Hoe laat ik het verleden achter me?

04-07-2014 01:00 8 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb jaren achter de rug die niet altijd even makkelijk waren voor mij (bijvoorbeeld pesten) maar hier ga ik niet al te diep op in. Gelukkig heeft er een ommekeer plaatsgevonden. Sinds 2 jaar gaat het weer beter. In de laatste 2 jaar ook veel positieve dingen meegemaakt (2 beroepsdiploma's gehaald, gezondheid sterk verbeterd, op mezelf gaan wonen, naast mijn studie en bijbaan begonnen met een soort van eigen bedrijfje, etc.).

Nu het eindelijk goed gaat wil ik graag het verleden achter me laten, maar de vraag is hoe ik dit het beste kan doen. Ik weet dat ik er psychisch sterk genoeg voor ben om het zonder psycholoog te doen. Ik heb in het verleden al meerdere dingen moeten verwerken en er is nog nooit een psycholoog aan te pas hoeven komen, dus ik hoop dat dit in dit geval ook niet nodig is. Ik wil er eerst zelf alles aan doen om het verleden achter mij te laten. Dus mijn vraag: Hoe kan ik het verleden achter me laten?
Niet. Kan niet. Verleden maakt je wie je nu bent.
Je kunt proberen je verleden te "verwerken",maar het achter je laten is moeilijk. Maar het een plekje geven is een mogelijkheid.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Gwn loslaten en gaan.. Iedereen heeft z'n rugzakje, dingen gaan zoals ze moeten gaan, maakt je tot wie je bent.. Dont look back, You're not going that way
Het verleden ligt al achter je....
Door het verleden te laten voor wat het is. Het bestaat niet meer en komt ook nooit meer terug. Je hebt alleen maar nu.
Je kunt niet je verleden veranderen, maar wel de manier waarop je ernaar kijkt. Als je gevoel over de dingen anders wordt, is het niet zwaar meer. Als je bijvoorbeeld in plaats van verwijten te maken in de schoenen van de ander kan staan en zijn/haar standpunt innemen, zal dat je gevoel en je leven nu positief beïnvloeden. Dit is maar 1 voorbeeld, ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel
Zonder oorzaak geen gevolg
Het ligt al achter je, daarom heet het verleden.

Je kunt het proberen daar ook te laten, dat het je dus nu niet meer beïnvloed in je doen en laten.

Vergeten kan niet (wegstoppen wel maar dat haalt je op een gegeven moment een keertje in) verwerken kan wel.

Het kan helpen om te proberen voor jezelf duidelijk te krijgen wat er echt gebeurt is, niet hoe je je voelde, maar wat was er nou echt aan de hand, en er dan als volwassene naar kijken.

Als kind zal je veel dingen over je heen hebben laten komen omdat je niet beter wist, jezelf niet kon verdedigen of wat dan ook.

Nu als volwassene weet je beter, je weet dat bepaalde dingen niet gezegd zouden mogen worden, en nu sta je misschien ook zo stevig in je schoenen dat je dat niet meer zou laten gebeuren.

Als je op die manier naar je verleden kijkt is de kans veel groter dat als nu iets vergelijkbaars zou gebeuren dat je aan de rem trekt, dat je dus tegen diegene die dat zegt of doet zegt dat je dat niet waardeert en zo niet behandeld wilt worden. Op die manier leer je herkennen wat je valkuilen zijn en kun je uit je oude rol breken.

Maar dan nog zelfs als je begrijpt en ziet wat er toen is gebeurt en hoe je dat nu zou kunnen stoppen wil dat niet zeggen dat je dat altijd lukt.... En dan zul je opnieuw moeten nadenken waarom dat niet lukte en proberen het achter je te laten en je voornemen dat je de volgende keer wel die grens bewaakt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven