Hypnose als therapie

16-08-2014 00:16 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste Viva leden,

Ik nog maar pas lid, maar ik heb een onderwerp die ik graag aan jullie wil voorleggen, namelijk hypnose al therapie.

Ik plak hierbij de link mee met wat uitgebreide informatie over hypnose als therapie vorm: http://hypnosecentrum.nl/wat-kan-er-met-hypnose/

De aanleiding voor dit onderwerp komt voort uit wederom een mislukte relatie. Het probleem dat ben ik zelf en daar begin ik mij steeds meer van bewust te worden. Het punt is dat ik niet tevreden ben met mezelf en dat ik een leegte opvul d.m.v. het aangaan van slechte relaties met slechte mannen. Ik ontleen mijn eigenwaarde dus aan het andere geslacht, en dit leidt ertoe dat het steeds erger wordt. Ik kies namelijk niet de goede mannen, nee ik ben zo wijs om de foute mannen doelbewust uit te kiezen zodat ze in elk geval aan mijn verwachtingen zullen voldoen (mannen zijn eikels die hun pik achterna lopen, ja hier spreekt een verbitterd persoon)

Dit proces is al gaande vanaf dat ik 15 ben en ondanks dat ik toch best beschik over een zelfkritisch vermogen, erken ik dat ik zelf het patroon niet kan doorbreken. Het begint een vicieuze cirkel te worden en ik merk dat ik een persoon begin te worden die ik niet ambieer te zijn op de leeftijd van 23.

Wat schort er? Ik heb een laag zelfbeeld, die ik in stand hou door relaties aan te gaan met mensen die niet zuivere koffie zijn. Ik heb het gevoel dat ik nooit goed genoeg ben en zal zijn hoe erg mijn best ik ook doe, en daarnaast ben ik te naïef en goedgelovig waardoor ik mezelf kwetsbaar opstel en elke keer onderuit laat gaan. Nogmaals ik besef mij dat ik mezelf voortsleep op het destructieve pad waar ik me al enige tijd op bevind, met melancholie en extreme somberheid als gevolg.

Daarom mijn vraag hypnose? Zijn er mensen onder de viva leden die een soortgelijk probleem hebben ervaren en die hebben opgelost

d.m.v. hypnose? Of over het algemeen ervaringen hiermee?

Ik ben benieuwd! Sorry voor mijn uitgebreide verhaal :p
Zeker blijvend. Sterker nog het heeft zich veel verder uitgebreid nog. Het heeft mijn leven een stuk aangenamer gemaakt. Door dat hele kleine inzichtje. Want het gaat nergens over! Heel bizar eigenlijk. Maar ik heb er nog dagelijks profijt van.
quote:Merisi schreef op 16 augustus 2014 @ 08:50:

Even OT een vraag aan de mensen die wel eens hypnotherapie hebben gedaan:

hoe zijn jullie aan een betrouwbare, integere therapeut gekomen?

Want er lopen denk ik veel charlatans rond in dit werkveld.Altijd zoeken naar een BIG geregistreerd psycholoog.
quote:rammetje1991 schreef op 16 augustus 2014 @ 11:02:

[...]

Ik ben mij hier ook echt wel van bewust hoor. Ik geloof er ook niet in dat door een hypnose sessie al mijn problemen zijn opgelost. Daar gaat tijd overheen en het vergt ook voor mij een nieuwe manier van denken en die ontwikkel je helaas niet overnacht.

Ik zat er ook voor mezelf, daar heb je gelijk in. Ik geloof alleen niet dat coachingstechnieken bij mij op dat moment op zijn plaats waren. Mijn issues gingen toen dieper dan een bepaald doel bereiken.

Dus jij wist zelf beter dan je coach welke techniek voor jou zou werken, waarom heb je dat dan niet toegepast?

Het klinkt eigenlijk meer alsof je nog helemaal niet klaar bent om aan jezelf te gaan werken. Kritiek op je therapeut is een leuke afleidingsmanoeuvre.
Eens met rochel, je weet ongetwijfeld zelf heel goed waar je gebrek aan zelfvertrouwen vandaan komt. Hoe zit dat trouwens met dat gebrek aan zelfvertrouwen als je er wel van overtuigd bent dat jij het allemaal betere weet dan die therapeut? Dat even terzijde.

Het is niet zo heel relevant om te weten waar het vandaan komt, het is wel relevant om die gedachten en gevoelens te toetsen aan de realiteit. Vaak zijn het ingebakken patronen die al in de jeugd zijn ontstaan, en nemen we die klakkeloos mee zonder ze te toetsen aan het nu. Als je hebt geleerd dat je opvattingen niet langer actueel zijn kan je ook leren wat je dan moet doen met die zinloze gedachten die steeds omhoog piepen.
Waar hoor Meds. Maar bij mij kwam er onverwacht een fout naar boven met hypnose. Iets wat er al vanaf jonge jeugd in zat. Waar ik zelf niet van wist dat dat de hinder gaf. Het een sluit het ander niet uit.
Alle reacties Link kopieren
Haha, tuurlijk weet ik dat niet, maar dat is ook helemaal niet wat ik zeg.

Ik heb een studie in coaching moeten volgen voor mijn beroep, en ik zeg alleen maar dat coaching niet iets voor mij is als persoon. Zoals jij geen voorstander bent van hypnose, zo ben ik geen voorstander van coaching. Ik lever daarbij ook geen kritiek en ik denk al helemaal niet dat ik het beter weet dan de therapeut (hoe kom je daar ook bij...) je hoort mij niet zeggen dat wat ze deed niet goed was. Coaching werkt ongetwijfeld voor zat mensen, maar voor mij toen niet en nu nog niet en dat is niet omdat ik diep van binnen niet wil veranderen. Dat is simpel weg dat ik gewoon, na mij er intensief in verdiept te hebben, ik niet zie hoe een manier van coaching gericht helpt bij de verandering van gedrag.

En ik vind het verhaal dat Rochel schetst erg interessant en dat zet mij zeer aan het denken. Deze moet ik eerst even goed overdenken voor ik hier dieper op in kan gaan.
coaching is een middel meer niet. Hypnose is een therapievorm, dat is wat anders. Je schreef dat je de coachingstechnieken kende en daarom concludeerde dat het niks voor je was. Maar feitelijk kan je dat niet weten als je het proces niet eens aan gaat. Iedere psycholoog coacht en begeleid, dus als je zegt: het is niks voor mij, dan vraag ik me af wat er dan niks voor je is. Wil je verder komen zal je toch iets moeten doen in reflectieve zin. Dat is haast ondoenlijk in je eentje, je zal er dus een begeleider/ coach bij moeten hebben.

Een coach of therapie verandert je gedrag ook niet, jij bent degene die het moet doen. Niet je therapeut

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven