen voelt lopen, dat dit een fijne oplossing is voor je.
Het zegt veel over hoe je je voelt.
Heftige therapie. Je bent echt hard aan het werk he, bij je nieuwe psycholoog.
Ik ben zo blij dat je de overstap gemaakt hebt!
zaterdag 20 december 2025 om 11:44
He Selune, ik las een stuk van iemand met een dissociatieve fugue stoornis (dat heb jij toch ook? Dat je in dissociatie over straat gaat zwerven?) En die heeft tegenwoordig een hulphond. Daar heeft ze heel erg veel baat bij. Zou dat misschien ook iets voor jou zijn?
(Brainwave hoor. Misschien helemaal niet. Maar moest bij het verhaal aan je denken. Ook een jeugd met veel geweld en misbruik door vader/ouders).
(Brainwave hoor. Misschien helemaal niet. Maar moest bij het verhaal aan je denken. Ook een jeugd met veel geweld en misbruik door vader/ouders).
zaterdag 20 december 2025 om 16:35
Die oefeningen klinkt heel confronterend Lucy!
Beperkte keuzes werkt inderdaad prima bij kinderen, maar of dat ik dit soort situaties met zo goed werkt weet ik niet Avo
Ik had geen idee dat het een naam had Lucy. En het is gelukkig niet meer zo dat het me heel vaak gebeurd, maar de angst is er wel heel groot voor. Het heeft me iets te vaak in situaties gebracht die niet helpend waren zeg maar.
Een hulphond heb ik al wel eens over nagedacht, vooral ook voor het reizen, maar ik weet niet of ik uberhaupt iets kan met een hond (ik ben echt een kattenmens). Mijn kat is mijn beste vriendinnetje.
Beperkte keuzes werkt inderdaad prima bij kinderen, maar of dat ik dit soort situaties met zo goed werkt weet ik niet Avo
Ik had geen idee dat het een naam had Lucy. En het is gelukkig niet meer zo dat het me heel vaak gebeurd, maar de angst is er wel heel groot voor. Het heeft me iets te vaak in situaties gebracht die niet helpend waren zeg maar.
Een hulphond heb ik al wel eens over nagedacht, vooral ook voor het reizen, maar ik weet niet of ik uberhaupt iets kan met een hond (ik ben echt een kattenmens). Mijn kat is mijn beste vriendinnetje.
selune wijzigde dit bericht op 21-12-2025 16:51
0.98% gewijzigd
zaterdag 20 december 2025 om 16:47
Misschien eens een stichting bellen en kennis maken? Kun je er altijd weer vanaf zien? Ze zoeken sowieso een hond die bij jou en jouw karakter past.
En ik was ook echt een kattenmens, was zelfs wat angstig voor honden. Maar eij hebben er nu 2 (wonen afgelegen zonder buren) en het is bijzonder wst honden voelen. Mijn hond is geen hulphond, maar als ik dreig te dissocieren komt ze op mn voeten liggen. Ben ik heel erg verdrietig, kokt ze tegen me aan en legt haar poot op mn schoot. Dus ik ben nog steeds een kattenfan, maar qua hond ook wel om
.
Ik kan me voorstellen dst het voor jou zo helpend kan zijn!
En ik was ook echt een kattenmens, was zelfs wat angstig voor honden. Maar eij hebben er nu 2 (wonen afgelegen zonder buren) en het is bijzonder wst honden voelen. Mijn hond is geen hulphond, maar als ik dreig te dissocieren komt ze op mn voeten liggen. Ben ik heel erg verdrietig, kokt ze tegen me aan en legt haar poot op mn schoot. Dus ik ben nog steeds een kattenfan, maar qua hond ook wel om
Ik kan me voorstellen dst het voor jou zo helpend kan zijn!
zondag 21 december 2025 om 20:17
Hier ging de dag best oke.
7, voor deze tijd van het jaar en de weinige uren slaap..
5 als je gewoon zou kijken.
Wat ik goed gedaan heb vandaag:
-9.00 opgestaan, me niet vast laten houden door bed en donker gevoel
-alle kerstkaarten geschreven
-Wezen sporten. Zeer laf niveau. Maar wel weer geweest. Er lijkt zelfs weer wat ritme in te komen..
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in