Ik baal zoooo van mezelf, grrr!

02-05-2014 20:09 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Want, wat is er (weer) gebeurd?

Ondanks dat ik het niet wil en heel goed weet dat het onzinnig is, etc., heb ik het gisteren weer gedaan: ik snoep zoveel dat ik er misselijk van word. De redenen zijn vaak hetzelfde; ik voel me zielig, voel me eenzaam of verdrietig, of ik verveel me, of tijdens een serietje of film, gewoon, omdat het lekker is (tot een bepaald punt uiteraard, daarna wordt het "moeten" want ja, dan maar meteen goed de fout in gaan, nietwaar?)

Ik wil zooo graag stoppen met die zooi, want ik krijg er ook steeds flinke zogenaamde suikerspiegeldalingen van en daar wordt je niet vrolijk van. Dan ga je weer eten, lees: snoepen want ja, je hebt toch suiker nodig om je snel weer mens te voelen? Not!

Kortom: hoe doorbreek ik de vicieuze cirkel?

Tips zijn welkom!

Liefs, Anna
Jij kan het wel willen , maar er zal een knop om moeten.

En ja dat is flink afkicken de eerste dagen met hoofdpijn erbij.

Daarna gaat het wel beter.

Gewoon doen dus ! Succes !
Binkie, dan meteen cold Turkey? Of minderen? Heb jij ervaring?

Suiker kun je echt overal scoren, dat maakt het lastig om acuut te stoppen.
Herkenbaar... met vlagen... Geen advies maar wel een dikke , want blij word je er niet van..
Nou ja.. dat dus..
Bloosje, dank je. Gelukkig is dit wel een patroon die doorbroken kan worden, heb alleen nog niet de juiste manier gevonden, haha.

Er zijn er eigenlijk maar twee, denk ik? Meteen stoppen met alle toegevoegde suikers, ik koek en snoep en alles wat daaronder valt; of minderen, met als mogelijk nadeel dat je toch weer meer gaat eten, als je de smaak te pakken hebt. Dilemma!
Gewoon niet in huis halen, zou ik zeggen, of als je tóch wilt snoepen, bijvoorbeeld één lekker gebakje o.i.d. halen bij een goede banketbakker. Is dat gebakje op, dan ben je uitgesnoept, want meer is er dan niet in huis.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Ja, dat zou wel moeten helpen, idd heel weinig tot niks in huis halen. Dan heeft de (onverwachte) visite pech? Voel me dan toch een ietwat slechte gastvrouw.
Het probleem zit em vooral in het niet meer redelijk kunnen zijn naar de hoeveelheid. Want echt lekker is het ook niet, dus het zou moeten 'troosten' / 'pamperen' maar alles behalve dát gevoel krijg je ervan. Én het feit dat de lichamelijke gewenning er ook gélijk weer is..

Ik doe, als ik mezelf weer in de hand heb , geen produkten eten/ drinken waarvan ik weet dat er veel suiker in zit. En dat gaat redelijk lang goed, totdat er hormonaal of psychisch iets gebeurt waardoor ik de verleiding niet kan weerstaan, het neigt zelfs naar een soort van 'moeten'..

Ik heb het vooral voordat ik m'n periode ga krijgen. Heel stom, ik word niet warm of koud van een glas cola maar als ik in die 'staat' geraak is een fles niet vol genoeg...
Nou ja.. dat dus..
quote:Anna_69 schreef op 02 mei 2014 @ 20:23:

Ja, dat zou wel moeten helpen, idd heel weinig tot niks in huis halen. Dan heeft de (onverwachte) visite pech? Voel me dan toch een ietwat slechte gastvrouw.Tja, ik weet niet of je heel veel onverwachte visite krijgt, maar anders zou ik mijn eigen welzijn op dit moment even boven het koekje bij de koffie voor de (sporadische) onverwachte visite stellen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Niets in huis halen?

Verder idd Cold turkey.
@ Bloosje; heel herkenbaar!

@ Pekeja; nee, niet echt, je hebt helemaal gelijk!

@ Ikdus2010; mijn angst is toch wel of ik dat ga volhouden...

MAAR; ik besef dat ik nu een smoes ga verzinnen, dus ik heb mezelf door! Ik ga gewoon beginnen!
Smoezenboek weggooien Anna

En hier schrijven!
Nou ja.. dat dus..
G
Ja cold turkey doe ik wel.

Wat ik wel kan , maar dat kan niet iedereen.

Elke dag 1 heel klein stukje chocola , maar die discipline moet je wel hebben ;)
Ik ken het ja, net weer 1/ 2 zak chips leeggevroten (lang niet gedaan) voel me ***. Gekocht voor visite die niet kwam opdagen. Denk de volgende keer terug aan zo'n baalmoment. Sporten helpt om in een gezonde flow te komen. En inderdaad NIET in huis halen. Bezoek houdt ook van cherrytomaten of olijven bijvoorbeeld. Bezig blijven, niet teveel bankhangen.
Lees eens in het boek de voedselzandloper hoe waanzinnig slecht suiker voor je is. Drraagt bij aan nog meer motivatie mischien.

Voor mij heel herkenbaar trouwens met de Pms.

Brood pasta en rijst zijn ook snelle suikers.

Success, Groet sofie
Zooooo herkenbaar. Heb nu eindelijk na bijna een halfjaar de knop weer om. Ging daarvoor ook lang goed, dus ik weet dat ik het wel kan.

Wat helpt mij? Een sport zoeken wat je écht leuk vindt (zo heb ik m'n oude vechtsport weer opgepakt), iets om je te motiveren om door te gaan als je een moeilijk moment hebt (ik eet veel uit verveling en vaak pak ik dan ook m'n telefoon. Nu is m'n achtergrond dus mijn lelijk dikke foto van 3 jaar geleden. Nooit meer zoveel kilo's!) en wat nog belangrijker is: probeer echt even 2-4 dagen minder te eten en te stoppen met alle snoep en chips en koekjes. Gewoon even alleen brood, yoghurt, salade en avondeten. Ik had 2 dagen trek, maar daarna niet meer.

Je kunt het, écht!!!
Ik hoorde gisteren een goede tip: haal voor evt bezoek of voor gezinsleden koek / chips in huis die je zelf niet zo lekker vindt. Ik kon daardoor vandaag prima afblijven van de appelkoeken met rozijnen (ieuw) en de patatje joppiechips (blerch). Stroopwafels en paprikachips waren niet in huis en daar kon ik me dus ook niet aan te buiten gaan. (dus zit nu met een rammelende maag wakker te zijn, ben denk ik aan het afkicken ;))
Beter een half motto....
Niets in huis halen vind ik tot nu het beste idee. Een gebakje bij de banketbakker vind ik een slecht idee. Wij krijgen door middel van onze normale zogenaamd gezonde supermarktvoeding al bakken met suiker binnen. Veel te veel voor de meesten met een zittend beroep. Zo zitten er in vruchtensappen vaak al meer suikers dan in coca-cola. Aardappels, pasta, brood en muesli stikken van de suikers. Suikers zijn ergere dikmakers dan vetten. "Koolhydraten waarvan suikers" staat er op elk ingrediëntenlijstje - ga dat maar eens in de gaten houden. Het is gewoon chemische troep. Mijn tandarts vroeg al eeuwen aan me om te stoppen met suiker in m'n koffie. Nooit gelukt. Totdat ik opeens een pens had gekregen en er een fitness tegenover m'n werk opende, met een "hoe vaker je gaat, hoe minder je betaald"-concept. Vooral toen ik resultaat begon te zien, was ik gemotiveerd om de tevens bij de fitness opgedane voedingsleer ook daadwerkelijk (in meer of mindere mate) toe te passen. Nu drink ik een half jaar koffie zonder suiker, na meer dan twintig jaar lang twee scheppen. Misschien werkt dat ook voor jou, maar begin met het gewoon niet in huis te halen. Je bent juist een goede gastvrouw als je je bezoek niet van de chemische troep voorschotelt! Niet vet maar suiker is dikmaker nummer 1!

En @Bim: een rammelende maag betekent dat je honger hebt! Die honger kan je stillen met koolhydraten en suikers, maar ook met magere kwark, kipfilet of een paprika!
De overheid is het probleem, niet de oplossing - dedemocratievoorbij.nl
Hai, ben ik weer. Bedankt voor alle goede tips en aanmoedigingen!

Bij mij is het (helaas) niet zo dat ik te dik ben, heb een BMI van 22 oid. Ik sport en beweeg regelmatig en eet verder redelijk gezond. Als ik echt dik werd, was dat misschien mijn motivatie geweest om te stoppen.

Alleen dat snoepen! Dan krijg ik weer een keer een hypootje en dat "moet" ik snelle suikers hebben, denk ik. Anders ga ik tegen de vlakte, althans, zo voelt het. Misschien moet ik het er maar eens op laten aankomen, wat er nu daadwerkelijk gebeurt als ik geen snelle suikers op dat moment neem??

Wel fijn om te weten dat er meerdere mensen mee kampen (niet leuk voor jullie natuurlijk, maar je snapt me wel) want ik voel me vaak een slappeling als ik weer toe "moet" geven.

Geen suiker meer in de koffie, dat is me al gelukt. Alleen heb ik er echt maanden over gedaan voordat ik de koffie weer enigszins lekker begon te vinden. Nu neem ik alleen melk in de koffie. Ik bedoel maar te zeggen, die paar weken om af te kicken, wat je vaak hoort, is voor mij dus veel langer!

Maar inderdaad, géén smoezen meer, haha. Gewoon doen, net als de slogan van Nike: Just do it! En ik begin vandaag! Yeah!!
Oh, nog even een klein voorbeeldje: k ga vaak een stuk wandelen na het eten, dat geeft e rust en maakt mijn hoofd lekker leeg. Nu had ik dat 4 of 5 keer achter elkaar gedaan, alleen de laatste keer was ik maar net op weg en ik dacht al aan die Jelly Beans e ik nog thuis heb. Met als resultaat dat ik niet wist hoe snel ik huis moest komen, alleen maar om me ziek te (vr)eten aan die suikerbommetjes... Hoezo domme actie!! Daar ging het hele effect van het wandelen, alleen maar sugar on my mind, te triest voor woorden. Ik ben met recht een suikerjunkie!
Ik heb met mezelf afgesproken dat ik 2x per week iets echt lekkers (lees zoets) mag kopen en daar geniet ik dan ook echt van. Dat maakt het makkelijker om de andere dagen niet te snoepen.
En zie het niet steeds al falen, daar help je jezelf niet mee. Bewuster inkopen doen helpt. Koop vooral veel dingen die je voor de snelle trek ook kunt pakken in plaats van snoep. (rijstwafel, banaan, noten).
Lila, daar heb je een goed punt, ik zie het inderdaad als falen, wat zegt dat over mij? Hmm...

Vanmiddag een uur geleden had ik erge trek, zat me hardop af te vragen wat ik zou gaan eten, dacht al aan de wat zwaardere etenswaren, tot mijn vriend zei : "komkommer!"

Ja, natuurlijk, nooit aan gedacht, dus een kwart komkommer gegeten met wat nootjes en daarna was ik aardig gevuld. Moet ook anders leren denken. Food for thought, haha
[

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven