Hoe krijg ik meer discipline?

20-07-2012 11:56 8 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn hele leven al merk ik dat ik weinig discipline heb. Nog nooit heb ik mezelf serieus in de problemen geholpen door diep in de schulden te komen of iets dergelijks, maar vaak levert het me bijvoorbeeld wel heel veel stress op als ik weereens veel te laat begin met het leren voor tentamens, en daardoor weer herkansingen moet doen bijvoorbeeld!

Net zoals vorig jaar, toen ik een bepaald aantal punten moest halen om door te mogen naar het tweede jaar. In de zomer ging ik met een vriend op vakantie naar de USA, maar eigenlijk heb ik de hele vakantie niet kunnen genieten, omdat de op een na laatste dag mijn cijfer bekend zou worden waardoor ik zou weten of ik moest stoppen of door mocht met mijn opleiding.

Uiteinderlijk is het wel gelukt, maar die spanning was niet nodig geweest als ik 3 maanden eerder dat jaar had besloten een paar uurtjes meer tijd in de voorbereiding van het tentamen had gestoken, in plaats van dat ik een nieuwe computerspel intensief ging uitproberen..

Ook met andere zaken komt mijn gebrek aan discipline steeds meer naar voren. Geld. Ik heb eigenlijk altijd te weinig geld. En als ik dan aan het eind van de maand mijn rekeningafschrift zie, dan schrik ik me telkens weer een hoedje : Even boodschappen gedaan voor mezelf bij AH : 40 euro ( doe daar 2/3 dagen mee).

Savonds laat nog even een snack halen met een huisgenoot : 12 euro. Op een avond impulsief besluiten naar de bioscoop te gaan (alwaar eten gekocht moet worden, en daarna nog even een kroeg in) : Zomaar weer 40 euro vliegt mn zak uit.

Een avondje uit: Ik trek zonder blikken of blozen 50 euro uit de pin, waar dan de volgende dag niets meer van over is.

Ik wil mezelf echt meer onder controle krijgen met dit soort dingen. Ben nu 23 jaar oud, en kom nu toch wel op een leeftijd dat ik mijn zaakjes op orde wil hebben en ook eens wat geld wil gaan sparen in plaats van alles over de balk smijten.

Het klinkt allemaal zo makkelijk ; Doe het dan gewoon. Maar af en toe lijkt het wel alsof ik 2 persoonlijkheden heb ofzo. Dan zet ik in een paar maanden 1000 euro apart, en dan geef ik het op een dag bijna allemaal uit omdat ik opeens de geniale ingeving krijg dat ik een nieuwe TV nodig heb bijvoorbeeld. ( wat absoluut niet noodzakelijk is)

Ik weet zeker dat er meer mensen zijn die dit herkennen, of misschien uit het verleden herkennen en die zichzelf een beetje in het gareel hebben gekregen. Graag hoor ik dit!
-vaste patronen en rtimes helpen. Op vaste momenten boodschappen doen (nooit als je honger hebt), op vaste momenten gaan slapen (scheelt ook weer snacken 's avonds), enzovoort.

Uit onderzoek is gebleken dat mensen een bepaalde hoeveelheid zelfbeheersing op een dag hebben. Op zeker moment is dat op en ga je voor de bijl. Hoe meer goede gewoonten ingesleten zijn en routine zijn, hoe minder je daarover na hoeft te denken, hoe meer zelfdiscipline je overhebt op het moment dat het erop aankomt.

Vergelijk het met tandenpoetsen: bij de meeste mensen is dat ingesleten, denken ze niet over na. Als je elke ochtend en avond je af zou gaan vragen of je wel zín hebt om je tanden te poetsen, doe je het de helft van de tijd niet.

En verder korte deadlines stellen, liefst met een stok achter de deur. Voor studietaken bv met anderen afspreken. Sparen met kleine hoeveelheden per week, ipv grote hoeveelheden per maand. Liefst zo wegzetten dat je er niet bij kunt komen (bv als je 1000 euro hebt op een termijndeposito zetten, of een spaarrekening waar je altijd een paar dagen vertraging hebt als je het eraf wilt halen).
Het kan helpen om iemand anders in te schakelen.

Iemand die je af en toe een figuurlijke schop onder je achterste kan geven op een moment dat je de neiging krijgt toe te geven aan je zwaktes.

En wat dat geld uitgeven betreft: zorg dat je er niet bij kunt.

Als je iets apart zet, zet het dan op een rekening waar je ht niet direct vanaf kunt halen, maar pas na een langere termijn.

En voor je boodschappen kun je voor een week een bedrag pinnen en dan je pinpas aan iemand anders in bewaring geven.

(en ga naar de Lidl ofzo en niet naar de AH; dat scheelt een hoop. En neem een vrouw mee naar de supermarkt; die letten vaak meer op prijzen Het gooedkoopste staat vaak onderin een rek.)

Je zegt zelf ook dat bijvoorbeeld de aankoop voor die TV niet echt nodig was.

Dat kun je op zo'n moment ook tegen jezelf zeggen: "Heb ik dit nu wel nodig?". Sta daar dan even bij stil.
Ik vind dit een interessante vraag. Ik herken het zeker uit mijn jonge jaren; toen had ik ook niet zoveel zelfbeheersing. Nu jaren ouder, vind ik het easy: ik bedenk wat ik wil, en handel daarnaar. Maar hoe die verandering zich voltrokken heeft, is voor mij ook deels nog een raadsel.

Ik denk dat het steeds beter weten wat je nou wérkelijk wilt, ermee te maken heeft. Hoe ouder je wordt, hoe meer je ook gaat handelen naar wat je op de lange termijn wilt, i.p.v. de korte.

Voor mijn opleiding kon ik rond mijn 20e ook nul discipline opbrengen. Toen ik 30 was en ervan overtuigd was wat ik wilde, heb ik in vier jaar zonder enige herkansing mijn studie afgerond.

Daarnaast is het ook altijd een afweging wat er gebeurt als je jezelf niet beheerst. Zo te lezen kom jij uiteindelijk nooit écht in de problemen. Dus je hanteert toch een goede grens. Bijv. toen ik echt begon te ervaren dat het zonder opleiding toch niet ging lukken om een leuke baan te vinden, werd de motivatie om te studeren toch een stuk groter.

Ik vind ook wel dat je daarvoor jong bent hoor, om niet altijd verstandig te zijn en dingen uit te proberen. Jouw leeftijd, 23 is juist mooi en zeker niet te laat om te besluiten wat 'verstandiger' te worden. Dus niet te streng voor jezelf zijn!

Daarnaast vind ik de tips van smormel heel goed! Orde en structuur kan zeker helpen. Ook het nadenken over waarom je iets wilt. Heb je iets concreets om voor te sparen, dan is dat makkelijker, dan wanneer je het jezelf best kunt veroorloven om soms eens uit de band te springen. De discipline moet je ook wel iets opleveren, het hoeft geen doel op zich te zijn.

Ook kun je met jezelf een regel afspreken dat je altijd één nacht nadenkt voor je overgaat tot een grote uitgave. Of zorg ervoor dat je niet zomaar bij je geld kan (spaarrekening).
Dat zijn eigenlijk al best 2 bruikbare tips!

Het klopt inderdaad dat ik momenteel totaal geen ritme in mijn leven heb. Student, en nu al helemaal met vakantie..

Misschien moet ik wat meer gewoonten in mijn leven stoppen : gewoon standaard om half 8 opstaan. Dan boodschappen doen voor die dag. Dan naar school, dan sporten. En dan de avond ter vrije besteding oid, MAAR dan niet nog even naar de supermarkt lopen, want daar moet je de volgende ochtend weer heen..

Wat dat betreft zou ik graag willen dat ik wat meer had van Sheldon Cooper van the big bang theorie ( van diegenen die dat kennen) .

Een lidl zit hier helaas niet in de buurt. Alleen AH en Jumbo, en dat scheelt qua prijzen niet verschrikkelijk veel geloof ik. Maargoed, ik ben geen fijnproever, dus als ik nu gewoon eens begin met euroshopper producten kopen, en de dure luxeproducten nu gewoon links laat liggen, dat moet toch al schelen!

Bedankt!
De vraag impliceert het antwoord al.
Grappig, ik heb precies hetzelfde, ook 23. Ik ben het zat om nooit geld te hebben, terwijl ik een prima inkomen heb. Ook zit ik al wéken tegen die verslagen aan te hikken, terwijl als ik ze afmaak, ik veel meer geniet van de vakantie. Verstandelijk weet ik 't inderdaad allemaal wel, nu nog doen!
Ik heb in veel dingen wél discipline, en de dingen waar ik geen discipline in heb brengen me niet in de problemen en die accepteer ik dan ook van mezelf.

Voorbeeld: als ik in het weekend werk mee naar huis neem, zat ik er vroeger altijd het hele weekend tegenaan te hikken. En dan deed ik het uiteindelijk pas op zondagavond, maar het komt altijd af.

Nu accepteer ik dat van mezelf, ik weet dat ik het pas op zondagavond doe, dus ik hóef het van mezelf ook pas op zondagavond te doen, en geniet verder lekker van mijn weekend .

En als ik eens drop eet gaat de zak leeg, dus ik koop zelden drop. Maar áls ik het koop dan geniet ik er ook van zonder me schuldig te voelen.

En in alle andere dingen ben ik genoeg gedisciplineerd en gematigd, dus de moraal is dat je jezelf ook wel wat kunt toestaan als je weet dat het niet in de problemen brengt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven